Materiał zawiera treści reklamowe

Wyścigowy rower MTB do 15000 zł (XC / maraton)

Sprawdź, jakie rowery górskie do XC i maratonów z kolekcji 2023 znajdziesz na rynku w budżecie około 15 000 zł. Na co zwrócić uwagę?

Drukuj
Tomasz Makula

Jeśli planujesz ścigać się w maratonach MTB lub na XC, potrzebujesz dobrego sprzętu. 15 000 zł to budżet pozwalający na zakup roweru, który pozwala solidnie powalczyć na trasach. Sprawnego, niezawodnego i całkiem lekkiego. Sprawdzamy, co w założonym budżecie oferuje rynek.

W każdym segmencie rowerów istnieje pewien próg cenowy, od którego sprzęt jest na tyle dobry, że w pełni spełnia zadania, które stawia przed nim dana dyscyplina kolarstwa. W przypadku ścigania się w XC i maratonach MTB można śmiało przyjąć, że od okolicy 10 000 - 15 000 zł otrzymujemy już właśnie taki, w pełni sprawny rower, choć raczej będzie to hardtail i niemal zawsze będziemy czuli, że na jakimś elemencie producent zaoszczędził. Najczęściej będą to koła, elementy napędu lub hamulce. Niemniej jednak, za taką kwotę można spokojnie nabyć maszynę do bezkompleksowej walki z trasą i rywalami. Owszem, wciąż można mieć wyraźnie lepszy rower, ale dopłacenie kolejnych 5000 zł nie spowoduje już znacznej rewolucji w jeździe. Bardziej odpowiednią i opłacalną ,,inwestycją" będą lżejsze koła - choćby coś z modeli aluminiowych za około 2000 zł. 

Rower MTB gotowy na wyścig!

Rowery z badanego przedziału cenowego mają typowe cechy maszyn do ścigania. Dopracowane geometrie i konstrukcje ram, niską masę, dobre prowadzenie w terenie, osprzęt, który nie zawodzi na stromiznach i w błocie oraz amortyzację, która działa i pozwala odkręcać gaz na zjazdach. Dodatkowo, na pokładzie są też sprawne hamulce, jeden z kluczowych elementów roweru górskiego. Pozostałe części, jak choćby kierownica, również nie wołają o wymianę tuż po wyjechaniu ze sklepu. Przegląd rynku wyścigowych rowerów MTB do 15 000 zł pozwala szybko się zorientować, że przy odrobinie chęci i chwili poszukiwań można stać się właścicielem dobrze wyposażonego hardtaila. Z drugiej strony są na rynku też przykłady marek premium, które cenią się na tyle wysoko, że ich sprzęt za ponad 10 000 zł będzie dość ubogo wyposażony. Na pewno warto być czujnym podczas poszukiwań i studiowania specyfikacji. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym elementom roweru!

Zobacz też:

pokaż pełną listę

 

 
 

 

 

Full czy hardtail?

W badanym przedziale cenowym liczba sensownych fulli jest bardzo ograniczona, ale da się takowy rower kupić. Wybór sztywniaka będzie oznaczał lżejszy i bardziej dynamiczny sprzęt, a dodatkowo (dzięki tańszej ramie) będzie lepiej wyposażony. Jeśli szukamy roweru kompletnego bliżej 10 000 zł, bez dwóch zdań należy iść w kierunku hardtaili, z kolei bliżej 15 000 zł da się już kupić rozsądnego fulla, albo naprawdę lekkiego HT. Wybór warto uzależniać od tras na których startujecie najwięcej oraz stylu jazdy, który prezentujecie. Jeśli więc rywalizujecie głównie w ciężkim terenie, gdzie z roweru z pełnym zawieszeniem wyciągniecie wymierne zyski na zjazdach i cięższych technicznie odcinkach, wówczas śmiało można iść w fulla. W tym przedziale są to jednak na tyle ciężkie maszyny, że kluczem wyboru powinna być trudność tras na których ścigacie się najczęściej. Jeśli są to przeważnie wyścigi łatwe, ale interwałowe, a full byłby środkiem do osiągania przewagi dzięki płynności i komfortowi, to jednak go odradzamy. Będzie na tyle ciężki, że będziecie tracić na wspomnianych interwałowych podjazdach. Jeśli ma być to sprzęt na typowe ciężkie góry, czy etapówki, to warto odpuścić rakietowy sprint hardtaila, na rzecz wielo-sekundowych zysków na trudnych szlakach. Więcej o fullach do XC i maratonu przeczytacie w artykule: Wyścigowe MTB z pełnym zawieszeniem (Full XC / Maraton).

 

 

 

Rozmiar koła - 29 czy 27,5”?

Tutaj powoli wybór przestaje być przedmiotem naszej decyzji, ponieważ jasno widać, że nowoczesne konstrukcje do ścigania oparte są o duże, 29-calowe koła. Mniejszy rozmiar pozostał częstym gościem w najmniejszych rozmiarach ram, aby zachować właściwe proporcje rowerów zbudowanych dla riderów i riderek o niskim wzroście. Często bywa, że jeden rozmiar graniczny (między kołami 29” stosowanymi w dużych ramach, a 27,5” w małych) ma do wyboru dwie wersje wielkości kół. Wówczas warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy szukamy większej dynamiki w prowadzeniu i nieco niższej masy, czy roweru do forsowania dużych przeszkód. Pomocny może być na poradnik: Rozmiary koła w rowerze MTB: jaki wybrać?

 

Rama

W prezentowanym przedziale mamy do czynienia z nowoczesnymi i dopracowanymi konstrukcjami. W przeważającej większości są to ramy wykonane z karbonu - lekkie, sztywne i komfortowe. Jeśli zdecydujemy się na hardtaila, włókno węglowe będzie standardem. Przy fullach znajdziemy 3 typu konstrukcji - w pełni karbonowe, które oczywiście są najlżejsze i najbardziej zaawansowane, modele łączące karbonowy przedni trójkąt z aluminiowym wahaczem oraz czasem - w przypadku droższych marek - cięższe w pełni aluminiowe rowery full suspension. Do ścigania polecamy skupić się na karbonowych modelach, ewentualnie fullach z aluminiowym wahaczem, natomiast w tym budżecie spodziewajcie się, że o w pełni karbonowego full będzie ekstremalnie ciężko... 

Dominują nowoczesne, mocno progresywne geometrie. Rowery mają dużą bazę kół, krótkie tylne trójkąty, płaskie główki i długie górne rury. Do tego otrzymujemy wszelkie nowe rozwiązania, jak choćby wewnętrzne prowadzenie przewodów i linek, czy sztywne ośki, najczęściej w standardzie Boost. Do tego można zaobserwować dwa wiodące standardy średnicy sztycy: 27,2 mm przy modelach, gdzie producent stawia na komfort, jak również 30,9 mm lub 31,6 mm, które są stosowane z myślą o jeździe z regulowaną sztycą. To komponent, który coraz częściej gości w maszynach kolarzy górskich. 

 

 

 

 

Koła

Na tym elemencie należy skupić się szczególnie, bo nasza szybkość podczas wspinaczek oraz przyspieszania będzie szczególnie uzależniona od masy rotowanej. Przede wszystkim, zależy nam więc na niskiej masie naszych felg i opon. Choć oczywiście z odpowiednim kompromisem na rzecz odporności na defekty. Niezależnie od klasy kół montowanych w rowerach fabrycznie, są to modele oparte o nowoczesne, szerokie felgi, które zapewniają odpowiednie podparcie dla opon 2,2 - 2,3 cala, oczywiście gotowe na ztubelssowanie. W rowerach tańszych oraz w fullach, spotkamy modele klasy DT Swiss M1900, czy podstawowe Maviki Crossmaxy lub modele składane o podobnych parametrach. Zdarzają się też bardzo fajne, choć wciąż nieco cięższe od ideału do ścigania (około 1500 - 1600 g) DT X1700. Da się też trafić - choć to jednostkowe przypadki - najlepsze do rywalizacji, dynamiczne modele z karbonowymi obręczami. Uważamy, że dobrym pomysłem jest też zdecydowanie się na nieco tańszy rower (10 - 12 tys. zł) i dokupienie osobno kół wysokiej klasy. Więcej o kołach przeczytacie w naszym poradniku: Wyścigowe koła do MTB: Jaki model wybrać?

Amortyzacja

Modele stosowane w rowerach z tej półki cenowej to sprawdzone i dobrze działające powietrzne amortyzatory. Standardowo wyposażone w blokadę skoku. Łatwe do personalizacji ustawień oraz zapewniające dobrą kontrolę w terenie. Warto jednak z uwagą analizować specyfikacje, bowiem obok topowych widelców Rock Shoxa - Sida i Reby, czy choćby Foxa 32 - czasem montowane są też tańsze widelce. Między innymi Rock Shoxy Recony, Judy czy modele od Manitou. Warto mieć na uwadze, że one wszystkie działają na zadowalającym poziomie, ale wspomniana na początku trójka jest wyraźnie lżejsza i po prostu lepsza. Natomiast ewentualna podmiana amortyzatora to już spory koszt. 

Napęd

 
 

 

Najczęściej spotkamy sprawdzone i dobrze działające napędy ze średniej półki. Standardem są systemy 1x, czyli nowe 1x12 od Shimano z kasetą 10-51 oraz Sram Eagle 1x12 z kasetą 10-52. Oba warianty oznaczają 510 lub 520% zakresu przełożeń, co jest wartością absolutnie wystarczającą do przejechania każdej trasy. Możemy się spodziewać grup Shimano Deore, SLX, XT lub ich mieszanki oraz Sram GX i tańszych grup tego producenta - NX i SX. Często spotykane są też różne kombinacje, gdzie np. manetka i przerzutka to XT lub SLX. Jakkolwiek rower nie będzie wyposażony, to poziom pracy wymienionych komponentów jest zadowalający. Nie traktowalibyśmy też klasy przerzutki jako nadrzędnego argumentu zakupowego. Tutaj trzeba rozsądnie podejść do decyzji i zastanowić się, czy np. grupa NX z kasetą 11-50 (mniejsza rozpiętość) nie oznacza, że zabraknie nam przełożenia na finiszu. Zawsze trzeba mieć z tyłu głowy nasze potrzeby i trasy, na których rywalizujemy. 

Zobacz też:

 

Hamulce

Podobnie jak w napędach, także tutaj dominują sprawdzone, mocne i trwałe produkty. Bardzo często znajdziemy modele Shimano - głównie SLX, Deore i MT500, czy Avidy TL z koncernu Srama. Oczywiście można też trafić maszyny z hamulcami Magury, czy Formuli, jednak wyraźnie dominują produkty od firm, które dostarczają producentom napędy. Jakość działania w/w modeli jest absolutnie wystarczająca, główne różnice będą widoczne w jakości tarcz i okładzin (wymiana na lepsze robi sporo), ilości regulacji dostępnych w klamkach oraz na masie. 

Pozostałe komponenty

Pozostałe części to nowoczesne produkty. Standardowo spotkamy szerokie kierownice o ergonomicznym gięciu, czasem krótkie siodła z szerokim nosem, które zyskują obecnie na popularności. Generalnie dobór części jest zawsze przemyślany i stanowi dobre wykończenie roweru. Rzadko, ale bywa, że trafimy na karbonową sztycę, a niekiedy również kierownicę. Im więcej węglowego włókna, tym lepiej dla niskiej masy całego roweru. 

Co na rynku?

Przegląd na sezon 2023 zaktualizowaliśmy w oparciu o najnowszą wersję katalogu rowerowego: katalog.bikeworld.pl, który na swoich kartach zbiera informacje o prawie wszystkich rowerach dostępnych na polskim rynku.

 

 

 

Rockrider Race 900S GX Eagle Mavic Crossmax

  • Cena: 14999.00 PLN
  • Waga: 11.80 kg
  • Opis ramy: Full Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Reba RL
  • Przerzutka tylna: Sram GX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Sram GX
ROWERY Rockrider

Corratec Revo BOW Elite

  • Cena: 14999.00 PLN
  • Opis ramy: karbonowa Corratec Revo Bow
  • Widelec/amortyzator przedni: Rockshox SID SL Select 29" Boost
  • Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: SRAM GX Eagle
ROWERY Corratec

Merida BIG.NINE XT

  • Cena: 14999.00 PLN
  • Opis ramy: BIG.NINE CF3 carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Reba RL
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100 Shadow+ SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano XT
ROWERY Merida

Cannondale Scalpel HT Carbon 4

  • Cena: 14999.00 PLN
  • Opis ramy: Cannondale Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL
  • Przerzutka tylna: Shimano XT
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano Deore M6100
ROWERY Cannondale

KTM MYROON ELITE

  • Cena: 14899.00 PLN
  • Waga: 11.80 kg
  • Opis ramy: Myroon 29" Performance Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 Float 29" Rhythm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100-12 SGS shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano Deore M6100-12
ROWERY KTM

Scott Scale 920

  • Cena: 14859.00 PLN
  • Waga: 11.30 kg
  • Opis ramy: Scale Carbon HMF, Regulowany kąt główki ramy, system tłumienia drgań i wstrząsów BB92
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 32 SC Float Performance Air Grip
  • Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: SRAM NX Eagle Trigger
ROWERY Scott

Mondraker Chrono Carbon R

  • Cena: 14599.00 PLN
  • Opis ramy: Chrono 29 Stealth full Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Fox 32 29 Float GRIP EVOL Rhythm
  • Przerzutka tylna: Sram GX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Sram Trigger NX Eagle
ROWERY Mondraker

Superior XP 979

  • Cena: 13599.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon MTB Race Pro Mid Modulus
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL Select RL R
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT RD-M8100 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: SHIMANO SLX SL-M7100-IR RapidFire Plus, 12
ROWERY Superior

Bianchi Nitron 9.2 XT/SLX 1x12sp

  • Cena: 13499.00 PLN
  • Opis ramy: Nitron 29" full carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID SL 29"
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-M8100-SGS Shadow
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano SLX 1x12sp
ROWERY Bianchi

Orbea ALMA M30

  • Cena: 13499.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Alma Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID Select RL
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100 SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano SLX M7100 I-Spec EV
ROWERY Orbea

 

Giant XTC ADVANCED 29 2 (2022)

  • Cena: 13399.00 PLN
  • Waga: 11.00 kg
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, max. rozmiar tarczy korbowodu 38t, max. rozmiar opony 29x2,25
  • Widelec/amortyzator przedni: Giant Crest 34 RRL
  • Przerzutka tylna: Shimano SLX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano SLX,
ROWERY Giant

Trek Procaliber 9.6

  • Cena: 13299.00 PLN
  • Waga: 11.43 kg
  • Opis ramy: Włókno węglowe OCLV Mountain, IsoSpeed, zwężana główka ramy, Knock Block, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, wyważone bezpośrednie mocowanie hamulca, Boost148
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Gold RL, sprężyna DebonAir, tłumienie Motion Control, zdalna blokada, zwężana rura sterowa, przesunięcie 42 mm, Boost110, oś 15 mm Maxle Stealth
  • Przerzutka tylna: Shimano XT M8100, długi wózek, maks. zębatka 51T
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano SLX M7100, 12-biegowa
ROWERY Trek

Canyon Exceed CF 7

  • Cena: 13199.00 PLN
  • Waga: 10.52 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox SID SL Select RL Remote
  • Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: SRAM GX Eagle
ROWERY Canyon

Specialized Epic Hardtail

  • Cena: 13000.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized FACT 11m
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Gold, (XS - 80mm skoku)
  • Przerzutka tylna: SRAM NX Eagle
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: SRAM NX Eagle
ROWERY Specialized

Focus RAVEN 8.8

  • Cena: 12999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon technology frame, BSA,
  • Widelec/amortyzator przedni: FOX 34 Float Rhythm 29
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
ROWERY Focus

LIV PIQUE 29 2

  • Cena: 12999.00 PLN
  • Waga: 13.40 kg
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX SL, max. szerokość opony 2.25", max. tarcza mechanizmu korbowego 32t
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon RL Silver
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M6100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano Deore M6100
ROWERY LIV

Romet MONSUN 3

  • Cena: 12999.00 PLN
  • Waga: 9.70 kg
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox SID
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT M8100
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano Deore XT M8100 12
ROWERY Romet

R Raymon HardRay 8.0

  • Cena: 12990.00 PLN
  • Waga: 11.80 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Gold RL
  • Przerzutka tylna: SRAM GX Eagle, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: SRAM GX Eagle
ROWERY R Raymon

Kross LEVEL 12.0

  • Cena: 12499.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX SID SL SELECT RL
  • Przerzutka tylna: SHIMANO XT RD-M8100 12S
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: SHIMANO SLX M7100-12S
ROWERY Kross

Bulls BUSHMASTER RS

  • Cena: 11956.97 PLN
  • Opis ramy: carbon fibre
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Reba RL-R
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT RD-M8100-12-SGS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano Deore XT SL-M8100
ROWERY Bulls

 

Fuji SLM 29 2.5

  • Cena: 11220.00 PLN
  • Opis ramy: C10 super-light high-modulus carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon Gold RL R 29 Solo Air
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT, shadow plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: Shimano Deore, 1 x 12
ROWERY Fuji

Wilier 101x

  • Cena: 10287.11 PLN
  • Waga: 12.65 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: ROCK SHOX RECON RL BOOST 100 MM
  • Przerzutka tylna: SRAM EAGLE RD-NX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Manetki: SRAM NX EAGLE SL-NX1
ROWERY Wilier