D jak Deore na dychę
10 rzędów koronek w kasecie zawita do grupy Deore, które działać będą w zakresie 11-36 lub 11-34. Z przodu natomiast pojawią się 3 tarcze zębate 42-32-24. Napęd zadziała z łańcuchem HG-X. Efektem dołożenia dziesiątej zębatki są modyfikacje przedniej i tylnej przerzutki (w ofercie pozostanie dostępna wyłącznie wersja Shadow), które w kolejnym sezonie działać będą w zintegrowanym systemie Dyna-Sys. Wreszcie możliwości demontażu doczekają się wskaźniki zmiany biegów w manetkach. Kształt i budowa korb pozostanie bez zmian.
Hamulce tarczowe działać będą w systemie Servo Wave. Co prawda japoński producent przygotował na przyszły rok ciekawe i jeszcze większe zmiany w dziedzinie hamowania w wyższych grupach, jednak nowe Deore pochwalić się może i tak niezłymi osiągami. W porównaniu do analogicznego modelu M975 z tego roku, Deore 2012 będzie lżejszy oraz uzyska 14% więcej mocy hamowania.
Odświeżony SLX
Drobne poprawki nie ominęły grupy SLX, a konkretnie jej hamulców. Zmienił się ich wygląd, który będzie teraz zbliżony do XTR, również pod względem ergonomicznym hamulce te zbliżą się do siebie - skok klamki będzie krótszy, pojawi się także możliwość regulacji odległości klamki od kierownicy bez żadnych narzędzi.
Rozwiązania Ice-Tech, także dostępne do tej pory jedynie we flagowej XTR, mają za to znacznie poprawić siłę hamowania poprzez obniżanie temperatury poszczególnych komponentów układu hamulcowego. Tarcze, które dostępne będą w rozmiarach 160, 180 oraz 203mm, wykonywane będą w technologii "sandwich" ze środkową warstwą z aluminium oraz zewnętrznymi ze stali. Z kolei na zewnętrznej stronie klocków hamulcowych pojawią się radiatory, wyglądające jak żywcem wyciągnięte z obudowy komputera. Dodatkowo powiększeniu uległa średnica tłoczków - możemy się więc spodziewać naprawdę mocnych hamulców.
Nowe koła i pedały
Pedały PD-M530, przeznaczone do trail'u, pod względem budowy zbliżone są do modelu XTR tego typu, wprowadzonego w zeszłym roku. Oczywiście cena będzie znacznie niższa. W stosunku do poprzednika - M545, Shimano twierdzi, że nowy model będzie bardziej niezawodny, a także zaoferuje aż o 170% większą powierzchnię kontaktu. Para ma ważyć 456g. Koła MT55, ważące 1920g, będą propozycją ze średniej półki cenowej. Dostępne będą wersje ze standardowymi zaciskami, a także z 15-mm osią przednią. Do wyboru będą także dwa kolory obręczy - biały i czarny.
Acera w dziewiątej odsłonie
Obok tradycyjnej, ośmiobiegowej Acery, amatorzy będą mogli wreszcie posmakować jazdy z 27 biegami. Powstały dwie nowe przerzutki z długim i krótkim wózkiem, posiadający aż o 8 mm mniejszy profil w porównaniu do klasycznej wersji. To jeszcze nie jest co prawda Shadow, ale „schowanie” przerzutki mniej narazi ją na uszkodzenia mechaniczne. W klasie tej znajdzie się także nowa kaseta z wyróżniająca się na czarno największą koronką. Przednia przerzutka posiadać będzie większy zakres mocowania, dzięki czemu zostanie dopasowana do większej ilości ram o różnych przekrojach rur.
Poprawiono ergonomię manetek i dźwigni hamulcowych. W manetkach przycisk na kciuk został wydłużony, co ułatwić ma operowanie nim, a w dźwigniach dodano gumowy „zderzak”, którego zadaniem jest ciche i płynne zwalnianie zaciśniętej dźwigni. Poprawiono również kształt wskaźnika zmiany biegów poprzez delikatne zmodyfikowanie jego kształtu. Grupa dostępna będzie w kolorach srebrnym lub czarnym.
Dystrybutor: www.shimano-polska.com