Test: Młodzieżowe MTB Saveno Carrera VBR LDS

Młodzieżowy rower górski dla dziewczynki - Saveno Carrera VBR LDS w praktyce - sprawdź naszą opinię.

Drukuj
Saveno Carrera VBR LDS Michał Kuczyński

Podstawowy góral to zwykle dobry pomysł na uniwersalny rower dla dzieci i młodzieży - wjedzie i zjedzie z większości przeszkód, pozwoli wyskoczyć na wycieczkę, a szerokie opony są odporne na defekty. Przyjrzeliśmy się bliżej jednemu z takich modeli - polskiemu Saveno Carrera VBR.

Galeria
Galeria: MŁODZIEŻOWE MTB SAVENO CARRERA VBR LDS Zobacz pełną galerię

Saveno jest polskim producentem z wieloletnim rynkowym stażem, a ich oferta składa się w większości z rowerów typowo użytkowych i podstawowych sportowo-rekreacyjnych. W tych segmentach Saveno się specjalizuje, a dodatkowo cechą rozpoznawczą jednośladów polskiej marki jest maksymalnie wywindowany na korzyść klienta stosunek poziomu wyposażenia do ceny roweru. Bez wątpienia to dobra strategia w kategorii rowerów budżetowych, gdzie sporą różnicę może zapewnić samo wyposażenie. Wszystkie nasze dotychczasowe przygody z rowerami Saveno zostawiały w głowach dobre wrażenie - właśnie takiego, solidnego roweru o korzystnym stosunku cena / jakość. 

Tym razem do redakcji trafił młodzieżowy rower MTB na kołach 26” - model Carrera VBR LDS. Dwa skróty na końcu nazwy oznaczają szczegóły wyposażenia i wersję tego modelu. VBR, czyli typ hamulców - akurat w naszym modelu V-Brake, ale dostępny jest też wariant na mechanicznych tarczówkach. LDS to z kolei skrót od ,,ladies”, czyli ,,damski” - nasza wersja testowa to wariant dla dziewcząt, ale w ofercie jest oczywiście również model dla chłopaków. Obie wersje mają dodatkowo po dwie opcje kolorystyczne. Warto jeszcze dodać, że wszystkie modele Carrera stoją na kołach 26", a wybierać możemy spośród 3 rozmiarów ram: 13", 15", 17".

Rama

Bazą Carrery jest aluminiowa rama przygotowana specjalnie pod potrzeby użytkowników o niewielkim wzroście, którzy znajdują się w fazie intensywnego rozwoju. Rower ma wyjątkowo mocno obniżony przekrok, który ułatwia wchodzenie na rower i schodzenie z niego, ale również pozwala dopasować górala na kołach 26” niskim użytkownikom. Co więcej - taki profil górnej rury sprawia, że rower posłuży nieco dłużej, bo można kupić go nieco na wyrost i nadal jazda będzie bezpieczna. Choć oczywiście odradzamy zakup za dużego rozmiaru. Nasza testowa rama to 15” - okazała się być idealna dla młodej testerki o wzroście 159 cm. W zasadzie mniejszy dostępny rozmiar (13”), mimo kół 26” mógłby śmiało i bez kombinacji podejść osobom o wzroście poniżej 150 cm, podczas gdy normalnie potrzebne byłoby już coś na kole 24”. 

Rama Saveno jest solidnie wykończona i posiada proste, ale sprawdzone rozwiązania. Linki biegną na zewnątrz ramy, co znacząco ułatwia jakiekolwiek prace serwisowe. Cieszą sprawnie poprowadzone pancerze, które nie mają mocnych zagięć i gwarantują lekkie działanie klamek hamulcowych i manetek do zmian biegów - młodzi kolarze nie muszą używać znacznej siły do ich obsługi. Przygotowano też możliwość montażu błotników oraz bagażnika, a jeśli ktoś zechce również przebudowania roweru pod hamulce tarczowe. W zasadzie główny minus to brak otworów w ramie do zamocowania koszyka na bidon. 

 

 

 

Napęd, hamulce i amortyzacja

 
 

 

Nasz testowy sprzęt ma proste, choć dobre - zważywszy cenę - wyposażenie. Cała obsługa w trakcie jazdy, czyli hamowanie i zmiana biegów odbywa się precyzyjne i w prosty sposób. W trybie jazdy miejskiej i lekko terenowej, czyli w lasach i parkach napęd 3x7 działa płynnie i zmienia biegi bez żadnych kłopotów. Mamy tu grupę Shimano Tourney uzupełnioną o tylną przerzutkę Altus i pozagrupową korbę Shimano. Warto mieć z tyłu głowy, że w górach taki napęd będzie ospale redukował biegi pod obciążeniem, a czasem nawet zawodził, ale pamiętajmy jednocześnie, że testowany jednoślad będzie używany przez większość młodzieżowych riderów jako rower na co dzień, a nie sprzęt typowo górski. W zwyczajnym zastosowaniu wyposażenie, które tutaj mamy absolutnie wystarcza, a manetki oraz klamki działają lekko i intuicyjnie. Ich rozmiar i odległości od chwytu były adekwatne dla naszej riderki - nie zgłaszała problemów z ograniczoną ergonomią kokpitu. Proste, shimanowskie klamkomanetki są więc łatwe do obsłużenia przez osoby o małych dłoniach, choć nie wiemy, jak sprawy się będą miały w przypadku osób pasujących na rozmiar 13”. Oczywiście w tej cenie z tyłu mamy nieco archaiczny, nakręcany wolnobieg, a nie kasetę zębatek, ale nie stanowi to problemu w trakcie użytkowania. Doceniamy z kolei fakt, że korba jest krótka (pod kątem osób o niskim wzroście) oraz ma osłonę zębatek, co przydaje się gdy jeździmy w luźnych, długich spodniach. 

 
 

 

Hamulce to V-brake’i od Tektro - raz ustawione dobrze odbijają i zapewniają odpowiednią siłę hamowania. Uznajemy je za absolutnie dobry wybór pod lekkich użytkowników, przy okazji nie dodający masy, jak ma to miejsce w przypadku tarczówek. Z przodu zastosowano prosty, sprężynowy amortyzator bez blokady skoku. Jest miękki i czuły w pierwszej fazie ugięcia, a potem utwardza się na tyle, że lekki użytkownik korzysta jedynie z około 3 centymetrów jego skoku. Reszta zostaje na jakieś awaryjne lądowania. Fakty są takie, że śmiało mógłby się tu znaleźć lżejszy i tańszy sztywny widelec, ale amortyzatory montuje się głównie z uwagi na modę. To co oferuje nasz model daje bardzo dużo wygody podczas jazdy po wertepach czy wjeżdżaniu na krawężniki, choć oczywiście podnosi masę całego roweru i zapewnia mocne bujanie podczas jazdy na stojąco. Działanie amortyzatora jest dość standardowe w tej klasie - młodym użytkownikom nic nie przeszkadza w kontekście amortyzacji, widocznie im to wystarcza. Na koniec jeszcze plus dla Saveno za fabrycznie zamontowaną podpórkę (nóżkę) - fajnie że jest, bo dzięki niej rower nie będzie rzucany na ziemię. 

Koła 26” 

 

 

Dla większości potencjalnych nabywców Carrery będzie to zapewne pierwszy rower na kołach 26”. Te są zgrabnie wkomponowane w małą ramę i nie przytłoczą użytkownika swoim dużym rozmiarem (przy przesiadce z 20 lub 24”). W Saveno mamy model oparty o proste obręcze, ale z dużą ilością szprych, co przekłada się na wysoką odporność na rozcentrowanie. Wentyle w dętkach to wariant samochodowy, który bez problemu napompujemy na każdej stacji benzynowej. Same opony mają dość szybki i uniwersalny bieżnik. Nie są królami prędkości na asfalcie, ale toczą się nadal dość lekko i dają sobie radę podczas jazdy w wilgotnych podeszczowych warunkach.

 

 

 

Punkty kontaktu

 
 

 

Niezwykle istotnym elementem każdego roweru są komponenty, które odpowiadają za kontakt roweru z ciałem użytkownika. W Saveno siodło jest odpowiednio małe i dopasowane do gabarytów ridera młodzieżowego roweru. Przy okazji ma kształt oferujący dobre podparcie i wspomagający jazdę w różnych pozycjach (można się na nim wygodnie przesuwać). Jest też dość miękkie, aby spokojnie jeździć na nim w zwykłych spodniach. Ten element absolutnie na plus, choć pamiętajmy, że siodło to bardzo indywidualna kwestia. Pedały to zwykłe, tanie platformy, ale dające radę pewnie trzymać buty na swoim miejscu, nawet podczas mokrej i wilgotnej pogody. Dość słabe są natomiast chwyty - obracają się, a ich gumowa faktura preferuje jazdę w rękawiczkach. Akurat ten element warto wymienić - na szczęście to banalna i tania operacja. Sama kierownica jest dość szeroka i ma ergonomiczne gięcie - dodatnio wpływa na panowanie nad rowerem w trakcie zakrętów, czy jazdy w nieco trudniejszym terenie. 

Pozycja

Jak przystało na górala sylwetka ciała jest nieco sportowa, choć w fabrycznym ustawieniu (kierownica ustawiona wysoko dzięki kilku podkładkom pod mostkiem) wciąż mocno wyprostowana. Na pewno nie będzie wymagająca dla młodych riderów, a można śmiało ją obniżyć pod kątem bardziej ambitnej jazdy w terenie, gdzie przyda się mocniejszy docisk przedniego koła. Zdecydowanie nie zabraknie tutaj komfortu - rower fabrycznie jest ustawiony pod typowo rekreacyjne zastosowanie. 

Jazda i prowadzenie

 

 

Saveno zapewnia wygodną pozycję i daje się łatwo opanować. Użytkownik szybko nabędzie wprawy w zakresie obsługi osprzętu i sterowania rowerem. Spora baza kół daje wyraźną stabilność prowadzenia, a sam długi tylny trójkąt pozwala bez szczególnych umiejętności podjechać całkiem strome górki. Sam przód roweru jest z kolei chętny do skręcania - głównie za sprawą dość szerokiej kierownicy i odpowiedniej geometrii ramy. Łatwo nim zawracać i skręcać na małej prędkości. Generalnie rower jest łatwy w prowadzeniu i obsłudze, a młodzi rowerzyści szybko go opanują, nawet jeśli to będzie dla nich pierwszy rower z kołami 26”. Przełożeń mamy sporo, jest zapas zarówno na podjazdy, jak i super szybką jazdę w terenie płaskim czy dokręcanie z górki. 

Podsumowanie

Saveno nie zawodzi w segmencie młodzieżowych rowerów MTB. Kolejny raz oferuje przemyślany sprzęt, który jest atrakcyjny cenowo i sprawdza się w swoim zastosowaniu. Carrera punktuje za dobre dopasowanie do młodych użytkowników i bardzo mocno obniżoną ramę, która znacząco ułatwia jazdę ,,dużym rowerem”. Mimo atrakcyjnej ceny całość działa dobrze, a głównymi minusami są łatwe do podmiany chwyty kierownicy i brak mocowania na bidon. Poza tym Carrera to góral, który sprawdzi się podczas codziennej jazdy, ,,na podwórku” i podczas okazjonalnych rodzinnych wycieczek. Ten rower może stanowić bardzo dobry pomysł na komunijny prezent lub po prostu pierwszy, bardziej poważny rower górski w życiu dziecka.

 

 

Saveno Carrera vbr lds

  • Cena: 1199.00 PLN
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: ZOOM, z regulacją twardości
  • Skok widelca: 80 mm
  • Grupa napędowa: Shimano Tourney
  • Przerzutka przednia: Shimano Tourney
  • Przerzutka tylna: Shimano ALTUS, RD-M280
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Mechanizm korbowy: Shimano AFCM171C, 42x34x24T, 170mm
  • Kaseta: Shimano MF-TZ21
  • Łańcuch: KMC Z-30
  • Pedały: Plastikowe
  • Rozmiar kół: 26"
  • Obręcze: Alu, dwuścienne
  • Opony: DSI, 26x2.0"
  • Manetki: Shimano ST-EF41
  • Dźwignie hamulca: Shimano ST-EF41
  • Hamulce: Tektro
  • Typ hamulców: Szczękowe
  • Kierownica: Alu, 600mm
  • Chwyty: MTB
  • Mostek: Alu
  • Siodełko: DDK
  • Wspornik siodełka: Alu 300mm
ROWERY Saveno GDZIE KUPIĆ

Strona producenta: www.saveno.pl