Niemcy w Polsce
Marka Rose coraz szerzej wkracza na polski rynek widząc u nas duży potencjał rozwojowy. Na początek niemiecki producent uruchomił polską wersję strony internetowej. W lipcu mieliśmy okazję gościć u naszych zachodnich sąsiadów na konferencji prasowej firmy. Rose przygotowało znakomicie zorganizowaną imprezę w Tyrolu, gdzie miejscówek do testowania najnowszego sprzętu było mnóstwo. Oprócz samej jazdy braliśmy także udział w prezentacji oferty na nadchodzący sezon, która zaskoczyła nas swoim rozmachem oraz dbałością o szczegóły. Rose walczy na rynku przede wszystkim jakością produkowanych rowerów oraz dużym wyborem modeli.
Oprócz rowerów dostępnych na sklepowych półkach niemiecka marka wprowadza także możliwość indywidualnego doboru sprzętu. Rose Bike Configurator pozwala dobrać poszczególne komponenty i sposób malowania do własnych preferencji. Daje to możliwość wyboru ulubionej grupy osprzętu, preferowanego siodła czy kierownicy, a także stworzenia roweru, który jest po prostu niepowtarzalny. Konfigurator jest bezpłatny i dotyczy większości modeli sprzedawanych przez Rose. Na dodatkowe części czy akcesoria producent oferuje 10-procentową zniżkę.
Górska oferta
W sezonie 2014 Rose zamierza rozszerzyć swoją ofertę, a jednocześnie uprościć sam wybór konkretnego roweru. Producent zdecydował się na wprowadzenie trzech kategorii cenowych danego modelu: good, better i best. Każda opcja posiada odrębne komponenty i akcesoria, dzięki czemu możemy zdecydować się na konkretny model w zależności od posiadanego budżetu.
W nowym sezonie Rose zamierza mocno skupić się na produkcji i sprzedaży rowerów z kołami w rozmiarze 650B. W przedstawionej prezentacji inżynierowie Rose doceniają przede wszystkim lepszą przyczepność kół tej wielkości oraz większe pochłanianie nierówności w porównaniu do modeli 26-calowych. Wszystko to przy zachowaniu niemal identycznych właściwości zwrotnych oraz podobnej masie.
Konstruktorzy rowerów Rose uważają, że w niedalekiej przyszłości do wyboru w segmencie rowerów z niewielkim skokiem będą niemal wyłącznie modele na kołach 29- i 27,5-calowych, podczas gdy 26 cali pozostanie domeną rowerów DH/FR.
Jednym z najbardziej zaawansowanych modeli opartych na kołach 27,5-calowych jest Thrill Hill. Przygotowany do ścigania model oparty jest na karbonowej ramie z pełnym zawieszeniem o skoku 115mm. Projekt roweru powstawał przy udziale członków teamu Rose ultraSport, wspieranego przez niemieckiego producenta. Rower wyposażony jest w środek suportu PressFit30, taperowaną główkę sterową, wewnętrzne prowadzenie pancerzy oraz tylną oś w rozmiarze 12x142mm. Główy trójkąt ramy, widelec i wahacz wykonane są w całości z włókien węglowych. W celu oszczędzenia wagi i zwiększenia sztywności sprzętu, cały tylny trójkąt nie posiada przegubów. Pochłania przy tym dużą część nierówności dzięki konstrukcji carbon flex, przejmującej drgania pochodzące z podłoża.
Główny punkt obrotu zawieszenia oparty jest na 12-milimetrowej osi i wytrzymuje bardzo duże przeciążenia. Wpływa na to przede wszystkim innowacyjny system gwintowania oraz konstrukcja samego łożyska. Ciekawostką jest również sposób montażu dampera, który w Thrill Hill połączony jest z rurą podsiodłową. Geometria tego modelu została zaprojektowana pod kątem wyczynowego ścigania, głównie w maratonach i wieloetapowych wyścigach MTB.
W segmencie rowerów 650B warto również zwrócić uwagę na nową wersję Granite Chief. Rower ze 145-milimetrowym zawieszeniem to kolejna odsłona popularnego modelu. Przeznaczony do użytku All Mountain rower został wyposażony w nieco skróconą główkę sterową oraz przemodelowany widelec tylny.
Charakterystyka zawieszenia uległa dzięki temu zmianie - amortyzacja charakteryzuje się mniejszą progresją i jest bardziej responsywna. Obniżenie ramion wahacza pozwala damperowi używać mniejszego ciśnienia do wykorzystania pełnego skoku.
Zmiany zaszły także w segmencie enduro/DH. Poprzedni model Beef Cake DH został teraz zastąpiony rowerem o nazwie The Unchained (ang. uwolniony). Przeznaczony do enduro/freeride`u Beef Cake FR został z kolei przemianowany na Sky Fire. Zmiana nazwa to oczywiście jedynie kosmetyczna powłoka szerszych przemian, jakie przeszły te dwa modele. Obydwa rowery charakteryzują się nowym sposobem konstrukcji oraz zmienionym designem Unchained został wyposażony w system zawieszenia umożliwiający wybór skoku pomiędzy 200/220mm, co wpływa na niewielkie zmiany geometrii sprzyjające jeździe w stylu FR.
Oprócz wspomnianych zmian Rose wprowadziło także nowości w rowerach z niższych segmentów cenowych. Aluminiowe hardtaile Count Solo i The Duchess zyskają teraz rozmiar kół 650B i dostosowaną do niego geometrię. Model The Duchess przeznaczony jest dla kobiet i posiada 100-milimetrowy widelec oraz zwężony widelec tylny w celu poprawy komfortu. Z wysokich modeli karbonowych przeznaczonych do XC i opartych na 26-calowych kołach do dyspozycji mamy model Psycho Path. W modelach 29" niewielkie zmiany. W ramach zastosowane taperowane główki sterowe (Mr Z, Mr Ride oraz Root Miller), a ponadto zastosowano w nich bezpośrednie montowanie przerzutki przedniej (high direct mount).
Fot.: Rose
Dystrybutor: www.rosebikes.pl