Shimano słusznie zauważyło, że rynek rowerów miejskich w ostatnich latach mocno się wyspecjalizował, a stosowane komponenty z grup szosowych lub MTB zastąpić można osprzętem od podstaw stworzonym dla rowerów użytkowych stosowanych do dojazdu do pracy, czy też uczelni w miejskich warunkach. Metrea, której nazwa pochodzi od zlepka słów Metropolitan oraz Real, w odróżnieniu od Nexusa czy Alfine, ma być grupą bardziej sportową, a także lepiej komponującą się z nowoczesnymi rowerami miejskimi pod względem wizualnym. Jest to swego rodzaju połączenie grupy szosowej z miejską.
Napęd dostępny będzie w konfiguracji 1x11 lub 2x11. Korby, wykonane w technologii Hollowtech, zarówno w wersji 46-32T, jak i 42T otrzymają zintegrowany chainguard. Posiadają przy tym mocowanie na 4 śruby, które doskonale znamy z szosowych grup Shimano.
Grupę Metrea, która otrzymała oznaczenie U5000, zbudować będzie można w oparciu o dwie wersje manetek - do zwykłej, prostej kierownicy, a także do kierownicy typu H, przypominającej konstrukcje typu bullhorn, na której ręce można oprzeć w naturalnej pozycji podobnie, jak w górnym chwycie w szosowych klamkomanetkach. Kierownice tego typu zawitają do kolekcji PRO, producenta komponentów należącego do japońskiego giganta, latem tego roku. Pasujące do nowego typu kierownic klamkomanetki otrzymały oznaczenie ST-U5060 i z wyglądu przypominają manetki czasowe systemu Di2. W środku skrywają się elementy potrzebne do obsługi hydraulicznych hamulców tarczowych - jedynego systemu, jaki wykorzystywany będzie w grupie Metrea. Konstrukcja zacisków BR-5000 opiera się o dwa tłoczki, a ich mocowanie do ramy odbywa się za pomocą standardu flat mount. Tarcze hamulcowe (RT500-SS) otrzymały technologię Ice Tech.
Tylna przerzutka, obsługująca 11-rzędów, kompatybilna jest z kasetą szosową o szerokim zakresie z grupy 105, a więc modelu CS5800. W nowej grupie znalazła się także przerzutka przednia.
Grupę Metrea uzupełnia 28-calowy zestaw kół pod hamulce tarczowe, który otrzymał wykończenie dopasowane do pozostałych elementów z tej grupy. Koła wyposażone zostały w 24 szprychy w przednim i tylnym kole oraz obręcze o średniej wysokości. Zestaw WH-U5000 przeznaczony jest pod standardowe opony i standardowe zaciski kół. Shimano nie ujawniło dokładniejszych parametrów swoich nowych komponentów, ale wiadomo, że na rynku pojawią się one już w kwietniu.
Dystrybutor: www.bikegear.cc