Materiał zawiera treści reklamowe

Elektryczny rower gravel - jaki wybrać?

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę wybierając rower gravelowy wyposażony we wspomaganie elektryczne.

Drukuj
Cannondale Topstone Neo SL 1 (2021) Michał Kuczyński

Rowery elektryczne typu gravel to praktyczne i uniwersalne pojazdy. Są lekkie i szybkie, prawie jak rowery szosowe ze wspomaganiem, a jednocześnie gotowe na jazdę w lekkim terenie. Sprawdzą się zarówno na wycieczkach, jak i podczas dojazdów do pracy.

Bez wątpienia rowery elektryczne oraz gravele to obecnie jedne z najszybciej rozwijających się segmentów rynku. Boom na elektryki wynika z tego, że rekreacyjnie nastawieni rowerzyści mogą uzyskać na nich większą prędkość, większy zasięg, a jazda na nich to czysta przyjemność i mniejszy wysiłek. Z kolei popularność graveli opiera się przede wszystkim na ich uniwersalności. Tego typu sprzęt łączy szybkość spotykaną w rowerach szosowych z terenowymi możliwościami, niczym w rowerach MTB. Oczywiście nie mówimy tu o szaleństwach na wymagających górskich szlakach. Gravel pozwala skutecznie i szybko jeździć po szutrach i asfaltach, ze swobodną możliwością wjechania do lasu na ziemne dukty, wąskie ścieżki, czy polne drogi.

 

 

Trasy, które możemy pokonać tego typu rowerem pokrywają się z destynacją wycieczek większości rekreacyjnych rowerzystów. Ponadto taki rower nadaje się też świetnie do miasta. Jest szybki, a grube opony pozwalają śmiało skrócić sobie drogę przez park, czy bez zastanawiania wjechać na wysoki krawężnik. Elektryczne gravele stanowią więc ciekawe połączenie roweru, który nie męczy i pozwala na poruszanie się po zróżnicowanych trasach. Tego typu sprzęt sprawdzi się u osób szukających roweru do codziennej komunikacji oraz weekendowej rekreacji, a my w tym artykule podpowiemy, jakie gravele z silnikiem występują na rynku oraz jaki model wybrać?

 

Zobacz też:

 

 

Elektryczny gravel - lekki czy mocny?

Na rynku występują dwa typy elektrycznych graveli, które różnią się mocą i masą systemu wspomagania. Zdecydowaną większość tworzą rowery z lekkimi jednostkami i mniejszą pojemnością baterii. Ich zaletą jest niska masa, która przekłada się na lekkość i szybkość całego roweru. To procentuje szczególnie, gdy przekroczymy już prędkość wspomagania (25 km/h). Poza tym fakt, że rower jest lżejszy czuć też podczas prowadzenia. Swobodniej pokonuje się nim zjazdy i zakręty, a wrażenia z jazdy przypominają te z normalnego roweru.

 

 

W tych modelach spotkamy najczęściej silniki montowane centralnie firmy Fazua. Poza nimi, lekkie elektryczne gravele mogą też mieć wspomaganie w tylnej piaście - głównie od firm Mahle (system Ebikemotion). To dobre rozwiązanie z uwagi na niską wagę, choć dla rozkładu masy i jakości prowadzenia zdecydowanie polecamy lokalizację centralną, czyli gdy cały system wspomagania schowany jest do ramy. Powoduje to obniżenie środka ciężkości i umiejscowienie go w centrum, dzięki czemu nasz sprzęt jest bardziej stabilny podczas jazdy. Wszyscy trzej wymienieni producenci zaliczani są do grona firm tworzących ,,lekkie napędy elektryczne". Taki silnik generuje między 40 a 60 Nm maksymalnego momentu obrotowego i jest zasilany najczęściej przez akumulator o pojemności około 250 Wh.

 

 

Drugim typem e-graveli są modele wyposażone w mocniejszy napęd, czyli taki sam rodzaj silnika, jaki najczęściej spotkamy w elektrycznych rowerach górskich. Przykładem może być tu np. Bosch Performance Line CX. Tego typu jednostki montowane są w rowerze centralnie (schowane w ramę w okolicy suportu) i legitymują się maksymalnym momentem obrotowym około 80 Nm. Do ich zasilania stosuje się większy akumulator - o pojemności około 500 Wh. Masa takiego elektryka będzie oczywiście wyższa. Dużą zaletą jest jakość ich działania, bowiem e-bike'i z większą mocą silnika zwykle bardziej płynnie podają moc i cechują się wyższą czułością, niż modele lekkie. Kultura pracy jest w nich ogólnie wyższa. Do tego mają też lepszy zasięg, ponieważ bateria ma wyraźnie większą pojemność.

Rowery elektryczne gravel - co wybrać?

 
 

 

Lekkie gravele, wspomagane mniejszymi i lżejszymi jednostkami zdecydowanie warto brać pod uwagę, jeśli rower ma nam służyć do rekreacyjnej jazdy, która ma być przyjemna, ale jednocześnie trochę nas zmęczyć. Dawka dodatkowej mocy generowanej przez silnik zdecydowanie ułatwia nam jazdę, ale jednocześnie wciąż wymaga trochę siły - szczególnie poczujemy to w trakcie pedałowania pod bardziej strome podjazdy. Trzeba też pamiętać, że w takim sprzęcie bateria będzie miała nieco mniejszą pojemność. Zdecydowanie to dobry typ na jednodniowe wycieczki, treningi, środek codziennej komunikacji , ale również e-bike, który wyrównuje szansę i pozwoli pojechać na wspólną jazdę osobom o różnym poziomie kondycji.

Cięższe modele z większymi silnikami to dobry pomysł na jazdę w bardziej wymagającym terenie - np. po piaszczystych drogach, czy w stromych górach, jak również na wyprawy z ciężkim bagażem. Wszędzie tam, gdzie potrzeba nam większej mocy oraz baterii, która starczy na dłuższy dystans i ograniczy czas zmarnowany na ładowanie baterii.

Co poza tym?

 

 

Elektryczne gravele dostępne na rynku to w większości nowoczesne i zaawansowane konstrukcje. Głównie dlatego, że to stosunkowo młody segment hojnie korzystający z aktualnych rozwiązań, a dodatkowo skoncentrowany na świadomego klienta, który szuka roweru uniwersalnego, ale z pewną nutką sportu. W końcu to nie przypadek, że na pierwszy rzut oka ten sprzęt przywodzi na myśl rower szosowy. Ewidentnie gravele mają w sobie sportowego ducha, którego podkreśla brak amortyzatorów i obecność szosowej kierownicy. Typowo rekreacyjny użytkownik może wybrać podobnego pod kątem zastosowania e-trekkinga - na takim rowerze również dobrze jeździ się po szosie, szutrowych i leśnych trasach, czy po mieście, tyle że w bardziej zrelaksowanej pozycji i wolniejszym wydaniu.

Ramy elektrycznych graveli najczęściej są aluminiowe lub karbonowe. Rozmiar kół będący standardem to 28" lub 650B. Baterie ukryte są w ramie i estetycznie z nią zintegrowane. Silnik również, chyba że znajduje się z tyłu, w piaście. Osprzęt stosowany w e-gravelach jest identyczny do tego, co znajdziemy w ich analogowych odpowiednikach, a standardem są też hydrauliczne hamulce tarczowe.

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach prezentujemy po jednym rowerze z każdej marki, który dostępny jest na polskim rynku. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

 

 

EcoBike Forest Arrow

  • Cena: 10999.00 PLN
  • Waga: 16.00 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminiowy
  • Grupa napędowa: microSHIFT
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Moc nominalna 250 W Moc maksymalna 350 W
  • Bateria: 349,2 Wh
ROWERY EcoBike

Cannondale Topstone Neo SL2

  • Cena: 15499.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alloy
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Mahle ebikemotion X35 250W
  • Bateria: Mahle ebikemotion X35 250Wh
ROWERY Cannondale

Merida eSILEX 400

  • Cena: 15499.00 PLN
  • Opis ramy: eSILEX LITE aluminium
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: MAHLE X35+ Hub Engine; 40 Nm
  • Bateria: MAHLE B1-D 250 Wh
ROWERY Merida

Orbea GAIN D50

  • Cena: 15599.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Gain Hydro 6061
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Gain Hydro carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Ebikemotion X35 Plus 25kmh
  • Bateria: Ebikemotion 36V/6.9A 248Wh ANT+
ROWERY Orbea

Rock Machine Gravelride INT e500 Touring

  • Cena: 15999.00 PLN
  • Opis ramy: Alu Al-6061 T6
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: E-Gravel Specific, alu
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 29"
  • Silnik: SHIMANO STEPS E5000, 36V, 250W, 40Nm
  • Bateria: DARFON, 504 Wh
ROWERY Rock Machine

GT eGrade Bolt

  • Cena: 16699.00 PLN
  • Opis ramy: All New Grade Alloy 700c Frame
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: GT Grade E-Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: MAHLE ebikemotion X35 250W
  • Bateria: MAHLE ebikemotion X35 250Wh
ROWERY GT

R Raymon GravelRay E 6.5

  • Cena: 17990.00 PLN
  • Waga: 20.90 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Alloy Gravel Disc, tapered
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Yamaha PW-CE, 250 W, 50 Nm
  • Bateria: Yamaha ML400, 410 Wh, 36 V
ROWERY R Raymon

Cannondale Topstone Neo SL1

  • Cena: 17999.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alloy
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Mahle ebikemotion X35 250W
  • Bateria: Mahle ebikemotion X35 250Wh
ROWERY Cannondale

Fuji E-Jari

  • Cena: 18700.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL alu
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: FC-440 Cross carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Fazua Evation
  • Bateria: Fazua Evation 252Wh
ROWERY Fuji

Wilier JENA HYBRID

  • Cena: 23445.03 PLN
  • Waga: 13.00 kg
  • Materiał: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON MONOCOQUE NH-MOD
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: MAHLE EBIKEMOTION X35 40 Nm
  • Bateria: MAHLE EBIKEMOTION X35 250 Wh
ROWERY Wilier

Giant REVOLT E+

  • Cena: 24299.00 PLN
  • Waga: 17.80 kg
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX
  • Materiał: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Kompozyt węglowy Advanced, oś przelotowa 12x100mm
  • Grupa napędowa: Shimano GRX Di2
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Shimano EP8, 85Nm
  • Bateria: EnergyPak Smart Compact 500Wh, kompatybilny z dodatkowym akumulatorem EnergyPak Plus
ROWERY Giant

Canyon Grail:ON CF 7

  • Cena: 24399.00 PLN
  • Waga: 17.10 kg
  • Materiał: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0064 CF Disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX Di2
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Bosch Performance Line CX
  • Bateria: Bosch PowerTube
ROWERY Canyon

Bianchi e-Arcadex Tourer GRX 600 1x11sp

  • Cena: 25490.00 PLN
  • Opis ramy: Full Carbon
  • Materiał: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Silnik: Bosch Performance Line CX
  • Bateria: Bosch Powertube 500Wh
ROWERY Bianchi

Cinelli Zydeco Electric Mud

  • Cena: 25599.00 PLN
  • Waga: 12.80 kg
  • Opis ramy: karbonowa COLUMBUS monocoque
  • Materiał: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: MAHLE Ebikemotion X35 250W 45Nm
  • Bateria: 250Wh
ROWERY Cinelli

3T Boost Dropbar

  • Cena: 38272.82 PLN
  • Materiał: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: 3T Fango RaceMax
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Silnik: Mahle X20 motor
  • Bateria: Mahle iX250 (236WH)
ROWERY 3T

Specialized Turbo Creo SL Expert EVO

  • Cena: 42000.00 PLN
  • Opis ramy: FACT 11r carbon
  • Materiał: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Future Shock 2.0
  • Grupa napędowa: SRAM GX Eagle AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Specialized SL 1.1
  • Bateria: Specialized SL1-320
ROWERY Specialized

Pivot E-Vault Team GRX Di2

  • Cena: 43685.00 PLN
  • Opis ramy: E-Vault
  • Materiał: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Pivot Vault Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Silnik: Fazua Evation
ROWERY Pivot