Historia firmy Argon Components jest bardzo krótka, bo jej działalność rozpoczęła się zaledwie w 2014 roku, a jej genezę świetnie charakteryzuje prozaiczne powiedzenie „potrzeba matką wynalazku”. Otóż dokładnie w zeszłym roku dwóch inżynierów związanych z branżą rowerową postanowiło stworzyć idealną zębatkę do napędu 1x11, która w pełni sprosta im własnym wymaganiom. Dokładnie tak! Założyciele firmy sami są miłośnikami rowerów górskich, a rozczarowani dostępnymi na rynku zębatkami wzięli sprawy w swoje ręce.
Cóż jednak założycielom Argona przeszkadzało w blatach innych producentów? Po pierwsze jakość działania tanich zamienników oraz cena rozwiązań z wysokiej półki. Te drugie chociaż w pełni spełniały wymagania przed nimi stawiane, to jednak kosztują sporo i niejednokrotnie dedykowane są do konkretnego mechanizmu korbowego. Ludzie w Argon Components spróbowali więc stworzyć uniwersalną zębatkę do jednoblatowego napędu w standardzie Narrow Wide, za którą nie będziemy musieli zapłacić majątku.
Narrow Wide – o co tak naprawdę chodzi?
Sprawa nie jest jednak taka prosta, jak może się wydawać. Chociaż napędy 1x11 od czasu ich premiery robią piorunującą wręcz karierę, to aby dobrze działały, potrzebne jest spełnienie kilku warunków. Pierwszym i kluczowym jest blat korby, który ma zapobiegać spadaniu łańcucha, ułatwiać lekką jego pracę oraz sprawić, by łańcuch posiadał jak najbardziej optymalną linię łańcucha, czyli odległość od osi roweru, kiedy jest do niej ustawiony równolegle.
W tym miejscu z odsieczą do akcji wkraczają zębatki Narrow Wide, czyli tarcze z naprzemiennie ułożonym wąskim i szerokim zębem. Na rynku jest ich sporo, jednak nie wszystkie działają tak, jak specjaliści od marketingu je malują. Otóż jak się okazuje, to wcale nie ułożone naprzemiennie szerokie i wąskie zęby są kluczem do sukcesu, będąc jedynie półśrodkiem, który ma za zadanie uspokoić pracę łańcucha. Najważniejsze natomiast kryje się w zagłębieniach – to właśnie specjalna struktura zagłębienia ma za zadanie trzymać łańcuch na miejscu, aby nie spadał. Ważnym jest również szerokość zęba – zbyt szeroki ząbek będzie klinował się w ogniwkach łańcucha, utrudniając i czyniąc jego pracę cięższą, a w skrajnych przypadkach będzie zaciągał łańcuch. Ostatnim ważnym elementem jest wysokość zęba oraz jego budowa w górnej części – zębatki do korb w standardzie z jednym blatem muszą być wyższe, a ich ząb w górnej części ma pozwolić na pracę łańcucha w sporych przekosach.
Zębatka TransAlp Pro
Ze wszystkich powyższych aspektów doskonale zdają sobie sprawę ludzie w Argon Components, dlatego też stworzyli swój flagowy produkt – blat TransAlp Pro, dedykowany do użytku w cross country, maratonach, enduro i all moutain. Po 6 miesiącach testów, doświadczeń i projektowania odpowiedniego zęba Argon Components otrzymał to, czego oczekiwał.
Zębatka wycinana jest CNC z lekkiego, lotniczego stopu aluminium 7075-T6 Fortal, czemu zawdzięcza też swoją bardzo, bardzo niską wagę – odpowiednio: 32 g (30T), 35 g (32T), 41 g (34T), 45 g (36T) i 50 g (38T). Rozstaw śrub montażowych w tym modelu to 104 mm.
Jeśli chodzi o samą strukturę zębów, to rzecz jasna mamy tutaj do czynienia z rozwiązaniem szerokiego i wąskiego zęba Narrow Wide. Konstruktorzy zadbali jednak również o inne elementy, takie jak zagłębienie trzymające łańcuch, co zresztą udowodnić idzie wieszając zębatkę (nawet z obciążeniem) na łańcuchu. Wystarczy 5 ogniwek, aby utrzymać zębatkę w powietrzu (jeśli natraficie na zdjęcia z zębatkami powieszonymi za więcej ogniwek to uważajcie, bo produkt może okazać się wątpliwej jakości). TransAlp Pro stworzony jest również pod kątem kompatybilności z łańcuchami różnych producentów i dzięki zaostrzonym w górnej części zębom dobrze pracuje na skrajnych przełożeniach kasety. Co więcej blat TransAlp przeznaczony jest do wszystkich konfiguracji napędu 1x dostępnych na rynku, zamontować go możemy więc do napędów 1x11, 1x10 oraz 1x9.
Dzięki zastosowaniu 2 mm offsetu zębatka nie wymaga stosowania żadnych podkładek, aby uzyskać idealną linię łańcucha. Brak optymalnej linii łańcucha równa się zła kultura pracy napędu w skrajnych przełożeniach. W przypadku TransAlp Pro linia łańcucha dla napędów 1x11 wynosi 48 mm (idealna linia dla 1x11 to 48-49 mm, dla 1x9 i 1x10 to 47-48 mm).
Model TransAlp wykończony został anodą typu drugiego oraz laserowym znakowaniem, a dostępny jest w kolorach: czarny, srebrny oraz twarda anoda. Cena TransAlp Pro to 189 zł.
Co jeszcze?
Polski producent w swojej ofercie posiada jeszcze kilka innych produktów, jak chociażby blaty dedykowane do jazdy grawitacyjnej (model Avalanche), do przełaju czy tylną zębatkę do kaset Shimano z 40 lub 42 zębami.
Producent: argon-components.com
Dystrybutor: bikeline.pl