Test: KROSS Level B8 Rio

Test modelu KROSS Level B8 Rio - aluminiowego hardtaila w wersji limitowanej

Drukuj
Level B8 Rio dzięki 29-calowym kołom, odpowiedniej geometrii i sztywności wspina się bardzo sprawnie. Niech Wam tylko nie zabraknie pod nogą, bo 1x11 dyktuje swoje warunki. :-) Michał Lewandowski

Najważniejszy wyścig w Rio zbliża się wielkimi krokami. Z tej okazji KROSS, który w zawodnikach swojego fabrycznego teamu upatruje spore nadzieje medalowe, przygotował limitowaną edycję aluminiowego hardtaila Level B8 Rio, który zyskał nie tylko wyjątkowe malowanie, ale i nowe wyposażenie.

Galeria
Galeria: KROSS Level B8 Rio Zobacz pełną galerię

Marki KROSS nie trzeba przedstawiać już żadnemu miłośnikowi dwóch kółek w Polsce. Powiemy więcej: firma z Przasnysza przestała być także anonimowa na arenie międzynarodowej i śmiemy twierdzić, że z każdym dniem jej pozycja wśród uznanych marek się umacnia. W jaki sposób KROSS ze znanej tylko na krajowym podwórku marki zagościł na światowych salonach? Bez kompleksów pukając w drzwi z tabliczką: UCI Elite MTB Team.

Wielką zasługę w wypłynięciu marki KROSS na szerokie wody ma oczywiście osoba Mai Włoszczowskiej, która w 2015 roku zasiliła skład ekipy KROSS Racing Team. W sezonie 2016 KROSS poszedł o krok dalej, a do ekipy dołączył jeden z czołowych zawodników XC na świecie, czyli Szwajcar Fabian Giger. Dzięki tym dwóm nazwiskom hardtaile firmy KROSS zaczęły regularnie meldować się w czołówce najważniejszych wyścigów na świecie, czego dobitny dowód zobaczyliśmy podczas dopiero co zakończonych Mistrzostw Europy w Szwecji: Maja Włoszczowska zajęła tam 4. miejsce, a Fabian Giger wywalczył srebrny medal, ustępując jedynie… Julienowi Absalonowi. Giger i jego KROSS tuż za Absalonem – brzmi fajnie co?

Sezon 2016 jest rzecz jasna wyjątkowy ze względu na sierpniowy wyścig XC w Rio, gdzie KROSS z Mają i Fabianem w składzie chce walczyć o medale – a to już jest naprawdę coś gigantycznego. Sukcesy polskiej firmy i naszych zawodników sprawiają jednocześnie, że wiele kibiców chce utożsamiać się z tym, co aktualnie tworzy polski producent. Z tych dwóch powodów KROSS postanowił dać kibicom coś wyjątkowego – limitowaną edycję roweru KROSS Level B8 Rio, który względem standardowego modelu zyskał nie tylko specjalne malowanie, nawiązujące do brazylijskiej egzotyki, ale i otrzymał kilka istotnych modyfikacji w kwestii wyposażenia.

Rama

Najważniejszym elementem Levela B8 Rio jest rzecz jasna rama, która jak przystało na edycję limitowaną, otrzymała wyjątkowy design. Czarno-białe malowanie zostało tu bowiem w kilku miejscach dopełnione przez różnokolorowe akcenty, których barwy zdecydowanie nawiązują do bogatej, żywej kolorystyki egzotycznej Brazylii. Malowanie zostało dopracowane do tego stopnia, że w tylnym trójkącie od strony wewnętrznej znaleźć możemy dwa egzotyczne ptaki – kryje się tam papuga i pelikan – naszym zdaniem bardzo fajny, ciekawy i świeży pomysł, który ze smakiem urozmaica wygląd modelu Level B8.

Level B8 Rio oparty jest o aluminiową ramę UltraLite i jak sama nazwa wskazuje, rama została odchudzona tam, gdzie to tylko było możliwe. Wszelkie spawy wykonane są z dużą precyzją i starannością, a w niektórych miejscach są ładnie wygładzone. Pomimo tego, że Level B8 Rio nie jest karbonowym hardtailem, wyposażony on został we wszelkie rozwiązania konstrukcyjne znane z najlepszych rowerów do ścigania: mamy więc stożkową główkę ramy (swoją drogą w przyjemnym dla oka kształcie) i węzeł suportu skonstruowany tak, by dostarczył jak największej dozy sztywności (mamy tu suport typu press fit). Przede wszystkim cieszą nas sztywne osie zarówno w widelcu (15 mm), jak i w tylnym trójkącie (12 mm)!

 
KROSS Level B8 Rio i jego wyjątkowe malowanie.Michał Lewandowski
Egzotyczne malowanie Levela B8 Rio zawiera w sobie nieco przyjemnych dla oka niespodzianek.Michał Lewandowski

 

Geometria Levela B8 Rio nie uległa zmianom względem swojego starszego rodzeństwa z serii Level – mamy te same kąty (71,5 stopnia dla główki ramy i 73,5 stopnia dla podsiodłówki), długą rurę górną roweru i ekstremalnie krótki ogon (chainstay mierzy 438 mm!).

Wyposażenie

KROSS zaczynając specyfikowanie swojego limitowanego Rio postawił sobie jasny cel – niech jego przyszli nabywcy poczują się jak zawodowcy. Dlatego wybór w kwestii napędu padł na 1x11 (w standardowym Levelu B8 mamy 2x10). Napęd skomponowano głównie na… uwaga, uwaga: nowości na sezon 2017, czyli amerykańskiej grupie SRAM NX – z tego grona dostajemy przerzutkę, manetkę oraz kasetę (11-42). Całość dopełnia mechanizm korbowy SRAM GX z 32-zębowym blatem, stojący w hierarchii SRAMa o jeden szczebel wyżej niż NX – KROSS postanowił nas nieco dopieścić, bo wiemy, jak ważnym elementem w wyścigówce jest sztywna korba. W ten sposób, pomimo tego że nie mamy tu topowych produktów XX1, polski producent daje nam sporą namiastkę tego, co czuć będą zawodowcy na trasie w Brazylii – w końcu to edycja limitowana, więc wybór tym bardziej uzasadniony.

Napęd modelu Level B8 Rio to konfiguracja 1x11 oparta o podzespoły z grona grup SRAM NX i GX.Michał Lewandowski

Level B8 Rio, podobnie jak standardowy B8, wyposażony został w amortyzator powietrzny RockShox Recon Silver – w tej klasie mamy wszystko, czego potrzeba, a więc sztywną oś, blokadę skoku i stożkową sterówkę. KROSS konsekwentnie wyposażył Levela B8 Rio w produkty amerykańskiego koncernu, bo za hamowanie odpowiadają tu hydrauliczne Avidy DB3 – bardzo przyzwoity zestaw, który nie przysporzył nam żadnych problemów.

RockShox Recon Silver z blokadą skoku i sztywną osią 15 mm to kolejny mocny punkt modelu B8.Michał Lewandowski
NX to charakter pracy znany z innych grup amerykańskiego koncernu. Wydaje nam się jedynie, że zastosowana tu sprężyna jest nieco słabsza niż w grupach wyższych.Michał Lewandowski

Kropką nad i na liście specyfikacji jest szereg komponentów sygnowanych logiem polskiej firmy – od kierownicy, przez mostek, sztycę, siodło a nawet stery – wszystko to dostarczył KROSS, co sprawia jednocześnie, że wszystkie komponenty dobrze do siebie pasują.

 

A jak jeździ?

Jeśli mielibyśmy pokusić się o zdefiniowanie potencjalnego odbiorcy modelu Level B8 Rio, celowalibyśmy w średniozaawansowanego kolarza, który szuka solidnego sprzętu zarówno do treningów, jak i do ścigania. Co prawda najlepsi podczas wyścigów użyją z pewnością karbonowych, lżejszych bolidów, ale już wśród aluminiowych konstrukcji Level B8 Rio nie będzie miał żadnych kompleksów.

O wyścigowym charakterze B8 Rio świadczy geometria – rower wyjątkowo dobrze radzi sobie na podjazdach, co jest zasługą nachylenia główki sterowej pod kątem 71,5 stopnia. I chociaż B8 Rio nie należy do konstrukcji superlekkich (około 12,8 kg), w czym zasługę ma nieco cięższy osprzęt, to dzięki przyzwoitej sztywności kilka dodatkowych gramów można przełknąć. Dodatkowo Level B8 pozwala na mocne pochylenie się nad rowerem, w celu odpowiedniego dociążenia go podczas wspinaczek. Pod górę Level B8 naprawdę daje radę.

Duże koło w kwestii osiągów rządzi. Dużo sprawniej pokonuje przeszkody, pozwalając jechać szybciej i wybacza nieco technicznych błędów kolarza.Michał Lewandowski
Jak widać Level B8 Rio lubi też polatać. Czy to sprawka dwóch egzotycznych ptaków, ukrytych w malowaniu tylnego trójkąta? ;-)Michał Lewandowski

Na zjazdach rower wymaga pewnej ręki, bo momentami jest nieco nerwowo i dobrze, jeśli nasza technika jazdy będzie potrafiła B8 okiełznać. Aluminiowa wyścigówka KROSS’a świetnie radzi sobie natomiast na krętych, ciasnych singlach i trasach o dość interwałowym charakterze – dynamiki w wirażach dodaje bardzo krótki ogon, a o precyzję prowadzenia dbają sztywne ośki.

Zdecydowanym sprzymierzeńcem zarówno podczas jazdy w górę, jak i podczas gnania wraz z siłami grawitacji w dół jest 29-calowe koło – podczas wspinaczek pomaga nam ono utrzymać optymalną przyczepność, koło nie gubi kontaktu z podłożem i łatwiej pokonuje nierówności. Duże koło z racji na mniejszy kąt natarcia na przeszkodę lepiej radzi sobie także na zjazdach.

Przy pokonywaniu zjazdów na Levelu B8 przyda się odrobina techniki. Rower nie ma zbyt płaskiego kąta główki ramy, przez co czasem jest nieco nerwowy podczas zjazdu.Michał Lewandowski

Bardzo ciekawym elementem Levela B8 Rio są rzecz jasna produkty z grona nowej grupy SRAM NX. Tak jak wspominaliśmy dodają one nieco wagi całości, ale ich działanie przyjemnie zaskakuje – biegi zmieniane są precyzyjnie i szybko. Wydaje nam się, że zastosowano tu nieco słabszą sprężynę niż w wyższych grupach SRAMa – charakterystyczny dla Amerykanów impet z jakim wbijane są biegi nadal w grupie NX istnieje, ale jakby trochę osłabł. Główne cechy charakterystyczne dla pracy amerykańskich napędów pozostały, co może być jedynie powodem do radości. W ten sposób KROSS w limitowanej wersji Rio daje nam bardzo dużo wyścigowego ducha.

 

Podsumowanie

O tym, że Level B8 jest udaną konstrukcją wiedzieliśmy od dawna. Mocno skupiony na górskim ściganiu KROSS doskonale wie, jak powinno budować się rowery do cross-country. Level B8 Rio został jeszcze mocniej ukierunkowany w stronę ścigania, głównie za sprawą zastosowania tu napędu w konfiguracji 1x11 – to w połączeniu z udaną, aluminiową ramą pozwoli poczuć na własnej skórze dużo wyścigowego charakteru. Jednocześnie nie da się zapomnieć o unikalnym malowaniu B8 Rio, które będzie stanowiło świetną pamiątkę po udziale Polaków w wyścigu w Brazylii (i miejmy nadzieję, że również pamiątkę po polskich, kolarskich medalach!). 

Specyfikacja

KROSS Level B8 Rio
  • RAMA Aluminium UltraLite
  • WIDELEC Rock Shox Recon Silver TK (travel 100mm, crown,QR15, Tapered)
  • PIASTA PRZÓD Shimano Deore HB-M618 15x100mm
  • PIASTA TYŁ Shimano Deore FH-M618 12x142mm
  • OPONY    Schwalbe Rapid Rob 29"x2,1"
  • OBRĘCZE WTB STP i19 29" Tubeless Ready
  • PRZERZUTKA TYŁ Sram NX
  • HAMULCE PRZÓD Avid Level DB3 (hydraulic, rotor 180mm)
  • HAMULCE TYŁ Avid Level DB3 (hydraulic, rotor 160mm)
  • DŹWIGNIE HAMULCA Avid Level DB3 (hydraulic)
  • MANETKI Sram NX
  • KORBY    Sram GX-1000 32T
  • SUPORT Sram PF-GXP
  • ŁAŃCUCH Sram PC-1110
  • KASETA / WOLNOBIEG    Sram PG-1130 11-42
  • KIEROWNICA Kross Racing Components (alloy, flat 720, 31,8mm)
  • WSPORNIK KIEROWNICY VP A45AC3 Semi-Integrated
  • WSPORNIK SIODŁA Kross Racing Components (alloy, 27,2mm)
  • STERY Kross Racing Components (alloy, ahead,Rise -17; 31,8mm)
  • SIODŁO    Kross VL-1489
  • CHWYTY Kross Silicon
  • Waga: około 12,8 kg

Katalog 2016 KROSS

Dystrybutor: www.kross.pl

KROSS w Katalogu Rowerowym 2016: KROSS

Fot. Michał Lewandowski

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj