Crossmax 29

Drukuj

W końcu są! Mavic wypuszcza na rynek długo oczekiwane Crossmaxy w wersji 29-calowej. Czym charakteryzują się francuskie koła?

Mavic planował wypuścić twentyninery już w ubiegłym roku, ale proces produkcyjny potrwał dłużej niż przewidywano. Pierwsze próby powiększenia tradycyjnej wersji spełzły na niczym - prototypy okazało się mało sztywne i podatne na uszkodzenia. Według francuskich inżynierów budowa kół 29" poprzez zwykłe powiększenie tych 26" powoduje 39-procentowy spadek sztywności oraz 40-procentowy wzrost siły bezwładności. Szprychy mają przy tym mniejszą częstotliwość ruchu, ale większy wskaźnik obciążenia. Trzeba było więc zbudować duże koła od początku. Warto dodać, że Francuzi sympatyzowali z twentyninerami już w 2008 r., kiedy skonstruowali obręcz TN 719. Od tego czasu trochę się jednak zmieniło w branży.

Co my tu mamy?
Mavic wypuszcza teraz na rynek dwie wersje 29-calowych Crossmaxów (SLR 29 i ST 29) oraz model Crossride 29.

Zgodnie z wcześniejszymi badaniami technologicznymi, przebudowie uległa cała konstrukcja powiększonych kół. Przede wszystkim postawiono na zwiększenie ich wytrzymałości, która jest jednym z najsłabszych cech 29-calowych modeli.

W Crossmax SLR 29 zdecydowano się przede wszystkim na wstawienie mocniejszych szprych, które przenoszą większe obciążenia niż w wersjach 26-calowych. Oprócz tego powiększono grubość obręczy o 0,6mm, co dodatkowo wpłynęło na zwiększenie sztywności koła. Wszystko to udało się zrobić bez dużego wzrostu masy, głównie za pomocą technologii ISM-3D. Polega ona na maszynowym cieniowaniu materiału obręczy pomiędzy szprychami oraz na ściankach obręczy. Zdecydowano się także na dodatkowe wzmocnienie szprych od strony napędu w tylnym kole, ponieważ w trakcie testów poddawały się pęknięciom. Końcowa waga najwyższego modelu do zastosowań XC wyniosła w zestawie 1620g.
 


Wersja Crossmax ST 29 przeznaczona jest dla użytkowników all-mountain, którym nieco większa waga zbytnio nie przeszkadza, szczególnie biorąc pod uwagę poprawioną wytrzymałość kół. Zastosowano tutaj frezowanie ISM, które obniża wagę wyłącznie przestrzeni międzyszprychowych. Nie uświadczymy też w ST dodatkowego wzmacniania obręczy oraz szprych. Waga zestawu wynosi 1710g.

Wspólną cechą dwóch najwyższych modeli jest możliwość montażu hamulców tarczowych na 6 śrub lub w systemie Centerlock. Oprócz tego w SLR i ST zastosowano 4-zapadkowy mechanizm wolnobiegu ITS4.

 


Najniższy model, Crossride 29, to nadal średnio-zaawansowana wersja 29-calowych kół dla użytkowników z mniej zasobnym portfelem już nie potrzebujących wysublimowanych technologii. Koła zostały wyposażone w standardowe szprychy i nyple, wzmocniono ich obręcz oraz tylną piastę. Montaż hamulców tarczowych odbywa się wyłącznie w systemie 6 śrub. Piasta wyposażona jest 2-zapadkowy mechanizm wolnobiegu ITS2. Minusem jest waga zestawu, która w tym przypadku wynosi 2020g.

 

 


Jeśli chodzi o kompatybilność zastosowanych osi, to jest ona dość szeroka. W zestawie otrzymujemy adaptery umożliwiające szybkie dopasowanie. Jeśli jeździmy na rowerze typu Lefty, wówczas otrzymuje piastę specjalnie dedykowaną do tego rozwiązania. Oprócz tego obręcze wszystkich modeli przystosowane są do używania opon tubeless.

Specyfikacja techniczna

Crossmax SLR 29
Prize: £850 (ok. 4500zł)
Weight: 1620 g
29er specific: reinforced rim, Fore angles, stronger spokes
Key technologies: ISM-3D, ITS-4, UST
Compatibility: 1 wheel does it all: Front 9/15, Rear 9/12×135/142

Crossmax ST 29
Prize: £625 (ok. 3300zł)
Weight: 1710 g
29er specific: Fore angles
Key technologies: ISM, ITS-4, UST
Compatibility: 1 wheel does it all: Front 9*/15/20*, Rear 9/12×135/142

Crossride 29
Prize: £400 (ok. 2100zł)
Weight: 2020 g
29er specific: reinforced rim, stronger rear axle
Key technologies: TS-2, H2
Compatibility: 1 wheel does it all: Front 9*/15, Rear 9/12×135/142*
*options


Fot.: Mavic