Spis treści:
Opony wymyślone na nowo
Koncepcja Aero Wing, na której opiera się konstrukcja nowych gum, polega na zminimalizowaniu oporu na linii opona-obręcz. Daje to wymierne korzyści aerodynamiczne, dzięki którym guma ma być po prostu szybsza.
Bontrager przyrównuje tutaj swoje nowe opony Aero Wings do standardowych wersji. W zwykłej oponie zwijanej kord chowa się wewnątrz obręczy, tworząc niewielkie wybrzuszenie na zewnątrz opony. Szytka z kolei pozostawia wklęśnięcie w miejscu, gdzie obręcz styka się z gumą. Wybrzuszenia i wklęśnięcia zakłócają przepływ powietrza, tworząc turbulencje i zwiększając opór aerodynamiczny.
Rozwiązaniem tego problemu ma być technologia Aero Wings, która eliminuje większość wolnej przestrzeni pomiędzy krawędzią opony a obręczą. Ma to w prostym rozrachunku prowadzić do zmniejszenia oporu powietrza i realnych zysków na trasie. Jak dużych?
W laboratorium niezależni eksperci, jak mówi Bontrager, zmierzyli opór toczenia opon. W przypadku modelu Bontrager AW3 Hard-Case Light ma on być najniższy w porównaniu do konkurencyjnych modeli - przy prędkości 40km/h ma wynosić nawet 25W. Więcej zobaczycie na załączonym wykresie.
Co ciekawe, testy przeprowadzono również na szosie i ono także potwierdziły przewagę nowego modelu Bontragera nad konkurencją. Producent przedstawił tabelę, z której wynika, że przy 58-kilometrowym odcinku zysk ten ma wynosić prawie 6,5 minuty.
Dostępne modele
Bontrager proponuje pięć wersji swoich nowych opon.
Dwie podstawowe to seria AW1. Dedykowana jest dla osób, które poszukują żywotnej opony treningowej. Jej bieżnik i mieszanka zostały zaprojektowane pod kątem całorocznej użyteczności. Dostępne są dwie wersje AW1. Pierwsza z nich to Hard-Case Lite (89.90zł), która jest lżejsza (305g w rozm. 700x23C), ale jej powłoka antyprzebiciowa jest cieńsza. Bardziej wytrzymała jest z kolei AW1 Hard-Case (99.90zł), posiadająca zdecydowanie grubszą warstwę ochronną, ale charakteryzująca się wyższą masą (360g w rozm. 700x23C).
AW2 Hard-Case Lite (99.90zł) to kolejny model Aero Wing, również dedykowany do wszystkich warunków klimatycznych, nastawiony na mniejsze opory toczenia niż długodystansowa wersja AW1. Jej masa w rozm. 700x23C wynosi 270g.
Najbardziej zaawansowanymi modelami są AW3. Wersja Hard-Case Lite (149zł)przedstawiana jest jako najlżejsza opona all-roundowa, o znakomitej przyczepności i niskich oporach toczenia. Jest też najlżejsza z nowości Bontragera - w rozm. 700x23C masa wynosi 240g. Jej bardziej wytrzymałą odmianą jest model AW3 Hard-Case(169zł) o masie 295g.
Szosowa pompka
Oprócz nowych modeli opon, Bontrager pomyślał także o konieczności ich pompowania na trasie. W tym celu powstała mini-pompka Air Support HP Pro o przeznaczeniu szosowym.
Pompka została zaprojektowana w sposób umożliwiający aplikowanie wysokiego poziomu ciśnienia do gumy. Dzięki niewielkiej objętości komory powietrznej możemy pompować opony maksymalnie do 120psi (8.25 bar).
Wysuwany wężyk przykręcany jest do wentyla (wyłącznie Presta), dzięki czemu ulatywanie powietrza przy nieodpowiednim trzymaniu jest wykluczone. Dodatkowo wężyk wywiera mniejsze ciśnienie na wentyl w trakcie pompowania, zapobiegając jego ewentualnemu uszkodzeniu.
Pompka dostępna jest w dwóch długościach. Ta większa umożliwia szybsze napompowanie gumy, a mniejsza z kolei wygodnie mieści się w tylnej kieszonce. Do każdej z nich dołączony jest jednak wspornik do montażu pod bidonem, co wyklucza konieczność wożenia pompki na własnych plecach. Cena Air Support HP Pro wynosi 169zł (wersja L) lub 149zł (wersja S).
Fot.: Trek
Dystrybutor: www.trekbikes.com/pl/pl/