Nowa generacja opon Schwalbe Hans Dampf

Opony Schwalbe Hans Dampf to prawdziwy klasyk na scenie MTB. Niemiecki producent co pewien czas modernizuje swoje kluczowe produkty - podobnie ma to miejsce w przypadku tego modelu. Przyjrzeliśmy się najnowszej generacji.

Hans Dampf to opona, którą na rozlicznych forach i w niejednej dyskusji polecano sobie jako wzorowy przykład endurowego all roundera. Na każdy teren - model ten oferował relatywnie dobrą przyczepność połączoną i akceptowalne opory toczenia. Oczywiście nigdy nie była to typowa "szybka" opona na gładkie trasy, jednak odwdzięczała się przewidywalnością i doskonałą trakcją.

Jednak poprzez kolejne lata obecności na rynku krytykowano niektóre niuanse poprzedniej generacji - przede wszystkim chodziło o zbyt miękkie boczne klocki bieżnika, które nie dawały wystarczającej precyzji prowadzenia w zakrętach. 

 

 

 

Właśnie odpowiedzią na takie zastrzeżenia ma być nowy Hans Dampf. Różnice bieżnika widać już na pierwszy rzut oka - przeprojektowano zarówno jego środek, jak i wspomniane boczne klocki. Różnice są spore - w przypadku boków bieżnika zamiast podatnych na wyginanie wzdłużnych ząbków, mamy bieżnik ustawiony prostopadle do osi opony, dzięki czemu wykazuje dużo większą odporność na wygięcia od boków. Zdaniem osób testujących nową generację, różnice są też od razu wyczuwalne na trasie - przede wszystkim w szybkich zakrętach, gdzie poprzednia generacja lubiła zerwać przyczepność. Nowa, nawet gdy zmusimy ją do uślizgu, ma bardzo szybko wracać na pewny tor jazdy.

Zadaniem środka bieżnika jest lepsze przenoszenie mocy połączone z poprawą zdolności do samooczyszczenia. Dlatego zmieniono kształt i rozmieszczenie klocków, które też odpowiednio lepiej współpracują z nowym bokiem bieżnika.

Oczywiście możemy liczyć na szeroki wachlarz dostępnych wersji i mieszanek gumy, w tym ultraprzyczepne warianty z mieszanką Addix, której zastosowanie przenosi przyczepność opon na inny poziom, także na mokrej nawierzchni.

Nowe opony wkraczają na rynek w bardzo szerokim wyborze rozmiarów, odpowiednim do praktycznie wszystkich wiodących typów rowerów - 29 x 2.35, 29 x 2.6, 27.5 x 2.35, 27.5 x 2.6, 27.5 x 2.8, 26 x 2.35 . Przewidziano też rozmiar 24 x 2.35, coraz popularniejszy w rozwijającym się segmencie "wypasionych" rowerów dla młodych adeptów kolarstwa górskiego.

Dystrybucja: www.unibike.pl

 

Podobne artykuły