Materiał zawiera treści reklamowe

Rower gravel do 9000 zł

Sprawdź rowery szutrowe do 9000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj

Przejrzeliśmy rynek rowerów szutrowych w poszukiwaniu graveli kosztujących między 8 a 9 tysięcy złotych. Podpowiadamy, do jakich zastosowań nadają się najbardziej, jakie mają ramy oraz jak są wyposażone gravele do 9000 zł?

Gravel to jeden z najpopularniejszych obecnie typów roweru. Nic w tym dziwnego, ich ogromna uniwersalność sprawia, że są idealnym sprzętem na cały rok i nadają się zarówno na sportowy trening, jak również na jazdę w lekkim terenie, a na deser można się nimi wybrać na prawdziwą wielodniową wyprawę. Wszystko to ubrane jest w prostej konstrukcji, która okazuje się tania w eksploatacji, a ogólnie sportowy charakter sprawia, że szutrówki podobają się osobom ,,treningowo” nastawionym do jazdy na rowerze. Drugą stroną medalu jest niemały koszt zakupu takiego sprzętu, producenci są świadomi, że obecnie panuje boom na gravele i ma to swoje odbicie w stosunkowo wysokich cenach zakupu. Tym razem pod lupę wzięliśmy rowery szutrowe z przedziału między 8 a 9 tysięcy złotych. Sprawdzamy, co dostaniemy w tej cenie i do czego nadają się te maszyny. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Przeznaczenie rowerów szutrowych 

Choć rynek graveli składa się z podobnych rowerów, to faktycznie można wśród nich rozróżnić maszyny o trzech nieco odmiennych charakterach. Jedne są bardziej sportowe, przeznaczone do szybkiej szutrowej jazdy, mają nieco bardziej zwarte geometrie i lekko pochyloną sylwetkę oraz węższe opony o szybszych bieżnikach. Inne zostały skonstruowane z myślą o bardziej terenowej jeździe, mają wyraźnie spłaszczoną główkę ramy i większą bazę kół, często kierownice o bardziej rozchodzącym się na boki gięciu (tzw. flare), do tego oczywiście szersze i agresywniejsze opony. Są nieco wolniejsze, ale pewniej forsują cięższy teren. Poza nimi, występują też rowery typowo wyprawowe, najczęściej oparte o stalowe ramy, z komfortową długodystansową pozycją i masą otworów przygotowanych na montaż bagażników i torebek do ramy. Ten ostatni motyw - wyprawowy - przewija się zresztą w niemal każdym gravelu na rynku i wpisuje się uniwersalny charakter tego typu rowerów. 

 

W segmencie do 9000 zł dominują rowery o uniwersalnym charakterze, najczęściej wyposażone dodatkowo w otwory do mocowania bagażników i błotników. Przeważnie są to maszyny o lekko sportowym zacięciu, które sprawdzają się zarówno na co dzień, do dojazdów do pracy, jak i na rowerowe treningi, dłuższe całodniowe wycieczki i wyprawy rowerowe. Uzupełnieniem rynkowej oferty są ciekawe konstrukcje wyprawowe oparte o stalowe ramy. Jednak znakomita większość to rowery, który spodobają się osobom nastawionym na sprawne poruszanie się i wysoką prędkość jazdy, niekoniecznie na typową turystykę. 

Rama - przeważnie aluminiowa

 

 

Rynek graveli w okolicy i już nieco powyżej 10 000 zł zaczyna obfitować w maszyny oparte o karbonowe ramy, jednak wydając na sprzęt między 8, a 9 tys. zł spodziewać się musimy wyraźnie prostszych konstrukcji. Oczywiście pomijając wyprzedaże. Wg katalogowych cen w badanym budżecie znakomitą większość stanowią ramy aluminiowe, oczywiście w zestawach z karbonowymi widelcami. Zawsze są to modele nowoczesne, gdzie standardem są sztywne ośki kół, wewnętrznie prowadzone przewody, taperowane rury sterowe, czy mocowania hamulców flat mount oraz zaawansowana obróbka aluminium, która gwarantuje tym rowerom niską masę oraz wysoką sztywność. 

Poza aluminium, jak już wspominaliśmy, całkiem często możemy spotkać się z modelami opartymi o stalowe szkielety. Ramy z tego materiału cechują się dużym komfortem, choć niestety ważą wyraźnie więcej i tego typu gravele mogą na wadze przekraczać nawet 10 kg. Stal na rynku rowerów szutrowych i wyprawowych ma jednak szczególną pozycję i jest wręcz uważana za materiał szlachetny. Jest domeną modeli o przygodowym charakterze. 

Osprzęt - rządzi Shimano GRX

 
 

 

Większość rowerów szutrowych w omawianym budżecie ma napędy z dwoma tarczami w korbie - są to systemy 2x11 lub 2x10. Ich dużą zaletą jest bardzo szeroka rozpiętość przełożeń, która pozwala pokonywać górskie podjazdy, ale również zakręcić mocniej z górki, czy podczas szosowej jazdy z wiatrem w plecy. Przy dwóch tarczach z przodu mamy najczęściej do czynienia z korbami o zębatkach 46/30, które współpracują z kasetami 11-34, a nawet 11-36. To daje rozpiętość spotykaną w rowerach MTB. Znaczna mniejszość graveli w tej cenie ma jeden blat z przodu. Taki zestaw upraszcza rower i pozwala zaoszczędzić na masie, wymaga jednak mocnej nogi do pokonania podjazdów, bo zakres przełożeń jest w nich wyraźnie bardziej ograniczony. 

Na rynku dominują przede wszystkim komponenty Shimano GRX, czyli grupy napędowe oraz hamulce dedykowane do rowerów szutrowych. Występują w trzech grupach numerycznych - 400, 600 i 800. Im wyższa liczba, tym bardziej zaawansowana grupa. 400 to odpowiednik Tiagry, 600 to 105, natomiast 800 to poziom zaawansowania Ultegry. 400 ma 10 biegów z tyłu, natomiast pozostałe 11. Wszystkie cechują się bardzo dobrą ergonomią, adekwatną do terenu siłą hamowania i stabilną pracą łańcucha na wertepach. Oczywiście im wyższa grupa, tym lepiej, ale ogólnie rzecz biorąc lepszym wyborem będzie rower karbonowy, czy aluminiowy na dobrych kołach i podstawowym GRX’ie 400, niż tania całość na wysokiej klasy osprzęcie typu GRX 800. Nawet grupa GRX serii 400 działa na tyle dobrze, że nie warto wybierać roweru szutrowego przez pryzmat osprzętu. Na rynku spotkamy wszystkie trzy GRX’y w dość równym stosunku, dodatkowo dość często pomieszane między sobą (grupy są wzajemnie kompatybilne, włącznie z tym, że klamkomanetki 400 mogą współpracować z wyższymi przerzutkami). Bardzo rzadko można spotkać sprzęt na napędzie Sram Apex. Ewidentnie jednak GRX opanował rynek. Hamulce to oczywiście tarczówki, niezależnie od tego, kto jest ich dostawcą, prawie zawsze będą w wariancie hydraulicznym. Uwaga jednak, bo na rynku potrafią się zdarzyć również modele oparte o gorsze mechaniczne hamulce tarczowe...

Mocne koła i dobre opony

 

 

W badanym segmencie cenowym nie spodziewajmy się super lekkich komponentów i dynamicznych wyścigowych kół, ale liczyć możemy na dobrą jakość i wytrzymałość. Zarówno w kontekście zaplotu i odporności na rozcentrowanie, jak również niezłego uszczelnienia łożysk. Ponadto, przeważnie będą to zestawy oparte o szerokie obręcze, które są przystosowane do systemu tubeless ready. Rowery najczęściej toczą się na kołach o średnicy 28 cali, które są ubrane w opony o szerokości od 36 do 45 mm. Czasem też można trafić mniejsze koła 650B, wyposażone w szersze ogumienie. Cieszy fakt, że przeważnie opony są modelami zwijanymi, gotowymi na przejście na tubeless.  

Pozostałe wyposażenie

Producenci w rowerach za 8000 - 9000 zł nie oszczędzają już zanadto na punktach kontaktu. Mowa o kierownicy, siodle, mostku i sztycy. Wprawdzie będą to przeważnie zwykłe aluminiowe komponenty, ale dostosowane ergonomią i cechami do szutrowej jazdy. Najczęściej w tej cenie znajdziemy kierownice o ergonomicznych i dopasowanych do graveli gięciach, do tego dobrej klasy owijki. Zastosowane siodła mają przeważnie sporo wyściółki, która zapewnia dodatkowy komfort podczas jazdy na nierównych drogach i offroad’owych ścieżkach. 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

 

 

NS bikes FRAG

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: 4130 cromoly
  • Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ full carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: WTB Riddler 27.5" x 2.25"
  • Hamulce: REVER MCX-2
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY NS bikes

Focus ATLAS 6.7

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Waga: 11.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 45C
  • Hamulce: Shimano GRX 400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Focus

Whyte Dean

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: 6061 Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-ONE BITE, 700 x 40c, TL-Easy with RaceGuard Puncture Protection
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Whyte

Fuji Jari 1.3

  • Cena: 8880.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Super-Butted Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Maxxis Rambler, 42-622, 60tpi,
  • Hamulce: Shimano GRX RX400 160mm
  • Typ hamulców: Szczękowe hydr.
ROWERY Fuji

Wilier Jareen

  • Cena: 8851.70 PLN
  • Waga: 11.00 kg
  • Opis ramy: podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: ALU 6061, 12 MM THRU AXLE
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: KENDA HAPPY MEDIUM 700X40
  • Hamulce: SHIMANO GRX BR-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Wilier

Canyon Grizl 7

  • Cena: 8799.00 PLN
  • Waga: 10.66 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0087 CF Disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Schwalbe G-One Bite 45mm
  • Hamulce: Shimano GRX RX600
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Canyon

Bianchi Via Nirone 7 GRX 400 10sp

  • Cena: 8799.00 PLN
  • Opis ramy: Via Nirone 7 Allroad
  • Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Kenda Happy Medium 700x35
  • Hamulce: Shimano BR-RX400 Shimano SM-RT64, 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bianchi

R Raymon GravelRay 5.0

  • Cena: 8790.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Alloy Gravel Disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Continental Terra Trail, 40-622, 28x1.5
  • Hamulce: Shimano GRX
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY R Raymon

Norco Search XR A1

  • Cena: 8599.00 PLN
  • Opis ramy: X6 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Vittoria Terreno Dry, 38mm
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX400, 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Norco

GT Grade Expert

  • Cena: 8599.00 PLN
  • Opis ramy: Grade Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: Grade Carbon
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c
  • Hamulce: Shimano Tiagra Hydro Disc, 160/140mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY GT

 

 

 

Bergamont Grandurance 6

  • Cena: 8559.00 PLN
  • Opis ramy: AL6061
  • Widelec/amortyzator przedni: BGM Allroad
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Bite
  • Hamulce: Shimano GRX, BR-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont

Ridley Ridley Kanzo A

  • Cena: 8499.00 PLN
  • Opis ramy: Potrójnie cieniowane, hydroformowane aluminium 6061
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Vittoria Terreno Dry // 700x38c
  • Hamulce: Shimano GRX 400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Ridley

Author Aura XR5

  • Cena: 8499.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR carbon, oś 12 mm, 1,5" tapered
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport aramid 700 × 38c
  • Hamulce: SHIMANO GRX 400 tarczowe hydrauliczne 160 mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Author

Breezer Inversion X Comp

  • Cena: 8415.00 PLN
  • Opis ramy: Breezer stal CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Raddler TCS tubeless ready 42-622
  • Hamulce: GRX400 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Corratec ALLROAD Travel 1

  • Cena: 8399.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa Corratec Allroad Travel
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminiowy Corratec Allroad Travel
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Bite
  • Hamulce: Shimano GRX
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corratec

Merida SILEX 400

  • Cena: 8299.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2 carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
  • Hamulce: Shimano GRX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

Giant REVOLT 1 (2022)

  • Cena: 8199.00 PLN
  • Waga: 10.30 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowania bagażnika i błotników, mocowanie na rurze górnej, flip chip, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive mocowanie bagażnika,
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut AT 2, 60TPI, 700x38c, X-Shield, tubeless
  • Hamulce: Shimano GRX RX-400, tarcze Giant MPH 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

Bulls GRINDER 3

  • Cena: 8129.21 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Allround Performance Raceguard TLE 40-622, 28 x 1.5
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX400, 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls