Panie, ku mojej radości, coraz częściej pojawiają się na szlakach rowerowych. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że anatomia kobiet zmusza je do szukania odmiennych rozwiązań, zaczynając od ubrań, a kończąc na rowerowej ramie. Dziś o doborze sprzętu dla pań.
Ubrania
Odzież kolarska dla kobiet na pierwszy rzut oka różni się tylko kolorystyką. To jednak tylko złudzenie. Warto doczytać informacje na ulotce, dla kogo zaprojektowana jest np. wkładka w spodenkach. W modelach dobrych producentów także szelki przy spodenkach będą uszyte inaczej, z uwzględnieniem kobiecej anatomii, zapewniając większy komfort użytkowania. Także koszulki szyte dla kobiet projektowane są według innych wykrojów. Asortyment dla kobiet w większości sklepów rowerowych jest dość okrojony. Dla wymagających pań rozwiązaniem są sklepy internetowe i serwisy aukcyjne, również te zza granicy, gdzie można zaleźć wiele artykułów w konkurencyjnych cenach nawet po uwzględnieniu kosztów wysyłki. Przykłady damskich spodenek z szelkami:
Rama
Kobiety mają dłuższe nogi i krótszy tułów niż mężczyźni, powinny więc jeździć na ramach o odmiennej geometrii. W sklepach można znaleźć profesjonalne ramy przygotowywane specjalnie dla kobiet. Nie są to popularne „damki” . Przy próbie doboru męskiej ramy kobiety często muszą pójść na kompromis: albo rama będzie „za długa”, ale dopasowana do długości nóg, albo dopasowana do długości tułowia i wówczas „zbyt niska”. Dla kobiet niskich takie dopasowanie jest wręcz niemożliwe. Gdyby rama była dopasowana optymalnie, koła byłyby zbyt blisko siebie, co skutkowałoby zahaczaniem palcami stóp o przednie koło. W takim przypadku w rowerach szosowych zakłada się mniejsze przednie koło – 24’’, a tylne pozostaje w standardzie 700C. Ta zmiana nie wpływa na samą geometrię ramy, a dodatkowo pozycja przesunięta nieco do przodu jest wygodniejsza dla kobiet, ponieważ ich mięśnie są inaczej umiejscowione.
Kierownica
Czasy „NRD-owskich” pływaczek już minęły i kobiety mają zwykle drobniejsze ramiona niż mężczyźni, nie dziwi więc fakt, że „kobiece” kierownice powinny być węższe. Najczęściej dobre będą kierownice o szerokości 36 – 38 cm. By idealnie dopasować kierownicę, najlepiej zmierzyć szerokość ramion. W sklepach są dostępne kierownice do rowerów szosowych o różnych szerokościach. W przypadku kierownic do rowerów górskich ich przycięcie przeważnie nie sprawia wielu problemów.
Mostek
Mostek powinien być dobrany w zależności od posiadanej ramy. Jeżeli rama została dobrana pod kątem długości tułowia mostek może mieć około 10 cm. Jeżeli pod kątem długości nóg, rama na pewno jest „za długa”, więc mostek powinien być możliwie najkrótszy. W sklepach spotyka się mostki, które są nie dłuższe niż kilka centymetrów i właśnie w taki warto się zaopatrzyć w tym przypadku. Przy zbyt długiej ramie, maksymalne przybliżenie kierownicy do ramy powinno być priorytetem, gdyż w przeciwnym wypadku ból pleców i inne kontuzje mogą odebrać całą przyjemność z jazdy na rowerze.
Klamki
Kobiety, ale także i niektórzy mężczyźni, posiadają drobne dłonie i krótkie palce. Przed zakupem konkretnych klamek, warto jest przetestować i upewnić się, czy posiadają one możliwość regulacji ich odległości od kierownicy. W przypadku kolarstwa szosowego, klamki o skróconym zasięgu (hamulce zaopatrzone w takie klamki działają bardziej ostro, ale i nie są tak mocno oddalone od kierownicy) są dobrą alternatywą. Można ich szukać w dobrych rodzimych lub zagranicznych sklepach.
Siodełko
Biodra kobiet są szersze niż mężczyzn, co powinno mieć przełożenie na kształt i wielkość siodełka. W sklepach można znaleźć siodełka przeznaczone specjalnie dla kobiet. Charakteryzują się one zwiększoną szerokością w tylnej części, co odzwierciedlając kobiecą anatomię zwiększają komfort jazdy. Siodełka dla kobiet są często zaopatrzone w wycięcia, które również są odpowiedzią na potrzeby anatomiczne. Przykłady damskich siodełek:
Ramiona korby
Korba o ramionach długości 160 lub 165 mm będzie odpowiednia dla kobiet i mężczyzn o wysokości krocza do 75 cm, mierzonej, stojąc boso, od podłogi, po wewnętrznej stronie nogi, do krocza. Długość ramion korby powinna być różna w rowerach szosowych i do MTB. W rowerach do kolarstwa górskiego ramiona korby powinny być o 5 mm dłuższe niż w szosówkach, co ułatwia wspinanie oraz manewry z niską kadencją.
Źródła obrazków:
https://www.performancebike.com/images/performance/products/large/10-2816-BLK-ANGLE.JPG
https://www.performancebike.com/images/performance/products/large/50-7169-WHI-ANGLE.JPG
https://www.performancebike.com/images/performance/products/large/50-7465-BLK-ANGLE.JPG
https://assosnucleo.com/fileUpload/images/v168_umaLL_white_4.jpg
Bibliografia:
Burke E., Pavelka E.,„Long Distance Cycling”, 2000