Superior XF949 - wyścigowy full z bliska

Prezentacja modelu Superior XF949 - full do XCO i maratonów

Drukuj
Superior XF949 Andrzej Komarnicki

Sporo nowoczesnych rozwiązań, osprzęt z wysokiej półki i wyścigowy charakter. O kim mowa? Poznajcie jeden z modeli marki Superior - tym razem przed Wami pełnozawieszony XF949, który wyrusza na podbój tras cross-country i nie tylko!

Galeria
Galeria: Superior XF949 Zobacz pełną galerię

Spis treści:

  1. Rama
  2. Wyposażenie

Marka Superior w ciągu kilku lat obecności na polskim rynku zdobyła spore uznanie, zwłaszcza w segmencie karbonowych szosówek i hardtaili do poważnego ścigania XC. Stało się tak głównie za sprawą Marka Konwy - polskiego olimpijczyka, który z sukcesami ścigał się na rowerach Superior. Do rozpoznawalności marki wspaniale przyczynił się również Borys Góral, zdobywając na Superiorze tytuł sprinterskiego Mistrza Polski 2013. W ostatnim czasie na Superiorze po medale jeżdżą zawodnicy KKW Superior Wałbrzych, z Filipem Heltą (świeżo upieczony mistrz Polski juniorów) oraz Aleksandrą Podgórską na czele, a także zawodniczki Sokoła Goodman Zator - Rita Malinkiewicz i Gabriela Wojtyła.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia, jak mówi stare porzekadło, nie może więc dziwić, że Superior postanowił wyruszyć na podbój kolejnego segmentu rynku - ścigaczy z pełnym zawieszeniem.

Rama

Nowy model XF dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia, każda na kołach 29" i 27,5". Twentyninery dysponują 100 milimetrami zawieszenia z przodu i z tyłu, podczas gdy wersja na "średnim" kole otrzyma szlakowe 120 mm skoku. Nasz wywiadowca miał okazję przyjrzeć się bliżej rowerowi o bardzo technicznie brzmiącej nazwie XF949. Kryje ona najdroższy z dostępnych modeli na 29" kołach.

Nowa konstrukcja Superiora prezentuje się nadzwyczaj zachęcająco. Rama utrzymana w tytanowo-szarym kolorze wykonana została z hydroformowanych rur aluminiowych i otrzymała wszystkie współczesne rozwiązania spotykane w rowerach górskich. Znajdziemy więc wewnętrzne prowadzenie pancerzy (w każdym razie części z nich), stożkową główkę ramy, oś tylną 142x12mm, schowany w tylnym trójkącie zacisk hamulca montowany do adaptera Post-Mount. Przygotowano także adapter Direct Mount do zamontowania przedniej przerzutki. Jedynym co może budzić pewne wątpliwości jest geometria roweru - "na papierze" prezentuje się ona nieco konserwatywnie. Kąt główki ramy 71 stopni czy górna rura długości jedynie 615 mm w rozmiarze L to rozwiązania rzadko już spotykane.

Kinematycznie nowy XF949 to jednozawias, co w dobie damperów z platformą nie stanowi jakiegokolwiek zarzutu - po prostu - klasyka gatunku ścigaczy MTB.

 

Wyposażenie

Również w kwestii osprzętu czeski producent spisał się bardzo dobrze. Za zawieszenie odpowiadają produkty ze stajni Rock Shox - Monarch RT3 i Reba RL z aktywowaną przy pomocy manetki blokadą. Napęd to niemal w 100 % sprawdzone Shimano Deore XT z wyjątkiem tylnej przerzutki. Tu Superior postanowił dopieścić swoich klientów instalując XTR-a. Nieco oszczędności poczyniono przy wyborze hamulców i drobniejszych komponentów jak sztyca, mostek czy kierownica. Tańsze komponenty nie oznaczają jednak rezygnacji z wysokiej jakości. Hamulce Shimano SLX od lat cieszą się opinią najlepszego wyboru w kategorii "stosunek jakość/cena", a jakość użytych w XF949 sztycy i kokpitu na pierwszy rzut oka nie budzi najmniejszych zastrzeżeń.

 

 

Dodatkiem mającym podkreślić wyścigowy charakter roweru są lekkie, 28-szprychowe koła zbudowane na obręczach ZTR Rapid, szprychach Sapim i piastach ONE Ultralight - produkcie własnym Superiora.

 
 

 

Jeśli dodać do tego atrakcyjną cenę ustaloną na niecałe 9200 zł, to przyznacie sami, że szykuje się naprawdę ciekawy zawodnik na naszym rynku.

 

Specyfikacja

Superior XF949

RAMA    Alu X6 Ultralite
WIDELEC RockShox Reba RL Fast Black Tapered, 15mm + PushLoc remote LO
(system amortyzacji/tłumienia)    Solo Air/Motion Control DNA
(skok)    100mm (29") / 120mm (27.5")
AMORTYZATOR TYŁ Rock Shox Monarch RT3
STERY FSA Orbit 1.5E ZS NO.57E
OŚ SUPORTU PF BB30 Adapter
WSPORNIK KIEROWNICY ONE Race 31.8mm
KIEROWNICA ONE Race 31.8mm flat; back swept 10°
SZTYCA PODSIODŁOWA ONE Race
CHWYTY KIEROWNICY ONE MTB Lock-On Dual density kraton-gel
SIODEŁKO Fi'zi:k Nisene MG
DŹWIGNIA HAMULCA Shimano BR-M615
HAMULCE (przód/tył) MTB Disc brakes SHIMANO: Dealer and service manual
MANETKI Shimano XT I-spec Rapid Fire Plus 2x10
PRZERZUTKA PRZÓD Shimano XT D-type
PRZERZUTKA TYŁ Shimano XTR GS Shadow Plus
KORBA Shimano XT Hollowtech II 38/24T
KASETA Shimano HG81-10 11-36T
ŁAŃCUCH FSA CN-910 Drive Link
PIASTA PRZÓD ONE Race Ultralight 15mm
PIASTA TYŁ ONE Race Ultralight, 6 Pawl 12x142mm
OBRĘCZE ZTR Rapid 28H
SZPRYCHY Sapim Race/Sprint
OPONY (przód/tył) Schwalbe Racing Ralph Performance 2.25"

Cena 9199 zł

Katalog 2015 Superior

 

 

Dystrybutor: superiorbikes.eu

Fot. Andrzej Komarnicki