Materiał zawiera treści reklamowe

Wyścigowy rower MTB do 20000 zł (XC / maraton)

Sprawdź, jakie rowery górskie do XC i maratonów z kolekcji 2023 znajdziesz na rynku w budżecie około 20 000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Rockrider XC 900 S Michał Kuczyński

Podchodzisz na poważnie do ścigania się w XC i maratonach? Jeśli szukasz sprzętu, który ma dać Ci przewagę, budżet w okolicy 20 000 zł powinien wystarczyć na naprawdę skuteczny rower. Sprawdzamy, czy na pewno oraz na co możemy liczyć w tej cenie?

W kontekście rywalizacji o sekundy i minuty podczas wyścigu, sprawy niestety mają się brutalnie… Im droższy sprzęt, tym lepiej, i na pewno nie odkrywamy tu Ameryki. Większość z was o tym wie. Na szczęście zasada ta obowiązuje tylko do pewnego progu. Sprawni w rynkowych analizach poszukiwacze okazji zapewne znajdą wybrane maszyny już za kilkanaście tys. zł, które powinny wystarczyć na wygranie wyścigu. Mowa o rowerach, które będą działać dobrze, a ich niska masa pozwoli na dynamiczne pokonywanie podjazdów i częste zmiany tempa. To jednak pojedyncze okazje, a rynkowa średnia wygląda nieco inaczej.

Rowery do 15 000 zł z reguły mają jakieś poważniejsze ograniczenia. Najczęściej są nimi podstawowe, mało dynamiczne koła. Te sprawiają, że śmiało można brać na nich udział w maratonach, ale zawodnik z czołówki zawsze będzie musiał dołożyć gdzieś między 2500, a 4000 zł, by taką maszynę dopieścić (między innymi, właśnie o lekkie koła) pod swoje potrzeby i wyrównać szanse z zawodnikami, którzy mają sprzęt z pierwszych stron katalogów rowerowych. Wśród rowerów za ponad 15 tys. zł można już szukać roweru kompletnego, po prostu gotowego na start od razu po wyjęciu z kartonu i zalaniu opon mlekiem. Często jednak nadal brak w nich przysłowiowej kropki nad i. Oczywiście pozostaniemy też ograniczeni głównie do rowerów typu hardtail. Dobre fulle to koszt bliższy 20 000 zł i więcej, a w tej cenie i tak dostaniemy jedynie wysokiej klasy frameset i dodatki ze średniej półki. Grunt jednak, że przy budżecie oscylującym koło 20 000 zł kupimy już rower, który jeździ doskonale i od droższych maszyn nie będzie się już zbytnio różnił jakością pracy, a jedynie gorszą wagą - będzie zwyczajnie cięższy i mniej dynamiczny. Wniosek jest taki, że jeśli celujecie w podium, to do 20 000 zł możecie liczyć głównie na HT, a i tak wybór jest coraz mniejszy względem lat ubiegłych, bowiem rowery mocno drożeją...

 
 

 

Przy kwocie 20 000 zł na nowy rower, możecie kupić już niemal topowego hardtaila (dobry osprzęt, koła z węglowymi felgami, widelec typu RS SID), albo całkiem sensownego fulla, w którym oszczędzono na napędzie i kołach, ale może on być bazą do inwestycji w przyszłości i zbudowania ciekawego roweru przy pewnej dopłacie. Mówiąc prościej, z ,,dwoma dychami w kieszeni” kupicie dobrego fulla, który pozwala bez kompleksów dobrze pojeździć, ale aby ścigać się na wysokim poziomie wymaga jeszcze trochę doinwestowania. Alternatywnie przy tym budżecie możecie mieć już całkiem wypasionego hardtaila, który przyciągnie oko każdego pasjonata MTB. Oczywiście mówimy o rynkowej średniej, bo szybki przegląd rynku, jak zawsze, wskazuje, że różnice są tu bardzo duże. Przyjrzyjmy się więc krok po kroku maszynom do XCO i XCM.

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Full czy hardtail?

To pytanie, które większość zadaje sobie przed zakupem. Oczywiście warto wziąć pod uwagę wiele kryteriów - nasz styl jazdy i umiejętności techniczne, a przede wszystkim dystans jaki wybieramy na zawodach oraz typ tras na których rywalizujemy. Bez dwóch zdań, fulle to wyższa ewolucja rowerów MTB - po prostu pozwalają na więcej, lepiej się prowadzą i mają jeszcze kilka mniej istotnych podczas ścigania się zalet, choćby większy komfort. Jednak w walce z czasem i rywalami, często lepiej sprawdza się twardy, ale wyraźnie bardziej dynamiczny sztywniak. Warto przemyśleć swój przypadek, głównie pod kątem tego gdzie tracimy i zyskujemy najwięcej oraz jak zmiana roweru na powyższe wpłynie. Do analizy polecamy nasz poradnik: Wyścigowe MTB z pełnym zawieszeniem (full XC / Maraton).

Rama

Tu nie ma dróg na skróty, praktycznie w każdym rowerze znajdziemy lekkie, sztywne i komfortowe szkielety wykonane z karbonu. Niezależnie czy mowa o hardtailach, czy rowerach typu full suspension, rama będzie zbudowana z węglowych włókien. Jedyne przypadki, gdzie pojawi się aluminium to rowery full suspension za niewiele ponad 15 000 (przypomnijmy, że badamy przedział 15 000 - 20 000 zł) oraz fulle, które mają karbonowy przedni trójkąt oraz aluminiowy wahacz. Konstrukcyjnie możemy spodziewać się obecności wszystkich aktualnych rozwiązań. Będą to więc rowery o progresywnej geometrii, tym lepszej, im cięższe szlaki po których się poruszamy. Ramy będą miały też szereg najnowszych rozwiązań, m.in. sztywne osie kół w standardzie Boost, wewnętrzne prowadzenie pancerzy oraz gotowość ramy na Di2, czy zastosowanie droppera. 

Koła

W badanym przedziale cenowym - jeśli kupujemy hardtaila - koła to najczęściej gotowe karbonowe modele lub koła składane przez producentów na węglowych felgach z zastosowaniem nieco tańszych szprych i piast. Oczywiście nierzadko spotkamy również modele aluminiowe, ale będą to już zestawy zaawansowane, wystarczająco lekkie do ścigania. Niezależnie od materiału z jakiego je wykonano, będą to nowoczesne modele, z szerokimi obręczami, oczywiście gotowymi pod tubeless. Dostarczane fabrycznie opony to również warianty z górnej półki, warto więc niezwłocznie po zakupie pozbyć się dętek i ruszyć w trasę na kołach zalanych mlekiem, pozbywając się przy okazji sporo gramów z masy rotowanej. Jeżeli chodzi o fulle to sprawa wygląda nieco słabiej. W rowerach z pełnym zawieszeniem na kołach najczęściej oszczędzono i są to modele średniej klasy - o nowczesnych parametrach i tubeless ready - ale cięższe i mało dynamiczne.

 
 

 

Amortyzacja

Niezależnie od dostawcy amortyzatora przedniego oraz dampera, zawsze będą to modele powietrzne wyposażone w blokadę skoku. Z przodu dominuje wyścigowy Rock Shox Sid, często spotkamy też Rebę i widelce Foxa, głównie model 32 Float SC. Niezależnie, który z nich znajdzie się w rowerze, możemy liczyć na wysoką jakość pracy, łatwość ustawienia oraz dużą dzielność w terenie, dobrą przyczepność przedniego koła oraz skuteczne hamowanie. 

Napęd i hamulce

 

 

Jak wspominaliśmy na wstępie, największy rozstrzał znajdziemy w napędach. Bez problemu kupimy maszynę na Shimano XT / SLX lub Sram GX / NX, ale bywa, że spotkacie jedynie osprzęt z poziomu Shimano Deore. Niezależnie jednak od poziomu grupy, standardem są nowoczesne, idealne pod ściganie, proste w obsłudze napędy 1x12 z szerokim zakresem przełożeń - rozpiętość wynosi aż 510% w przypadku i 520% w przypadku Srama (od GX wzwyż). Często w tej kategorii cenowej spotkacie napędy wymieszane z grup wyższych z niższymi - np. przerzutka XT, manetka SLX i kaseta Deore. Niezależnie jednak, co znajdziemy w rowerze, możemy być pewni, że działaniem będzie to pasowało do charakteru roweru przeznaczonego do wyścigów, a różnice w kulturze pracy, nawet jeśli będą, to minimalne. Główne różnice sprowadzają się do większej masy w przypadku komponentów z niższej półki. Hamulce to najczęściej Shimanowskie modele XT, SLX czy Deore lub Sramowskie TL i TLM.  

Zobacz również:

 

Pozostałe komponenty

Uzupełnieniem kompletnego wyposażenia są siodło, sztyca, mostek, kierownica oraz chwyty. Tu także nie ma przypadków. Komponenty są nowoczesne, a sam wspornik siodła i kierownica bywają karbonowe. Do tego kierownice mają aktualne dla nowoczesnych geometrii rowerów i kół 29” duże szerokości i ergonomiczne gięcia. Zdarzają się nawet fabrycznie montowane regulowane sztyce. O kompletności rowerów w tej cenie niech świadczą choćby chwyty - to drobny element, na którym często się oszczędza, a ma on ogromny wpływ na jakość jazdy. W maszynach do 20 000 zł często znajdziemy popularne, wysokie modele do XC - najczęściej te silikonowe, lekkie i pewnie leżące w dłoniach.

Co na rynku?

Przegląd na sezon 2023 zaktualizowaliśmy w oparciu o najnowszą wersję katalogu rowerowego: katalog.bikeworld.pl, który na swoich kartach zbiera informacje o prawie wszystkich rowerach dostępnych na polskim rynku.

 

 

 

 

 

 

 

Merida BIG.NINE 7000

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: BIG.NINE CF3 carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL Select
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100 Shadow+ SGS
  • Kompletne koła: Reynolds TR 309 XC / Reynolds TR 289 XC
  • Manetki: Shimano XT
ROWERY Merida

Trek Supercaliber 9.6

  • Cena: 19479.00 PLN
  • Waga: 12.23 kg
  • Opis ramy: Główna rama i widełki z włókna węglowego OCLV Mountain, IsoStrut, zwężana główka ramy, Knock Block, wewnętrzne prowadzenie linek Control Freak, Boost148, 60 mm skoku
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Gold RL, sprężyna DebonAir, tłumienie Motion Control, zdalna blokada, zwężana rura sterowa, przesunięcie 42 mm
  • Skok widelca: 100 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 60 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX M7100, długi wózek
  • Manetki: Shimano Deore M6100, 12-biegowa
ROWERY Trek

KTM MYROON MASTER

  • Cena: 18799.00 PLN
  • Waga: 10.20 kg
  • Opis ramy: Myroon 29" Premium Carbon UDH
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Float SC 29" Performance
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100-12 SGS shadow+
  • Kompletne koła: Mavic Crossmax 29 CL 622x25TC
  • Manetki: Shimano Deore XT M8100-12
ROWERY KTM

Mondraker Chrono Carbon RR

  • Cena: 18499.00 PLN
  • Opis ramy: Chrono 29 Stealth full Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Step Cast Float FIT4 Evol Factory Kashima
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Sram GX Eagle
  • Manetki: Sram Trigger NX Eagle
ROWERY Mondraker

Cannondale Scalpel HT Carbon 3

  • Cena: 18299.00 PLN
  • Opis ramy: Cannondale Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL Select+ RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT
  • Manetki: Shimano SLX
ROWERY Cannondale

Canyon Exceed CF SLX 8

  • Cena: 17999.00 PLN
  • Waga: 10.18 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Step-Cast Performance Elite Remote
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT, 12s
  • Kompletne koła: DT Swiss XRC 1700 Spline S12
  • Manetki: Shimano Deore XT, 12-biegowa
ROWERY Canyon

Kross EARTH 3.0

  • Cena: 17999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon D84 SL
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX REBA RL R
  • Skok widelca: 100 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT M8100
  • Manetki: SHIMANO SLX M7100
ROWERY Kross

Scott Scale 910

  • Cena: 17999.00 PLN
  • Waga: 11.20 kg
  • Opis ramy: Scale Carbon HMF, Regulowany kąt główki ramy, zaawansowany system tłumienia drgań i wstrząsów BB92
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 SC Float Performance Air Grip
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle AXS
  • Manetki: SRAM GX Eagle AXS Rocker Controller
ROWERY Scott

Corratec Revolution iLink Elite

  • Cena: 17999.00 PLN
  • Opis ramy: karbonowa Corratec Revolution iLink
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockshox Reba Motion Control 29"
  • Skok widelca: 120 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 110 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle
  • Kompletne koła: Mavic Crossmax 29"
  • Manetki: SRAM SL NX MMX Eagle
ROWERY Corratec

Superior XF 929 RC

  • Cena: 17999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon MTB Race Pro SU-01
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Silver RL R
  • Skok widelca: 100 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO SLX RD-M7100 Shadow Plus
  • Manetki: SHIMANO DEORE SL-M6100-IR RapidFire Plus, 12
ROWERY Superior

 

Wilier 110FX

  • Cena: 17703.39 PLN
  • Waga: 12.30 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX REBA RL, 100 MM
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT RD-M8100-SGS
  • Kompletne koła: MICHE 966 - TUBELESS
  • Manetki: SHIMANO SLX M7100
ROWERY Wilier

Bulls WILD EDGE

  • Cena: 17220.14 PLN
  • Opis ramy: super lite carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Reba RL-R
  • Skok widelca: 100 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M6100-SGS
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6100
ROWERY Bulls

Specialized Epic Hardtail Comp

  • Cena: 17000.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized FACT 11m
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Reba RL
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle
  • Manetki: SRAM GX
ROWERY Specialized

Cube Elite C:62 Pro

  • Cena: 16999.00 PLN
  • Waga: 9.50 kg
  • Opis ramy: C:62® Monocoque
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 SC Float Factory FIT4
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100-SGS
  • Kompletne koła: Newmen Evolution SL X.A.25, 28
  • Manetki: Shimano XT SL-M8100-IR, Direct Attach
ROWERY Cube

LIV PIQUE 29 1

  • Cena: 16999.00 PLN
  • Waga: 12.60 kg
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX SL, max. szerokość opony 2.25", max. tarcza mechanizmu korbowego 32t
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Float SC Performance
  • Skok widelca: 100 mm
  • Skok tylnego zawieszenia: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX M7100,
  • Manetki: Shimano SLX M7100
ROWERY LIV

Orbea ALMA M20

  • Cena: 16999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Alma Carbon OMR
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 Float SC Performance
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100 SGS Shadow Plus
  • Kompletne koła: DT Swiss X-1900 Spline 25c TLR 15/110mm CL
  • Manetki: Shimano XT M8100 I-Spec EV
ROWERY Orbea

Focus RAVEN 8.9

  • Cena: 16499.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon technology frame, BSA
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID Select 29
  • Skok widelca: 120 mm
  • Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle
  • Kompletne koła: DT Swiss X190
ROWERY Focus

Fuji SLM 29 2.1

  • Cena: 16370.00 PLN
  • Opis ramy: C10 super-light high-modulus carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 FLOAT 29 Performance SC GRIP,
  • Skok widelca: 100 mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT, shadow plus
  • Kompletne koła: WTB Speedterra i27
  • Manetki: Shimano Deore XT, 1 x 12
ROWERY Fuji