Nowy SRAM Force AXS D2: istotny lifting!

Poznaj nową generację grupy napędowej SRAM Force AXS, która wprowadza małe, ale istotne dla użytkownika zmiany.

Drukuj

Nowa odsłona grupy SRAM Force AXS nie wprowadza rewolucji, ale bez dwóch zdań wyraźnie polepsza komponenty tam, gdzie było to potrzebne. Najwięcej zmian – co nie dziwi – objęło klamkomanetki. Poznajcie bliżej drugą generację Force’a AXS’a!

SRAM właśnie zrzucił kurtynę z drugiej generacji bezprzewodowej grupy napędowej Force AXS i choć nie znajdziemy tu rewolucyjnych zmian to bez wątpienia użytkownicy będą zadowoleni z kierunki w jakim ewoluowały te kompoenety. W dużym skrócie nowy Force czerpie ergonomię klamkomanetek z tańszej – choć jak dotychczas najnowszej w linii AXS – grupy Rival, a do tego zapożycza sporo rozwiązań z topowego Red’a AXS’a. Do tego dochodzi jeszcze kilka nowych opcji, czy dodatkowych rozmiarów/wariantów poszczególnych komponentów. Teoretycznie to niewiele, a w praktyce ewidentnie widać, że dopracowano to, na co niektórzy użytkownicy narzekali. Poniżej spoglądamy w szczegółach na poszczególne komponenty. 

 

 

Nowy kształt klamkomanetek SRAM Force AXS D2

Najbardziej zauważalną zmianą w nowej grupie jest zmieniony kształt łap. Nowe klamkomanetki są mniejsze i niższe, aniżeli Force pierwszej generacji. Dodatkowo są też odrobinę węższe. Dzięki temu mają być bardziej komfortowe i pasować osobom o różnych wielkościach dłoni, bo bez wątpienia dotychczasowe zwyczajnie preferowały większe dłonie.

 
 

 

Dźwignie hamulcowe też są nieco mniejsze i – co podkreśla SRAM – bardziej ergonomicznie. Mają kształt zaczerpnięty z grupy Rival, tyle że zostały wykonane ze szlachetnego karbonu, co oczywiście obniża masę. W razie potrzeby możliwe są też regulacje reach’u klamki. Nowe manetki umożliwiają połączenie trzech par blipów, którymi możemy zmieniać biegi z dowolnego miejsca na kierownicy

 

Przerzutki SRAM Force AXS D2

 
 

 

W przerzutkach nie ma rewolucji, mają nieco inny design i nadal występują w dwóch opcjach. Tylna ,,szosowo-przełajowa” przerzutka Force AXS obsługuje kasety od 10-28 do 10-36, natomiast gravelowa Force XPLR 10-36 i 10-44. Przednie przerzutki również występują w dwóch wersjach – zwykłej do grup szosowych 2x oraz w wersji Wide do gravelowej wersji mechanizmu korbowego z zębatkami 43/30. 

 

Mechanizmy korbowe SRAM Force AXS D2

 

 

Drugą dużą nowością są zintegrowane zębatki w mechanizmach korbowych 2x zaczerpnięte z grupy Red. Oba blaty w korbie są na stałe połączone z pająkiem. SRAM podkreśla, że to rozwiązanie zapewnia rzadko spotykaną relację bardzo wysokiej sztywności i niskiej masy, a dodatkowo twierdzi, że tak wykonane zębatki są bardzo trwałe i odporne na wysokie przebiegi. Ramiona korby są w Force karbonowe, choć nie puste w środku, jak ma to miejsce w topowym Redzie. Skok między zębatkami to zawsze 13 zębów, a w nowej grupie Force D2 dodano też opcję zębatek dla osób z mocną nogą, czyli 50/37. Poza tym jest jeszcze zestaw 48/35 lub 46/33 oraz opcja Wide (gdzie korba ma dłuższą oś) z tarczami 43/30. 

 
 

 

Dla osób, które wolą prostotę napędów 1x oczywiście w ofercie jest i taka opcja. SRAM był i jest nadal jej pionierem w szosie, więc trudno, aby odpuścił ten obszar… Dostępne są zębatki od 38T do 50T, przy czym dwie największe (48 i 50 zębów) to wersje aero, bez otworów, które są dedykowane do ścigania w kryteriach, triathlonu i jazdy na czas. Warto jeszcze dodać, że mechanizmy korbowe bez pomiaru mocy mogę zostać o takowy miernik wzbogacone. 

 

Nowy pomiar mocy w korbach SRAM Force D2

Duże zmiany nastąpiły właśnie w obrębie pomiarów mocy, ponieważ do grupy Force trafiła najlepsza technologia, jaką dysponuje SRAM, czyli pomiar mocy Quarq D-Zero. Ten pomiar występuje w dwublatowych korbach ze zintegrowanymi zębatkami. Cechuje go dokładność +/- 1,5%, a moc jest mierzona osobno z obu nóg, co poza bardziej rzeczywistymi wskazaniami daje też więcej danych do analizy. 

 
 

 

Posiadacze napędów i korb 1x też mogą wybrać wersję z pomiarem mocy, jednak tutaj jest to już prostszy pomiar mocy Quarq’a, który mieści się w osi korby. Urządzenie mierzy moc z jednej nogi i na tej podstawie estymuje naszą całkowitą moc.

 

Co jeszcze?

Przy okazji premiery grupy Force SRAM wprowadził też nową wersję kolorystyczną kaset i łańcuchów Red. Teraz można je nabyć w wersji Rainbow (tęczowej). Kaseta XG-1290 Rainbow występuje w opcji 10-28 i 10-33. Poza tym w ofercie SRAMa pojawia się nowa ładowarka na 4 baterie, która korzysta ze złącza USB-C i pozwala w godzinę naładować 4 baterie. Gdy natomiast włożymy do niej tylko jedną lub dwie baterie to w chwilę można je naładować do 75%. Niestety producent nie sprecyzował, co to znaczy chwila, ale spodziewamy się, że mowa o czasie mniej więcej do kwadransa, czyli opcji dla zapominalskich.

 

Komponenty dostępne są w sprzedaży od marca 2023 roku.

 

Strona producenta: www.sram.com