Nowy elektryczny full - Focus Jam2 7.Series (2022)

Poznaj nową generację elektrycznego roweru MTB z pełnym zawieszeniem - Focus Jam2 serii 7 z kolekcji na 2022 rok.

Drukuj
Focus Jam2 7.Series Focus

Jam2 to sprawdzona konstrukcja ze stajni Focus’a, która na 2022 rok zyskała nową odsłonę - serię 7. Zastosowano tu inny silnik, zmieniono kinematykę zawieszenia oraz geometrię, aby nowy Jam2 dawał więcej flow na szlaku i zrywał z ociężałością znaną z e-bike’ów.

Dotychczasowy Jam2 serii 6 to udany full e-MTB z kategorii All Mountain - mający 150 mm skoku i mocny silnik Bosch Performance CX 4. generacji. Bez szaleńczo progresywnej geometrii - po prostu skuteczny elektryczny rower górski z dobrym motorem. W kolekcji na rok 2022 Focus przygotował odświeżoną wersję Jam’a, której charakter ma być nieco inny. Inżynierowi założyli sobie, aby dopracować i zmienić go w kilku aspektach. Nowy Focus ma być bardziej zabawowy na szlaku i pozbawiony ociężałości w prowadzeniu, którą zwykle mają duże fulle z mocnymi silnikami. Do tego postawiono sobie za cel, aby rower był bardziej dopracowany w kontekście integracji oraz wytrzymałości konstrukcji. 

 

 

 

 

Nowa geometria i kinematyka zawieszenia

Rama nowego Jam2 7.Series jest aluminiowa i występuje - to ciekawe - jedynie w czterech wielkościach (S, M, L i XL), a każda z nich toczy się kołach w rozmiarze 29”. W trakcie jazdy nowy Jam ma być dużo bardziej dynamiczny na hopkach, muldach oraz w zakrętach. Do tego oczywiście pewny i stabilny na stromiznach i dużych kamieniach. Te zmiany zawdzięczamy głównie nowej geometrii, ale też kinematyce zawieszenia. 

 

Jeżeli chodzi o geo, to skierowano ją w modną obecnie stronę. Rower jest oczywiście dłuższy i ,,wypłaszczony”. Dodatkowo rider przesunięty jest do przodu, co wpływa pozytywnie na rozłożenie środka ciężkości, a co za tym idzie poprawę dynamiki prowadzenia. Dzięki takiemu usytuowaniu nasze ruchy szybciej przekładają się na konkretne zachowanie roweru, a dodatkowo rośnie efektywność pokonywania podjazdów ponieważ siedzimy bardziej nad suportem, a nie za nim. Focus podkreśla jednak, że rower nie został ,,przesadzony” w kontekście progresywnej geometrii. Kąt główki ma 65 stopni, a podsiodłówki 76. To są liczby dla ustawienia niskiego, ponieważ jest tu regulowana geometria (flip chip) i w drugim położeniu liczby te mogą być o pół stopnia wyższe. Z ciekawostek warto jeszcze dodać, że mocno obniżono też przekrok, co pozwala stosować droppery z większym skokiem oraz łatwiej manewrować rowerem na trudnych technicznie trasach. 

 

 

Skok zawieszenia to nadal 150 mm zarówno z przodu, jak i z tyłu, ale charakterystyka ugięcia została zmieniona. Nową kinematykę Focus nazywa F.O.L.D i wg producenta zapewnia ona bardzo liniową charakterystykę pracy i dużą czułość, a w trakcie jazdy podobno jest ono wyjątkowo aktywne. We wprawnych rękach pozwala to ostrzej przyspieszyć na wyjściach z zakrętów, poprawić szybkość przy dynamicznych manewrach czy pobawić się na muldach. Dodatkowo zawieszenie jest też nieczułe na pedałowanie, co poprawia jakość pokonywania podjazdów. Fajne jest to, że wszystkie opisywane zmiany - tak w geometrii, jak zawieszeniu - dadzą korzyści każdemu. Zaawansowani będą mieli więcej zabawy, a początkujący łatwiejsze prowadzenie i bezpieczniejszy rower. 

 

Silnik Shimano i własna bateria

Kolejna zmiana dotyczy nie mniej ważnego aspektu roweru elektrycznego, czyli jednostki napędowej. Seria 7 ma silniki Shimano EP8 (85 Nm) oraz baterię o pojemności 720 Wh, która jest produkcją własną Focusa. Firma zdecydowała się wykonać ją samodzielnie, aby dopasować ją do kształtu dolnej rury i poprawić maksymalnie geometrię oraz dodatkowo obniżyć środek ciężkości. Można ją ładować przez gniazdko w ramie lub wyciągniętą. Dodatkową przydatną cechą jest gniazdo USB-C zlokalizowane przy włączniku na górnej rurze. Można z niego ładować komputery GPS czy telefony, energię czerpiąc oczywiście z baterii roweru. 

 

Czysty kokpit i dodatkowe rozwiązania

Dużą zaletą nowego modelu jest uporządkowanie okablowania, które Focus nazwał C.I.S. Wszystkie przewody trafiają przez specjalny mostek do główki ramy, a następnie biegną przed dolną rurę nad baterią. Integracja bez wątpienia stoi na wysokim poziomie. Poza tym w nowym Focusie można zamontować torebkę na zapasową dętkę i narzędzia, która może być przytwierdzona do ramy. Jam2 ma też miejsce na bidon. W rozmiarze M i większych nawet 750 ml. 

 
 

 

Focus Jam2 7.Series - 3 wersje 

W sprzedaży dostępne są trzy wersje nowego modelu, wśród których najwyższy model waży 25,3 kg (w rozmiarze M), a co istotne - wszystkie mają limit wagowy aż 150 kg. Topowy Focus Jam2 7.0 ma amortyzator RockShox Zeb Select +, damper Fox Float X Performance oraz bezprzewodowy napęd 1x12 SRAM GX Eagle AXS. Wersja pośrednia, czyli Jam2 7.9 ma widelec Fox 36 Rythm i damper Fox Float X Performance, a napęd to również 1x12, ale Shimano - konkretnie kombinacja grupy Deore XT i kasety SLX. Podstawowy Jam2 7.8 ma zawieszenie RockShox’a - amortyzator 35 Gold RL i damper Deluxe Select, a do tego napęd 1x12 Shimano SLX z kasetą Deore. 

 

Strona producenta: www.focus-bikes.com

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj