Manitou Mattoc - widelec do zadań specjalnych

Manitou prezentuje swój nowy widelec enduro, Mattoc 140/150/160mm

Drukuj

Od jakiegoś czasu o Manitou nie było zbyt głośno w segmencie widelców do ciężkich zastosowań. Nowy Mattoc to endurowa propozycja marki. Jak wygląda w szczegółach?

Powietrzno-olejowy widelec czekał trochę czasu, zanim ujrzał światło dzienne. Inżynierowie i testerzy Manitou zdecydowali się na wypuszczenie dwóch wersji - do kół 26" i 27,5". Standardowy skok wynosi 140-160mm, ale dla wersji 26-calowej przygotowano również model ze skokiem o wielkości 170mm. 34-milimetrowe golenie dają poczucie stabilności i bezpieczeństwa na trasie.

W swojej pracy inżynierowie Manitou kierowali się ideą przeniesienia technologii z downhillowego modelu Dorado do nowej wersji all-mountain/enduro. Wymagało to nie tylko dostosowania samego rozmiaru, ale również przemodelowania systemu kompresji.



Widelec został wyposażony w nowy damper MC2 (Multi Compression Control). Regulacja niskiego poziomu kompresji (LSC) odbywa się przy pomocy czerwonej manetki na goleni - decyzja o jej ustawieniu determinuje m.in. zachowanie się widelca na ostrych zakrętach i jeździe na stojąco. Ustawienie wysokiego poziomu kompresji (HSC) daje kontrolę nad pierwszą częścią skoku, co pozwala dostosować amortyzator do własnych upodobań w trakcie jazdy w lżejszym terenie. Od razu warto zaznaczyć, że widelec nie ma opcji całkowitej blokady. Przy przekręceniu manetek do oporu uzyskujemy zwięzły charakter pracy, ale nie zblokowany. Zostało to podyktowane stylem jazdy, do jakiego Mattoc jest przeznaczony, a który praktycznie wyklucza używanie pełnej blokady amortyzatora. Rezygnacja z lock-outu umożliwiła pełniejsze wykorzystanie systemu kompresji.
 
Podobnie jak wspomniany Dorado, Mattoc używa niezależnych uszczelek olejowych i głowic kasujących w celu zminimalizowania ryzyka wycieku. Hydrauliczna kontrola ostatnich 32mm skoku widelca jest odseparowana od pozostałych ustawień kompresji. Mattoc przejął także dużą objętość komory powietrznej ze swojego downhillowego brata oraz sprężynę powietrzną kontrolującą niskie poziomy ciśnienia. Wszystko w celu zapewnienia stabilnej, progresywnej pracy zwiększającej przyjemność z jazdy.

 
Manitou Mattoc zadowoli wszystkich miłośników enduro szukających wygodnego amortyzatora


Manitou Mattoc będzie dostępny w dwóch wersjach - Pro i Expert. Pierwsza z nich używa bardzo lekkiego modelu tłumika, którego montaż powoduje zmniejszenie wagi o 113 praktycznie bez utraty efektywności amortyzacji. Całkowita waga modelu Pro wynosi 1877g, a Expert - 1990g. Obydwa mają identyczną podstawę montażową oraz golenie, a inny offset, przez co pasują do obydwu rozmiarów kół. W wersji 26-calowej widelec "przyjmuje" maksymalny rozmiar opony do 2.5, a w 27,5-calowej - 2,4.

Specyfikacja techniczna - Marvel Mattoc Pro
Waga: 1877g
Skok: 140, 150, 160, 170 (26")
Sprężyna: DH Air (Dorado)
Rura sterowa: 1.5” Taper
Korona: Forged Deep Bore Hollow
Offset: 41mm (26") / 44 mm (27.5")
Kompresja tłumienia: TPC, MC2-In Leg
Tłumienie powrotu: regulowany katridż TPC
Ustawienia: powietrze, stopień kompresji (High Speed i TPC+), Hydraulic Bottom Out, tłumienie powrotu
Średnica goleni: 34mm
Materiał goleni: 7050 Aluminum
Rozmiar kół: 26" / 27.5"
Hamulce: Post Mount 180mm
Oś: QR15
Korona-oś: 525 / 535 / 545 / 555 (26"), 535 / 545 / 555 (27.5")
Kolory: czarny, biały, czerwony
Cena: $860


Fot.: Manitou
Dystrybutor: www.velo.pl