Shimano Dura-Ace R9100 2017

Drukuj

Najnowsze wcielenie topowej grupy osprzętu z Japonii właśnie ujrzało światło dziennie. Premiera zaplanowana została tuż przed Tour de France, gdzie po raz pierwszy publika będzie mogła ujrzeć finalną wersję nowej grupy. Oto Shimano Dura-Ace R9100.

 

Japończycy na wstępie informują, że ideą, która przyświecała konstruktorom w trakcie projektowania R9100 była chęć zmniejszenia energii traconej przy przenoszeniu mocy kolarza w trakcie jazdy. Nowości jest jednak całe mnóstwo. Pojawiła się technologia Synchronized Shift, znana do tej pory z elektronicznej wersji XTR, która pozwala jednocześnie kontrolować obydwie przerzutki za pomocą jednego przycisku. W serii R9100 odnajdziemy także zintegrowany z korbami miernik mocy, hydrauliczne hamulce tarczowe oraz nowe koła z odświeżonymi obręczami.

KORBY FC-R9100

 
 

Poprawione przenoszenie mocy kolarza nie mogło rozpocząć się w innym miejscu, jak w korbach. Nowa konstrukcja korzysta naturalnie z technologii HOLLOWTECH II, jednak jej przeprojektowanie, zakładające m.in. znaczne powiększenie, w połączeniu z nowymi zębatkami, podobno wydatnie powiększyło transfer mocy. Ubytek masy jest jednak nieznaczny i wynosi jedynie 7 g. W sumie dostępnych będzie pięć konfiguracji zębatek: 50-34T, 52-36T, 53-39T, 54-42T i 55-42T oraz siedem różnych długości - od 165 do 180 mm. Waga korb dla wersji kompaktowej 50-34T wyniesie 609 g, standardowa odmiana z zębatkami w rozmiarze 53-39T waży 12 g więcej.

MIERNIK MOCY - KORBY FC-R9100-P

W serii 9100 swoją premierę będzie miał także zintegrowany z korbami miernik mocy. Jest to pierwsza tego rodzaju propozycja na rynku. Mózg systemu znajduje się po stronie zębatek, wewnątrz pająka, natomiast tensometry zlokalizowane są w lewym i prawym ramieniu korby, co naturalnie pozwala na oddzielny pomiar lewej i prawej nogi. Rozwiązanie Shimano jest wizualnie bardzo kompaktowe i dyskretne. Poza tym, połączenie systemu z pająkiem korby pozwala na zmianę zębatek bez wpływu na dokładność pomiaru. Sprawdzenie systemu oraz ewentualny upgrade oprogramowania możliwy jest poprzez Bluetooth. 

 

Zmiana przełożeń

 
 

W gronie klamkomanetek odnajdziemy aż cztery modele. W hydraulicznej wersji do hamulców tarczowych odnajdziemy ST-R9120 zgodne z mechanicznym systemem zmiany przełożeń oraz elektroniczną odmianę oznaczoną ST-R9170. Waga pierwszej odmiany została określona na 505 g, druga jest natomiast sporo lżejsza i waży 360 g. Zbliżoną różnicę wagową można także zauważyć w klamkomanetkach dostosowanych do standardowych hamulców szczękowych - wersja mechaniczna (ST-9100) waży 365 g, odmiana Di2 jedynie 230 g. 

 

Producent zmienił kształt klamkomanetek, ale w bardzo delikatny sposób. Nowe odmiany mają charakteryzować się lepszą ergonomią. Największą różnicę stanowi jednak implementacja technologii Synchronized Shift, którą znamy z elektronicznej wersji XTR oraz XT i która wraz z wejściem na rynek serii 9100 dostępna będzie w elektronicznym osprzęcie szosowym. Synchronized Shift pozwala na zmianę przełożeń jednocześnie w tylnej oraz przedniej przerzutce. Użytkownik może dowolnie zaprogramować, w którym położeniu łańcucha na kasecie zmienia się automatycznie przełożenie pomiędzy zębatkami korby. System ten świetnie sprawdził się na trasach MTB, a jego największej popularności Shimano oczekuje w triathlonie oraz jeździe na czas. 

 
 

Przerzutki w systemie Di2 połączone są za pomocą bezprzewodowej jednostki EW-WU111, która umożliwia połączenie grupy poprzez system Bluetooth lub ANT Private z innymi urządzeniami - np. z komputerem wyposażonym w oprogramowanie Shimano E-TUBE, które pozwala na programowanie funkcji Di2. Waga przerzutki przedniej FD-R9150 to 140 g, tylna RD-R9100 waży natomiast 204 g. 

Zmiany nie ominęły mechanicznej wersji przerzutek, których przeprojektowana konstrukcja ma zapewnić jeszcze precyzyjniejszą zmianę przełożeń. Waga przedniej FD-R9100-F określona została na 69 g, natomiast tylna RD-R9100 waży 158 g.

 

HAMULCE

 

Hamulce szczękowe posiadają ugięcie zredukowane o 43% względem poprzedników, a przy tym powiększeniu uległa przestrzeń na opony - maksymalnie zmieszczą się gumy w rozmiarze 28 mm. Naturalnie, równolegle do zwykłej wersji BR-9100, dostępne będą także wersje działające w systemie Direct Mount - BR-9110. 

Na temat konstrukcji obsługujących tarcze nie znamy zbyt wielu szczegółów, np. ich wagi, jednak producent mocno chwali się nowymi tarczami hamulcowymi, dedykowanymi specjalnie do grupy Dura-Ace. Poprawiony sposób chłodzenia, także przez powietrze, pozwala na istotną redukcję temperatury tarczy - podobno aż o 30°c w porównaniu do tarcz w technologii ICE FREEZA. 

KOŁA

 
 

Nowe koła z serii 9100 zostały gruntownie przeprojektowane. Brak na ich temat wciąż wielu detali, ale wiadomo, że otrzymały nowe piasty oraz obręcze - szersze, bo o profilu 28 mm, a więc udoskonalone pod względem aerodynamicznym. 

Nowe komplety dostępne będą w trzech wysokościach - 24, 40 oraz 60 mm. Model C60 wg danych Shimano pozwala na oszczędność 16W względem modelu C50 serii 9000. Dostępne będą odmiany pod standardowe zaciski oraz osie E-thru 12 mm.

Na temat nowej grupy R9100 wiadomo dużo, ale nie wszystko. Nie znamy wagi, ani rozpiętości kaset jakie będą dostępne, czy też większej ilości parametrów dotyczących kół. Nie ujrzeliśmy także zdjęć wszystkich komponentów. Napływu kolejnych informacji powinniśmy spodziewać się w najbliższych tygodniach.

Dystrybutor: www.bikegear.cc