Test: Rower crossowy Saveno Everest GTS 3.0

Sprawdzamy rower Saveno Everest GTS 3.0 - przystępną cenowo crossówkę.

Drukuj
Saveno Everest 3.0 Tomasz Makula

Saveno Everest 3.0 to podręcznikowy przykład roweru crossowego - duża uniwersalność i komfort na polu pozycji i tłumienia drgań Saveno połączyło z przystępną ceną i solidnym wyposażeniem. Szukasz roweru "trochę do lasu, trochę na szosę" w budżecie do 3000 zł? Koniecznie sprawdź ten materiał!

Galeria
Galeria: Saveno Everest GTS 3.0 (2021) Zobacz pełną galerię

Marka Saveno jest jedną z tych polskich marek, która w 100 procentach skupia się na segmentach rowerów dedykowanych dla statystycznego Kowalskiego, czyli osób, które do roweru podchodzą bardziej rekreacyjnie. W szeregach Saveno nie znajdziemy wyczynowych szosówek czy zaawansowanych rowerów MTB do latania w alpejskich bike parkach, za to znajdziemy ogrom pozycji po prostu racjonalnych pod względem użytkowym i cenowym. Mówiąc inaczej - Saveno skupia się po prostu na budowaniu rowerów z najpopularniejszych na naszym rynku segmentów, takich jak rekreacyjne MTB, trekkingi, rowery crossowe czy propozycje dedykowane najmłodszym.

Tym razem w nasze ręce wpadła crossówka, czyli rower konstrukcyjnie bardzo podobny do równie popularnych trekkingów, natomiast pozbawiony wyposażenia dodatkowego, takiego jak błotniki czy bagażnik. Szczerze mówiąc lata mijają, a my dalej w przypadku kiedy ktoś z naszych "niekolarskich" znajomych pyta nas o poradę dotyczącą wyboru roweru, często wskazujemy właśnie rowery crossowe. Jeśli również należysz do osób, które szukają roweru niedrogiego, który jest uniwersalny i pojedzie ze stosunkowo niskimi oporami na szosie, a z drugiej strony pozwoli na bezstresowe pojeżdżenie po szutrach i ścieżkach leśnych - rower crossowy powinien Cię zainteresować. W przypadku kiedy Twój budżet będzie większy - pewnie polecilibyśmy rozejrzeć się za rowerem gravelowym (które jednak zwykle oferować będą względem crossówek nieco bardziej sportową pozycję - o tym trzeba pamiętać). W przypadku jeśli roweru chcesz używać także do dojazdów do pracy, to raczej zwrócilibyśmy także Waszą uwagę na trekkingi, których wyposażenie dodatkowe docenimy właśnie w użytkowych zastosowaniach. 

Linia modeli Everest w ofercie Saveno reprezentuje podręcznikowy obraz roweru crossowego. Jak zwykle w przypadku tego rodzimego producenta od początku liczyliśmy też na dobry stosunek jakości wyposażenia do ceny. Katalogowo Saveno model 3.0 GTS wycenia na 2599 zł - mowa tu o cenie już po globalnych podwyżkach, bo jak pewnie większość z Was wie, na przełomie roku praktycznie wszyscy producenci na świecie podnieśli ceny swoich rowerów, co było wypadkową tak drożejących części (których na rynku po prostu zabrakło), jak i morskiego frachtu. Przy tym wszystkim Everest 3.0 ma nad sobą jeszcze jeden lepiej wyposażony wariant, a pod sobą jeszcze dwa tańsze modele. Czas na szczegóły!

Rama

Everest mógłby w rowerowej encyklopedii stanowić podręcznikowy przykład rower crossowego - aluminiowa rama jest prostą konstrukcją, nastawioną przede wszystkim na uzyskanie komfortowej, wyprostowanej pozycji na rowerze. Dlatego mamy wysoką rurę sterową i niezbyt długą rurę górną, które nie wymuszają na nas pochylenia i wyciągania sylwetki ku przodowi, jak miałoby to miejsce w przypadku wielu graveli. 

Konstrukcja Everesta bazuje na prostych rozwiązaniach, jakie do rekreacyjnej jazdy są wystarczające - rura sterowa widelca jest prosta i ma na całej długościę taką samą średnicę, bo też crossówka nie potrzebuje bezkrompromisowej sztywności przedniej części roweru. Niesposób na to narzekać. Idąc dalej - standard środka suportu to poczciwy kwadrat. Oczywiście w tym względzie zawsze chętniej widzielibyśmy suport z miskami wkręcanymi BSA w zestawie z korbą Hollowtech II - takowe zestawienie gwarantuje wysoką sztywność, a co się z tym wiąże - dużą wydajność pedałowania. Energia naszego kręcenia po prostu jest w pełni przekazywana na napęd. Powyższy zestaw owszem spotkamy w kilku crossach, jednak jest to domena raczej rowerów kosztujących powyżej 3000 zł. Kwadrat jest sprawdzonym standardem, który z powodzeniem jest stosowany w rowerach rekreacyjnych od dziesiątek lat i pewnie większość z osób do których Everest jest adresowany, nawet nie będzie miało świadomości, że można w tym względzie coś poprawić. 

Crossówka w naszych oczach różni się od trekkinga przede wszystkim brakiem wyposażenia w postaci błotników, bagażnika czy oświetlenia. W wielu crossówkach spotykamy też sztywne wsporniki kierownicy. Wszystko to czyni crossówki nieco bardziej sportowo skrojonymi rowerami, niż ma to miejsce w przypadku rowerów trekking. W naszym Evereście mamy regulowany mostek, więc pozycja zajmowana na tym rowerze może być naprawdę wyprostowana. Dodatkowego wyposażenia nie ma, bo zgodnie z filozofią roweru crossowego stawia się tu na obniżenie masy. Warto jednak mieć świadomość, że jeśli kogoś tylko najdzie chęć, to Everest może stać się trekkingiem - mamy w jego ramie otwory do przykręcenia tak pełnych błotników, jak i bagażnika. W przypadku bagażnika trzeba będzie trochę pokombinować, bo na górnych rurach tylnego trójkąta nie znajdziemy otworów montażowych do prętów. Na rynku jednak powinniśmy znaleźć rozwiązania, którym ten brak nie będzie przeszkadzał.

 

 

 

 

 

 

Wyposażenie

Lata mijają, a Saveno cały czas wyróżnia się na tle wielu innych producentów, jeśli chodzi o jakość oferowanych podzespołów. To jest mocny atut kilku mniejszych, polskich marek - dlatego często właśnie firmy takie jak Saveno polecamy swoim niekolarskim znajomym. W przypadku rekreacyjnych rowerów ich ramy są raczej na zbliżonym poziomie, nie ma tu mowy o jakichś technologicznych fajerwerkach (za które warto dopłacić w przypadku modeli wyczynowych), dlatego zawsze testując crossówki dużo uwagi poświęcamy właśnie wyposażeniu.

Saveno Everest w wersji 3.0 bazuje na napędzie 3x9, zbudowanym na mieszance podzespołów Shimano. Tylna przerzutka to produkt najbardziej zaawansowany - bo jak to często bywa producenci właśnie tym elementem starają się zwabić uwagę kupujących - spotykamy zatem przerzutkę Shimano Deore M591, która w budżecie proponowanym przez Saveno jest rzadkością (zwykle spotykamy w zbliżonych kwotach niższe Alivio, Altusy lub Acery). Reszta elementów napędu to głównie komponenty Shimano Altus - z tego grona mamy korbę, manetki, przednią przerzutkę. Wszystkie podzespoły są ze sobą kompatybilne i cechują się dobrą kulturą pracy, chociaż trzeba je wyregulować precyzyjnie - da się to zrobić stosunkowo łatwo. Reasumując, praca napędu nie rozczarowuje, chociaż trzeba pamiętać, że nie możemy spodziewać się np. błyskawicznej zmiany przełożeń czy stabilizacji łańcucha na wysokim poziomie (warto pamiętać o tym podczas jazdy w terenie i zabezpieczyć wcześniej rurę łańcuchową przed ewentualnymi uderzeniami łańcucha) - jest to domena droższych modeli. 

 

 
 

 

 

Duży plus dla Saveno należy się za hamulce - gdzie oni w tych szalonych czasach dorwali hydrauliczne Shimano MT200?! Oczywiście w dalszym ciągu są to mocno podstawowe zaciski z portfolio japońskiego producenta, ale z drugiej strony spotykamy je czasem w o wiele droższych rowerach górskich. Zawsze tez podkreślamy, że Shimano potrafi budować dobre hamulce hydrauliczne i podobnie jest w tym przypadku - mamy dużo mocy hamowania i bardzo dobrą modulację. Za hamulce duży plus!

Idąc dalej Saveno Everest 3.0 jest już typowym przedstawicielem swojego segmentu cenowego - amortyzator to podstawowy, sprężynowy SR Suntour SF14 NEX z blokadą skoku na koronie widelca. Amortyzor mocno podstawowy, który owszem podnosi komfort jazdy w terenie, jednak trzeba liczyć się z tym, że z czasem złapie luzy i będzie wymagał serwisowania - dlatego też często podoba nam się stawianie na sztywne widlece w tego typu konstrukcjach, chociaż doskonale też rozumiemy producenta - Kowalski chce amortyzator i chce więcej komfortu. Saveno idzie za tym głosem.

 

 
 

 

 

Tak naprawdę kluczowym elementem każdej crossówki, podobnie zresztą jak i graveli, są opony - w tym przypadku akurat Saveno stawia na egzotyczne gumy Innova. Ich szerokość na poziomie 38 mm oraz delikatnie terenowy bieżnik pozwala cieszyć się niskimi oporami toczenia oraz umożliwia zjechanie w teren. Na suchej nawierzchni radzą sobie najlepiej i pozwalają na po prostu szybką jazdę. Sama mieszanka gumy nie wydaje się zaawansowana, jest dość twarda, dlatego ogromnej przyczepnosci w terenie nie możemy po nich oczekiwać. 

Masa testowanego roweru wynosi 13,9 kg - jak na rower kosztujący nieco ponad 2,5 tys. zł to bardzo przyzwoity wynik.

 

 

 

 

Charakter i wrażenia z jazdy

Nie jest tajemnicą, że dobry wynik na wadze Everest 3.0 zawdzięcza m.in. temu, że nie posiada pełnego rynsztunku w postaci błotników czy bagażnika. To właśnie dzięki temu crossówki w typie Everesta są uznawane za dynamiczne rowery. Oczywiście wybór na linii cross - trekking powinien być podyktowany wnikliwą analizą potrzeb i tego, w jakich warunkach będziemy jeździć. Jeśli rower służyć będzie nam głównie do rekreacyjnych wypadów, gdzie docenimy jego większą (względem trekkingów) dynamikę, to cross jest dla nas. Jeśli jednak na pierwszym planie stawiamy dojazdy do pracy, a dynamika jazdy nie jest dla nas tak ważna - pewnie powinniśmy skupić się na rowerach trekkingowych.

 

 
 

 

 

Everest 3.0 owszem jest dynamicznym rowerem, jednak piszemy to cały czas mając na myśli jego rekreacyjność. Podstawowa gravelówka będzie od niego nieco szybsza, ale z drugiej strony będzie też mniej komfortowa. Po raz kolejny powinniśmy sobie zadać pytanie, czego oczekujemy od roweru. W przypadku Everesta bardzo zrelaksowana pozycja oznacza też mniejszą aerodynamikę, a co się z tym wiąże - ciężej utrzymuje się tu wysokie prędkości przelotowe. 

Everest jest naszym zdaniem odpowiedzią na potrzeby tych rowerzystów, którzy do roweru owszem podchodzą rekreacyjnie, ale chcą od czasu do czasu wybrać się nawet na dłuższą wycieczkę. Na dystansach nawet około 100 km Saveno daje radę, a my nawet jeśli nie mamy typowo kolarskiej formy, powinniśmy na testowanym crossie nie narzekać na brak komfortu - tak w sferze pozycji, jak i amortyzacji drgań.

 

 
 

 

 

Jeśli chodzi o prowadzenie, to Everest jest faktycznie podręcznikowym crossem - rower jest łatwy w opanowaniu i stabilny, dobrze poczuje się na nim nawet mniej doświadczony rowerzysta. Z drugiej strony - wysoka głowa sterowa i generalnie wysoko uniesiony kokpit nie będzie sprzymierzeńcem podczas pokonywania stromych podjazdów i zdjazdów. W obu przypadkach na skrajnie stromych wzniesieniach napotkamy problem braku odpowiedniej trakcji przedniego koła. Jest to jednak cecha wspólna wszystkich crossówek i trekkingów, a nawet wielu rekreacyjnych rowerów górskich.

 

 

 

Podsumowanie

Saveno Everest 3.0 to podręcznikowa crossówka, która na tle rynkowego tłumu punktuje korzystnym stosunkiem ceny do wyposażenia. Nie ma co ukrywać, że kiedy mowa o segmentach rekreacyjnych, to właśnie powyższy parametr stanowi w głównej mierze o tym, czy dany rower jest czy nie jest godny polecenia. Everest w wersji 3.0 posiada dobrej klasy napęd, oparty o grupę Shimano Altus, którą dopełnia tylna przerzutka Deore. Do tego ma też bardzo dobry układ hamulcowy - sprawdzony zestaw Shimano MT-200. W sferze prowadzenia i ogólnego charakteru Everest jest crossem z krwi i kości - siedzimy na nim wyprostowani i zrelaksowani, dzięki czemu możemy podróżować długo i komfortowo, nawet jeśli nie mamy typowo kolarskiej sylwetki. Z drugiej strony tak wyprostowana pozycja będzie nas nieco spowalniać względem bardziej wyczynowo skrojonych rowerów. Coś za coś - cross na pewno wpisuje się w potrzeby większości osób, które rower traktują rekreacyjnie, a nie wyczynowo. Wszystkim tym osobom Everest 3.0 jest godny polecenia, bo jak zwykle Saveno daje sporo w dobrej cenie.

 

Saveno EVEREST 3.0 gts

  • Cena: 2599.00 PLN
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Sr-Suntour, SF16-NEX-HLO-DS, blokada
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Przerzutka przednia: Shimano ALTUS M-371
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE M591
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Mechanizm korbowy: Shimano M371, 48x38x28T, 175mm
  • Suport: CARTRIDGE
  • Kaseta: Shimano CS-HG400, 9 biegów, 11-34T
  • Łańcuch: KMC X9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Obręcze: alu, dwuścienne, MACH
  • Opony: Innova 700x38c
  • Manetki: Shimano Altus SL-M2000
  • Dźwignie hamulca: Shimano BL-MT200
  • Hamulce: Shimano BR-MT200
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
  • Kierownica: Alu 680mm
  • Mostek: Alu, ahead, regulowany
  • Siodełko: Selle Royal Code
  • Wspornik siodełka: Alu, amortyzowany, 31,6x350mm
ROWERY Saveno

 

Dystrybutor: saveno.pl

Fot. Tomasz Makula