Materiał zawiera treści reklamowe

Rower crossowy do 2500 zł

Sprawdź, jakie rowery crossowe z kolekcji 2023 znajdziesz na rynku w cenie do 2500 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Tomasz Makula

Dysponując kwotą około 2500 zł możemy wejść w posiadanie porządnego roweru crossowego. W tej cenie na rynku oferowane są bowiem już naprawdę dobrze wyposażone rowery, którym absolutnie niczego nie brakuje do rekreacyjnych wycieczkowych jazd i codziennych zastosowań.

W każdym segmencie rowerów istnieją pewne przedziały cenowe, które wprowadzają do roweru kolejne, znaczne ulepszenia i sprawiają, że warto dopłacić i wybrać sprzęt z danego poziomu kwotowego. W przypadku crossów od 1000 zł do 1500 zł otrzymujemy absolutne minimum, powyżej 1500 zł do 2000 zł widać już spory skok na polu jakości wyposażenia. Natomiast właśnie w okolicy 2500 zł crossy stają się znacznie bardziej kompletne, niż modele najtańsze i bardzo podstawowe. Niektóre rowery prezentują już bardzo wysoki poziom, który nie powinien zawieść amatorów rekreacyjnych wycieczek rowerowych. 

Cross za 2500 zł potrafi już całkiem sporo

Analiza rynku podpowiada, że rowery crossowe z przedziału cenowego 2000-2500 zł oferują sensowny poziom wyposażenia, a ich cechy kwalifikują je do szerokiego wachlarza zastosowań. Taki sprzęt potrafi ważyć już nie 15 - 16 kg, jak te najtańsze, a około 13 - 14,5 kg, co znacząco podnosi dynamikę jazdy. Poza tym coraz częściej pojawiają się widelce wyposażone w blokadę skoku, co przydaje się szczególnie, gdy zechcemy docisnąć tempa na podjazdach czy asfaltowych drogach. Napędy w takich rowerach, oparte są już zwykle o bardziej zaawansowane grupy w systemach 2x8 i 3x8, o lepszej kulturze pracy, niż te zupełnie podstawowe. Na koniec - jako zwieńczenie ich możliwości - niektóre modele na rynku mają nawet hydrauliczne hamulce tarczowe, choć są one w zdecydowanej mniejszości. To wszystko sprawia, że taki rower nadaje się na wycieczki, wyprawy, do jazdy po mieście oraz do bardziej sportowych treningowych jazd. Wszystko to możliwe jest zarówno po drogach asfaltowych, jak i szutrowych, leśnych czy polnych. Fakt dobrych hamulców dodatkowo rozwija możliwości o śmiałe atakowanie górskich dróg, czy objuczenie naszego crossa sakwami. Za moment przyjrzymy się po kolei poszczególnym elementom crossów do 2500 zł, a jeśli nie jesteś pewien, czy taki rower będzie dla Ciebie właściwy, polecamy ogólny artykuł: Jaki rower crossowy wybrać? - w nim szerzej omawiamy dla kogo i na jakie trasy polecane są rowery crossowe.

 

 

Rama i widelec

Wszystkie rowery w badanym przedziale cenowym są oparte o aluminiowe ramy. Często możemy też trafić na szkielety wykonane w bardziej zaawansowany sposób, aniżeli w modelach podstawowych. Ramy niektórych producentów są cieniowane i mają nowoczesne standardy - jak choćby wewnętrzne prowadzenie linek. W praktyce oznacza to nieco lżejsze konstrukcje oraz bardziej estetyczny i prestiżowy wygląd. Jeżeli chodzi o wytrzymałość, każda rama - czy to w rowerze za 1000 zł, czy za 5000 zł - będzie podobnie mocna i odporna na uszkodzenia. 

Nieco więcej decyzji do podjęcia ,,po naszej stronie” będziemy mieć w zakresie widelców. Absolutna większość firm wyposaża rowery w amortyzatory przednie, jednak niektórzy producenci stosują warianty sztywne, zamiast amortyzowanych. Jest ich jednak niewiele. Tym razem ich obecność podyktowana jest chęcią sprawienia, aby rower był bardziej dynamiczny i mociej skierowany w strony jazdy szosowej i szutrowej - ograniczony do gładkich nawierzchni. Inaczej, niż w modelach najtańszych, gdzie pełnią one funkcję ograniczającą koszty. Pytanie jednak czy taki ,,sztywny cross” nie staje się już powoli rowerem typu fitness? Dużo będzie zależało od opon. Natomiast jeśli jeździmy głównie po mieście, szosach i utwardzonych drogach, to wybór modelu całkowicie sztywnego będzie skutkował tym, że nasz rower stanie się jeszcze szybszy, choć na pewno mniej komfortowy na wybojach.

Standardem są jednak widelce amortyzowane. Przeważnie mają skok o wartości 60 mm. To nadal proste sprężynowe modele, ale - co istotne i dające realne korzyści w jeździe - w crossach do 2500 zł najczęściej mają już blokadę skoku. To szczególnie przydatna cecha, jeśli zamierzamy jeździć sporo po asfaltach oraz lubimy stanąć na pedały, choćby w trakcie pokonywania podjazdów. W najlepiej wyposażonych egzemplarz możemy nawet trafić na sterowanie blokadą z poziomu manetki na kierownicy. Jest to najwygodniejsze rozwiązanie ponieważ do jej obsługi nie wymaga odrywania rąk od kierownicy. 

Napęd 

 

 

Montowane do rowerów napędy cechują się szeroką rozpiętością przełożeń, która gwarantuje, że nie powinno zabraknąć nam biegów podczas szybkiej asfaltowej jazdy, ani wówczas, gdy wybierzemy się w góry i przyjdzie nam pokonać strome podjazdy. Standardem są 3 tarcze z przodu w układzie 48/38/28, które współpracują z kasetami 11-32, 12-32 i innymi o podobnej rozpiętości. Przeważnie spotkamy tutaj system 3x8, choć można trafić też 2x8, czy 3x7 i okazjonalnie warianty z jedną tarczą z przodu. Dominują podstawowe podzespoły Shimano - Acera, Altus i Tourney. Najczęściej wymieszane ze sobą. Te napędy kulturą pracy są wystarczające do rowerów crossowych. Tam obciążenia są znacznie mniejsze, niż chociażby w przypadku rowerów górskich. Oczywiście można trafić też lepiej, nawet na shimanowskie podzespoły Alivio, poza tym zdarzają się też rowery na osprzęcie MicroShift. Im więcej zamierzamy jeździć w bardziej górskim terenie oraz po gorszych nawierzchniach, tym więcej uwagi warto położyć na wybór roweru z lepszym napędem. 

Koła i hamulce

 
 

 

Wszystkie rowery crossowe standardowo toczą się na 28-calowych kołach. Tu nie ma odstępstw. Modele stosowane w rowerach do 2500 zł to zestawy wytrzymałe, ale nadal budżetowe, dość ciężkie. Na prędkość jazdy i dynamikę przyspieszania największy wpływ mają opony - ich masa, szerokość oraz rzeźba bieżnika. Tu różnice są duże, ponieważ jedni stosują dość wąskie i szybkie modele o szerokości 35 mm, podczas gdy inni bardziej terenowe 42 mm. Oczywiście pomiędzy tym są inne popularne, crossowe rozmiary - choćby 38 czy 40 mm. Zasada jest prosta - im łatwiejsze i szybsze trasy, tym węższe i bardziej gładkie opony wybieramy. Jeśli jednak celujemy w wycieczki głównie po leśnych drogach, to warto szukać tych szerszych wariantów. Generalnie jednak nie warto sugerować się samymi oponami podczas wyboru roweru, to akurat najtańszy i najprostszy do wymiany element. 

Jeśli dobrze poszukamy to możemy trafić nawet na hydrauliczne hamulce tarczowe, takowe znajdziemy w około 1/5 rowerów crossowych do 2500 zł. To dobrze! Gwarantują pewne hamowanie niezależnie od warunków i spowolnią nas znacznie szybciej, niż klasyczne szczękowe v-brake’i. Jeśli jednak z jakiegoś powodu przyjdzie nam wybrać model na hamulcach obręczowych, nie ma obaw. O ile nie pokonujemy bardzo długich lub wyjątkowo stromych zjazdów, zwykłe ,,V-ki” dają sobie świetnie radę. Choć oczywiście bez dwóch zdań hydrauliczne tarczówki to poziom wyżej.

 

Zobacz również:

 

Co na rynku?

W przedziale cenowym od 2000 zł do 2500 zł znajdziemy na rynku sporo ciekawych modeli. W dalszej części artykułu prezentujemy po jednym rowerze z kolekcji 2023 spośród ofert każdego z producentów. Więcej modeli crossówek znajdziecie na: katalog.bikeworld.pl.

 

Riverside 700

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX SF20
  • Przerzutka tylna: MICROSHIFT RD M62-L
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Manetki: Microshift
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Riverside

Tabou FLOW 2.0 DISC /W

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Waga: 14.40 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 141D
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Manetki: SHIMANO ALTUS M315
ROWERY Tabou

Marin Kentfield 1

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Opis ramy: Series 1, 6061 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: stal
  • Przerzutka tylna: Shimano Tourney 7
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Manetki: Shimano Altus 7
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Corelli Ultar 2

  • Cena: 2499.00 PLN
  • Waga: 14.40 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR SF14-M3010
  • Przerzutka tylna: SHIMANO RD-M310-L, ALTUS
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Manetki: SHIMANO ASLM 310 ALTUS
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corelli

CTM TRANZ 1.0

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour M3010, 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-TY500
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Manetki: Shimano STEF5002/7 sp.
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY CTM

Kross Evado 3.0 Męski

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium Performance
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Manetki: SHIMANO EF500
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kross

Author Compact ASL

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 13.30 kg
  • Opis ramy: aluminium 6061 700c (ASL)
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Neon T (60 mm)
  • Przerzutka tylna: SHIMANO TY500
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Manetki: SHIMANO (21)
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Author

Northtec CALEDON VB AL

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 14.30 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: NVX HLO 700C 75mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio RD-M3100SGS
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Manetki: Shimano ST-EF 500
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Northtec

Mbike CRS 15-D LADY

  • Cena: 2399.00 PLN
  • Waga: 13.80 kg
  • Opis ramy: Alloy 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR NEX DS 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano M360 Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Manetki: Shimano SL-M315
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Mbike

Romet ORKAN 2 D

  • Cena: 2299.00 PLN
  • Waga: 13.90 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: amortyzowany
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio RD-T4000
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Manetki: Shimano ST-EF500
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Romet

Saveno Everest 1.0

  • Cena: 2099.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Sr-Suntour, SF-13-CR-8V
  • Przerzutka tylna: Shimano ACERA M360
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Manetki: Shimano SL-M315
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Saveno