Pomimo silnej konkurencji i wielu lekkich, zaawansowanych widelców dla najbardziej wymagających zawodników MTB, to właśnie SID uchodzi za model, który ma na swoim koncie najwięcej prestiżowych triumfów. Ekstremalnie lekki, a przy tym wytrzymały i gwarantujący dobrą trakcję widelec ciągle ewoluuje, dlatego w dalszym ciągu możemy go oglądać na trasach najbardziej prestiżowych maratonów MTB i wyścigów XC.
Co nowego?
Najnowsza generacja wnosi sporo, jeśli chodzi o poprawę i tak wyśrubowanych parametrów, zwłaszcza w dziedzinie kultury pracy, a także stosunku wagi do wytrzymałości. Warianty RLC i RL są bardziej masywne niż do tej pory, jednak udało się to osiągnąć bez podnoszenia wagi konstrukcji. Dostępny jest także wariant o 120 mm skoku, który może okazać się doskonałym rozwiązaniem na wyścigach etapowych, lub w ultra lekkich rowerach All Mountain.
Co zmienia się w środku? Nowe SIDy oferują kolejną generację tłumika Charger 2 oraz komorę powietrzną DebonAir. Jej największym plusem jest zwiększenie czułości na małe nierówności. Mniejsze tarcie oznacza łatwiejsze ugięcie widelca w jego wstępnej fazie, co z punktu widzenia rowerzysty poprawia trakcję i minimalizuje drgania oraz wibracje.
Nowa blokada skoku TwistLoc
Nawet ultralekkie rowery XC coraz częściej wyposażane są w regulowane sztyce. Z punktu widzenia zawodników oznacza to poprawę możliwości manewrowych na zjazdach i oszczędność czasu oraz zwiększony margines bezpieczeństwa. Zalety korzystania z popularnych "myk - myków" są tak bezdyskusyjne, iż większość czołówki Pucharu Świata XC nie wyobraża sobie już życia bez tego rozwiązania, nawet pomimo zwiększania wagi roweru. Jednak dołożenie dodatkowej manetki na kierownicę roweru XC, na której przecież musi znaleźć się także blokada skoku widelca to małe logistyczne wyzwanie.
Rozwiązaniem które może poprawić ergonomię kokpitu, a przy tym ułatwić płynne i błyskawiczne blokowanie oraz odblokowywanie roweru na trasie wyścigu jest manetka TwistLoc. System ten idealnie wykorzystuje fakt, iż współczesne rowery XC zdominowały napędy 1 x, zwalniając miejsce przy lewym gripie. TwistLoc wygląda praktycznie identycznie jak obrotowa manetka do zmiany biegów, dzięki czemu nie koliduje chociaży z dźwignią manetki sztycy regulowanej. Jeden ruch ręką pozwala bez odrywania palców od kierownicy i klamek hamulcowych zablokować widelec. System może tez obsługiwać na raz do dwóch amortyzatorów - nie ma więc żadnych przeciwwskazań przed jego użyciem w rowerach full suspension.
Warto podkreślić, że odblokowanie widelca odbywa się poprzez naciśnięcie przycisku. Nie wymaga to więc nienaturalnego ruchu cofania nadgarstka na kierownicy.
Nowa apliacja Trailhead
Coraz więcej regulacji, pokręteł, danych i oczekiwań. Współczesna amortyzacja rowerowa daje nam praktycznie nieograniczone możliwości wpływania na charakterystykę pracy zawieszenia roweru. Niestety wymaga to także coraz więcej... wiedzy, a wiele osób zupełnie nie wie, jak używać regulacji tłumienia czy kompresji w rowerze. Właśnie z myślą o takich osobach Rock Shox stworzył na swojej stronie program, który pozwala dobrać ustawienia dowolnego amortyzatora tego producenta pod preferencje danego użytkownika. System spyta się nas o pewne podstawowe dane, a następnie sam zaproponuje ustawienie ciśnienia i tłumienia dostosowane do naszych warunków i konkretnego modelu widelca.
Dystrybucja: harfa-harryson.com.pl