Spis treści:
Rowerowa pompka stacjonarna jest ważnym elementem każdego domowego warsztatu, oczywiście jeżeli nie posiadamy kompresora. Pompka stacjonarna jest również przydatna dla kogoś, kto po prostu dużo jeździ na rowerze. Dzięki niej dużo łatwiej i szybciej napompujemy swoje opony. Sprawdźmy jakie korzyści płyną z posiadania stacjonarnej pompki rowerowej i co oferuje nam rynek.
Dlaczego pompka stacjonarna?
Dzięki pompce stacjonarnej bez problemu za pomocą kilkudziesięciu pchnięć napompujemy opony w rowerze o szerokich oponach. Okresowe dopompowanie to z reguły jedynie kilka ruchów pompką. Jest to możliwe dzięki temu, że korpus pompki jest masywny. W przypadku pompki ręcznej osiągnięcie wysokiego ciśnienia wymaga włożenia zdecydowanie większej energii. Dużą ulgę odczują także posiadacze rowerów szosowych, którzy zaoszczędzą wiele sił i czasu przed treningiem. Mówiąc prościej - jeśli jeździcie dużo i często będziecie pompowali opony w swoich rowerach, to stacjonarna pompka podłogowa jest Wam zwyczajnie potrzebna. To taka mała inwestycja - dziś wydacie na nią sporo pieniędzy, ale przez lata będziecie dzięki niej oszczędzać czas i siły. Kolejnym atutem, który wynika z posiadania pompki stacjonarnej jest to, że większość pompek podłogowych posiada wbudowany manometr, który pozwala precyzyjnie ustawić ciśnienie w ogumieniu. Dla zaawansowanych użytkowników dwóch kółek będzie to bardzo duży atut, ponieważ w zależności od warunków panujących na trasie będą mogli dokładnie ustalić twardość ogumienia i odtwarzać ją w przyszłości z dużą dokładnością. W dodatku stacjonarne pompki są duże i stabilne, a to zdecydowanie ułatwia pompowanie do wysokiego ciśnienia. Oprócz tego pompki podłogowe posiadają wężyk, który posiada podwójną końcówkę i jest bezpieczniejszy dla wentyli.
Warto wspomnieć, że od jakiegoś czasu na rynku znajdują się też specjalne pompki dedykowane do systemów bezdętkowych - pompki te posiadają specjalny zbiornik z powietrzem, który ładujemy poprzez normalne pompowanie, a kiedy uzyskamy odpowiednie ciśnienie dźwignią lub przyciskiem uwalniamy skumulowane powietrze. Dzięki temu powietrze z impetem wtłaczane jest w oponę bezdętkową, która odpowiednio szybko wskakuje w ranty obręczy i się uszczelnia. Obecnie na rynku znajdziemy też same zbiorniki do pompowania tubeless, które "ładujemy" za pomocą zwykłej pompki, a następnie zapewniający szybki wyrzut powietrza zbiornik pompuje oponę i ją jednocześnie uszczelnia - to dobra alternatywa dla osób, które posiadają już w domu dobrą, tradycyjną pompkę stacjonarną.
Presta, Schrader i Dunlop
To nazwy zaworów wentyli, które używane są obecnie przy produkcji dętek i opon. W większości rowerów, a w szczególności szosowych i górskich spotykane są zawory typu Presta. Są to wentyle z charakterystyczną, zakręcaną końcówką. Wszystkie pompki stacjonarne współpracują z tym systemem. W naszych rowerach często znajdziemy także wentyle typu Schrader, najczęściej w rowerach miejskich i trekkingowych. Nie bez przypadku potocznie zwane są one samochodowymi, ponieważ opony aut zaopatrzone są także w tego typu zawory. Wybierając pompkę z wentylem Schradera bez problemu użyjemy jej także do naszego auta. Z kolei zawory Dunlopa to także popularne rozwiązanie, zwane również najzwyczajniej w świecie wentylem rowerowym. Presta i Dunlop są cienkie i pompuje się je tą samą głowicą pompki, natomiast wentyle samochodowe są grubsze i wymagają szerszej głowicy. W praktyce większość pompek na rynku ma opcję aby obsługiwać je wszystkie, dzięki czemu możemy mieć pompkę do każdego typu roweru. Albo wyposażono je w dwie głowice, albo w jedną, którą można dostosować do trzech wymienionych typów wentyli. Zdarzają się też głowice, które automatycznie dostosowują się do wentyla. Generalnie, kupując nowoczesną pompkę stacjonarną możemy być niemal pewni, że obsłuży wszystkie typy zaworów.
Ciśnienie maksymalne
Większość pompek stacjonarnych oferuje nam możliwość „załadowania” wysokiego ciśnienia do swoich opon. Jeśli używacie roweru szosowego, to w zasadzie posiadanie pompki stacjonarnej jest niezbędne, ponieważ nabijanie opony o szerokości 25 mm do ciśnienia rzędu 5,5 - 7 atmosfer jest nie lada wyzwaniem dla małej, ręcznej pompki. Podobnie w przypadku osób, które jeżdżą na kołach z szytkami i chcących się ścigać – wtedy konieczne jest dojście z ciśnieniem bliżej 8-10 atmosfer - wówczas jedyną opcją jest pompka stacjonarna i to dobrej jakości. Należy jednak pamiętać, że większe ciśnienie maksymalne gwarantowane przez producenta nie zawsze idzie w parze z malejącym wysiłkiem w trakcie pompowania. To ile sił przyjdzie nam włożyć w uzyskanie satysfakcjonującego ciśnienia zależy od budowy tłoka i pompki, a także innych jej parametrów. Mimo wszystko z obsługą pompki stacjonarnej przy rowerze bez problemu powinny poradzić sobie osoby nie należące do najsilniejszych. Jeśli posiadamy rower górski czy trekkingowy, sprawa z użyciem pompki stacjonarnej jest jeszcze prostsza. W przypadku opony do roweru górskiego, kwestia jej napompowania taką pompką to tak naprawdę kilka mocniejszych ruchów pompką.
Co jeszcze jest istotne?
Kupując pompkę stacjonarną warto zwrócić uwagę także na materiał z jakiego została wykonana. Ponieważ podczas pompowania używamy dużej siły i nacisku, powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na materiały, z jakich została wykonana pompka. Tanie marketowe pompki najczęściej zrobione są w znacznej części z plastiku i nie posłużą nam długo. Pod wpływem mocnego pompowania mogą nam po prostu pęknąć. Dobra pompka powinna być wykonana z metalu i posiadać w miarę długi przewód do pompowania oraz możliwie szeroki korpus, aby ze spokojem móc operować nią przy rowerze. Ważnym elementem jest też stabilna podstawa, którą odczujemy zwłaszcza gdy będziemy zbliżać się do wysokiego ciśnienia. Nie bez znaczenia jest też wytrzymałość rączki. To bardzo istotne elementy stacjonarnej pompki, na które powinniśmy zwracać uwagę podczas zakupu. Jeśli powyższe czynniki będą spełnione, będziemy mieć naprawdę dobrą pompkę do każdego typu roweru.
Polecane przez redakcję
Z gąszczu rynkowych propozycji postanowiliśmy wyróżnić tym razem jeden produkt, który naszym zdaniem zasługuje na wyjątkową uwagę. Jak zwykle staraliśmy się przeanalizować różne cechy produktu. Co tym razem najmocniej rzuciło nam się w oczy?
SKS-Germany AIR-X-PLORER 10.0
SKS-Germany jest jednym z najbardziej znanych producentów pompek rowerowych na świecie, a na swoją dobrą sławę niemiecki producent pracował latami. Podobnie sprawa ma się z udoskonalaniem produktów niemieckiej marki - SKS każdego roku wprowadza do swoich pompek i akcesoriów nowe i przydatne funkcje oraz cechy.
W sezonie 2025 kontynuujemy rekomendację stacjonarnej pompki z manometrem w postaci modelu Air-X-Plorer 10.0. Najważniejszymi cechami tego modelu jest stabilna, metalowa podstawa, która jest zintegrowana z dużym i czytelnym manometrem (co ciekawe - SKS-Germany ma wśród swoich nowości także pompkę stacjonarną z manometrem cyfrowym - z dopiskiem Digi). Polecany przez nas model ma również sporych rozmiarów metalową komorę powietrza, która pozwala na szybkie napompowanie opon nawet do wysokich wartości ciśnienia (do 10 Bar). Ostatnim mocnym punktem polecanego przez nas modelu jest uniwersalna głowica oraz długi wąż. Głowica w Air-X-Plorerze to konstrukcja “MV EASY” MULTI VALVE, która pasuje do wszystkich typów wentyli i nie wymaga żadnej interakcji ze strony użytkownika, żeby ją do danego typu dopasować. Długi przewód stawia kropkę nad i w wygodnym użykowaniu pompki. Wysokiej jakości produkt, który posłuży Wam w garażu i domowym warsztacie przez kolejne lata - polecamy!

- Cena: 219 zł
- Cylinder ze stali
- Głowica MV EASY - Multi Valve Head do wszystkich typów wentyli, uszczelniona z dźwignią zaciskową
- Długość 710 mm
- Maksymalne ciśnienie 10 bar / 144 psi
- Dodatkowe cechy: precyzyjny manometr, metalowa podstawa, długość węża 1200 mm.
- Dystrybucja: velo.pl / unibike.pl
Co jest dostępne na rynku?
Poniżej znajdziecie kilka przykładowych stacjonarnych pompek rowerowych, które dobrze obrazują zróżnicowanie występujące na rynku tych produktów.
Pompka stacjonarna z komorą do tubeless

- Pompka firmy Bontrager, która dzięki specjalnej komorze pozwala na zamontowanie opon bezdętkowych bez użycia kompresora. Jej cylinder został wykonany z aluminium. Obsługuje zarówno wentyl Presta, jak i Schrader. Posiada duży i czytelny manometr wyskalowany do 160 PSI. Jej cena na polskim rynku to 620 zł, natomiast osoby często robiące tubelessy w domowym zaciszu będą z tego rozwiązania bardzo zadowolone.
Pompka stacjonarna wysokiej klasy

- Klasyczna duża i dobrze wykonana pompka serwisowa, która została wykonana ze stali i tworzyw sztucznych. Posiada dużą komorę, dzięki której osiągniemy ciśnienie do 200 PSI / 14 Bar. Zaletą jest również wąż o długości aż 120 cm i manometr zlokalizowany na górze pompki, który poprawia łatwość odczytywania, jakie wartości ciśnienia mamy w oponie. Obsługuje wszystkie typy wentyli. Jej koszt to 200 zł.
Pompka stacjonarna z cyfrowym manometrem

- Pompka od SKS to model o cechach topowej pompki serwisowej. Ma dużą i stabilną podstawę, a do tego długi tłok i obszerną komorę powietrzną. To skutkuje szybkim i wygodnym pompowaniem. Maksymalne ciśnienia to 10 Bar, a o jego precyzyjne ustawienie dba dokładny i łatwy w odczytywaniu cyfrowy manometr. Idealne rozwiązanie dla lubiących perfekcyjną precyzję. Cena to około 250 zł.
Budżetowa pompka stacjonarna

- Podstawowa, niedroga pompka stacjonarna, która ma stalowo-plastikową konstrukcję. W domowym zastosowaniu powinna dobrze zdawać egzamin. Posiada głowicę obsługującą wszystkie typy wentyli oraz manometr, który pozwala precyzyjnie ustawić ciśnienie w oponach. Maksymalnie można nabić nią aż 11 Barów. Wadą może być nieco krótki wąż, ale cena około 80 zł rekompensuje jej małe minusy.