RST 2013

Duże zmiany w amortyzacji RST na sezon 2013

Drukuj

RST po okresie stagnacji wraca do amortyzacyjnej gry. Rapid Suspension Technology wprowadza modele obsługujące rozmiar 650B, taperuje rury sterowe i zwiększa rozmiary osi. Co szczególnie zwróciło naszą uwagę?

Champ(ion)
Jedną z najbardziej zauważalnych zmian jest wprowadzenie nowego modelu o nazwie Champ. Widelec pojawi się w wersji 26- i 29-calowej. Ta ostatnia będzie dostępna również, oprócz standardowych 9mm, w rozmiarze osi 15mm. Nowe rozwiązanie technologiczne zastosowane w budowie tłumika mają pozwolić widelcowi na skuteczniejszą pracę, szczególnie w terenie mocno pofałdowanym. Charakterystyka działania poprawiła się również dzięki poddanej przekonstruowaniu asyście powietrznej. Zmiany estetyczne sięgnęły zmiany profilu goleni oraz odchudzenia ich dolnych części (32mm). Dodatkowo RST zapowiada wypuszczenie wersji 120-milimetrowej, która, obok aktualnej 100-milimetrowej, ma stanowić gratkę dla miłośników lekkich odmian all-mountain.
 

Champ 26Champ 29


Standardowo nowy Champ jest przeznaczony do cross country i maratonów. Olejowo-powietrzny system amortyzacji z tłumieniem olejowym ma gwarantować skuteczną pracę widelca w każdych warunkach. Użytkownik ma możliwości regulowania naprężenia wstępnego, tłumienia odbicia i kompresji oraz blokadę skoku (obsługiwana manetką lub bezpośrednio na goleni). Wersja 29-calowa posiada taperowaną główkę sterową, a rury obydwu modeli zostały wykonane z aluminium 7050, podobnie jak korona i golenie wewnętrzne. Zewnętrzne z kolei wytworzono z materiałów magnezowych, a ich rozstaw wynosi 130mm. Hamulce montowane są w systemie post mount, a maksymalny rozmiar tarczy to 180mm. Wersja 26-calowa waży 1,51kg i kosztuje 1999zł. Model twentyninerowy charakteryzuje się masą 1,61kg i ceną 1999zł (dostępny jest również w wersji białej z osią 15mm za 2099zł).

Sztućce napowietrzne
Zupełnie nowy jest także model Aerial stanowiący widelec ze średniej półki. Amortyzator dostępny będzie w wersji 26- i 29-calowej, podobnie jak poprzednik. 100-milimetrowy widelec został wyposażony w stalową rurę sterową 1-1/8" 240 mm oraz aluminiowe golenie o rozstawie 130mm. Tłumienie olejowe jest mniej zaawansowane technologicznie niż w wyższych modelach, ale obecność lekkiej sprężyny powietrznej ma skutkować dostateczną charakterystyką pracy i gwarantować dobry komfort jazdy, szczególnie w przypadku amatorskiej jazdy. Regulować możemy naprężenie wstępne oraz blokadę skoku. Waga widelca wynosi 2,27kg, a cene 669zł lub 769zł (wersja z manetką na blokady skoku na kierownicy).

 

 

 

Aerial 26Aerial 29


AM
Dla miłośników jazdy all-mountain godnym polecenia będzie odświeżony model Titan Air 15. Dostępny w wersji 26-calowej widelec charakteryzuje się 150-milimetrowym skokiem oraz poddanym liftingowi, 32-milimetrowym goleniom. Lekka sprężyna powietrzna łatwo poddająca się konserwacji i obsłudze pozwala regulować naprężenie wstępne. Olejowo-powietrzny system amortyzacji umożliwia także ustawienie tłumienia odbicia i kompresji. Użytkownik może również użyć blokady skoku obsługiwanej manetką na koronie. Hamulce tarczowe montowane w systemie post mount obsłużą tarcze do 203mm wielkości. Biały widelec o masie 2,14kg kosztuje 1199zł.

Odświeżeniu poddano również model Storm Air TA. 26-calowy widelec przeznaczony do jazdy all-mountain oraz freeride`u dysponuje aż 160 milimetrami skoku oraz szerokimi, 36-milimetrowymi goleniami o rozstawie 138mm. Całość opiera się na 20-milimetrowej osi, która powinna wystarczyć miłośnikom cięższych odmian AM/FR. Podobnie jak poprzednik Storm Air TA oferuje regulację naprężenia wstępnego, tłumienia odbicia oraz kompresji, ale już bez blokady skoku. Tarczówki w systemie post mount obsługują wielkości tarcz do 203mm. Widelec waży 2,34kg, a jego cena wynosi 1279zł.

 

 

 

 

Titan Air 15Storm Air TABlaze 650B


27,5 cala
Dodatkowo Rapid Suspension Technology zdecydował się wprowadzić modele przeznaczone do rowerów 650B. 650 Air oraz Blaze 650B to po prostu dopasowane rozmiarowe wersje widelców Aerial oraz Blaze. Firma zamierza sprawdzić chłonność rynku i dopiero pokusić się o eksperymenty nad wersją 27,5-calową swoich amortyzatorów. Przynajmniej tak w naszej ocenie wygląda zabieg wprowadzenia dwóch widelców 650B różniących się wyłącznie rozmiarowo od 26-calowych odpowiedników. Swoją drogą, 650 Air oraz Blaze 650B jeszcze nie pojawiły się w ofercie Velo, oficjalnego dystrybutora marki.

Fot.: RST
Dystrybutor: www.velo.pl