Na rok modelowy 2015 większość rowerów Rose z segmentu MTB przejdzie dość istotny lifting. Zmiany, które obejmą łącznie aż 11 modeli, wprowadzone zostały przez dwóch inżynierów niemieckiej marki - niejacy Max Sistenich oraz Christoph Krueppel poświęcili blisko dwa lata na przeprojektowanie i odświeżenie całej kolekcji.
Główne zmiany w kolekcji dotyczą przeprojektowanych ram w kilku fullach. Uncle Jimbo, Granite Chief, Ground Control, Root Miller oraz DR dalej będą czterozawiasową konstrukcją z ogniwem Horsta, jednak zawias połączony został do rury podsiodłowej zamiast górnej, jak było to do tej pory. Zmiana ta pozwoliła nie tylko zwiększyć efektywność pedałowania, ale także obniżyć przekrok ramy. Przedni trójkąt również się zmienił - nowe hydroformowane rury pozwoliły istotnie odchudzić konstrukcję, a ponadto, zarówno kształt, jak i grubość rurek, mają być teraz zależne od rozmiaru ramy. Producent zastosował także nowy, gwintowany hak tylnej przerzutki, który kompatybilny będzie z osią 12 mm. Drobna zmiana dotknęła także system wewnętrznego prowadzenia pancerzy, który został uproszczony poprzez zastosowanie wyjścia pod mufą suportu.
Uncle Jimbo, Granite Chief
Oprócz wymienionych zmian dotyczących podstaw konstrukcji, które wprowadzone zostały w wielu fullach jednocześnie, poszczególne modele otrzymały swoje własne poprawki. I tak Uncle Jimbo wyrósł z rozmiaru 26" i od tej pory będzie jeździł na kołach 650b. Granite Chief, który jest bardzo zbliżonym konstrukcyjnie rowerem do Uncle Jimbo, będzie, w porównaniu do niego, oferował 10 mm skoku mniej przy takim samym rozmiarze kół. Jedną z głównych różnic między obydwoma konstrukcjami stanowi kąt rury czołowej, jest on o 1 stopień większy w Granite Chief, co też czyni go bardziej uniwersalną konstrukcją, natomiast Uncle Jimbo zoptymalizowany został pod kątem zjazdów. Ponadto Granite Chief będzie od tej pory dostępny także w nowym rozmiarze XS, który z pewnością docenią osoby o niskim wzroście.
Root Miller
Root Miller został całkowicie przeprojektowany na przyszły rok i jak twierdzi Rose, które jest niezwykle dumne z nowego roweru, model ten jest znacząco lepszy od i tak już dobrego poprzednika. Producent zadbał o lepsze prowadzenie tego 29era, zarówno na podjazdach, jak i zjazdach - skróceniu uległa rura czołowa, zmniejszył się kąt rury czołowej, zwiększył kąt rury podsiodłowej, a ponadto skrócone zostały rury łańcuchowe. Konstrukcja opiera się na 130 mm skoku zawieszenia z przodu i z tyłu, w ofercie pojawią się jednak modele "Supertrail" z widelcem 140 mm, przeznaczone dla bardziej agresywnych użytkowników.
Ground Control
130 mm skoku i koła 27,5" - tak w dużym skrócie można opisać ten model, który w ofercie zastąpi Jabba Wood. Założeniem inżynierów było stworzenie uniwersalnego roweru na łatwe i średniej trudności trasy - ma być to coś pomiędzy trailową maszyną, a fullem, który sprawdzi się w XC. Jeśli więc szukasz sprzętu do bardziej wymagającej jazdy, prawdopodobnie lepszym wyborem będzie 29er Root Miller. Ground Control zaoferuje za to większą manewrowość i zwinność. W ofercie pojawi się nowy rozmiar XS, jednak uwaga, zmniejszony w nim zostanie skok do 115 mm.
DR. Z
Będący do tej pory fullem przeznaczonym do maratonów, 29er DR. Z zmienił swój charakter na bardziej sportowy. Znacząco skrócona rura czołowa i wydłużony zasięg (reach) sprawiły, że od teraz będzie to bardziej wyścigowa propozycja. 100 mm skok został zachowany.
Psycho Path oraz Mr. Big
Psycho Path, podobnie jak fulle, otrzymał tylną oś 142x12. Główna zmiana w tym modelu to jednak większe koła w rozmiarze 650b, w które odziana została przyszłoroczna wersja. Zmieniła się też geometria na bardziej agresywną - skróceniu uległa rura czołowa, ponadto rura czołowa oraz podsiodłowa mają teraz większy kąt. Rozmiar sztycy zredukowany został z 31,6 do 27,2 mm, co zdaniem inżynierów pozytywnie wpłynie na komfort. Producent przystosował ramę do systemu Di2, który w przyszłym roku na dobre trafi na rynek MTB w formie osprzętu XTR.
29er Mr. Big również otrzymał mniejszą sztycę, bardziej agresywną geometrię oraz kompatybilność z Di2.
Soul Fire i The Unchained
Soul Fire to maszyna do freerideu. Nowy model przeszedł drobne modyfikacje. Otrzymał nową oś tylną, podobnie jak opisane wcześniej fulle, a także poprawione prowadzenie pancerzy. Producent zamontował odwrotnie tłumik, co wpłynąć ma pozytywnie na wybieranie małych nierówności. Zjazdowy The Unchained otrzymał takie same modyfikacje.
The Tusker
Całkowita nowość w ofercie Rose to rower typu "fat-bike" o nazwie The Tusker. Rama otrzyma regulowane horyzontalnie haki, dzięki czemu możliwe będzie skonfigurowanie także jako singlespeed. W sprzedaży dostępny będzie zarówno sztywny widelec, jak i amortyzator RockShox Bluto.
Dystrybutor: www.rosebikes.pl
Foto: Michał "Wąski" Kuczyński, Irmo Keizer