A-Ray 2011 - krótki test

Drukuj

Sztywne rowery karbonowe już nie stanowią dla Authora wielkiego konstrukcyjnego wyzwania.

Sztywne rowery karbonowe już nie stanowią dla Authora wielkiego konstrukcyjnego wyzwania.
Topowe modele Magnum, Introvert, czy Master, które mieliśmy okazję testować na początku roku, budowane są na lekkich ramach monocoque z efektywnie profilowanymi rurami świetnie przenoszącymi energię. Oczywiście producent regularnie modyfikuje swoją kolekcję, jednak trudno w przypadku hardtaili mówić o jakichś przełomowych momentach.

Zupełnie inaczej rzecz ma się na polu rowerów podwójnie amortyzowanych. Author posiadał kilka fulli w ofercie, ale były to bardziej pojazdy do enduro niż wyrafinowane cross country. W kolejnym sezonie to się jednak mocno zmieni. Pojawią się dwie całkiem nowe ramy full suspension - A-Ray i Era. Pisaliśmy już o nich trochę w artykule poświęconym nowościom Authora na rok 2011. Generalnie obie konstrukcje są do siebie bardzo podobne, jednak Era należy do kategorii All mountain, a A-Ray cross country. To właśnie działanie tego drugiego mieliśmy okazje sprawdzić podczas krótkiego testu.


Full Authora A-Ray 3.0Author Era 3.0


Rama
A-Ray występować ma w trzech wersjach. My dosiedliśmy topową sygnowaną oznaczeniem 3.0. Od swoich tańszych odpowiedników różni się osprzętem, natomiast we wszystkich przypadkach ramy są takie same. Wszystkie rury tworzące szkielet wykonano w technologii monolitycznej. Ich przekroje mają kształt nieregularnego ośmiokąta, którego zadaniem jest usztywnienie całej konstrukcji. Takie samo zadanie pełni powiększona średnicą newralgicznych punktów ramy, czyli główki sterowej oraz środka suportu. Rura górna wyraźnie opada, a w tylnej części została mocno spłaszczona (w wiadomym celu – nabrania sztywności). Ramy występują w 3 wielkościach: M, L, XL (17”, 19”, 21”). Nam przypadł w udziale rozmiar najbardziej reprezentatywny, czyli środkowy, który wraz z osprzętem osiągnął bardzo dobry wynik 11.10 kg.

 



Geometria ramy odpowiada charakterystyce XC, ale delikatnie skręca w kierunku all mountain. Wystarczy spojrzeć na podstawowe dane: długość rury górnej 610 mm, kąty przód/tył to odpowiednio 71 i 73.5 stopni. Dla porównania sztywne ramy karbonowe Authora posiadają długość rury górnej 605 mm oraz kąty 70.5 i 73 stopni, a więc bardzo zbliżone wartości obu modeli.

 

 


Warto wspomnieć o poprowadzeniu linek przerzutek. Po latach powrócił trend do umieszczania linek wewnątrz rur, co ma oczywistą zaletę zabezpieczania ich od czynników zewnętrznych. Ponadto tylne widełki łańcuchowe są asymetryczne i pozostają kompatybilne z 20-, i 30-biegoymi napędami.

 

 

 



Zawieszenie
Opiera się na czterech punktach obrotu oraz skoku zawieszenia wynoszącym 100 mm. W rowerze zredukowano wielkość elementów dźwigni zawieszenia. Damper to powietrzny Fox Float RL z lockoutem o długości 165 a skoku 38 mm. Z przodu znalazł się również Fox, model F100 RL także z lockoutem oraz powiększona osią 15 mm. Widelec posiada powiększony rozmiar rury sterowej do 1,5 cala.

Napęd i hamulce
Mimo, że model 3.0 należy do najwyższej wersji XC to wyposażenie pochodzi z nieco niższej grupy Shimano Deore XT łącznie z takimi komponentami jak łańcuch, bbset, wielotryb oraz piasty. Ta grupa jest nam świetnie znana, więc nie trzeba nikogo przekonywać do wysokiej jakość jej działania. Cieszy nas również fakt, że producent postępuje uczciwie i nie próbuje „przemycić” w rowerze mniej widocznych komponentów niższej klasy.

 

 



Koła
Z piastami Deore XT, obręczami Author Helium Pro oraz oponami Geax Barro Race Kevlar 26x2.00", Author stworzył konkurencyjny i atrakcyjny zestaw kół lekko i pewnie toczących się po bezdrożach. W natłoku bardziej popularnych Marek, Geax stanowi ciekawą alternatywę dla miłośników stylu cross country w trudnym technicznie terenie.

Kokpit i siedzenie
Nie wiemy, dlaczego akurat Easton, a nie na przykład Ritchey. Ważne, że komponenty są przemyślane i zgrane kolorystycznie. Delikatnie gięta kierownica karbonowa (20mm) daje rowerowi lekki „odchył” w kierunku all mountain. Chwyty Author GripLock to udany wybór z powodzeniem stosowany również w sztywnych Authorach. Siodło? Marka Fizik dominuje ostatnio wśród czołowych modeli Author. W hardtailach są to wąskie siodełka również na szosę, na przykład Antares. W A-Ray 3.0. znalazła się szersza i bardziej komfortowa Tundra.

 

 


Jazda
Nasz krótki test pozwolił wyrobić sobie zdanie na temat zawieszenia, które w tym rowerze najbardziej nas interesowało. Trzeba przyznać, że Author wreszcie stworzył pojazd posiadający w pełni aktywne tylne zawieszenie posiadające wszystkie najlepsze cechy czterozawiasowca. Jest czuły na zjazdach przeprowadzanych na stojąco i tylko nieznacznie ugina się podczas silnego naciskania na pedały w czasie podjazdów. Efektu bujania nie odnotowano. Kawał dobrej roboty robi damper, który nawet mimo braku indywidualnego ustawienia pod wagę jeźdźca, spełnił swoje zadanie jak należy.

 

 



Author bardzo przyjemnie „pracuje” również w dość płaskim terenie pozbawionym skrajności w postaci wielkich gór. Niska waga (ale również koła i geometria) umożliwia niemal natychmiastowe przenoszenie energii na napęd. Rower świetnie połyka nierówności, a sekwencja wystających korzeni lub kamieni nie jest dla niego większym problemem szybko reagując na zmianę nawierzchni.

 

 



Rower wygląda i zachowuje się na pograniczu XC i all mountain. Producent stworzył bardzo ciekawy pojazd dla ambitnych zawodników i amatorów szukających zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Nie poszedł na całość i nie dobrał komponentów wyłącznie racingowych. Takie detale jak gięta kierownica, czy względnie szerokie siodło, dają wyraźny sygnał, że rower, jak na fulla przystało, ma potencjał maszyny do ostrej, terenowej jazdy, a’la all mountain. Zwłaszcza, że sylwetka roweru z nisko opuszczoną rura górną sprawia wrażenie, że może być przystosowany do bardziej ekstremalnych zastosowań.

Informacje ogólne:
Cena: 12999,00 PLN
Waga: 11,10 kg (19")
Rama (materiał): Carbon monocoque, 26"
Rozmiary: 17", 19", 21"

Amortyzacja:
Widelec: FOX F100RL OB (100 mm) oś 15 mm, blokada skoku
Tłumik: FOX Float RL 165/38 mm (skok 100 mm), blokada skoku

Napęd:
Przerzutka przednia: SHIMANO XT (34,9 mm)
Przerzutka tylna: SHIMANO XT
Korba: SHIMANO XT-10 42-32-24 (170/175 mm)
Środek suportu: SHIMANO XT-10
Kaseta: SHIMANO M771-10 (11-36)
Łańcuch: SHIMANO HG-74
Pedały: SHIMANO M540 zatrzaskowe

Koła:
Piasta przednia: SHIMANO XT disc 32 otwory, oś 15 mm
Piasta tylna: SHIMANO XT disc 32 otwory
Obręcze: AUTHOR Helium Pro 32 otwory
Opony: GEAX Barro Race Kevlar 26"x2,00"

Kontrola:
Manetki: SHIMANO XT
Dźwignie hamulca: SHIMANO XT
Hamulec przedni: SHIMANO XT tarczowe hydrauliczne 6"
Hamulec tylny: SHIMANO XT tarczowe hydrauliczne 6"
Kierownica: EASTON M-Lite SL carbon profilowana 20 mm (31,8 mm)
Mostek: EASTON EA90 (31,8 mm)
Stery: FSA Orbit C-40 1,5"x1-1/8" (ahead)
Siodełko: FIZIK Tundra II k:ium
Wspornik siodełka: EASTON EC70 carbon (31,6 mm)
Chwyty kierownicy: AUTHOR GripLock


Dystrybutor: www.velo.com.pl

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj