Nowe stożki ZIPP - lżejsze, szybsze i tańsze?!

Przyglądamy się zmianom, jakie wprowadzono do dwóch modeli kół z wysokim stożkiem ZIPP.

Drukuj
ZIPP 808 & 858 ZIPP

ZIPP zaprezentował nowe wcielenia dwóch modeli kół szosowych z najwyższym w całej gamie profilem, przeznaczonych głównie do jazdy na czas i triathlonistów, ale i dla tych, którzy ponad wszystko cenią sobie prędkość.

W ostatnich latach amerykańscy specjaliści od produkcji kół ZIPP stopniowo odświeżali całą gamę swoich kół, przechodząc na system bezdętkowy i obręcze typu hookless. Jako ostatni "element układanki", zmian doczekały się dwa modele z najwyższym profilem w ofercie ZIPPa, czyli 808 Firecrest (stożek 80mm) i 858 NSW (82/85mm). Według Amerykanów, zmiany wprowadzone w nowych modelach spowodowały, że są one również szybsze, lżejsze i na dodatek mają być tańsze od poprzedników. Rzadko kiedy dwie z trzech wymienionych cech idą w parze, a tutaj spełnione są wszystkie trzy. Brzmi aż nierealnie! Ponadto, idea jaka przyświecała inżynierom to aby nowe koła z serii "8" były bardziej użyteczne w każdej dyscyplinie szosowej, a nie tylko zawężone do użytku w czasówkach i triathlonie.

 

 

"TOTAL SYSTEM EFFICIENCY"

„Historycznie staraliśmy się poprawić aerodynamikę jako główny cel projektowania kół, zwłaszcza jeśli chodzi o felgę tak głęboką jak 808/858”, 

mówi Ruan Trouw, inżynier ds. rozwoju Zipp.

„To, czego nauczyliśmy się z rozwoju 303 i 404, to to, że w grę wchodzi wiele innych elementów, które również wymagają dużej uwagi”.

Doprowadziło to do introdukcji konceptu „ Total system Efficiency (TSU, "Całkowita wydajność systemu”), czyli próby priorytetyzacji i nadania wag poszczególnym czynnikom wpływającym na wydajność jazdy przy projektowaniu koła, aby znaleźć najlepszą równowagę dla danego typu koła. Poniżej ilustracja 4 kluczowych elementów branych pod uwagę przez inzynierów przy tworzeniu nowych kół.

 

 

Opór powietrza

 Pokonywanie oporu wiatru jest połączeniem wydajności aerodynamicznej i stabilności przy bocznym wietrze. Opracowanie oryginalnego kształtu Firecrest (charakterystyczne "kropki")  i radykalnego kształtu NSW ("piły tarczowej", w modelach 858 i 454) połączyło badania i testy firmy Zipp w obu obszarach.

Przy obecnej praktycznie całkowitej dominacji hamulców tarczowych również w szosie, najnowsza generacja kół Zipp nie musi uwzględniać powierzchni hamującej i obręcz może być dzięki temu szersza i lepiej wyprofilowana, zapewniając gładsze połączenie opony z obręczą, co z kolei redukuje zawirowania powietrza w tym obszarze i zmniejsza opór.

 

Grawitacja

Podczas gdy zmieniony kształt obręczy i wprowadzenie technologii hookles poprawia aerodynamikę, Zipp twierdzi, że korzystne jest również zmniejszenie masy. W końcu lżejsze koła lepiej przyspieszająca, a trasy nie zawsze są gładkie jak stół. Redukcji wagi jest naprawdę imponująca - 282 gramy zaoszczędzono na komplecie 808 i 243 gramy na 858 NSW.

 

 

 

Opory toczenia

Przez lata kolarze szosowi uważali, że wąska opona, napompowana "na kamień", to najszybsza opcja. Najnowsze badania wykazały jednak, że lepiej – w granicach rozsądku – iść szeroko, aby zmniejszyć opory toczenia. To trend, który zauważalny jest wszędzie, z rowerami "prosów" na czele.Powierzchnia styku opony z podłożem definiuje jej opory toczenia, a wpływ na nią ma masa rowerzysty i ciśnienie w oponie. Przykładowo, jeśli weźmiemy tego samego kolarza i damy mu dwie opony o różnych szerokościach, ale napompowane do identycznego ciśnienie, to powierzchnia styku będzie taka sama. Inny będzie jednak "kształt" tej powierzchni, co stanowi kluczową różnicę.

Szersza opona da szerszą, ale znacznie krótszą powierzchnię styku w porównaniu z wąską oponą. Oznacza to mniejsze „ugięcie” opony, mniejsze jej odkształcanie i mniejszą utratę energii podczas toczenia.

 

 

Wstrząsy, wibracje

Ostatnim elementem TSE i tym, który Zipp zidentyfikował jako będący w stanie przynieść duży wzrost wydajności, to utrata energii spowodowany wibracjami. Przykładowo podczas gdy nowy kształt obręczy 858 jest tylko o jeden wat bardziej wydajny aerodynamicznie, według Zipp, testy terenowe wykazały wzrost wydajności o osiem watów w przypadku 858 i pięć watów w przypadku 808, dzięki poprawie właściwości tłumiących i redukcji oporów toczenia.

Podczas gdy szersza opona przy niższym ciśnieniu pomaga, Zipp twierdzi, że duży wpływ ma również nowa konstrukcja obręczy, zwana CiR (carbon internal reinforcement). To pomysł wywodzący się z laboratorium rozwojowego „Nest” firmy Zipp, który umożliwia szybkie tworzenie i testowanie w pełni funkcjonalnych, prototypowych felg.

Większość projektów kół karbonowych (w tym poprzednie serie Zipp) wykorzystywało obręcz o jednolitej grubości na całej jej powierzchni. Jednak testy i analizy Zipp wykazały, że siły działające na felgę nie są jednolite. W rezultacie konstrukcja CiR umieszcza materiał tam, gdzie jest potrzebny jednocześnie minimalizując go w miejscach, na które oddziałują mniejsze siły. 

Ostateczny projekt  obręczy to wewnętrzny szkielet, który jest owinięty delikatną karbonową powłoką, podobnie jak skrzydła samolotu. Rezultatem jest obręcz, która jest nie tylko o 10 procent lżejsza od poprzedniego modelu ( mimo że jest szersza) ale także znacznie bardziej elastyczna na ściankach bocznych.

Oznacza to lepsze pochłanianie drgań z drogi, a w rezultacie mniej męczącą jazdę. Zipp twierdzi również, że jest bardziej wydajny, ponieważ opona pozostaje dłużej w kontakcie z nawierzchnią drogi, zamiast  podskakiwać po niej.

858 NSW

  • 243g lżejsze niż poprzedni model (deklarowana waga to 1530 g vs 1773g poprzedni model)
  • Obręcz Sawtooth i wzór wgłębienia HexFin ABLC
  • Profil obręczy o wysokości 82/85 mm
  • Szerokość wewnętrzna 23 mm przystosowana do zastosowania bezdętkowego i rant typu "hookless"
  • Minimalna szerokość opony 25mm
  • Zoptymalizowane dla opon 28mm
  • Szerokość wewnętrzna 23 mm z profilem obręczy bezdętkowym i bez haczyka
  • Dożywotnia gwarancja
  • Piasty Cognition V2 ze sprzęgłem Axial Clutch V2 znanym z 454 NSW
  • 642 EUR  tańsze niż poprzedni model
 
 
 

 

808 FIRECREST

  • 282g lżejsze niż poprzedni model (1635g vs 1917g)
  • Szerokość wewnętrzna 23 mm, przystosowana do zastosowania bezdętkowego, rant typu "hookless"
  • Minimalna szerokość opony 25mm
  • Zoptymalizowany dla opon 28mm
  • Profil obręczy o głębokości 80 mm
  • Dożywotnia gwarancja
  • 714 EUR  tańsze niż poprzedni model
 

CENY I DOSTĘPNOŚĆ

Obydwa modele już są dostępne w sprzedaży, a ceny detaliczne kształtują się następująco:

  • Zipp 858 NSW przednie koło:€1,775
  • Zipp 858 NSW tylne koło:  €2,225 (XDR)
  • Zipp 858 NSW tylne koło: €2,225 (Shimano/SRAM)
  • Zipp 808 przednie koło: €1,225
  • Zipp 808 tylne koło: €1,275 (XDR)
  • Zipp 808 tylne koło: €1,275 (Shimano/SRAM)

 

Strona producenta: ZIPP

Dystrubucja: aspire.eu