Test: Unibike Shadow - MTB za najniższą krajową

Sprawdź, jak w praktyce spisuje się górski rower za niecałe 2,5 tys. zł - testujemy Unibike'a Shadow z kolekcji 2021.

 

W pierwszym kontakcie z modelem Shadow odczuwamy oczywiście przede wszystkim komfortową pozycję - jak pisaliśmy jest ona dyktowana przede wszystkim mostkiem ustawionym na plus, który mocno podnosi kokpit do góry, przez co też nasza pozycja jest po prostu zrelaksowana. Taka pozycja spodoba się osobom, które będą chciały używać Shadowa do jazdy w łatwym terenie - po drogach szutrowych czy nawet szosach. Z doświadczenia wiemy, że 29-calowe hardtaile z niższej półki cenowej często pełnią rolę jedynego roweru właśnie "do wszystkiego" z wyłączeniem zastosowań wyczynowych. Wyprostowana pozycja spodoba się także rowerzystom o mniej sportowej budowie ciała, którzy niewykluczają jazdy na długich dystansach.

 

 
 

 

 

Niestety tak wysoko zorientowany kokpit wpływa też negatywnie na jazdę w stromym terenie - w fabrycznym ustawieniu kokpitu na stromych podjazdach Shadow może mieć tendencję do podrywania przedniego koła, z kolei na zjazdach nie damy rady zająć optymalnej pozycji, żeby móc czuć pełnię trakcji. Mimo wszystko Shadow zjeżdża stabilnie, bo duże koło i duża baza kół robią swoje, jednak żeby wyciągnąć z niego maksymalny zjazdowy potencjał, warto odwrócić mostek w drugą stronę - bo już sama geometria Shadowa geometrycznie sprosta jeździe także w terenie mocno pofałdowanym i interwałowym. Ten akapit to zasadniczo narzekania osób podchodzących do Shadowa bardzo wymagająco - traktowaliśmy go trochę jak typowy rower do maratonów i XC, a jest to raczej rower z pogranicza ATB (all-terrain bicycle) i MTB (mountain-terrain bicycle).

 

 

 

 

Podczas jazdy w łatwniejszym terenie Shadow prowadzi się po prostu przyjemnie. To zasługa wyważonej geometrii, ale i przyzwoitego wykonania oraz tego, że w naszej testówce po prostu wszystko działało jak należy. Oczywiście w im trudniejszy teren się zapuszczamy, tym więcej przeciwności napotyka Shadow - musimy mieć świadomość, że rowery górskie za około 2 tys. zawsze będą cierpiały na nadwagę, którą odczujemy przede wszystkim na podjazdach. Grawitacji niestety w założonym budżecie niedamy radę za bardzo oszukać. ;-)

Podsumowanie

Polski producent ponownie udowodnił, że potrafi budować przyzwoite rowery w uczciwej kwocie, dlatego też zawsze kiedy ktoś spoza naszego kolarskiego świata pyta o poradę dotyczącą kupna roweru w przystępnej cenie, Unibike jest jedną z pierwszych marek, jaką polecamy sprawdzić. Oczywiście Unibike Shadow boryka się z pewnymi wadami, za które jednak niesposób winić producenta - to że mamy tu do czynienia z rowerem stosunkowo ciężkim (15,2 kg) jest rynkową normą w segmencie Shadowa, podobnie jak montaż podstawowego amortyzatora w postaci Suntoura XCT. Unibike punktuje natomiast wysokim poziomem wykonania ramy i konekwencją w doborze podzespołów napędu. Sam model Shadow to podręcznikowy przykład górskiego roweru do rekreacji, codziennych zastosowań commuterskich czy nawet do jazdy z sakwami, bo przecież do jego ramy śmiało można przykręcić stały bagażnik. MTB dla Kowalskiego o przystępnym stosunku ceny do jakości - tak w jednym zdaniu można go podsumować. 

 

Specyfikacja

Unibike Shadow
  • Rama: 29" / ALU 6061-T6 / HYDROFORMING / MĘSKA
  • Dostępne rozmiary: 17", 19", 21", 23"
  • Kolory: CZARNO-NIEBIESKI, CZARNO-ŻÓŁTY
  • Widelec przedni: SR SUNTOUR XCT30 / SKOK 100MM / BLOKADA HYDRAULICZNA
  • Komplet sterowy: AHEAD FSA NO.10 / 1-1/8" / WEWNĘTRZNY
  • Piasty: SHIMANO TX505 / 32H / CZARNE
  • Obręcze: STARS / DISC / ZAKUWKI / CZARNE
  • Szprychy: SAPIM LEADER / NIERDZEWNE
  • Opony: IMPAC SMARTPAC / 29x2.10
  • Dętki: IMPAC / AV
  • Mechanizm korbowy: SHIMANO MT101 / 40X30X22T / OSŁONA
  • Suport: SHIMANO UN101
  • Przerzutka przednia: SHIMANO ALTUS M2000
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M2000
  • Dźwignie przerzutek: SHIMANO ALTUS M2000
  • Wielotryb: SUNRACE CSM90 / 11-36T
  • Łańcuch: KMC Z9
  • Ilość biegów: 27
  • Hamulce: SHIMANO MT200 (DISC BRAKE)
  • Dźwignie hamulca: SHIMANO MT200
  • Pedały: UNION / ALUMINIOWY KORPUS I RAMKA
  • Kierownica: ZOOM / RISER / 31.8MM
  • Chwyty kierownicy: DDK / DOUBLE DENSITY
  • Wspornik kierownicy: ZOOM / 31.8MM
  • Siodło: SELLE ROYAL VIPER
  • Wspornik siodła: UNO GRADE OE
  • Waga: 15,20 kg
  • Cena: 2 249,00 PLN
unibike.pl

 

Dystrybucja: unibike.pl

Fot. Tomasz Makula

Podobne artykuły