Nowe Shimano EP6 i napędy e-bike: XT Di2 i Cues Di2

Poznaj nowości Shimano dedykowane do rowerów elektrycznych - nowy silnik EP6, napęd Deore XT Di2 oraz Cues Di2.

Drukuj

Shimano konsekwentnie rozwija gamę swoich silników oraz osprzętu do rowerów elektrycznych. Tym razem zaprezentowano nowy, nieco tańszy, ale wciąż zaawansowany silnik EP6, a także grupy napędowe Deore XT Di2 i Cues Di2.

 

 

 

 

Nieco w cieniu ostatniej premiery grupy napędowej 105 Di2 (GRUPA NAPĘDOWA SHIMANO 105 DI2 WCHODZI NA RYNEK!), Shimano zaprezentowało kolejną gorącą nowość. Tym razem przyszedł czas na najbardziej rozwijający się obecnie segment rynku, czyli nowości w obrębie rowerów elektrycznych. Za jednym razem Shimano zrzuciło kurtynę z nowej jednostki napędowej EP6, liftingu w obrębie topowego silnika EP8, a także z nowych napędów elektronicznych - Deore XT Di2 i Cues Di2. Nowe komponenty zawierają sporo ciekawych patentów, która mają ułatwiać rowerzystom życie i czynić jazdę na e-bike’ach coraz bardziej bezobsługową i zautomatyzowaną. Poznajcie poszczególne nowości!

 

Sprawdź również:

 

 

 
 

 

Silnik Shimano EP6

Nowa jednostka napędowa jest oznaczona kodem numerycznym (EP600) i stanowi bardziej budżetową propozycję, niż topowy motor EP8. Shimano podkreśla jednak, że EP6 zapewnia równie mocne wspomaganie i naturalne wrażenia z jazdy, co droższa jednostka. Ma być tańsza, a także nieco cięższa i w zasadzie do tego mają sprowadzać się główne różnice między oboma silnikami. Liczbowo również wygląda to dobrze - maksymalny moment obrotowy wynosi 85 Nm, a masa to 3 kg, czyli 300 gramów więcej niż EP8. Dodatkowo nowy silnik ma port CAN, który został przygotowany przez Shimano do rozszerzenia kompatybilności napędów elektrycznych z dodatkowym osprzętem. Ciekawą nowością jest też silnik EP600 Cargo opracowany specjalnie na potrzeby rowerów użytkowych przewożących cięższy ładunek. Będzie montowany w rowerach cargo (towarowych) oraz jednośladach do transportu dzieci. Silniki EP6 są kompatybilne z napędami XT Di2 HYPERGLIDE+, XT Di2 LINKGLIDE, CUES Di2, Piastami planetarnymi Di2 oraz mechanicznymi napędami.

 

 

Silnik Shimano EP8 po liftingu

Przy okazji premiery EP6 mały lifting przeszedł też napęd EP8, którego najnowsza wersja to po prostu wprowadzenie aktualizacji, które pozwolą na współpracę z nowymi grupami Di2, a konkretnie trybami zmiany biegów, jakie się w nich pojawiają (o tym piszemy niżej). Poza tym dodano port CAN oraz przygotowano go do działania w trybie Fine Tune (nowość w aplikacji E-Tube Project App), który pozwala na personalizację profilu mocy. Silnik EP8 (EP801) nadal ma maksymalny moment obrotowy 85 Nm i jest kompatybilny z napędami XT Di2 HYPERGLIDE+, XT Di2 LINKGLIDE, CUES Di2, Piastami planetarnymi Di2 oraz mechanicznymi napędami. Tutaj również przygotowano wersję Cargo do rowerów z większym ładunkiem. 

 
 

 

Napędy Shimano Deore XT Di2 i Cues Di2

Nowa grupa XT Di2 to pierwszy elektroniczny 12-biegowy napęd MTB w ofercie Shimano. Jednak tych, którzy liczyli na wersję do normalnych rowerów - przynajmniej na razie - rozczarujemy. Shimano Deore XT Di2 to grupa napędowa dedykowana wyłącznie do rowerów elektrycznych. Jest zasilana energią bezpośrednio z baterii systemu STEPS. Ciekawostką jest wprowadzenie na rynek dwóch wariantów XT Di2 - 12 biegowego Hyperglide+ oraz 11-biegowego Linkglide. Do obu dedykowane są inne przerzutki oraz kasety, ale przełącznik (manetka) pozostaje identyczna. Ważne, że nowe kasety zostały wykonane z atencją na zwiększoną wytrzymałość i odporność na zużycie, co ma sprostać zwiększonym wymaganiom e-bików na tym polu. Nowe przerzutki mają gwarantować szybkie i precyzyjne zmiany przełożeń oraz działać w harmonijny sposób podczas jazdy z dużą mocą - pamiętajmy, że w e-bike’ach napęd musi znieść dużo większe siły, które są efektem posiadania dodatkowej mocy z silnika. 

 

Deore XT Di2 jest grupą dedykowaną do rowerów MTB i ambitnej, bardziej agresywnej zabawy na dwóch kółkach. Natomiast dla osób traktujących jazdę hobbystycznie lub mających rower za środek lokomocji Shimano przygotowało grupę napędową Cues Di2. W jej przypadku mamy do czynienia z dwoma opcjami - wersją 10 lub 11 biegową. Cues jest przeznaczony do e-trekkingów itp. elektryków. Zarówno wersje 10 i 11 rzędowe korzystają z kaset Linkglide. 

 
 

 

Automatyczne zmiany biegów i zmiany bez pedałowania!

Najciekawszymi rozwiązaniami w obrębie nowych grup Di2 wydają się być funkcje Auto Shift i Free Shift. Technologia Free Shift jest dostępna we wszystkich nowych napędach i polega na tym, że system automatycznie zmienia przełożenie, gdy nie pedałujemy. Chodzi o to, aby dostosować nam przełożenie do prędkości, którą osiągamy nie pedałując. W praktyce działa to tak, że gdy zaczynamy zjazd na miękkich przełożeniach Di2 i silnik - mimo, że nie pedałujemy - same zakręcą łańcuchem i kasetą oraz zmienią bieg na twardszy. Wszystko po to, abyśmy w momencie ponownego rozpoczęcia pedałowania mieli ustawiony odpowiedni bieg. 

 

Jeszcze bardziej zautomatyzowana jest funkcja Auto Shift with manual override, która sama zmienia biegi wraz z rosnąca bądź malejącą prędkością jazdy i kadencją. To swoista automatyczna skrzynia biegów w rowerze! Uwaga jednak, bowiem te funkcje są tylko w grupach z Linkglide, czyli w obu wersjach Cues Di2 i w 11-rzędowymi XT Di2. 

 

Więcej informacji o nowych produktach: bike.shimano.com