Romet Rambler 650b 4.0 na testach

Test roweru Romet Rambler 650b 4.0

Drukuj
Romet
Charakterystyka konstrukcji Ramblera 4.0 jest uniwersalna. Maszyna, po kilku modyfikacjach może służyć do celów sportowych, lecz świetnie sprawdzi się również w ambitniejszej górskiej turystyce. Marek Świrkowicz

Rambler 650b 4.0 to jedno z oręży rodzimego producenta, z którym wyruszył na podbój nowoczesnego rynku. Romet nie poprzestaje na marketingu, dopieszczając oraz inwestując sporo w swoje konstrukcje, które śmiało radzą sobie z konkurencją na rynku.

Galeria Romet Romet Shimano
Romet Rambler 650b 4.0 w obiektywie Zobacz pełną galerię

Marka Romet jest mocno zakorzeniona w świadomości Polaków. Kiedyś był synonimem towaru luksusowego i porządnego sprzętu. Dziś wizerunek ten pozostał głównie w przypadku starszych osób. Można polemizować nad tym faktem, ale 30 lat temu czasy były inne. Inne było wykorzystanie roweru, inne były możliwości sportowe polskiego społeczeństwa, więc sprzęt w tamtym okresie spisywał się znakomicie, zgodnie z oczekiwaniami Polaków. Czasy jednak się zmieniły, jest dużo większa konkurencja, dużo większe oczekiwania, a Romet dzielnie walczy o rynek, nawet w świeżym segmencie rowerów na kołach 27 calowych.

Wyposażenie

Do redakcji trafił Romet Rambler 650b 4.0. Dobrze wyposażona aluminiowa rama na kołach 650b wyróżnia się spośród konkurencji bogatym osprzętem i niską wagą. Producenci w tym segmencie zeszli poniżej 12 kilogramów, co jest celującym wynikiem. Zamontowany osprzęt w Rambler 4.0 spotyka się w wyższym przedziale cenowym rowerów na średnich kołach. Mechanizm korbowy SLX, kaseta SLX, czy łańcuch KMC, stanowią bardzo mocną i wytrzymałą siłę napędową. Połączenie średniej klasy manetek Deore z bardzo dobrymi przerzutkami – tył XT, przód SLX –  jest ekonomiczną wersją, która sprawdza się w każdych warunkach. Ciekawą częścią jest seryjnie zamontowany amortyzator Suntour Epicon RL-RC. Mnogość jego regulacji dorównuje najbardziej wyrafinowanym widelcom na rynku. Choć pokrętła nie są tak łatwo dostępne i ergonomiczne, to trzeba przyznać, że charakter pracy stawia go na równi z droższymi widelcami.

 

 

Jak to działa?

Pierwszy przejazd zachęcał do szybkiej jazdy. Mocne koła zostały wyposażone w agresywne opony. Schwalbe Rocket Ron o szerokości 2.25 prowokowały do dynamicznej jazdy w zakrętach i na zjazdach. Rower bardzo dobrze kleił się drogi. Wyposażony w giętą kierownicę ITM o szerokości 680 milimetrów dawał poczucie pewności i łatwości w skręcaniu. Takie odczucia potwierdzają liczby określające parametry ramy. Baza kół w testowanym rowerze – krótka 1065 milimetrów, długie tylne widełki 435 milimetrów i krótka długość horyzontalna 575 mm dla 17 calowej konstrukcji. Krótka górna rura ramy została wydłużona mostkiem 110 milimetrowym ITM ALCOR 80. Cały ten układ powoduje, że rowerem podróżuje się przyjemnie, pewnie i wygodnie. 

Shimano
 

 

30 biegowa skrzynia biegów, jak na tę klasę rowerów, jest na wysokim poziomie. Mechanizm korbowy SLX jest rzadko spotykanym elementem w sprzęcie za nieco ponad 4 tysiące złotych. Producent poszedł dalej i wyposażył Ramblera w równie mocną kasetę HG-81, nie oszczędzając na elementach, których użytkownik nie dostrzega. Osprzęt pracował bez zarzutów. Jedynie 30 biegowa skrzynia biegów gryzła się z agresywnymi oponami i szeroką giętą kierownicą. Tutaj pasowałby bardziej mechanizm korbowy z dwoma blatami, który określiłby w pełni charakter roweru. W tym przypadku producent stworzył rower wielozadaniowy, która sprosta każdym wymaganiom bez wyspecjalizowancyh zadań. 

Suntour
 
Suntour
 

 

Wysokiej klasy elementem w Ramblerze jest także amortyzator o trapezowej rurze sterowej Suntour Epicon RL-RC. Widelec jest lekki – jego waga katalogowa wynosi 1725 gramów. Wyposażony w oś 15 mm Q-Loc o łatwym montażu i demontażu za pomocą wciśnięcia guzika systemu rozporowego, który uwalnia zacisk z widelca. Q-loc w wersji podstawowej waży dużo bo 126 gramów. Można go upgrejdować do wersji tytanowej Ti i zredukować ciężar o 56 gramów. Tak jak pisałem, charakter pracy widelca jest na wysokim poziomie – przemieszcza się płynnie na całej długości skoku. Skok można zmienić mechanicznie ze 100 do 120 milimetrów. Blokada działała bardzo dobrze. Plusem, a zarazem minusem, jest dodatkowe pokrętło regulujące kompresję widelca. Ta regulacja przydaję się, kiedy chcemy podróżować po szybkiej trasie nie uruchamiając co chwila manetki blokady skoku. W gruncie rzeczy jest to super sprawa, ale pokrętło jest małe i trzeba się solidnie nakręcić, aby zmienić ustawienie, dlatego regulacja ta jest uciążliwa z pozycji kierującego na rowerze. Aby zmienić charakter pracy Epicona, najlepiej będzie się zatrzymać. 

Koła na obręczach Rodi FW Disc 27.5” mają gruby otwór na wentyl samochodowy. Ten rodzaj wentyla, rzadko spotykany u innych producentów, jest dużo łatwiejszy w obsłudze dla przeciętnego użytkownika. Dla osób, które z Ramblera chcą zrobić wyścigówkę, można w łatwy sposób przerobić felgi na system bezdętkowy, montując dla przykładu opaski połączone z wentylem dostępne na rynku za około 100 złotych na koło.

 

Podsumowanie

Rambler 650b 4.0 to najlżejszy i najlepiej wyposażony rower w swojej klasie. Konstrukcja jest uniwersalna i daje duże możliwości do rozbudowy. Zmieniając skok widelca na 120 mm oraz skracając długość wspornika kierownicy, można zmienić go na sprzęt do technicznych przejazdów zarówno z górki, jak i pod górę. Zmieniając kierownicę na prostą, wymieniając opony na “szybsze” i przerabiając felgi na system bezdętkowy Rambler może śmiało być wykorzystany w amatorskim sporcie. Można też zachować ustawienia fabryczne, cieszyć się wygodną jazdą  i sprostać każdemu górskiemu szlakowi z przystankami na regulację zawieszenia.

 

Specyfikacja

 
Romet Rambler 650B 4.0
  • Rama: Alu 6061 T6
  • Widelec: Suntour 650b (27,5”) Epicon XC RL-RC 100mm / 15mm
  • Przerzutka przód: Shimano SLX FD-M670
  • Przerzutka tył: Shimano XT RD-M781
  • Korba: Shimano SLX FC-M672 40-30-22 zęby
  • Suport: Shimano SM-BB70
  • Kaseta: Shimano CS-HG81-10 11-36 zębów
  • Pedały: VP-467
  • Piasta przód: Shimano Deore M615 15mm
  • Piasta tył: Shimano Deore M615
  • Obręcze: RODI FW Disc 27.5”
  • Opony: Schwalbe Rocket Ron 27.5 x 2.25
  • Manetki: Shimano Deore
  • Hamulce: tarczowe hydrauliczne Shimano BL-M505
  • Kierownica: ITM Alcor 80 MTB 680mm
  • Mostek: ITM Alcor 80 110
  • Siodełko: San Marco Era Dynamic Protek
  • Sztyca: ITM Alcor 80
  • Waga: 11,9 kg
  • Cena: 4299 zł

Katalog 2014 Rowery Romet Rowery 650B

Strona producenta: www.romet.pl