Spis treści:
Elektryczny full Spectral:ON jest najlepiej sprzedającym się i najpopularniejszym e-MTB w kolekcji Canyona. To sprzęt o uniwersalnej geometrii, która nadaje się do wycieczkowej, ambitnej górskiej jazdy oraz polatania po hopach i singlach - po prostu do zabawy i jazdy po trudnym górskim terenie. Dotychczasowa generacja była ceniona za uniwersalność i lubiana za wspomniany zabawowy charakter. Problem w tym, że światy ,,zabawy na szlaku” i gotowości na długie wycieczki, które wymagają potężnej baterii są sprzeczne. Zawsze większa bateria oznacza większą masę i rower elektryczny zaczyna być ociężały w prowadzeniu. Celem dla nowego Canyona było więc utrzymanie zabawowego charakteru, który pozwala czerpać tzw. flow z jazdy po szlakach i połączenie go z dużym zasięgiem. Zastosowano sporo zmian, które - zdaniem Canyona - przyniosły fenomenalny efekt. Nowy rower jest bowiem lżejszy, lepiej się prowadzi i ma znacznie większą baterię oraz zwiększony zasięg.
Nowa rama i geometria
Jednym z kluczowych punktów, które przeszły kurację odchudzającą jest oczywiście rama. Nowe Spectral:ON’y są w pełni karbonowe. Z tylnym trójkątem włącznie - po raz pierwszy w tym modelu Canyon’a. Dzięki temu udało się wyraźnie zrzucić nadwagę, a efektem ubocznym jest osiągnięcie roweru mocniejszego, wytrzymalszego na uderzenia i sztywniejszego, który spełnia rygorystyczne wymogi kategorii 4E. Ten efekt powoduje nie tylko mocniejsza rama, ale też duże łożyska w zawieszeniu i główne osie obrotu o średnicy aż 15 mm.
Sama geometria również uległa zmianom, rower ma dłuższy reach o 25 mm, bardziej płaską główkę (o 1 stopień), wydłużono też tylny trójkąt o 5 mm. Poza tym obniżono przekrok i skrócono rurę podsiodłową, aby móc jeździć z dropperem o większym skoku. Wspomniane zmiany - jak zresztą widzicie - nie są radykalne. To raczej dostrojenie roweru, aby utrzymać jego charakter i poprawić to, co dało się jeszcze usprawnić.
Silnik i bateria - tu dzieje się dużo!
W zasadzie w e-bike temat silnika i baterii jest ściśle powiązany z ramą, ale celowo rozbijamy te elementy żeby podkreślić, że na jakość prowadzenia i samą konstrukcję ramy mają wpływ ciekawe zabiegi wykonane w obszarze jednostki napędowej. Bardzo interesującym posunięciem jest ułożenie silnika pod kątem. Został on zamontowany pod kątem 30 stopni do góry, aby bateria mogła być wsunięta pod niego. Dzięki temu jej lokalizacja została obniżona, co oczywiście będzie pozytywnie wpływać na prowadzenie. Daje to lepsze rozłożenie masy oraz obniżenie środka ciężkości.
Dostępne będą dwie opcje pojemności baterii - nowa monstrualna 900 Wh i 720 Wh. Przy okazji Canyon zastosował wygodne w użyciu magnetyczne gniazdo ładowania, które ułatwia wsadzanie wtyczki. Natomiast baterie można też ładować poza rowerem - do wyboru wedle własnych preferencji. Dodamy jeszcze, że jednostka zastosowana w całej linii Spectral:ON to topowy shimanowski silnik EP8 o maksymalnym momencie obrotowym 85 Nm.
Bardzo ciekawie wygląda porównanie masy do poprzedniej generacji. Wersja CF9 z 2021 roku, na XTR, zawiasie Fox Factory i kołach Reynolds TRE309 ważyła 22,5 kg przy baterii 630 Wh. Identycznie wyposażona nowa wersja (2022) oparta o najwyższą ramę CFR z baterią 720 Wh waży 21,84 kg (mniej przy większej pojemności), a przy 900 Wh 22,75 kg.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Spectral:ON toczy się na kołach mullet, a fabryczny zestaw opon to 29 x 2,5 cala z przodu i 27,5 x 2,6 cala z tyłu. Skok zawieszenia wynosi 150 mm z przodu i 155 mm z tyłu, natomiast Canyon przewiduje możliwość używania tego modelu z amortyzatorami przednimi o skoku 160 mm. Koła mullet wpisują się w dualny charakter roweru - stabilny przód odpowiada za bezpieczne prowadzenie w trudnym terenie i został tu połączony ze zwrotnym, gotowym na zabawę tyłem. To połączenie gwarantuje wymagane w górach pewne prowadzenie z odrobiną szaleństwa, gdy tego zechcemy.
Z ciekawostek warto jeszcze wymienić, że w ramie zastosowano masywną osłonę silnika (od spodu), którą wykonano z wytrzymałego tworzywa. Do tego na tylnym trójkącie jest wyciszająca osłona pod łańcuch. We współpracy z Acros przygotowano też stery z możliwością poprowadzenia przez nie okablowania, które czynią kokpit czystym i eleganckim.
Dostępne wersje
W momencie premiery dostępne w sprzedaży są topowe modele Spectral:ON oparte o ramę CFR oraz wersja CFR LTD - obie tylko z dużą baterią 900 Wh i 720 Wh w rozmiarze S. Natomiast wkrótce ma mieć miejsce premiera tańszej wersji CF, a w sprzedaży pojawić się mają lżejsze opcje CFR z mniejszymi bateriami.
Canyon Spectral:ON CFR LTD ma elektronicznie sterowane, inteligentne zawieszenie RockShox Flight Attendant (damper Super Deluxe Ultra i amortyzator Lyrik Ultimate), do tego bezprzewodowy napęd SRAM XX1 Eagle AXS i koła DT Swiss HXC 1501. Cena tej wersji to 53 799 zł za rozmiar S (720 Wh) i 55 199 zł za pozostałe rozmiary (900 Wh).
Canyon Spectral:ON CFR to wersja ,,mechaniczna” z zawieszeniem Fox Factory (damper Float X i amortyzator przedni 36 Factory Grip2), napędem Shimano XTR i kołami Reynolds TRE 309/367. Brak elektroniki powoduje znaczne obniżenie ceny, która wynosi odpowiednio 43 999 zł za rozmiar S (bateria 720 Wh) i 45 499 zł za pozostałe rozmiary z baterią 900 Wh.
Strona producenta: www.canyon.com