Budowa i geometria
Author Spirit oparty jest na aluminiowej ramie ze stopu 6061. Pięcioboczny przekrój rury górnej i dolnej głównego trójkąta wpływa na niewielką poprawę sztywności bocznej konstrukcji. Widelec tylny został zbudowany w sposób, który pozwala na pochłanianie części drgań podczas jazdy. Zostały one poddane niewielkiemu gięciu. Pancerze przerzutkowe i hamulcowy poprowadzone są standardowo wzdłuż rury górnej i umieszczone są w klasycznych przelotkach. Główka w tym modelu ma standardowy przekrój.
Na uwagę zasługują także rury łańcuchowe, które są dość masywne jak na podobny element w innych rowerach z tej półki. Pozwala to zarówno na zwiększenie wytrzymałości, jak i sztywności sprżętu, co czuć również w trakcie jazdy - tył Authora nie ucieka, a żwawe balansowanie tylnym kołem można przeprowadzić dużej sprawniej niż w wielu podstawowych modelach konkurencji.
Wynika to również z faktu zamontowania 26-calowych kół. Naszym zdaniem wybór takiego rozmiaru w przypadku osób początkujących to trafny wybór. Pozwala obyć się z techniką jazdy na rowerze górskim, ponieważ małe koło wybacza mniej błędów niż twentyniner. Później po przesiadce na 29-calowca wyższej klasy wrażenia z jazdy będą zdecydowanie pełniejsze, jeśli ktoś oczywiście będzie chciał porzucić klasyczny rozmiar 26".
Geometria Spirita to ukłon w stronę wygody jazdy. Ceniony przez początkujących (i nie tylko) użytkowników komfort podczas przemieszczania się na dwóch kółkach to istotna zaleta. W tym modelu Authora został ona osiągnięty m.in. poprzez dobór klasycznych kątów nachylenia główki sterowej (71 st.) i rury podsiodłowej (73 st.). W Spirice zdecydowano się także na 591-milimetrową rurę górną (w testowanym przez nas rozmiarze 19"), który również stanowi ukłon w stronę tradycjnych wymiarów stosowanych w MTB. 130-milimetrowa główka sterowa pozwala na sprawowanie pełnej kontroli nad rowerem, szczególnie w połączeniu z 640-milimetrową kierownicą. 425-milimetrowy widelec tylny daje poczucie zwrotności sprzętu, podobnie jak całkowita baza kół w wymiarze 1065mm.
Jazda i wyposażenie
Treningi na tym modelu Authora pozytywnie nas zaskoczyły. Jak na rower z tej półki cenowej Spirit jest bardzo żwawym sprzętem, który chętnie reaguje na poczynania użytkownika zapewniając przy tym duży komfort jazdy. Zgodnie z przeznaczeniem roweru jeździliśmy nim po mniej wymagających niż zwykle ścieżkach, na których sprawdził się bardzo dobrze. Niewielkie korzenie, gałęzie i luźne kamienie nie stanowiły dużych problemów do pokonania. Na pochwałę zasługuje zwrotność Authora, która wynika nie tylko z 26-calowych kół, ale także z zastosowanej geometrii.
100-milimetrowy widelec RST F1RST Air charakteryzował się przy tym dostateczną jakością pracy. Olejowo-powietrzny widelec to mocny element tego modelu Authora, który mile nas zaskoczył w kilku sytuacjach, gdzie nie spodziewaliśmy się tak dużego i szybkiego ugięcia. Amortyzator Rapid Suspension Technology pozostawia niewiele do życzenia jak na tę klasę sprzętu, w końcu jest stosowany również w wyższych modelach. Blokada skoku działa poprawnie, choć oczywiście przy mocniejszych depnięciach golenie uginają się nieznacznie. Oprócz tego wybieranie nierówności zachodzi dość szybko, szczególnie gdy amortyzator wyraźnie "czuje" po czym jedzie. W przypadku jazdy w nieco łatwiejszym terenie konieczna okaże się poprawna regulacja. Możemy w tym wypadku ustawić naprężenie wstępne oraz poziom tłumienia odbicia i kompresji.
Zastosowany w Spiricie osprzęto to rozsądna mieszanka niskich grup Shimano Alivio/Acera. W przypadku korby zdecydowano się na model SR Suntour XCM-T414 o rozstawie tarcz 44/32/22. W połączeniu z 9-rzędową kasetę z zębatkami 11-32T zestaw daje w pełni uniwersalny wybór przełożenia, który wwiezie nas nawet na strome podjazdy i jednocześnie pozwoli z nich komfortowo zjechać.
Hydrauliczne tarczówki Tektro HDC 300 (Draco) to ekonomiczny, ale sprawdzony zestaw. Rower hamuje bez wibracji i stuków, a siła z jaką wytracamy prędkość jest dość duża. Modulacja Tektro Draco jest dobra i nie wzbudza większych zastrzeżeń. Jedynym mankamentem jest fakt, że hamulce dość szybko łapią na początku, po czym siła hamowania zwiększa się, ale już nie tak znacząco. 160-milimetrowe tarcze wydają się rozsądnym wyborem w rowerze tego typu i gwarantują wystarczającą siłę hamowania. Nie zmienia to oczywiście faktu, że Draco są stosunkowo ciężkie, a tarcze po dłuższym zjeździe mocno się nagrzewają. W przypadku modeli tej klasy nie są to jednak wady dyskwalifikujące sprzęt.
Na pochwałę zasługują z kolei wytrzymałe koła oparte na piastach Quando Disc i obręczach Author Sphere, które w połączeniu dają solidny zestaw. Nie jest on co prawda najlżejszy, ale za to znakomicie sprawdza się na łatwych i średnio-zaawansowanych terenowo szlakach. Zamontowane na nich gumy Author Trail Master w rozmiarze 26" x 2.00"
Podsumowanie
Author Spirit to godny polecenia 26-calowiec, z którego z pewnością będą zadowoleni początkujący miłośnicy MTB. Wygodna geometria i rozsądnie dobrany osprzęt pozwolą na czerpanie dużej przyjemności z jazdy. Rower od braci Czechów najlepiej sprawdzi się na łatwych i średnio trudnych ścieżkach leśnych, gdzie powietrzny widelec RST F1RST Air radzi sobie naprawdę nieźle.
Specyfikacja
- Rama: aluminium 6061
- Rozmiary: 15", 17", 19", 21", 23"
- Widelec: RST F1RST Air (100 mm) powietrzny blokada skoku
- Stery: FSA Integrated 1-1/8"
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Przerzutka przednia: Shimano Acera
- Kaseta: Shimano HG-30, 9 biegów, 11-32 zęby
- Łańcuch: Shimano HG 53
- Manetki: Shimano Alivio
- Hamulce: Tektro HDC 300, 160/160mm
- Korby: SR Suntour XCM-T414, 44/32/22 zęby
- Piasta przednia: Quando Disc
- Piasta tylna: Quando Disc
- Obręcze: Author Sphere
- Opony: Author Trail Master 26" x 2.00"
- Mostek: Kalloy aluminium
- Kierownica: Kalloy 15 mm 620 / 640 mm
- Siodło: Author Mega Top
- Sztyca: Kalloy aluminium
- Waga: 13,2kg (bez pedałów)
- Cena: 2699zł
Więcej rowerów marki znajdziecie na stronie dystrybutora oraz w naszym bikeKatalog.pl.
Fot.: Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.velo.pl

