Test: Oświetlenie KROSS Parsec 2200 i 850

Drukuj
Szymon Wołdziński

KROSS Parsec 2200 oraz 850 to dwa nowe modele lamp przednich, które polski producent dedykuje miłośnikom nocnej jazdy w jej najbardziej wymagających odmianach - oświetlenie to bez problemu ma nam umożliwić nocną eksplorację lasów czy górskich ścieżek. Jak jest w praktyce i na co możemy liczyć w przypadku nowości polskiej firmy? Sprawdzamy!

Jeśli należysz do grona osób, które na rowerze jeżdżą przez cały rok, to solidne oświetlenie rowerowe zdecydowanie powinno znaleźć się na Twojej półce z rowerowymi akcesoriami. O ile latem można się bez lampek obejść, to już w miesiącach jesienno-zimowych z racji na bardzo krótki dzień jesteśmy zmuszeni radzić sobie z panującymi dookoła ciemnościami. Istnieje też prawdopodobieństwo, że po prostu należysz do grona osób, które zwyczajnie jazdę w nocy lubią (bo nocne przygody na rowerze smakują zupełnie inaczej niż za dnia) - w takim wypadku dobra lampa rowerowa to podstawa.

 

Zobacz też:

 

 
 

 

Jak zwykle w miesiącach "ciemności", czyli jesienią i zimą ze szczególną intensyfikacją powracają tematy dotyczące lamp rowerowych - nie inaczej było w tym wypadku, bo w początkach jesieni w nasze redakcyjne ręce wpadły nowe modele lampek firmy KROSS, która w ostatnich latach nie tylko rozwijała swoją kolekcję rowerów, ale także znacząco poszerzyła i wzbogaciła ofertę akcesoriów. Założenia są proste - ekipa z Przasnysza dąży do tego, aby dostarczyć produkt o idealnym stosunku ceny do jakości i nie inaczej jest w przypadku testowanych przez nas modeli lamp z rodziny Parsec. Linia Parsec mówiąc w skrócie to 3 modele lamp przednich dla najbardziej wymagających miłośników jazdy w nocy - w nasze ręce wpadły dwie z nich: najmocniejszy model w kolekcji Parsec 2200 oraz Parsec 850.

 
 

 

Światło - moc i jej następstwa

Lampki Parsec, jak przystało na rodzeństwo, posiadają wiele cech wspólnych, jednak w tym przypadku warto rozpocząć od tego, co testowane przez nas modele różni. Naczelną różnicą jest oczywiście moc i wszystko to, co z tym faktem się wiąże. Już w nazwach modeli Parsec mamy jednoznaczną podpowiedź, co do maksymalnej mocy: silniejsza z lamp to gigantyczne 2200 lumenów, z kolei jej bardziej kompaktowa siostra generuje też niemałe 850 lumenów. 

 

 

 

Obie lampki sekret swojej mocy skrywają w diodach Cree XML2 U2 OD - z tą różnicą, że Parsec 2200 posiada dwie diody, a model 850 jedną. Oba modele podczas generowania mocy maksymalnej potrafią oślepić, dlatego zdecydowanie należy uważać z ich użytkowaniem podczas jazdy w ruchu ulicznym czy ścieżkach rowerowych. Jednocześnie mogłoby się wydawać, że model słabszy nadawać będzie się właśnie głównie do jazdy na szosach - nic bardziej mylnego: tak naprawdę obie lampki generują na tyle dużo mocy, aby móc z nimi bez przeszkód wyskoczyć do lasu czy na ścieżki! Oczywistością jest, że jazda z modelem Parsec 2200 jest zdecydowanie bardziej komfortowa i mając przed sobą tak piorunująco mocny reflektor, możemy realizować najbardziej wymagające "enduro night ride", jakie sobie wymyślimy. Model mocniejszy to jednak nie tylko większa siła światła, a co za tym idzie także zasięg, ale i większy promień padania światła, dzięki czemu widzimy dokładniej to, co dzieje się po bokach naszego toru jazdy. Trzeba jednak przyznać, że jak na jednodiodową lampkę model Parsec 850 również pochwalić może się przyzwoitym promieniem snopu światła.

 
 

 

Bezpośrednią konsekwencją różnej mocy są też znacząco inne rozmiary testowanych przez nas modeli - Parsec 850 jest prawdziwie kompaktowym produktem, a jej mały rozmiar (43x35 mm) pozwolił osiągnąć także niską wagę na poziomie 46 g (warto dodać, że model 850 jest zintegrowany z uchwytem). Parsec 2200 za swoją olbrzymią mocą niesie również dodatkowe gramy - w tym wypadku lampka waży 154 g.

 
 

 

Czas na podobieństwa - obie lampki zamknięte są w obudowach wykonanych z aluminium wykończonym anodą (obudowy są wodoszczelne) - wykonanie jest solidne i estetyczne. Obudowy modeli Parsec nie posiadają jakiegoś szczególnego systemu chłodzącego, dlatego podczas użytkowania mieliśmy wrażenie, że lampki grzeją się dość mocno - jak jednak zapewnia KROSS, modele Parsec wyposażono w specjalny system kontroli temperatury, który chroni wnętrze lampek przed przegrzaniem. Na obudowie znajdziemy też adnotację, że lampy przeznaczone są tylko do użytku na zewnatrz, a więc chłodzący przepływ powietrza ma tu kluczowe znaczenie.

 

 

 

 
 

 

Oba z testowanych modeli posiadają 3 tryby pracy - w przypadku modelu 2200 obsługujemy je zewnętrznym "pilotem", z kolei model 850 posiada zintegrowany przycisk do zmiany programu. Możemy wybierać pomiędzy trybami High (bardzo mocny do jazdy w terenie), Low (tryb odpowiedni do jazdy w ruchu miejskim) i Strobe (tryb migający).

 

 

 

 

Zasilanie i czas pracy

Zarówno model 2200, jak i 850 zasilane są takim samym akumulatorem zewnętrznym - to litowo-jonowa bateria o pojemności 5200mAh, która dostarczana jest nam z dwoma warstwami ochronnymi: akumulator posiada silikonową otoczkę oraz neoprenowy pokrowiec, który poza ochroną pozwala też na montaż baterii do ramy - swoją drogą baterię na ramie możemy zamontować naprawdę solidnie, bo neoprenowy pokrowiec jest elastyczny, możemy go mocno zapiąć i jednocześnie dopaswać do kształtu ramy.

 

 

Skoro obie lampki zasila taka sama bateria, to naturalnie inny jest czas pracy obu modeli - sprawdziliśmy dane, jakie KROSS podaje u siebie na stronie i potwierdzamy, że można im wierzyć. Tak więc Parsec 2200 maksymalnie może pracować około 3 godzin na trybie najmocniejszym, podczas gdy model 850 zapewnia nam w trybie HIGH około 6 godzin pracy - i odpowiednio więcej w przypadku używania trybów ekonomicznych. W momencie kiedy bateria zbliżać będzie się do rozładowania, dioda umieszczona w lampkach zmieni kolor na czerwony - miłym zaskoczeniem było to, że lampki KROSSa od momentu zapalenia się ostrzegawczego światła czerwonego działały jeszcze stosunkowo długo i w zasadzie wręcz przekroczyły deklarowany przez producenta czas pracy. Baterię ładujemy poprzez standardową ładowarkę sieciową (a nie przez popularne USB), a sam proces ładowania z racji na dużą pojemność akumulatora jest czasochłonny - pełne ładowanie zajmuje około 7 godzin.

 

 

Warto wspomnieć, że baterii nie musimy mocować przy ramie - np. kiedy chcemy założyć lampkę na kask, wtedy dobrze będzie akumulator po prostu wrzucić do plecaka.

 

 
 

 

Montaż

No właśnie - modele Parsec możemy przytwierdzić zarówno do kierownicy, jak i do kasku. W obu przypadkach mocowanie jest pewne i bazuje na plastikowej podstawie (w przypadku modelu 2200 jest to element osobny, do którego lampkę wsuwamy "na klik", natomiast 850 tworzy z podstawą jednolitą konstrukcję) oraz opasce z grubej gumy, którą musimy na kierownicę naciągnąć naprawdę mocno. Za pomocą gumowej opaski mocujemy też lampkę do zestawu przeznaczonego na kask. 

 

 

 

Podsumowanie

Modele z rodziny Parsec zdecydowanie sprostają najbardziej wymagającym miłośnikom nocnej jazdy, bo moc jaką oferują bez najmniejszego problemu pozwala na jazdę w najciemniejszych zakamarkach naszych ulubionych ścieżek czy lasu. Bardzo duża moc, dobry stosunek ceny do jakości, świetne wykonanie - to wizytówka testowanych przez nas lampek, która przypomina, że KROSS to nie tylko rowery, ale i cała gama bardzo udanych i przemyślanych akcesoriów.

 

 

Specyfikacja

PARSEC 2200
  • Materiał: stop aluminium 6061-T6
  • Wykończenie: HAIII - twarde anodowanie
  • Miejsce montażu: kierownica / kask
  • Sposób montażu: silikonowa obejma / kompozytowy uchwyt
  • Źródło światła: 2 diody Cree XML2 U2 0D
  • Moc światła: 2200 lumenów
  • Natężenie oświetlenia: 5,3lx / 10m.
  • Czas pracy: 3 ~ 12 godzin
  • Tryby pracy: High - Low - Strobe - OFF
  • Temperatura emitowanego światła: 7300°K
  • Zasilanie: akumulator 8.4V 5200mAh
  • Ładowanie: ładowarka sieciowa 230V
  • Czas ładowania: około 7h
  • Żywotność baterii: 300 cykli ładowania (po tylu cyklach pojemność baterii spada do 80%)
  • Cechy:
  • - niezależne sterowanie
  • - wskaźnik poziomu baterii,
  • - wodoszczelność IPX-4,
  • - beznarzędziowy montaż,
  • - zewnętrzna bateria w neoprenowym pokrowcu,
  • - zestaw umożliwiający montaż na kasku jak i kierownicy roweru.
  • Wymiary: 50x52 mm (z uchwytem)
  • Waga: 154g (bez akcesoriów dodatkowych)
  • Cena: 450 zł

Katalog 2016 KROSS

 

 

Specyfikacja

PARSEC 850
  • Materiał: stop aluminium 6063-T5
  • Wykończenie: HAIII - twarde anodowanie
  • Miejsce montażu: kierownica / kask
  • Sposób montażu: silikonowa obejma / kompozytowy uchwyt
  • Źródło światła: diodaCree XML2 U2 0D
  • Moc światła: 850 lumenów
  • Natężenie oświetlenia: 10,5lx / 10m
  • Czas pracy: 6 ~ 26 godzin
  • Tryby pracy: High - Low - Strobe - OFF
  • Temperatura emitowanego światła: 7000°K
  • Zasilanie: akumulator 8.4V 5200mAh
  • Ładowanie: ładowarka sieciowa 230V
  • Czas ładowania: około 7h
  • Żywotność baterii:300 cykli ładowania (po tylu cyklach pojemność baterii spada do 80%)
  • Cechy:
  • - wskaźnik poziomu baterii,
  • - wodoszczelność IPX-4,
  • - beznarzędziowy montaż,
  • - zewnętrzna bateria w neoprenowym pokrowcu,
  • - zestaw umożliwiający montaż na kasku jak i kierownicy roweru.
  • Wymiary: 43x35 mm (z uchwytem)
  • Waga: 46g (bez dodatkowych akcesoriów)
  • Cena: 349.98 zł

Katalog 2016 KROSS

 

Dystrybutor: www.kross.pl

Fot. Piotr Staroń / Szymon Wołdziński