Nowa odsłona Shimano Deore XT M8000

Drukuj

Nowa grupa Shimano Deore XT to chyba jedna z największych premier w 2015 roku. Popularne XT w nowej odsłonie zyskuje m.in. 11 biegów z tyłu i nowe kombinacje przełożeń: 1x11, 2x11 oraz 3x11.

Japoński koncern zaprezentował właśnie zupełnie nową odsłonę jednej z najpopularniejszych grup osprzętu do MTB – Shimano Deore XT M8000. Co spotkamy w nowym XT?

Shimano podążając za naturalną ścieżką ewolucji rowerów MTB wprowadza do nowego Deore XT 11-biegowy napęd oraz zupełnie nowe konfiguracje przełożeń. Układ napędowy Dyna-Sys11 oferować będzie takie konfiguracje jak 1x11, 2x11 oraz 3x11, co pozwoli każdemu z zawodników dobrać odpowiednie przełożenia skonfigurowane specjalnie dla danych potrzeb. W tym względzie nowe Deore XT robi spory krok w kierunku topowej grupy XTR. Uniwersalność grupy sprawia, że z nowości będą mogli cieszyć się zarówno ścigający się wyczynowi kolarze oraz miłośnicy górskiej jazdy szlakowej.

Nowe konfiguracje napędu

Wprowadzenie 11-biegowego napędu niesie za sobą oczywiście konieczne zmiany w poszczególnych podzespołach. Zmianom ulegnie m.in. kaseta, która wyposażona zostanie w technologię RHYTHM STEP progression, umożliwiającą zmianę biegów bez zbyt dużego przeskoku pomiędzy największymi koronkami (11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40 lub 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42).

 

 

Nowe napędy w konfiguracji 2x11 oraz 3x11 zapewnią ogromną rozpiętość biegów, która pozwoli na jeszcze lepszą kontrolę kadencji niż dotychczas. Warto zaznaczyć też, że kaseta dedykowana do napędów 1x11, czyli 11-42 to kaseta o najszerszym zakresie przełożeń, jakie dotychczas wyszło spod ręki japońskiego koncernu. Pozwoli to wszystkim zaawansowanym zawodnikom jeszcze lepiej wykorzystać zalety napędu 1x11. Co więcej napęd ten połączony z nowym łańcuchem HG-X11 wyposażonym w powierzchnię SIL-TEC charakteryzować będzie się zwiększoną kulturą pracy.

Nowe Shimano Deore XT podobnie jak wyższy XTR zyska specjalną konstrukcję zębów, która znacznie zmniejsza ryzyko spadania łańcucha, co ma szczególne znaczenie podczas wyczynowej jazdy w terenie.

 
 

 

Mechanizmy korbowe Deore XT M8000

Zupełnie przeprojektowane zostały także korby, które bez względu na wybraną konfigurację tarcz, cieszyć nas będą długą żywotnością. Korby wyposażone w dwie tarcze będzie można dostać w opcjach: 34-24T, 36-26T lub 38-28T. Mechanizm z trzema tarczami oferuje nam konfigurację 40-30-22T, która da nam najniższy bieg i największą rozpiętość biegów jaką dotychczas wyprodukowano.

Wszystkie nowe korby zyskają również przeprojektowane wkłady suportu Hollowtech II w standardzie wciskanym press-fit (BB-MT800-PA) lub gwintowane (MT8000). Według zapewnień producenta nowe suporty charakteryzować się będą mniejszymi łożyskami i lepszym uszczelnieniem, znanym chociażby z grupy XTR. Pozwoli to na wydłużenie żywotności wkładu suportu oraz zwiększy jego odporność na ciężkie, terenowe warunki. 

 
 

 

Przeprojektowane przerzutki Deore XT M8000

Zarówno przednia, jak i tylna przerzutka Deore XT poddana została metamorfozie. Tylna przerzutka posiada oczywiście system SHADOW RD+, umożliwiający płynną i pewną zmianę biegów oraz trzymający łańcuch w ryzach podczas pokonywania nierówności. Zmiany w konstrukcji tylnej przerzutki sprawiły również, że biegi zmieniane będą teraz jeszcze lżej.

Dzięki zmianom m.in. w prowadzeniu linki (technologia Side Swing, debiutująca w XTR), również przednia przerzutka nowego XT charakteryzować będzie się o wiele lżejszą zmianą biegów. Dostępne będą oczywiście różne warianty przedniej przerzutki – dla korb o dwóch oraz trzech tarczach, w różnych systemach mocowań: na obejmy, typ D oraz typ E.

 
 

 

Nowe manetki i hamulce Deore XT

Nowe manetki XT według producenta większa ergonomia i o 20 % lżejsza zmiana biegów. Manetki nowego Deore XT to również znakomita indeksacja zmiany przełożeń. Dostępne będą trzy warianty manetek: klasyczne SL-M8000, I-SPECII (SL-M8000-I) do nowego XT oraz XTRa oraz I-SPEC B-type (SL-M8000-B-I) do starszych i niższych grup.

 

 

W grupie serii M8000 znajdziemy także nowe hamulce wraz z dźwigniami. Zyskają one mniejszą wagę i dadzą nam dużą siłę hamowania przy niewielkim nacisku na klamki (technologia Servo Wave). Nowe hamulce będą mogły być stosowane z tarczami od 140 mm do 203 mm.

Większość z podzespołów grupy Deore XT M8000 do sprzedaży będzie wchodzić w czerwcu oraz lipcu tego roku. Korba o jednej tarczy (30T/34T) w dystrybucji pojawi się w sierpniu, mechanizm z trzema tarczami do sprzedaży wejdzie we wrześniu, natomiast przednia 3-biegowa przerzutka pojawi się w październiku.

Dystrybutror: www.shimano-polska.com