Niemiecki 29er Kreidler Dice SL 2.0

Test 29" hardtaila Kreidler Dice SL 29er 2.0

Drukuj
Kreidler
29" koła dają pewność na zjazdach, co dodatkowo potęguje wrażenie, że Kreidler jest nadzwyczaj stabilną konstrukcją. Tomasz Wienskowski

Tym razem na testy do naszej redakcji trafił przedstawiciel niemieckiej myśli technicznej Kreidler Dice SL 29er 2.0. Technologia zza naszej zachodniej granicy zyskała miano niezrównanej solidności. Sprawdzamy, jak jest w przypadku konstrukcji Kreidlera.

Galeria Kreidler Kreidler Schwalbe,Kreidler
Galeria Kreidler Dice SL 2.0 Zobacz pełną galerię

Firma Kreidler została założona w 1888 roku. 120 lat tradycji w produkcji jednośladów robi wrażenie. W początkach przedsiębiorstwa niemiecki pasjonat dwóch kółek nastawiony był na produkcję motorów i motorowerów. Modelami Folia, Mustang czy Flory firma Kreidler podbijała rynek europejski. Motory te przeznaczone były raczej do spokojnej jazdy w mieście, ale fani tuningu chętnie przerabiali model Folia. Firma ta od początku zresztą miała sportowe zacięcie. Na arenie sportowej Kreidler zdobywa aż 7 razy Mistrzostwo Świata w klasie 50cc. Z tej samej pojemności wyciska rekord świata – 210.634 km/h, ustanowiony w 1965 roku na pustyni w stanie Utah (USA). 

Najnowszymi konstrukcjami produkcji Kreidlera są jednoślady napędzane siłą mięśni, które niemiecki producent zaczął tworzyć w 1986 roku. Prawie 30 lat doświadczenia w branży rowerowej procentuje, a ówcześnie Kreidler pewnie wkracza na rynek z rowerami elektrycznymi, miejskimi, trekingowymi i górskimi. Ten ostatni rodzaj jednośladu trafił niedawno na testy do naszej redakcji. Testowany model hardtaila na kołach 29 calowych nie był z tegorocznej kolekcji. Pomimo tego przekazuje całą ideologię firmy Kreidler, która sprawia nienaganne wrażenie. Od razu widać tutaj niemiecką rękę: prosto, skutecznie, niezawodnie. Na myśl ciśnie się porównanie do samochodowej marki Volkswagen, która wśród fanów motoryzacji uznana jest za niezawodną. Tak samo jak chociażby VW Passat, Kreidler Dice nie wywołuje szybszego bicia serca, lecz wręcz nudzi w swojej prostocie, co tutaj wyjątkowo ma wydźwięk jak najbardziej pozytywny. Dla dużej grupy odbiorców jest to po prostu atutem, ponieważ konfiguracja roweru, geometria ramy i dobrane komponenty stanowią bazę do  przyjamnej jazdy sportowo-rekreacyjnej. 

 

Wyposażenie

Producent w testowanym modelu zamontował prawie kompletną grupą Shimano XT, co sprawia, że całość działa tak jak powinna – bez zgrzytów, płynnie i przyjemnie. Należy wspomnieć, że tegoroczny model DICE SL 2.0 komponenty z napisem XT ma jedynie te, które widać na pierwszy rzut oka. Te których nie widać, mają niższą grupę SLXa (a są to: piasty, manetki i hamulce). Elementy, które dostrzegają tylko najbardziej wtajemniczeni, są o jeszcze jedną klasę niżej. Łańcuch i kaseta to klasa Deore- HG54. Takie rozwiązanie stało się już standardem, w którym producenci oszczędzają jak tylko mogą. Przy wyborze kasety i łańcucha nie schodziłbym aż tak nisko.

Shimano,Kreidler
 

Wybór niższej klasy piast i hamulców jest uzasadniony, ponieważ są to komponenty, które nie są gorsze, a są dużo tańsze. Tak czy inaczej pomieszana grupa jest kompatybilna i działa w systemie Shimano Dyna-sys. 30-biegowa skrzynia biegów daje najwięcej możliwości doboru odpowiedniego biegu i jest dobrym rozwiązaniem dla jazdy rekreacyjnej lub na dłuższe eksplorowanie górskich ścieżek w rytmie odpowiadającym użytkownikowi.  

Ceramiczne tłoki w zacisku hamulcowym SLX lub XT nie ulegają zacięciom tak jak metalowe odpowiedniki. Równo dociskają klocki do tarczy niezależnie od panujących warunków i niezależnie od przeprowadzanych przez użytkownika konserwacji. W tym zestawie po prostu działają dobrze bez jakichkolwiek manipulacji i bardzo dobrze w przypadku kiedy dbamy o sprzęt. 

Piasty pomimo bardzo dobrych właściwości (nie licząc wagi tylnej piasty) wymagają już większej uwagi. W testowanym egzemplarzu kontry w tylnej piaście były poluzowane, co mogło spowodować uszkodzenie bieżni łożyskowych, powstanie luzu, a w przyszłości konieczność  wymiany konusów oraz kulek łożyskowych. To pierwszy element, który nie do końca pasuje do całej koncepcji roweru. Można by było zastosować tu mniej zawodne piasty, ale w gruncie rzeczy czy takie istnieją? Na pewno są odpowiedniki lżejsze na łożyskach maszynowych, które nie wymagają częstej konserwacji i jakiejś nadzwyczajnej obsługi, jednakże podniosły by one niemałą już wartość całego roweru, a w późniejszym czasie naraziłyby nas na spore wydatki, jeżeli trzeba by wymienić wszystkie 6 łożysk w obu piastach. 

Shimano SLX,Shimano XT
 

 

XT w testowanym egzemplarzu lub SLX w nowej konstrukcji są bardziej ekonomiczne, ale też wymagają większej uwagi szczególnie w pierwszym okresie użytkowania – coś za coś. Drugim elementem zawodnym jest manetka skoku w widelcu Magura. Producent amortyzatorów od lat skutecznie denerwuje nabywców dobrego amortyzatora fatalnie działającą manetką i nic nie robi w tej kwestii. Trzeba przyznać, że manetka działa w suchych warunkach dobrze choć ślamazarnie, za to już w błotnej eskapadzie zacina się już na dobre. Zacinanie często kończy się złamaniem obejmy. Zapewne uwaga niemieckiego producenta uznanych widelców i hamulców skupiła się na  elektronicznej blokadzie, której budową był tak zajęty, że zapomniał o ekonomicznych użytkownikach. Dobrą wiadomością jest to, że elektroniczną blokadę będzie można zastosować do wszystkich widelców produkowanych od 2010 roku. Fajnie, co? Wybaczamy? Upgrade kosztuje 649 euro. Najtańszą opcją jaką udało mi się znaleźć to 429,90 euro po rabacie. Spory wydatek nie pasujący do klasy opisywanego tu sprzętu (choć taka wiadomość może zasiać ziarenko pomysłu dla użytkowników klasy premium). Gorszą wiadomością jest brak dystrybutora Magura w Polsce i brak wsparcia techniczno-serwisowego. W czasach globalizacji to nie problem, bo można wysłać widelec do dystrybutora rowerów lub bezpośrednio do niemieckiego producenta widelców, ale czy  nie lepiej byłoby sprawę załatwić w Polsce u osób przeszkolonych w konkretnym zagadnieniu?

Shimano SLX,Shimano XT
 
Magura
 

 

Reszta komponentów Dice SL 2.0 jest bez zastrzeżeń. Wspornik kierownicy, sztyca i kierownica Syntace to sprawdzona, solidna marka. Opony Schwalbe Racing Ralph mają więcej plusów niż minusów. Przede wszystkim są diabelnie dynamiczne i lekkie, a przy swojej niskiej masie oferują maksimum przyczepności. 

 

Wrażenia z jazdy

A jak to wszystko się prowadzi? Kreidler Dice SL 29er 2.0 to dobra niezawodna konstrukcja. Jeździ jak VW Passat – jest stabilny, w miarę szybki, ekonomiczny i wygodny. Dystrybutor w Polsce jak i producent nie umieścił żadnych informacji dotyczących geometrii ramy. Jest tylko krótka wzmianka na temat dostępnych wysokości podanych w centymetrach, co zwykłemu użytkownikowi kompletnie nic nie mówi. Odczucia co do prowadzenia roweru pokrywają się z pomiarami wykonanymi przez naszą redakcję. Duża baza kół, długi ogon, wysoka główka i niski kąt natarcie widelca sprawiają, że rower prowadzi się pewnie i stabilne. Szybkości i dynamiki na dłuższych odcinkach nie można uzyskać ponieważ testowany sprzęt ważył 12400 gramów. Jest to średni wynik. Szeroka kierownica Syntace daję poczucie pełnej kontroli i jest wygodna. Jedynie fabryczne chwyty marki Kreidler nie przypadły nam do gustu – były twarde i śliskie. Napęd Dyna Sys w wersji 3x10 dopasuje odpowiednio przełożenie w każdym terenie. 

Kreidler
 
Kreidler
 

 

Podsumowanie

Testowany egzemplarz to dobry rower, ale nie zachwyca i kosztuje niemało. Rama posiada nowoczesny suport pressfit i trapezową główkę sterową, która ginie niepostrzeżenie w klasycznej konstrukcji ramy. Czy użytkownicy będą go tak chętnie przerabiali jak motorower Kreidler Folia? Nie sądzę. Szkielet roweru ani nie jest lekki, ani nie ma sportowo-wyczynowej geometrii. Z pewnością jest to dobra baza dla osób, które chcą mieć sprawdzony sprzęt bez zbędnych fajerwerków i wykorzystywać go w dalekich wyprawach górskich, bo do tego nadaje się najlepiej.

Specyfikacja

 
 
 Kreidler Dice SL 29er 2.0
  • Rama: Potrójnie cieniowane superlekkie aluminium CNC
  • Widelec: Magura TS 6 100mm, tapered, 15mm Quick release
  • Przerzutka przód: Shimano SLX FD-M670 34,9mm
  • Przerzutka tył: Shimano XT RD-M780, 10 biegów
  • Mechanizm korbowy: Shimano XT, 40/30/22 zęby
  • Suport: BB92 standard
  • Kaseta: Sun Race, Aluminium Spider, 10 biegów 11-36 zębów
  • Piasta przednia: Shimano SLX , Center Lock, 15mm Quick release, black
  • Piasta tylna: Shimano SLX , Center Lock, Quick release
  • Obręcze: hollow camber MACH1, 29" Neo Disc, 17-622, Alu, 32 hole, black
  • Opony: Schwalbe Racing Ralph 29er, 57-622
  • Manetki: Shimano XT 3/ 10 biegów
  • Dźwignie hamulca: Shimano SLX BR-M675, hydraulically
  • Hamulce: Shimano SLX BR-M675, hydraulically
  • Kierownica: Syntace Vector 31,8, 7075 Aluminium, 8°, 10mm Rise, black
  • Chwyty: Velo VLG-852AD3-001-02, with Kreidler Logo
  • Mostek: Syntace Force 149, 31,8mm clamping, 90mm, 6°, black
  • Stery: a-head, tapered, 1 1/8"-1,5", semi-integriert
  • Siodło: Velo VL 1535, with Kreidler Logo
  • Sztyca: Syntace P6, Aluminium 31,6mm x 400mm, black
  • Waga: 12,4 kg
  • Cena: 7199.00 PLN

Katalog 2014 Rowery Kreidler 29er Hardtail 

 

Dystrybutor: www.taurus.info.pl

Fot. Tomasz Wienskowski