Test: Buty szosowe Shimano S-Phyre RC9

 

 

 

Waga i sztywność

Buty z linii S-Phyre są najlżejszymi butami w historii Shimano - 243 g w testowanym przez nas rozmiarze 42 to około 30 g lżej, niż w przypadku poprzednich modeli ze szczytu hierarchii szosowej. W dalszym ciągu jednak waga tego elementu nie jest dla Shimano najważniejsza, co skutkuje tym, że na rynku znajdziemy oczywiście buty lżejsze. Japończycy skupili się na ważniejszych cechach, które bardziej odczuwalnie poprawiają osiągi - to wspomniane powyżej dopasowanie oraz sztywność butów.

 

 
 

 

 

Tak - "RC-dziewiątki" są bardzo sztywnym butami - indeks sztywności wynosi tu 12 w 12-stopniowej skali. Maks! I to da się odczuć zarówno podczas jazdy, jak i podczas każdej innej próby odkształcenia podeszwy. Podeszwa jest w pełni karbonowa, natomiast tylko jej część wychodzi na światło dzienne w miejscu bloków (które nota bene możemy teraz w jeszcze szerszym zakresie ustawiać). Reszta podeszwy jest ukryta pod osłoną umieszczoną w miejscu pięty, która wykonana została z twardego plastiku. To nie tylko stabilizuje dodatkowo but i wydaje się dodatkowo wspierać jego sztywność, ale i zwyczajnie świetnie wygląda. Co więcej osłona ta w połączeniu z przytwierdzonym do niej małym obcasem pozwoli nieco swobodniej zsiąść z roweru na szczycie jakiejś przełęczy i z mniejszą obawą o porysowanie karbonowej podeszwy podejść kilka kroków, żeby strzelić fotkę na Insta. Będąc przy podeszwie warto dodać, iż w miejscu pięty znalazło się miejsce na otwór przeznaczony do odprowadzania wody, na wypadek jazdy w warunkach deszczowych.

 

 

 

 

Podsumowanie

RC-9 S-Phyre to zdecydowanie wyjątkowe dla japońskiego producenta buty - w naszym odczuciu Shimano jeszcze nigdy nie miało w ofercie modelu tak bardzo dopracowanego. Bardzo sztywna i umiejętnie skonstruowana podeszwa to gwarancja stabilnej platformy do pedałowania. Ten element w połączeniu z wierzchem buta, który precyzyjnie trzyma stopę i uniemożliwia jej niepożądane ruchy gwarantuje, że cała energia włożona w pedałowanie jest przekazywana na prędkość. Shimano jednak pomimo stworzenia butów o wyczynowym poziomie efektywności potrafiło całość zamknąć w formie, która pozwala również cieszyć się z komfortu jazdy. W zasadzie wszystko jest tu takie, jak powinno być w butach zawodowców, jadących 200-kilometrowe etapy w deszczu lub upale. Warto pamiętać, że Shimano w linii S-Phyre posiada również dedykowane skarpetki, które zaprojektowano specjalnie z myślą o zastosowaniu z testowanymi przez nas butami. Być może RC-9 nie są najlżejszymi butami, ale wszystkie inne ich cechy rekompensują to z nawiązką. Jedynym problemem dla wielu z kolarzy będzie cena - katalogowo buty wyceniono 1359 zł, chociaż obecnie dostać możemy je już za około 1000 zł, co brzmi trochę lepiej, aczkolwiek nadal stanowi spory worek pieniędzy.

 

 

Shimano RC900

Shimano RC9
  • Cena katalogowa: 1359.00 PLN
  • Podwójny system BOA z mikroregulacją
  • Asymetryczne mocowanie uchwytów BOA
  • Wentylacja: Siatka 3D
  • Otwór do odprowadzania wody
  • Silvadur - materiał antybakteryjny
  • Indeks sztywności: 12 / 12
  • Waga: 243 g (rozmiar 42)
Buty Shimano GDZIE KUPIĆ

 

Dystrybucja: Shimano Road Polska

Fot. Tomasz Makula

Podobne artykuły