Pinarello Dogma to jedna z najlepszych konstrukcji jakie istnieją na rynku. Wszystkie jej parametry i właściwości są rewelacyjne, o czym mieliśmy okazję przekonać się testując tę ramę. W zasadzie jej jedyną wadą jest nienajlepsze tłumienie drgań, które zauważalne jest na drogach gorszej jakości. Dogma K8-S wydaje się być doskonałym rozwiązaniem dla tych, którzy poruszają się po nierównych szosach i szukają ramy topowej klasy.
Konstrukcja komfortowej Dogmy opiera się w dużej mierze na tradycyjnej wersji ramy. Producent zastosował ten sam bardzo zaawansowany kompozyt T1100 1K, asymetryczną konstrukcję oraz profile rur w przedniej części trójkąta, który zmienił się najmniej w porównaniu do zwykłej wersji. W zasadzie zmianie w tym miejscu uległ jedynie kąt rury czołowej, który został zmniejszony oraz wychylenie widelca, które powiększono o 4 mm, co tym samym wydłużyło rozstaw osi i powiększyło stabilność. Zmiany zaszły przede wszystkim w tylnym trójkącie, gdzie zainstalowany został system DSS 1.0, czyli Dogma Suspension System. Opiera się on o mały, elastomerowy amortyzator, zainstalowany w tylnym widelcu w pobliżu jego łączenia z rurą podsiodłową. Punkt obrotu stanowią wyginające się, specjalnie spłaszczone, rurki łańcuchowe w tylnym widelcu, które pozwalają na pracę całego zawieszenia w zakresie 10 mm. Rurki te zostały przy tym znacznie poszerzone, co pozwala zachować wysoką sztywność boczną i podobno jest ona tak wysoka, że kolarze Team Sky, mający już okazję przetestować ramę, nie odczuwali różnicy względem zwykłej Dogmy podczas poruszania się po równych drogach. Zawodnicy chwalili zachowanie ramy podczas testowych jazd na brukowanych odcinkach Tour of Flanders, uznając, że komfort został znacząco podniesiony, co ułatwi im osiąganie sukcesów w najważniejszych wiosennych klasykach - wyścigu Dookoła Flandrii oraz Paryż-Roubaix.
Przy opracowywaniu nowej Dogmy pomagali inżynierowie producenta samochodów Jaguar. Finalnie Włochom udało się uzyskać masę poniżej 1 kg - w rozmiarze 53 rama ważyć ma dokładnie 990 g. Pinarello zapowiedziało także premierę kolejnej wersji Dogmy - tym razem ma być to Dogma K8, również komfortowa wersja Dogmy, jednak pozbawiona systemu zawieszenia, opierająca się jedynie na ugięciu karbonu. Przy okazji warto wspomnieć, że w tym roku marka Pinarello ma nowego dystrybutora w naszym kraju - firmę Lemasomo. Z produktami Pinarello można zapoznać się także za pomocą naszego katalogu.
Pinarello w katalogu: Pinarello 2015
Dystrybutor: Lemasomo