Level R+, czyli ostra jazda na 650B

Test hardtaila Kross Level R+

Drukuj
Kross
Tomasz Wienskowski

Topowy 27,5-calowiec z oferty Krossa to typowy rower XC. Lekkość, sztywność i dynamika to główne przymioty najwyższego modelu 650B rodzimej firmy. Jak Level R+ sprawdza się w praktyce?

Galeria Kross Kross Kross
Kross Level R+ na szlaku Zobacz pełną galerię

Budowa i geometria

Węglowa konstrukcja Level R+ została wykonana z włókien Carbon SL. Inżynierowie Krossa poprawnie odrobili zadanie domowe - trójkąt wzbudza zaufanie od samego początku. Przede wszystkim wrażenie robi bardzo duża sztywność boczna Krossa oraz wyraźne tłumienie nierówności, cechy które charakteryzują konkurencyjne modele wiodących marek z tej półki cenowej. Wysokie zaawansowanie konstrukcyjne ramy Level R+ pozwala na maksymalne przełożenie sił napędowych na tylne koło, co wyraźnie odczuwaliśmy w trakcie jazdy.

W modelu zastosowano szereg najnowszych technologii obecnych w MTB. Znajdziemy więc tutaj stożkową główkę sterową (opartą na sterach VP-A45AC2, pół-zintegrowane), bezpośrednie mocowanie przedniej przerzutki do ramy - Direct Mount, rozszerzającą się rurę podsiodłową czy też mocowanie hamulca Post Mount. Całość została również doprowadzona do perfekcji pod kątem estetycznym. Czarny mat z połyskiem powinien przypaść do gustu wielu miłośnikom XC, a klasyczny wygląd poprawia wewnętrzny system prowadzenia pancerzy.

 

W przeciwieństwie do lat poprzednich, Kross postawił w tym modelu na zdecydowanie wzmocnienie materiałowe okolic mufy suportu i główki sterowej. Cała bryła jest teraz wyraźnie mniejsza, a jedynie do rury podsiodłowej wyprowadzone jest specjalne wzmocnienie. Dzięki temu rower sprawia wrażenie agresywnego, gotowego do ścigania sprzętu. Hipoteza ta potwierdza się również w rzeczywistości!

Kross
 
Kross
 

 

Kross zdecydował się na zamontowanie w Level R+ widelca Rock Shox SID XX. 100-milimetrowy amortyzator to zdecydowany król widelców do wyczynowego cross country. Świetne wybieranie wszelkich nierówności i znakomita blokada skoku wzbudzają zaufanie. Całość uzupełnia manetka PushLoc do zdalnej obsługi wielkości skoku.

Geometria Level R+ została pomyślana tak, aby spełnić jeden cel - stworzyć jak najszybszy i najzwrotniejszy rower do cross country. W testowanym przez nas rozmiarze ramy (M) długość efektywna górnej rury wynosi 595mm, które pozwalają na uzyskanie dużej zwinności ruchów. 74-stopniowy kąt rury podsiodłowej umożliwia bardzo sprawne napędzanie roweru w terenie płaskim i pod górę, przenosząc każdy wat użytkownika prosto w napęd.

70 stopni główki ramy to nieco mniej niż przyjęty klasyczny standard (71 stopni), ale bynajmniej nie sprawia to, że rower jest ospały. Wręcz przeciwnie - w połączeniu z pozostałymi parametrami geometrycznymi tworzy bardzo żwawą całość, gdzie dynamiczna zmiana kierunku jazdy nie jest żadnym problemem. 428-milimetrowe rury dolne tylnego widelca pozwalają z kolei zachować stabilność na zjazdach i jednocześnie ułatwiają manewrowanie w ciasnych ścieżkach.

 

Jazda i osprzęt

Pomimo tego, że rower był testowany w warunkach śniegowych, udało nam się pojeździć na nim dostatecznie dużo, aby wyrobić sobie zdanie na jego temat. Aura nie była najgorsza - ubity i twardy śnieg pozwalał na więcej niż typowy, zimowy puch. Dodatkową motywacją była chęć sprawdzenia, co tak naprawdę drzemie w topowym 27,5-calowcu z Przasnysza.

Z radością musieliśmy przyznać, że rower faktycznie jest taki, jak reklamuje go Kross - szybki, lekki i zwrotny. Po pierwszej jeździe na Level R+ od razu dostrzegamy, że jest to typowa maszyna do agresywnego XC. Geometria została dostosowana do wyciśnięcia z naszych nóg jak najwięcej, dodatkowo ułatwiając przemieszczanie się w trudnym terenie.

Kross
 

 

Level R+ znakomicie podjeżdża, co gwarantujemy zarówno odpowiedniej długości tylnego widelca, jak i stosunkowo niskiej masie sprzętu (9,8kg bez pedałów). Przenosząc rower w terenie nie czujemy wiele na plecach, dzięki czemu oszczędzamy energię na bardziej spektakularne momenty. Z góry Level R+ zachowuje się również bardzo przyzwoicie, żeby nie powiedzieć - świetnie. Odpowiednio dobrana geometria oraz rozmiar kierownicy (prosta 720mm) pozwalają sprawnie składać się w zakrętach przy każdej prędkości.

Atutem wartym zaznaczenia przy tej okazji jest zastosowany w Krossie zestaw kół. Karbonowe DT SWISS XRC 1250 SPLINE to jeden z liderów w dziedzinie kół do cross country. 1360-gramowy zestaw zbudowano w oparciu o technologię Spline®, gwarantującą przede wszystkim bardzo dużą wytrzymałość obręczy, płynnie toczące się piasty na łożyskach maszynowych i rozsądnie ułożone szprychy. Podczas jazdy wyraźnie czuć lekkość kół oraz ich sztywność - wyraźnie jest to odczuwalne podczas mocnych przyspieszeń, gdzie czuć iż cała energia pedałującego przekazywana jest prosto w napędzenie roweru.

Uzupełnieniem zestawu są opony Schwalbe Rocket Ron Evo 27,5" w rozmiarze 2.1". Obrośnięte legendą gumy charakteryzują się oczywiście świetną przyczepnością, gwarantowaną m.in. przez dużą gęstość oplotu (127 TPI) oraz potrójną mieszanką gumy PaceStar. Ostre klocki U-Blocks ładnie wgryzają się w podłoże i nawet po śniegu radziły sobie nieźle. Producent klasyfikuje Rocket Rony gdzieś pomiędzy Racing Ralph a Nobby Nic, co wskazuje na dużą uniwersalność zestawu.

Levela R+ obsłużymy za pomocą osprzętu najwyższej grupy SRAM XX. Najnowsza propozycja Amerykanów jest oczywiście lekka i niezwykle precyzyjna, nawet przy dużych obciążeniach. Szybkość zmiany biegów zawsze była mocną stroną XX-a, co doceniamy podczas jazdy na Krossie. Co ciekawe, producent zdecydował się na użycie Grip Shiftów. Nam osobiście to rozwiązanie nie przeszkadza, nawet je lubimy, ale wśród użytkowników chyba jednak większość preferuje triggery. Może będzie to po prostu okazja, żeby przekonać się na powrót do gripów? Trzeba przyznać, że te w wykonaniu XX-ów działają naprawdę dobrze i precyzyjnie.

Zestawienie przełożeń to dwurzędowa korba 39/26T i 10-rzędowa kaseta 11-36T. Jest to z pewnością zestaw wyścigowy, który nie posłuży amatorom do wjechania na każdą górkę. Zadowoleni będą z niego wyczynowcy, którym mocna noga pozwala wjechać na tym zestawieniu niemal wszędzie.

 

Podsumowanie

Kross Level R+ to wyścigowy hardtail, który z pewnością docenią miłośnicy wyczynu. Największą zalety tego modelu jest niesamowita zwrotność, która pozwala na dynamiczną, pozbawioną kompromisów jazdę. Niska masa sprzętu (9,8kg bez pedałów) pozwala sprawnie przemieszczać się w trudnym terenie i ułatwia pracę na podjazdach. Całość świetnie uzupełnia 2-rzędowa grupa SRAM XX - topowy osprzęt od Amerykanów jest doskonałym uzupełnieniem Level R+.

Całość wzbudziła nasze zaufanie i z czystym sumieniem możemy polecić węglowego Kross Level R+ wszystkim miłośnikom cross-countrowego wyczynu!

Warto dodać, że linia „R” składa się z siedmiu modeli: czterech aluminiowych (Aluminium Lite, Aluminium UltraLite) oraz trzech opartych na konstrukcji węglowej (Carbon SL).

Specyfikacja

Kross Level R+
  • Rama: Carbon SL
  • Kolory: czarny mat z połyskiem
  • Rozmiar: XS, S, M, L
  • Widelec: Rock Shox SID XX Tapered (skok 100mm, blokada w manetce)
  • Przerzutka przód: SRAM XX Direct Mount
  • Przerzutka tył: SRAM XX Carbon
  • Hamulec przód: SRAM XX (hydrauliczny, tarcza 160mm - XS, S, M, 180mm - L)
  • Hamulec tył: SRAM XX (hydrauliczny, tarcza 160mm)
  • Dźwignie hamulca: SRAM XX
  • Manetki: SRAM XX Grip Shift
  • Korby: SRAM XX 39/26T
  • Suport: SRAM Press Fit GXP
  • Łańcuch: SRAM PC 1091R
  • Kaseta / Wolnobieg: SRAM XX XG-1099 11-36T
  • Piasta przód: DT SWISS XRC 1250 SPLINE
  • Piasta tył: DT SWISS XRC 1250 SPLINE
  • Opony: Schwalbe Rocket Ron Evo 27,5"x2.1"
  • Obręcze: DT SWISS XRC 1250 SPLINE karbon
  • Kierownica: Easton EC70 (Carbon, prosta 720, 31,8 mm)
  • Wspornik kierownicy: Easton EC90 SL (carbon, 31,8mm)
  • Wspornik siodła: Easton EC90 Zero (Carbon, 31,6mm)
  • Stery: VP-A45AC2 pół-zintegrowane
  • Siodło: Fi'zi:k Tundra 2 Braided
  • Chwyty: KROSS Foam Grip
  • Waga: 9,8kg (bez pedałów)
  • Cena: 19 999zł
Katalog 2014 MTB 650 Hardtail Kross

 

Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.kross.pl