Sidi wprowadziło zapięcie żyłkowe już w latach 90. ubiegłego stulecia. W 1988 roku wymyślił je twórca firmy, Dino Signori. W tamtym czasie nie przyjęto go z dużym entuzjazmem - kolarze preferowali standardowe zapięcia. Teraz Włosi powracają do ówczesnego patentu podkreślając niska wagę, dobrą ergonomię i mniejszy ucisk na nerwy stóp. Jednocześnie Sidi stara się dogonić, a nawet wyprzedzić konkurencję, której udało się wprowadzić z sukcesem żyłkowe zapięcia na rynek.
Budowa
Całość opiera się na karbonowej podeszwie Vent Carbon Sole. W porównaniu do poprzedniego modelu Ergo 3 przeszła ona wyraźny lifting i została odchudzona bez utraty sztywności. Jednocześnie starano się zapewnić jak najmniejszy wpływ twardej podeszwy węglowej na krążenie w stopie. Bez utraty sztywności wpływającej na efektywność pedałowania zdecydowano się na niewielki zakres elastyczności podeszwy w okolicy palców. Zwiększa to bezpośrednio komfort użytkowania butów, a jednocześnie okolica śródstopia pozostaje maksymalnie sztywna.
Opracowana przez inżynierów Sidi podeszwa zawiera wlot powietrza zlokalizowany z przodu. Przepływa ono poprzez specjalne kanały w podeszwie i wylatuje tuż za śródstopiem. Vent Carbon jest kompatybilna z większością progów do pedałów szosowych dostępnych na rynku. Ułatwieniem w ich ustawieniu jest 10-stopniowa skala gradientowa w pionie i poziomie. Ciekawostką jest zainstalowane gniazdo Look Memory, dzięki któremu możemy łatwo wrócić do ustawień przy wymianie bloków francuskiej firmy.
Żyłkowy system zapięcia Sidi Wire opiera się na dwóch kablach poprowadzonych wzdłuż zapięć butów: na śródstopiu i głównego, przy nasadzie. Największą zaletą tego rozwiązania jest równomierny nacisk na poszczególne partie systemu nerwowego stopy. W przeciwieństwie do standardowych rzep i klamer stopniowe zaciskanie się żyłki powoduje równomierne rozłożenie siły nacisku. Oprócz tego zwiększa ono oddychalność stopy ze względu na odsłonięcie środkowej, górnej części buta, która jest dodatkowo siateczkowana.
Standard zapięcia oparty został o technologię Tecno-III. Opiera się ona o mikrometryczny system zapadkowy, który zapobiega zacinaniu się mechanizmu. Do ściągnięcia buta potrzebne jest teraz tylko ściśnięcie dwoma palcami i odciągnięcie klamry na bok. Jego poszczególne części są wymienne i dostępne w sprzedaży.
Warto dodać, że Sidi wyprodukował również drugą wersję Wire Carbon Vernice, przeznaczoną specjalnie pod pedały Speedplay. Rozbudowana powierzchnia instalacji bloków pozwala oszczędzic 62g w porównaniu do standardowych trzech śrub i metalowych adapterów. Z tego systemu pedałów korzystają głównie zawodnicy World Tour i jest on mało popularny na polskim rynku.
Użytkowanie
Podczas jazdy bardzo wyraźnie czuć poprawioną oddychalność obuwia, szczególnie w porównaniu do poprzedniego modelu Ergo 3, który również mielismy okazję testować. Uwagę zwraca również bardzo duża sztywność butów, gdzie niemal każdy wat przekazywany jest bezpośrednio w napęd.
Podobnie jak inne wysokie modele Sidi, również ten posiada możliwość regulowania objętości tylnej części buta, tuż nad piętą. W praktyce przydaje się to szczególnie osobom z węższymi kostkami, które w standardowym obuwiu często mają luz w tej części konstrukcji. W praktyce ułatwia to zarówno sprinty jak i podjazdy - sztywno utrzymywana stopa efektywniej pedałuje. Całość reguluje się przy pomocy dwóch wkrętów, które dociska się do znaku "+" lub luzuje w stronę "-".
Pomimo zapięcia żyłkowego nadal istnieje możliwość regulacji wysokości klamry. Pasek Soft Instep może być regulowany z obu stron, co ułatwia dopasowanie do objętości stopy. Jeszcze bardziej zwiększa to komfort jazdy, z którego znane jest obuwie marki.
Najwyższy model szosowych Sidi posiada regulowaną, gumową podkładkę antypoślizgową Air Vent w przedniej części podeszwy. Służy ona nie tylko do stabilnego chodzenia w butach, ale dzięki niej dobieramy także ich poziom wentylacji. Dobór ustawienia dokonuje się poprzez przesunięcie dolnej części elementu. Im wyżej będzie ona przesunięta w górę, tym więcej powietrza wnika do środka. Podczas ostatnich ciepłych dni rozwiązanie to sprawdziło się w naszym przypadku świetnie. Maksymalne otworzenie Air Vent wyraźnie poprawia komfort jazdy, głównie dzięki zimnemu powietrzu chłodzącemu stopy od spodu.
Wymienna, gumowa podkładka antypoślizgowa znajduje się również w tylnej części podeszwy. Chodzenia w szosowych "pantoflach" oczywiście nie zalecamy, ale w praktyce często trzeba podejść kilka metrów w różnych sytuacjach. Gumki Sidi nie straciły na jakości z poprzednich lat i nadal są wytrzymałe, a dodatkowo można je wymienić gdy się zużyją.
Podsumowanie
Sidi Wire Carbon Vernice to model do wyczynowego użytkowania, przeznaczony zarówno dla zawodowców jak i ambitnych amatorów. Buty nie należą do najlżejszych na rynku, ale oferują niesamowity komfort użytkowania oraz indywidualne dopasowanie do parametrów anatomicznych stopy. Z nowości na uwagę zasługuje żyłkowe zapięcie oraz regulowany stopień wentylacji.
Specyfikacja techniczna
Model: Sidi Wire Carbon Vernice
Przeznaczenie: szosa
Zapinanie: Tecno 3 System, Soft Instep 3
Wierzch: Lorica® Vernice, nylonowa siateczka, Sidi Heel Cup, Adjustable Heel Retention Device
Podeszwa:Vent Carbon, Replaceable Heel Pad
Cena: 1399zł
Waga: 640g (para, bez bloków)
Kolory: biało-błękitna, biało-czerwona, biała, czarno-żółta
Rozmiary: 37-52
Fot.: Arkadiusz Kogut, Maciej Łuczycki
Dystrybutor: www.velo.pl