Test: Wszechstronny e-gravel Canyon Grizl:ON CF Daily

Sprawdź, jak w teście wypadł nowy Canyon Grizl:ON CF Daily - lekki, wielozadaniowy rower szutrowy ze wspomaganiem Bosch SX!?

Drukuj
Canyon Grizl:ON CF Daily Michał Kuczyński

Rower, którym można śmiało zapuścić się w wymagający teren, a jednocześnie dojeżdżać bez wysiłku codziennie do pracy? Do redakcji trafił najnowszy, wszechstronny elektryczny gravel Canyona z lekkim układem wspomagania Bosch Performance Line SX. Poznajcie nasze wrażenia z jazdy na Grizlu:ON!

Galeria
Galeria: Canyon Grizl:ON CF Daily (2024) Zobacz pełną galerię

Do bogatej już oferty elektryków niemieckiego Canyona, w której znajdziemy zarówno wspomagane rowery miejskie, trekkingowe, szosowe jak i mocarne e-endurówki, dołączył najnowszy model gravelowy, Grizl:ON. Boom zarówno na rowery elektryczne jak i "analogowe" szutrówki trwa, ale czy to automatycznie musi oznaczać, że rower będzie hitem? Na to pytanie miał odpowiedzieć nam właśnie ten test!

W segmencie rowerów gravelowych napędzanych wyłącznie siłą mięśni Canyon posiada dwa modele. Stricte sportowego, nastawionego na prędkość Graila, którego drugą generację miałem niedawno przyjemność testować, oraz przeznaczonego do eksploracji Grizla. Jak sama nazwa sugeruje, nowy elektryk ma mieć to drugie, bardziej przygodowe zastosowanie. Wspólna nazwa odnosi się jednak wyłącznie do przeznaczenia roweru - Grizl:ON to nie jest kalka roweru "klasycznego" z dodanym silnikiem i baterią, a zupełnie nowy projekt z jeszcze bardziej progresywną, ale jednocześnie uwzględniającą inne zachowanie roweru elektrycznego geometrią. Więcej i szybciej, ale jednocześnie komfortowo i niezawodnie - to słowa-klucze, którymi producent opisuje swoje najnowsze dziecko. Dodajmy do tego jeszcze wszechstronność - wszak Grizl:ON, zwłaszcza w wersji Daily, oprócz weekendowych wypadów w nieznane czy zabawy na ścieżkach, równie dobrze ma się spisywać jako rower, którym możemy dojechać do pracy.

Budowa

Grizl:ON oparty jest na zaprojektowanej "od zera" wytrzymałej, ale jednocześnie lekkiej ramie wykonanej w całości z włókna węglowego. Jak pisaliśmy wyżej, rower ma bardziej wypłaszczone kąty w stosunku do Grizla bez wspomagania - de facto z kątem główki wynoszącym 69,5º bliżej mu do roweru mtb niż sportowego gravela. Jednocześnie jednak zachowano wysoką główkę ramy przez co rower jest komfortowy, a długie tylne widełki (445 mm) w parze z dużym rozstawem kół i nisko opuszczony środek suportu zapewniają odpowiedną stabilność i pewność prowadzenia przy większych prędkościach. Offroadowy charakter roweru podkreśla zastosowanie we wszystkich wariantach roweru amortyzowanego widelca RockShox Rudy XPLR z 40mm skoku, który nie tylko redukuje nierówności odczuwane na kierownicy, ale również znacząco zwiększa trakcję przedniego koła.

 

 

 

Silnik mocowany w standardzie road jest bardzo ładnie wkomponowany w ramę, podobnie jak gniazdo ładowania znajdujące się nad węzłem suportowym. Mimo, iż podobnie jak w innych elektrykach, dolna rura, z racji umieszczenia w niej baterii układu wspomagania jest masywna, to dobrze komponuje się z resztą roweru, który owszem, wygląda muskularnie, ale jednocześnie spójnie i agresywnie, a nie ociężale.

W górną rurę ramy wbudowany jest minimalistyczny sterownik układu wspomagania, a od dołu znajdziemy otwory montażowe pod akcesoria w systemie Click&Ride (na przykład dużą sakwę).

 

 

 

 

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest też tylne oświetlenie roweru w postaci dwóch niewielkich lampek wbudowanych w tylne widełki. Włączają się one automatycznie gdy tylko uruchomimy wspomaganie i trzeba przyznać, że nie tylko świetnie spełniają swoje zadanie zwiększając widoczność roweru również w dzień, ale też dobrze wyglądają! Skoro już jesteśmy przy oświetleniu, to każdy z 4 modeli wyposażony jest też w przednie lampkę, która podobnie jak tył, również zasilana jest bezpośrednio z baterii układu wspomagania. Zarówno przód jak i tył są produkowane przez kultową w świecie światełek, niemiecką markę Lupine. Przednia, mocowana centralnie przed wspornikiem kierownicy lampka nie tylko automatycznie przełącza się z trybu dziennego w nocny, ale ponadto ma niezwykle ciekawie rozwiązane programy do jazdy po zmierzchu. W przeciwieństwie do większości światełek, gdzie zmienia się jasność wiązki światła, tutaj naciśnięcie małego guzika znajdującego się na kierownicy zupełnie zmienia kształt wiązki. Jest to rozwiązanie analogiczne jak w samochodach, gdy przełączamy światła z mijania na drogowe - snop światła jest bardziej rozproszony i skierowany do góry dużo lepiej oświetlając cały obszar przed nami. Z mocą 1100 lumenów mamy zresztą wrażanie, jakbyśmy jechali autem:)

 
 

 

Warto jeszcze dodać, że rama jest dostępna w 5 rozmiarach i jeśli zwykle w Canyonie jestem na granicy pomiędzy rozmiarem S i M (tak było w choćby w przypadku Graila), tak tutaj Ska byłaby zdecydowanie za mała.

 

Wyposażanie

Tak jak już wspomnieliśmy wyżej, Canyon oferuje 4 warianty wyposażania roweru, wszystkie oparte o tą samę ramę i układ wspomagania. Otwierający kolekcję model CF 7 ma między innymi mechaniczną grupę napędową Shimano GRX 822 czy mocne,dedykowane do elektryków, mocna i szerokie koła DT Swiss HG1800 Spline. Wyższy model CF 9 posiada bezprzewodowy napęd SRAM Force XPLR oraz koła z włókna węglowego. Niezwykle ciekawy jest również topowy model Trail, który został jeszcze bardziej "uterenowiony" - znajdziemy w nim choćby opuszczaną sztycę RockShox Reverb AXS czy napęd typu "mullet". Klamkomanetki Force AXS współpracują z przerzutką i kasetą z najnowszej grupy Sram X0 Eagle Transmission, zaprojektowanej z myślą o rowerach MTB (warto podkreślić, że rama ma hak UDH, dzięki czemu takie połączenie jest możliwe).

 

Równie ciekawy, podkreślający uniwersalność Grizl:ONa jest wariant, który trafił do redakcji, czyli model Daily. Tak jak wszystkie elektryczne Grizle mają zamontowane oświetlenie, tak tutaj otrzymujemy również pełne, metalowe błotniki oraz bagażnik o maksymalnej nośności wynoszącej 15kg kompatybilny choćby z sakwami Ortlieba. Dzięki temu rower "prosto z kartonu" jest gotowy zarówno na wypady bikepackingowe jak i do codziennego commutingu niezależnie od warunków atmosferycznych. Zarówno błotniki jak i bagażnik zostały zaprojektowane specjalnie do tego roweru przez co idealnie pasują, jak również nie "telepią" się nawet podczas ostrego, terenowego katowania. Warto zwrócić uwagę na sposób ich montażu - bagażnik przykręcony jest do ramy tylko w okolicy łączenia dolnych i górnych widełek tylnego trójkąta i to od wewnętrznej strony, z kolei błotnik przykręcony jest w górnej części właśnie do bagażnika. Takie rozwiązanie pozwoliło zrezygnować z otworów montażowych w górnej części widełek, które, przynajmniej naszym zdaniem, do ozdób roweru nie należą.

 
 

 

Daily, podobnie jak CF7, wyposażony jest w mechaniczną, dwunastorzędową grupę napędową Shimano GRX 822 z kasetą z grupy XT o szerokim zakresie przełożeń 10-45 oraz koła DT HG1800 Spline, które ubrane są w opony Schwalbe Overland o szerokości 45mm. Mimo dosyć gładkiego bieżnika, zapewniają one zaskakującą dobrą trakcję i trzymanie w zakrętach. O komfort dba znana z innych rowerów Canyona, charakterystyczna dwuczęściowa, wykonana z włókna węglowego sztyca VCLS 2.0 i popularne siodło Fizik Argo Terra, które osobiście bardzo lubię. Wyposażenie uzupełnia krótki mostek i szeroka kierownica z dużą flarą zwiększające pewność prowadzenia w trudniejszym terenie.

 
 

 

Warto podkreślić, że mimo dodatkowego wyposażenie w postaci oświetlenia, błotników czy bagażnika, nasza redakcyjna waga wskazała 17.7kg, co można układ za naprawdę dobry wynik, a najlżejszy w rodzinie model CF9 waży jeszcze znacznie mniej, bo poniżej 16 kilogramów!

 

Układ wspomagania

W zamyśle projektantów, Grizl:ON miał zapewniać jak najbardziej naturalne odczucia z jazdy. Tak, jakbyśmy jechali na rowerze "analogowym", tylko szybciej przy jednocześnie mniejszym wysiłku. Dobra geometria, wyposażanie i niska masa to tylko część układanki, a pewnie najważniejszym jej elementem jest zastosowany układ wspomagania. Producent zdecydował się na kompletny system Performance Line SX niemieckiego Boscha. Linia SX to najnowsza seria z rodziny produktów Performance przeznaczonych do rowerów sportowych, ale w przeciwieństwie do CX, czy CX Race Limited Edition przeznaczonych głównie do mocarnych rowerów emtb, przy jej projektowanie równie duży nacisk co na maksymalną moc i moment obrotowy, położono na kompaktowe wymiary, niską masę i płynny, naturalny charakter wsparcia, jaki oferuje.

W skład tego "inteligentnego" (aplikacja mobilna jest integralnym elementem całości) systemu wchodzi niewielki (warto zwrócić uwagę na wąski Q factor) silnik i masie około 2kg i dysponujący szczytową mocą rzędu 600W i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 55Nm. Do tego bateria CompactTube o pojemności 400Wh i dużej gęstości energii wynoszącej około 200Wh/kg oraz minimalistyczny kontroler umieszczony na górnej rurze, umożliwiający włączenie wspomagania, zmianę jego trybu pracy oraz wskazujący przy pomocy kilku pasków led ile pozostało nam energii w akumulatorze. Bardziej szczegółowe statystyki, personalizacja ustawień, funkcje z zakresu bezpieczeństwa, a nawet nawigowanie czy zapis przebytej trasy umożliwia aplikacja FlowApp

 
 

 

Szczegółowy opis całego układu wraz z naszymi wrażeniami z jazdy znajdziecie już niedługo na naszym portalu, także tutaj bardzo skrótowo napiszemy tylko, że jest to jeden z najcichszych i najpłynniej działających układów, z jakimi mieliśmy do czynienia, a oferowany poziom wsparcia jest więcej niż wystarczający do dynamicznej, agresywnej jazdy w lekkich rowerach elektrycznych, do których niewątpliwie zalicza się Grizl:ON. W trybie Sprint, dedykowanym właśnie do sportowych graveli, reakcja na naciśnięcie na pedały jest niemalże natychmiastowa, a poziom wsparcie jest idealnie skorelowany z siłą, z jaką naciskamy na pedały. W skrócie im dynamiczniej (mocniej) ciśniemy w korby, tym więcej dodatkowych watów generuje silnik. Rezultat jest taki, że można odnieść wrażenie, że jedziemy sami (bez wsparcia), tylko nasze nogi stały się dwa razy mocniejsze. 

 

Wrażania z jazdy

Wsiadając na Grizla czujemy się trochę tak, jakbyśmy mieli pod sobą rower mtb, z tą różnicą, że zamiast szerokiej, prostej kierownicy mamy baranka.  To jeden z tych rowerów, na których praktycznie od razu czujemy się dobrze i pewnie i czujemy, że możemy sobie na sporo pozwolić. Rower jest bardzo komfortowy i stabilny, ale jednocześnie wystarczająco skrętny, a niska masa sprawia, że prowadzi się lekko nawet w bardziej krętym czy stromym terenie. Masywna rama jest przy tym bardzo sztywna, bo rower przy mocniejszym naciśnięciu na pedały (a co za tym idzie zdecydowanej reakcji silnika) wyrywa jak szalony powodującszeroki uśmiech na twarzy.

 
 

 

Musimy przyznać, że byliśmy mocno zdziwieni jak wiele można podjechać oraz płynnie, bezpiecznie i szybko zjechać na trasach zarezerwowanych dla rowerów mtb, gdzie na innych rowerach szutrowych zdecydowanie czuliśmy się nie na miejscu. Jednocześnie na Grizl:ONie równie dobrze czujemy się podczas spokojnej, wycieczkowej jazdy.

Do tej pory byłem delikatnie mówiąc "sceptyczny" jeśli chodzi o gravele ze wspomaganiem i podczas gdy nadal uważam, że do szybkiej, sportowej jazdy po szutrach elektryk, w którym wspomaganie przestaje działać przy 25km/h ma średni sens, tak jeśli ktoś stawia bardziej na eksplorację nowych terenów, ceni sobie komfort i uniwersalność roweru z barankiem, lub po prostu chce mieć jeden rower, który dobrze odnajdzie się w różnych warunkach, zarówno do zabawy w terenie, dłuższej wyprawy czy w zastosowaniu miejskim, gdzie duży i ciężki emtb może być nieporęczny, taki rower naprawdę ma sens.

 

Podsumowanie

Nowy Grizl:ON CF dzięki połączeniu agresywnej, ale komfortowej geometrii z niezwykle naturalnym i zaskakująco mocnym układem wspomagania, to rower, na którym jazda sprawia na prawdę dużo frajdy. Do tego przemyślana i bardzo dopracowana konstrukcja oraz bogate wyposażanie i otrzymujemy jeden z fajniejszych elektryków, jakie testowaliśmy. Możemy śmiało go polecić wszystkim tym, którzy chcą mieć jeden, uniwersalny i niezawodny rower ze wspomaganiem do bardzo szerokiego spektrum zastosowań dający przy tym mnóstwo frajdy z jazdy!

 

Specyfikacja

Canyon Grizl:ON CF Daily
  • RAMA Karbon
  • DOSTĘPNE ROZMIARY XS / S/ M / L / XL
  • WIDELEC RockShox RUDY XPLR
  • SKOK WIDELCA 40 mm
  • PRZERZUTKA TYLNA SHIMANO GRX RX822
  • ILOŚĆ BLATÓW I KORONEK '1x12
  • MECHANIZM KORBOWY FSA CK-220 IS, 42T
  • KASETA Shimano XT M810012 10-45 12s
  • ŁAŃCUCH Shimano CN-M6100
  • KOMPLETNE KOŁA DT SWISS HG 1800 Spline 28
  • OPONY Schwalbe Overland 45-622
  • SILNIK Bosch Performance Line SX Road Mount
  • BATERIA Bosch CompactTube 400WH
  • KLAMKOMANETKI Shimano GRX-RX820
  • HAMULCE Shimano GRX BR-RX810
  • KIEROWNICA Canyon HB0064 Ergo, 44cm
  • MOSTEK Canyon Stem ST0037
  • SIODEŁKO Fizik Argo Terra X5
  • WSPORNIK SIODEŁKA Canyon S14 VCLS 2.0 CF
  • OŚWIETLENIE Lupine Nano SL / C14 Tail Light
  • WAGA 17.7 kg (rozmiar M) (z bagażnikiem i błotnikami)
  • CENA: 25.799 PLN

 

 

Strona producenta: Canyon