Spis treści:
Alivio wkracza na salony
Kiedy po raz pierwszy zobaczyliśmy komponenty nowej grupy Alivio, przyszło nam do głowy - "przecież to przemalowany Deore albo LX!". Chwilę później okazało się, że inżynierowie z kraju kwitnącej wiśni zdecydowali się na wdrożenie nowego ducha w komponenty najniższej z japońskich grup.
Zrobiono to przede wszystkim poprzez transfer technologii z wyższej serii do niższej. 9-rzędowa Alivio M4000 może z powodzeniem służyć jako grupa napędzająca rowery początkujących, a nawet średnio-zaawansowanych miłośników MTB. W szczególności tych, którym nie zależy na niskiej masie, a mają ograniczony budżet na osprzęt. Warto dodać, że Shimano klasyfikuje obecnie grupę Alivio jako osprzęt do Casual MTB/Cross Country.
Nowością w zestawieniu Shimano Alivio jest m.in. przerzutka tylna M4000 wyposażona w technologię Shadow. System dedykowany był początkowo wyłącznie do wysokich grup, a jego celem jest zarówno zapewnienie stabilności pracy łańcucha i przerzutki jak i zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia. Służy temu m.in. spłaszczony i niski profil korpusu ze śrubą baryłkową. W nowej Alivio znajdujemy zastosowanie dla Shadow, co z pewnością spotka się z miłym przyjęciem przyszłych użytkowników tej grupy.
Nowocześnie wykonana została również przerzutka przednia: FD-M4000 zbudowano w oparciu o obniżony i przesunięty do przodu profil. Dzięki temu ma być zachowana większa przestrzeń dla pracy opony tylnej (dotyczy zarówno montażu top swing i down swing). Nowa przerzutka przednia charakteryzuje się również szerszym zawiasem dla uzyskania większej precyzji i trwałości komponentu, oraz szybkim montażem. FD-M4000 jest kompatybilna z Hyperdrive. Dedykowanym zakresem przełożeń jest 40-30-22T.
Rowery ubrane w nową grupę Alivio M4000 będą mogły być wyposażone w manetki zintegrowane z hamulcem lub rozwiązanie polegające na rozdzieleniu dźwigni hamulca od manetek zmiany biegów. Nowinką jest również tarczowy hamulec ST-M4050 doposażony w hydrauliczną klamkę BR-M4050.
Jednym z komponentów najbardziej przykuwających wzrok jest nowa korba. Wydrążone ramiona (technologia Hollowtech II) wyglądają naprawdę rasowo i przywodzą na myśl skojarzenia z designem wyższych grup. Korba pozostała trójrzędowa. Dostępny będą trzy wersje nowego mechanizmu korbowego Alivio:
- FC-M4050 (SM-BB51) - zintegrowana oś, 40-30-22T, logo Alivio
- FC-M4000 (BB-ES25) - octalink, 40-30-22T, logo Shimano
- FC-M4060 (SM-BB51) - zintegrowana oś, 48-38-26T, logo Alivio, do zastosowania z przerzutką FD-T4000-TS/DS
Grupa Shimano Alivio M4000 będzie dostępna w sprzedaży na przełomie czerwca i lipca 2014.
Dla podróżników - Tourney
Popularna grupa trekkingowa nie zachwyca może wyglądem, ale inżynierowie z Japonii przyłożyli się do poprawy jej funkcjonalności oraz usunięcie kilku popularnych usterek, których doświadczali użytkownicy.
8-rzędowa Tourney TX800 zyskała m.in. nowe klamkomanetki oraz odświeżoną przerzutkę tylną. Zmiany polegają głównie na modyfikacji mechanizmów wewnętrznych, które poprawiono pod kątem efektywności działania.
Najbardziej interesującą częścią nowej grupy trekkingowej Shimano jest tarczowy hamulec mechaniczny. W zestawie dostajemy również tarcze na mocowanie Centerlock.
Grupa Shimano Tourney TX800 będzie dostępna w sprzedaży od czerwca 2014.
Nowe koła z Dalekiego Wschodu
Kolejne nowości Shimano, tym razem dotyczące zestawów kół, również pokazują jak daleko Japończycy posunęli się w konwersji swoich wysokich technologii do niższych, budżetowych grup.
Inżynierowie koncernu z Osaki zdecydowali się na poszerzenie linii kół bezdętkowych. Zestawy na szytkę dostępne są w coraz tańszych opcjach. Nowościami z tej serii są modele WH-RS81-C35-TL), WH-RS81-C24-TL i WH-RS610-TL. Wszystkie oferują technologię tubeless, poszerzone kołnierze piast oraz łożyska kulkowo stożkowe.
Szeroki rozstaw kołnierzy w piastach kół Shimano sprawia, że trójkąt tworzony przez szprychy ma szerszą podstawę, co bezpośrednio zwiększa sztywność koła. Oprócz tego, przesunięcie obręczy w stronę napędu pozwala dodatkowo zniwelować asymetrię kołą, również zbliżając trójkąt tworzony przez szprychy do równoramiennego. Łożyska kulkowo stożkowe z kolei zapewniają bardzo dobre przeniesienie obciązeń, zarówno podczas jazdy na wprost jak i w pochyleniu w zakrętach, czym różnią się od wersji maszynowych. Charakteryzują się również większą żywotnośćią.
WH-RS610-TL ($499.99) i WH-RS81-C24-TL ($899.99) zostały oparte o aluminiową obręcz, a WH-RS81-C35-TL ($1,299.99) wyposażono w karbonowy laminat. Dodatkowo obydwa modele WH-RS81 umożliwiają cyfrową regulacją stożka oraz zaplot typu Optbal (2:1). Ten system łączenia opiera się na 21 szprychach - 14 po stronie napędu i 7 po stronie przeciwnej. W założeniu ma niwelkować różnice w naprężeniach, występujące po obu stronach koła, zwiększając jego sztywność i wytrzymałość.
Oprócz linii bezdętkowej, Shimano zaprezentowało również klasyczny model pod dętkę, aluminiowy WH-RS010 ($229.99).
Koła będą dostępne na rynku w następujących terminach:
- WH-RS81-C24-TL - maj 2014
- WH-RS010 - czerwiec 2014
- RS81-C35-TL - lipiec 2014
- WH-RS610-TL - październik 2014
Miejskie piasty
W segmencie komponentów przeznaczonych do jazdy miejskiej, Shimano odświeżyło swoje piasty na dynamo oraz modele z wewnętrznym systemem zmiany biegów - Alfine i Nexus.
Piasty wyposażone w zasilanie dynamo (o mocy 1,5W, zgodne z dyrektywami UE) zostały odchudzone o 22%, a ich opory toczenia mają spaść aż o 50%.
Koszt grupy Alfine 8 wyniesie: $249.99 za piastę, $39.99 za manetkę, $99.99 za piastę przednią z dynamo. Dostępna będzie również Alfine IG (8-rzędowa), świetnie spisująca się ze standardowymi manetkami Rapidfire.
Piasty z wewnętrznym systemem zmiany biegów Nexus Inter-7 zyskały przede wszystkim na poprawionej płynności zmiany przełożeń.
Wszystkie piasty dostępne będą w wersji srebrnej i czarnej od września 2014.
Podsumowanie
Warto dodać, że Shimano stosuje politykę embargo, która zakłada publikowanie kolejnych informacji w terminach określonych przez koncern. Ma to na celu przede wszystkim ochronę interesów dystrybutorów. Tak czy inaczej, przedstawiony aktualnie zestaw nowości dotyczy przede wszystkim grup niskich. Ze swojej strony czekamy na nowinki z tych high-endowych komponentów, w tym najwyższych modeli kół i obiecanej, nowej grupy XTR. Stay tuned!
Fot.: Shimano, Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.shimano-polska.com