Nasz przerzutka będzie wymagała konserwacji, jeżeli zauważymy, że słabo napina łańcuch(słabo sprężynuje) lub ciężko obraca się na sworzniach.Wszystko jest zatarte i brudne, wymaga nasmarowania. Najczęściej z takim stanem możemy się spotkać po wyscigu, maratonie lub dłuższym okresie jazdy w trudniejszych warunkach
Do naprawy będą nam potrzebne następujące narzędzia: klucze imbusowe 5mm,3mm,2mm, śrubokręt płaski, kombinerki, czysta szmatka, smar, środek czyszcząco-penetrujący.
Kluczem imbusowym 3mm odkręcamy kółeczka przerzutki.
Zapamiętujemy, które kółeczko jest dolne a które górne. Górne kółeczko ma luz roboczy, który jest potrzebny do dobrej pracy łańcucha podczas zmiany biegów. W wysokich modelach XTR, XT, DURA-ACE łożysko jest ceramiczne. Dobre dolne kółeczko nie ma luzów. Wózek przerzutki (wewnętrzną część) oraz kółeczka odkładamy na bok.
Teraz rozłożymy sworzeń górny przerzutki. Płaskim śrubokrętem wyciągamy zawleczkę.
Wyciągamy sprężynę.
Przekładamy na drugą stronę i wyciągamy sworzeń.
Sworzeń często jest mocno zapieczony. Jeżeli nie chce wyjść, pryskamy go środkiem czyszcząco-penetrującym, odczekujemy chwilę i delikatnie młotkiem próbujemy go wybić. Wszystko dokładnie czyścimy.
Przechodzimy do dolnej sprężyny. Odkręcamy śrubę kluczem imbusowym 2mm.
Wyciągamy wózek ze sworzniem mocującym. Wszystko czyścimy.
Przerzutka tylna rozłożona na czynniki pierwsze.
Składanie rozpoczynamy od sprężyny górnej. Nasmarowany sworzeń wkładamy do korpusu przerzutki.
Na podkładkę ze śrubą regulacyjną nakładamy uszczelkę i osadzamy sprężynę. Całość wkładamy do środka tak żeby koniec sprężyny trafił do dziurki w korpusie przerzutki.
Metalową podkładkę chwytamy kombinerkami i kręcąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara wciskamy ją do środka.
Metalowy ogranicznik pracy wózka, który znajduje się na podkładce musi znaleźć się na swoim miejscu. Jest to trudna czynność. Przytrzymując kombinerkami wciskami zawleczkę.
Przechodzimy do dolnej sprężyny. Są dwie możliwości osadzenia sprężyny: słabsze i mocniejsze.
Wybieramy odpowiednią dziurkę. Na korpus zakładamy uszczelkę.
Wciskamy sworzeń. Wózek kręcąc w prawo ustawiamy tak żeby bolec widoczny na zdjęciu wszedł za ogranicznik. Wkręcamy śrubę imbusem 2mm. Montujemy kółeczka. Przerzutka jest gotowa.
Konserwacja tylnej przerzutki
Na przykładzie Shimano Deore XT RD-M760
Nasz przerzutka będzie wymagała konserwacji, jeżeli zauważymy, że słabo napina łańcuch(słabo sprężynuje) lub ciężko obraca się na sworzniach.