Kross Level B9 - 29 cali dla zuchwałych

Test 29-calowego hardtaila Kross Level B9

Drukuj

Szukacie sprawdzonego roweru do ścigania? Kross wychodzi naprzeciw potrzebom zawodników i ambitnych amatorów. Level B9 to karbonowy twentyniner o sportowej geometrii, który zachwycił nas swoimi właściwościami, szczególnie jak za taką cenę. Co konkretnie oferuje Kross?

Galeria
Kross Level B9 w obiektywie Zobacz pełną galerię

Firma z Przasnysza sukcesywnie rozwija swoją linię wyczynowych rowerów MTB. Jednym z modeli skierowanych do szerokiego grona użytkowników jest karbonowy Level B9 oparty o 29-calowe koła. Rower może posłużyć zarówno do maratonów MTB jak i mocnych treningów w zróżnicowanym terenie. Twentyniner powstawał we współpracy z zawodnikami Kross Racing Team, m.in. Bogdanem Czarnotą. Czym zaowocowała współpraca najlepszych inżynierów z Przasnysza i czołowych zawodników MTB w kraju?



Budowa i geometria
Rama Level B9 to monolityczna konstrukcja wykonana z włókien węglowych ułożonych wzdłuż siebie. Klasyczny kształt i odpowiednio szeroki przekrój rur nadaje rowerowi optymalnej sztywności oraz stosunkowo niskiej masy. Rama w tym modelu Krossa jest największą zaletą B9 - może stanowić doskonałą bazę do dalszej rozbudowy sprzętu o wyższe grupy komponentów oraz bardziej zaawansowany amortyzator. Mimo wszystko model złożony na już zastosowanej specyfikacji spełnia pokładane w nim nadzieje i pozwala na bezkompromisową jazdę.
 

Waga Kross Level B9 wynosi 12,15kg


Atutem zwiększającym sztywność przedniej części Level B9 jest stożkowa główka sterowa (T-Head Tube) o zmiennym przekroju od 1 1/8” u góry do 1.5” u dołu. Tapering przekłada się na także na większą wytrzymałość oraz poprawę prowadzenia. Pancerze w tym modelu ułożone są na zewnątrz ramy, ale dodatkowe uszczelnienie wylotów nie sprawia problemów z jakością działania napędu oraz konserwacją. Szerokość rury podsiodłowej wynosi 31,6mm, co wpływa na sztywność roweru, ale z drugiej strony obniża właściwości amortyzacyjne ramy. Mimo wszystko to rower wyścigowy! Hamulce tarczowe montowane są w systemie Post Mount, co samo w sobie świadczy o wysokiej klasie konstrukcji. Suport instalowany jest w systemie Press-fit, który zwiększa sztywność mufy oraz poprawia efektywność obrotu.

 

 

Stożkowa główka roweru świadczy o stosowaniu przez Krossa światowych standardówHamulce montowane są w systemie Post Mount, co pozwala na rozbudowę roweru o najlepsze modele


Rama została pomalowana w technologii Multilayer Painting. Wielowarstwowe nakładanie poszczególnych powłok skutkuje podwyższoną odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie warunków atmosferycznych. Multilayer pozwala na zachowanie podobnych właściwości estetycznych ramy przez długie lata. Estetycznie konstrukcja Krossa nie budzi żadnych zastrzeżeń i nie odbiega od propozycji konkurencji, i to nawet w modelach z wyższej półki cenowej. Oprócz samego malowania warto zwrócić uwagę na masywną mufę suportową oraz główkę sterową, w której płynne połączenie z rurą górną i dolną zdecydowanie wpływa na poprawę sztywności kokpitu.

 

 

 

 

 

Rury o klasycznym przekroju wpływają na wysoką sztywność boczną Kross Level B9


Geometria ramy to czysto wyścigowa kompozycja pozbawiona kompromisów. Pomimo teoretycznie niezbyt dużego nachylenia główki sterowej (69,5°) pozostałe parametry geometryczne kompensują ten element, który z kolei poprawia komfort jazdy i przyczepność przedniego koła na sztywnych zjazdach i stromych podjazdach. W testowanym przez nas rozmiarze M długość górnej rury wynosi 600m, podczas gdy rura podsiodłowa to wysokość 440mm. Przy tym rozmiarze pozycja jest stosunkowo wyciągnięta (tester o wzroście 180cm), co sprzyja uzyskaniu aerodynamicznej sylwetki oraz zwiększeniu efektywności pedałowania. Tę ostatnią poprawia także 72,5-stopniowy kąt rury podsiodłowej, który pozwala na sprawne napędzanie Krossa w terenie płaskim oraz szybkie przyspieszenie z siodła. 445-milimetrowy widelec tylny wpływa na stabilność tylnego koła, a jednocześnie nie jest na tyle długi, aby przeszkadzać w sprintach. Podczas mocnego depnięcia Level B9 ochoczo mknie do przodu przy jednoczesnym zachowaniu dobrej przyczepności tylnego koła. Baza kół wynosi w tym przypadku 1104mm, co jest według nas optymalnym rozmiarem przy sportowej geometrii tego twentyninera.

 

 

 

 

Duży prześwit tylnego widelca pozwala na kąpiele błotna bez ryzyka zatkania oponyLevel B9 to sprzęt o zdecydowanie sportowej proweniencji


Jazda i wyposażenie
Pierwszym wrażeniem z jazdy na Level B9 jest bardzo duża dynamika i zwrotność sprzętu, rzadko spotykana w twentyninerach z tej półki cenowej. Kross dopracował ramę w najmniejszych szczegółach i jej wysoka sztywność bezpośrednio wpływa na sportowy charakter jazdy. Pozycja zajmowana na Krossie zachęca do mocniejszego pedałowania. Na długich zjazdach rower prowadzi się znakomicie - dostateczna długość zapewnia odpowiednią stabilność, Level B9 jest również skrętny i szybko reaguje na ruchy 680-milimetrowej kierownicy. Podczas sztywnych podjazdów nieco doskwiera ogólna masa roweru. Pamiętajmy jednak, że Level B9 to przede wszystkim wysokiej jakości karbonowa rama, za którą płacimy przede wszystkim.

 

 

 

 

Duże koła pozwalają na swobodne pokonywanie większych i mniejszych przeszkód terenowych


Wynikającym z tego faktem jest średniej klasy, ale sprawdzający się bardzo dobrze, osprzęt Shimano Deore. Kompletną grupę uzupełnia przerzutka tylna Shimano XT M781. Jest ona wyposażona w technologię Shadow, dzięki której praca łańcucha jest bardziej stabilna przy jeździe po wybojach, a zmiana biegów lżejsza. W Level B9 zastosowano trzyrzędową korbę w rozstawie 42/32/22T oraz 10-biegową kasetę o zębatkach 11-36T. Takie zestawienie pozwoliło nam wjechać Krossem w niemal każdy teren przy odpowiedniej kadencji. Dla mocniejszych zawodników rozsądnym wyjściem mogłaby być przyszłościowa inwestycja w napęd dwutarczowy, który zmniejszy nieco masę sprzętu i nadal pozwoli na efektywne wykorzystanie swojego potencjału.

 

 

 

 

Korba Shimano Deore gwarantuje odpowiednią sztywność, a rozstaw 42/32/22T jest uniwersalnyKoła na obręczach WTB Speed Disc i19 charakteryzują się wysoką sztywnością i stosunkowo niską masą


Za amortyzację w Kross Level B9 odpowiada 100-milimetrowy widelec Rock Shox XC 32 TK Solo Air. Stalowa rura sterowa tego modelu podnosi oczywiście masę, ale z drugiej strony jeszcze bardziej poprawia, i tak wysoką, sztywność roweru. Charakterystyka pracy jest poprawna i jak na końcową cenę roweru nie można mieć zarzutu do amortyzacji. Większe nierówności są wybierane bez większych problemów, ale przy mniejszych przeszkodach i w pofałdowanym terenie płaskim Rock Shox nieco się gubi, szczególnie przy niewielkiej masie użytkownika (poniżej 70kg). Do blokady skoku służy mechaniczna blokada obsługiwana wygodną manetką umieszczoną na kierownicy. Po całkowitym skróceniu skoku widelec blokuje się, ale mimo wszystko nadal pozostawia minimalny zapas.

 

 

 

 

Odpowiednie rozłożenie masy oraz dobór proporcji ramy wpływa na odpowiednią stabilność Krossa


W hamulcach producent poszedł na kompromis względem stosunku ceny do jakości. Avid Elixir 1 to mimo wszystko sprawdzony zestaw hydraulików, które charakteryzują się dostatecznie dużą siłą hamowania i dobrą modulacją. W przypadku zawodników często startujących w zawodach mogą być one pierwszym elementem do modernizacji, choć z pewnością posłużą przez co najmniej 1-2 sezony.

Na pochwałę zasługują natomiast zamontowane w Level B9 koła WTB Speed Disc i19. 32-szprychowe koła mają szerokość obręczy (525g) wynoszącą 19mm. W całości koła są stosunkowo lekkie jak na zestawy twentyninerowe z tej półki cenowej i nie ograniczają roweru podczas przyspieszania i jazdy pod górę. Piasty Shimano M475 obracają się bardzo dobrze - bieżnie ich łożysk są szlifowane za pomocą narzędzia CBN (sześcienny azotek boru), co zapewnia większą trwałość oraz bardzo płynne obracanie się. Podczas jazdy koła charakteryzują się dużą sztywnością pomimo 29-calowej wielkości.

 

 

 

 

Aluminiowa kierownica i mostek to wytrzymałe komponenty Kross RacingManetka blokady skoku widelca Rock Shox XC 32 TK Solo Air jest wygodna w obsłudze


Zastosowane w nich opony Schwalbe Rocket Ron 2,1 to popularny model, który zapewnia niezbyt duże opory toczenia (nieco większy niż choćby w Racing Ralph) i dodatkowo charakteryzuje się świetną przyczepnością w niemal każdych warunkach. Stosunkowo wysokie klocki pomagają również podczas jazdy w błocie, a w połączeniu z dużym kołem potrafią szybko wyprowadzić nas z grząskiego terenu.

Podsumowanie
Kross Level B9 to bardzo udany sprzęt. Twentyniner został przygotowany przede wszystkim z myślą o wyczynowych zawodnikach, którzy za stosunkowo niewielką cenę chcą nabyć rower gotowy do ścigania. Level B9 ma sportową geometrię, dzięki której prowadzi się agresywnie, ale nie na tyle, aby być trudnym do okiełznania. Rower polecamy przede wszystkim miłośnikom wyczynowego MTB, którzy szukają roweru na najbliższe lata. Znakomita rama węglowa ma duży potencjał modernizacyjny, a zastosowany osprzęt od razu po zakupie pozwoli cieszyć się sprawnym pokonywaniem kolejnych terenowych trudności.

Specyfikacja techniczna
Rama: karbon
Rozmiary: M, L, XL
Widelec Rock Shox XC 32 TK Solo Air (skok 100mm, blokada)
Przerzutka przód: Shimano Deore M591
Przerzutka tył: Shimano XT M781 Shadow
Hamulec przód: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczny, tarcza 180mm)
Hamulec tył: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczny, tarcza 160mm)
Dźwignie hamulca: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczne)
Manetki: Shimano Deore M591, 10 biegów
Korby: Shimano Deore M590 2-Piece 42/32/22T
Suport: Shimano Deore BB51
Łańcuch: Shimano HG54
Kaseta: Shimano Deore HG62-10 11-36T
Piasty: Shimano M475 32H
Opony: Schwalbe Rocket Ron Performance Folding 29""x2,1
Obręcze: WTB Speed Disc i19 29"" 32H
Piasty: Shimano M475
Kierownica: KROSS Racing Components (aluminiowy, płaski 680-700, 31,8mm)
Wspornik kierownicy: KROSS Racing Components (aluminiowy, wznios, 31,8mm)
Wspornik siodła: KROSS Racing Components (aluminiowy, 27,2mm)
Stery: VP-A62ACMS2 Integrated
Siodło: Selle Royal Seta Custom
Chwyty: KROSS Foam
Waga: 12,15kg (bez pedałów)
Cena: 5999zł


Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.kross.pl

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj