Vittoria stawia na koła

Drukuj

Włoski producent ogumienia postanowił rozszerzyć linię swoich produktów o kolekcję kół, zarówno do MTB, jak i szosy. W ofercie odnajdziemy budżetowe propozycje z aluminium oraz topowej klasy karbonowe koła, z mnóstwem ciekawych technologii i rozwiązań.

Vittoria, która kojarzona jest z oponami postanowiła zadziałać odwrotnie niż Mavic, który z kół wkroczył na rynek opon i wprowadziła na rynek własne koła. Włosi planują podbić rynek interesującymi technologiami. Niezwykle ciekawie prezentuje się zastosowany w karbonowych obręczach grafen. Vittoria twierdzi, że dodatek nanotechnologii poprawił najważniejsze parametry kół o wartości rzędu 10-30%, dzięki czemu otrzymujemy koła o znacznie poprawionych właściwościach. Zastosowanie grafenu pozwoliło zwiększyć wytrzymałość obręczy o około 15%, a dodatkowo o taką samą wartość wzrosła sztywność. Co więcej, wysoki parametr przewodnictwa cieplnego sprawia, że materiał ten znacząco wpływa na odprowadzanie powstającego przy hamowaniu ciepła w obręczach. Vittoria informuje także, że widoczny jest duży potencjał w tym materiale jeśli chodzi o możliwość obniżenia masy komponentów w przyszłości. Warto zaznaczyć, że Vittoria będzie jedną z pierwszych kilku marek w przemyśle rowerowym, które wykorzystają unikatowe właściwości grafenu w swoich produktach.

 

SwitchIT to ciekawe rozwiązanie zastosowane w piaście tylnej kół szosowych (za wyjątkiem dwóch podstawowych modeli). Technologia ta pozwala na szybkie wymontowanie bębenka bez zdejmowania kasety i dodatkowo bez użycia jakichkolwiek narzędzi. W ten sposób możemy łatwo zmieniać kasety - różniące się np. zakresem przełożeń, czy też systemem (Shimano/SRAM, Campagnolo). Rozwiązanie to na pewno przypadnie do gustu mechanikom zawodowych drużyn, gdyż zdecydowanie ułatwi im pracę. Włosi wprowadzą ponadto system IQR - każde koło otrzyma indywidualny kod QR, który zapisany będzie w bazie producenta. W przypadku serwisu wszystkie wymiany części i podzespołów będą zapisywane w systemie, dzięki czemu znana będzie cała historia koła. System ma też usprawnić pracę centrów serwisowych Vittorii, gdyż pozwoli w łatwy sposób organizować dostawę potrzebnych części. Producent liczy też  na utrudnienie życia producentom chińskich podróbek kół.

 
 
 

W gronie kół szosowych włosi zaoferują aż osiem różnych modeli: cztery z aluminiową obręczą pod opony, jeden hybrydowy (aluminium/karbon) pod opony oraz trzy karbonowe komplety pod szytki. Topowe kabonowe propozycje to w zasadzie jedna seria kół o nazwie Qurano, która występować będzie w trzech wersjach: 46, 60 oraz 84. Liczby te opisują wysokość obręczy w milimetrach. W kołach z tej serii zastosowano własne piasty Vittorii ważące 104/260 g (przód/tył) oraz stalowe szprychy Vittoria Aero Lite (16/20 sztuk). Koła o najniższym profilu ważyć mają 1298 g, 60 mm 1405 g, a najwyższe z 84 mm obręczą 1570 g. Wszystkie te modele dostępne będą wyłącznie pod szytki, a obręcze wyposażone zostaną w grafenową technologię G+.

 
 

Fraxion to model kół z karbonowo-aluminiowymi obręczami o wysokości 45 mm z przodu i 50 mm z tyłu. Zestaw ten ważyć będzie 1698 g. Całkowicie aluminiowe modele kół: Elusion Nero, Elusion, Alusion oraz budżetowy Session, charakteryzować się będą wagą pomiędzy 1510, a 1785 g. Ciekawie prezentuje się model Elusion Nero, który dzięki nano ceramicznemu pokryciu powierzchni do hamowania zyskał ciekawy wygląd i lepsze hamowanie.

 
 

Wśród kół MTB odnajdziemy trzy aluminiowe zestawy Tubeless-ready oraz jeden karbonowy komplet kompatybilny z szytkami. Do XC producent przeznaczył modele Reaxcion oraz Creed. Ten drugi dostępny będzie w wersji pod każdy rozmiar kół: 26, 27,5 oraz 29 cali. Reaxcion występować będzie w dwóch większych rozmiarach. Masa tych zestawów waha się między 1706 a 1930 g. Warto zaznaczyć, że tańszy Reaxcion nie będzie kompatybilny z napędami 11-rzędowymi. Kolejna aluminiowa propozycja, Deamion, przeznaczona jest dla fanów All Mountain. Zestaw ten dostępny będzie w wersji 27,5 oraz 29-calowej. Masa mniejszego zestawu to 1676 g, natomiast większego 1747 g.

 

Topowym zestawem do XC będzie karbonowy model Race, przeznaczony pod szytki i wyposażony w obręcze G+ z grafenową technologią. Dostępny będzie w jednym, największym rozmiarze (29 cali), a jego masa to 1380 g.

Info: www.vittoria.com