Shimano XTR 2014 - co nowego?

Przedstawienie nowych komponentów z grupy Shimano XTR na sezon 2014

Drukuj

Karbonowe koła 29", mocniejsze hamulce oraz sztywniejszy suport i łańcuch  to nowości z Japonii. Shimano oficjalnie zaprezentowało dzisiaj nowe komponenty w grupie XTR. Czym się charakteryzują?

Galeria
Shimano XTR 2014 - best shots! Zobacz pełną galerię

Shimano XTR M980 stanowi dążenie producenta do perfekcji w segmencie MTB. Wyczynowa grupa zyskała przeprojektowane hamulce, suport i łańcuch, a także całkowicie nowe koła 29-calowe wykonane z włókien węglowych. Długo czekaliśmy na kolejną odsłonę XTR-a, ale było warto. Pojechaliśmy specjalnie do czeskiej fabryki Shimano w Karvinie, aby na własne oczy przekonać się o wyjątkowości nowego sprzętu.



Karbonowe 29-tki
Zestaw WH-M980 to najbardziej smakowity kąsek z nowej prezentacji komponentów Shimano. Zaprojektowane do wyczynowego ścigania w cross country koła zostały zbudowane na karbonowej obręczy i przeznaczone są wyłącznie pod szytki MTB. Koła powstały we współpracy z zawodowymi kolarzami XC, którzy zainspirowali inżynierów Shimano do stworzenia nowych, lżejszych kół dostosowanych do ich wyścigowych potrzeb. W ubiegłym sezonie koła mieli okazję testować podczas najcięższych imprez XC na świecie m.in. Fabian Giger, Sergio Mantecon oraz Eva Lechner.
 

Koła WH-M980 zaplecione są na 28 płaskich szprychachWęglowa obręcz nowych XTR-ów pozwala wyłącznie na montaż szytki


Zestaw WH-M980 złożono na obręczach asymetrycznych, które splecione są 28-oma prostymi szprychami. Koła dostępne są z osiami 15mm/12mm E-thru (przód) oraz 12mm E-thru/12mm QR (tył). W zestawie WH-M980 tarcze montowane są w systemie centerlock. Piasty wyposażone są w poprawiony system szybkiego uruchamiania się zapadek (36/360 stopni), dzięki któremu poprawiona jest trakcja kół. Dla zapewnienia dłuższej żywotności poprawiono także uszczelnianie piast oraz ułatwiono sposób konserwacji całego systemu.

Łączna masa kół wynosi (w zależności od zamontowanych osi):
F15+R12: 1349g
F12+QR: 1298g

Nowe hample XTR
Hamulce oznaczone symbolem M987 to najnowsza propozycja Shimano w najwyższej grupie. W nowej wersji nie tylko odchudzono dźwignię i zacisk (łącznie o 40g), ale także dokonano znaczących zmian w tarczy.

Główny cylinder i zacisk hamulców wytworzono z lekkich materiałów magnezowych, a pojedyncze elementy wykonano również z tytanu.. Udoskonalona konstrukcja tych komponentów wpłynęła na zwiększenie siły hamowania oraz poprawę modulacji. Inżynierzy szczególnie skupili się na pracy i konstrukcji tłoczków, które poddano rekonstrukcji. Jednokierunkowy system odpowietrzania gwarantuje czystość i prostotę obsługi.

 

 

Zestaw M987 zdecydowanie poprawiono pod kątem siły hamowania i odprowadzania ciepła


Uwagę zwraca również karbonowa dźwignia BL-M987, której ergonomiczny kształt bardzo dobrze leży w dłoni. Mieliśmy okazję przekonać się o tym na własne oczy i nowa klamka XTR zdecydowanie przypadła nam do gustu. W niewielkim stopniu wygięty radialnie korpus przyczynia się do niewielkiej siły potrzebnej do uruchomienia hamulca, a same palce wygodnie spoczywają na dźwigni w każdej pozycji. Ustawianie zasięgu odbywa się przy pomocy klucza i pozwala na dostosowanie klamki do indywidualnej budowy anatomicznej dłoni.

Komplet hamulec+zacisk BR-M987 oraz BL-M987 waży 186g (okładziny żywiczne G01A, bez adaptera, do przedniego koła, 800mm, mocowanie postmount).

 

 

 

 

 

Nowa klamka BL-M987 charakteryzuje się poprawioną ergonomią


Tarcza hamulcowa Ice-Tech Freeza, oznaczona symbolem SM-RT99, zyskała dodatkowe żłobienia na wewnętrznych częściach płyty. Dzięki odpowiednim rozmiarom i ułożeniu frezów RT99 charakteryzuje się dużo lepszym odprowadzaniem ciepła. System redukuje temperaturę o 40 st. C więcej niż model SM-RT98. Tarcza ma trójwarstwową konstrukcję: boki wykonane są ze stali nierdzewnej, a aluminiowy rdzeń wyposażono w zintegrowane płytki chłodzące. Aluminiowy pająk tarczy jest dobrym przewodnikiem ciepła. Sama budowa tarczy zapewnia także odporność na zabrudzenia oraz wydłuża jej żywotność. Wszystko to przyczynia się do większej siły hamowania, którą zachwalają najlepsi zawodnicy XC na świecie.

 

 

 

 

Nowa tarcza SM-RT99 zmniejsza temperaturę o 40 st. C w porównaniu do poprzedniej wersji


Tarcza jest lekka i kompatybilna z technologią Ice-Tech (wcześniejszymi wersjami). Klamki możemy również montować w systemie I-spec, który bezpośrednio łączy je z manetkami zmiany biegów.

Masa tarcz wynosi:
203mm: 173g
180mm: 131g
160mm: 118g
140mm (tylko dla tylnego koła): 97g

Suport i łańcuch
W nowym XTR-rze Shimano zdecydowało się także na nowy środek suportu oraz łańcuch.

Poprawiony system smarowania i bardziej gładka praca suportu to najważniejsze cechy modeli SM-BB93 (71g) oraz SM-BB94-41A (58g, Press Fit). Waga obydwu wersji nowego suportu jest o 20g mniejsza w porównaniu do wcześniejszych komponentów (SM-BB90A oraz SM-BB91-41A). Środki zostały specjalnie skonstruowane pod kątem wyczynowego użytku MTB. Udoskonalono system uszczelniający oraz zwiększono sztywność konstrukcji.

 

 

 

 

Masa nowego środka suportu SM-BB93 wynosi 71gWersja Pressfit waży z kolei 58g


10-rzędowy łańcuch CN-M981 poddano nowemu procesowi obróbki SIL-TEC, który polega na zminimalizowaniu tarcia. W konsekwencji zapewnia on większą wydajność i bardziej cichą pracę napędu. Łańcuch jest kierunkowy, dzięki czemu zmiana przełożeń jest szybsza i bardziej wydajna. Wydrążone sworznie pozwalają na redukcję wagi, która wynosi 259g (114 ogniw).

Podsumowanie
Nowe komponenty Shimano XTR z pewnością znajdą wielu zwolenników na rynku MTB. Zawodnikom szczególnie przypadną do gustu lekkie, karbonowe koła 29-calowe pod szytkę, która święci ostatnio triumfy na górskich szlakach. Udoskonalony system hamowania Ice-Tech z nowymi frezami na tarczy ma poprawione chłodzenie, co ma bardzo duże znaczenie dla żywotności i siły hamowania. Uzupełnieniem są sztywny i wytrzymały środek suportu do MTB oraz kierunkowy, lżejszy łańcuch. Japoński koncern po raz kolejny wysuwa się na pozycję lidera w walce o najlepsze komponenty dla miłośników kolarstwa górskiego.

Fot.: Maciej Łuczycki, Shimano
Dystrybutor: www.shimano-polska.com