Test: Giant Talon 1-GE (2021) - MTB za 4k

Testujemy nowego Gianta Talona 1-GE - przystępny cenowo rower górski z kolekcji 2021 o uniwersalnym charakterze.

 

 

 

 

Wrażenia z jazdy

Od pierwszych terenowych kilometrów na nowym Talonie byliśmy pozytywnie zaskoczeni bardzo udaną geometrią, która oczywiście rzutuje na prowadzenie roweru. Dzięki temu, że pozycja wpisuje się w nasze wyobrażenie nowoczesnego roweru do maratonów, możemy efektywnie położyć się nad kierownicą podczas pokonywania stromych ścianek i dzięki temu trzymać przednie koło w ryzach. Rekreacyjne MTB mają to do siebie, że wyżej ulokowana kierownica przeszkadza podczas podjazdów, bo koło po prostu zaczyna tracić kontakt z podłożem. Talona ten problem nie dotyczy.

 

 

 

 

Podobnie sprawa ma się na zjazdach - stojąc w korbach i przenosząc cały ciężar ciała na przednie koło czujemy świetną kontrolę nad rowerem. Dodajmy do tego, że Talon ma płaski kąt głowy ramy i jest stosunkowo długi, dlatego bardzo przyjemnie i stabilnie pokonuje się nim singletracki. Do pełni zjazdowego szczęścia brakuje tu tylko droppera i nieco bardziej sztywnego przodu roweru - sprawę na pewno diametralnie poprawi sztywna oś koła z przodu, jednak czy na rynku są dostępne amortyzatory z takimi osiami i prostymi rurami sterowymi? Dobre pytanie - może ktoś z Was nas uświadomi. Trzeba bowiem pamiętać, że Talon ma prostą rurę sterową i w tym względzie jest właśnie podstawowym hardtailem. Na zjazdach przeszkadzać może też delikatnie skaczący łańcuch, jednak nie zrozumcie nas źle - i tak jest w miarę dobrze napięty, ale do systemów ze sprzęgłem RD+ jeszcze traci. 

 

 

 

 

Mocnym punktem Talona jest to, że jak na rower za 4k jest w miarę dynamiczny. Oczywiście na podjazdach czuć, że jedziemy rowerem o masie 14 kg. Śmigając jednak na co dzień w terenie płaskim Talon 1-GE jest wdzięczny i nie ciąży, a czasem daje wręcz wrażenie dobrej dynamiki. Zasługę powyższego upatrujemy przede wszystkim we wspomnianym już efektywnie działającym standardzie suportu - systemy na kwadrat do zewnętrznych misek wkręcanych się w tym względzie nie umywają. 

Podsumowanie

Żeby dobrze zrozumieć nowego Talona 1-GE naprawdę trzeba go bliżej poznać, bo dopiero detale oraz faktyczne prowadzenie tego roweru na szlaku pokazuje jego najmocniejsze strony, których jest zaskakująco dużo, jak na rower górski w budżecie do 4000 zł. Dlatego też trudno go krótko podsumować! Nowy Talon punktuje przede wszystkim nowoczesną geometrią, która nie jest często spotykana na tym poziomie cenowym - dzięki temu Talon prowadzi się po prostu dobrze, podjeżdża efektywnie (jak na rower ważący 14 kg), ale i jest bardzo sprawnym zjazdowcem, bo płaski kąt głowy ramy, spory reach czy duża baza kół świetnie odnajdują się na singletrackach. Dodajmy do tego efektywny węzęł suportu, możliwość przymocowania błotników czy bagażnika, możliwość zamontowania droppera oraz podstawowe, ale bardzo sprawnie działające wyposażenie (czyt. napęd Shimano Deore 2x11 czy powietrzny amortyzator Gianta) i otrzymujemy... uniwersalnego hardtaila za uczciwe pieniądze. Giant Talon 1-GE może być solidnym kompanem do długodystansowych wycieczek, może służyć do codziennej jazdy, a może i okazać się rowerem, który umożliwi spróbowania swoich sił w amatorskim ściganiu. To od Ciebie zalezy, jak potraktujesz Talona - dla nas to godny polecenia hardtail o umiejętnie dobranych kompromisach zarówno w sferze konstrukcji ramy, jak i wyposażenia.

 

Giant TALON 1-GE

  • Cena: 3999.00 PLN
  • Rama: Aluminium ALUXX
  • Amortyzator przedni: Giant SXC32-2 RL / 100 mm
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Mechanizm korbowy: Praxis Cadet, 22/36
  • Suport: Zewnętrzny, zintegrowana oś
  • Kaseta: Shimano Deore, 11x42
  • Łańcuch: KMC X11
  • Rozmiar kół: 29"
  • Obręcze: Giant GX03V 29/27.5, aluminiowe
  • Opony: Maxxis Rekon 29"/27.5"x2.4
  • Manetki: Shimano Deore
  • Dźwignie hamulca: Shimano BL-MT200
  • Hamulce: Shimano BL-MT200 (hydrauliczne)
  • Kierownica: Giant Connect Trail, 780x31.8
  • Mostek: Giant Sport, 7°
  • Siodełko: Giant
  • Wspornik siodełka: Giant Sport, 30.9
  • Waga 14 kg
ROWERY Giant

 

Producent: www.giant-bicycles.com

Fot. Tomasz Makula

 

Podobne artykuły