Materiał zawiera treści reklamowe

Rower gravel do 8000 zł

Sprawdź rowery gravelowe do 8000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
Tomasz Makula

Przeszukujemy rynek szutrówek i sprawdzamy, czego można się spodziewać po gravelach za 8000 zł. Analizujemy stopień zaawansowania ramy oraz wyposażenia, a także rozważamy, na potrzeby jakiego typu rowerzysty odpowiadają rowery z tego konkretnego segmentu?

Tytułowa kwota to spory wydatek, który - niezależnie od segmentu rowerów - pozwala już zostać właścicielem roweru dobrej klasy. Mamy na myśli te maszyny, które działają dobrze, mają dopracowane konstrukcje i działają analogicznie jak rowery za kilkakrotnie wyższą cenę, tyle, że z jednym ,,małym ale”. Konstrukcje te różnią się przeważnie materiałami z których je wykonano i sposobem jego obróbki. Ramy i koła oraz wsporniki to produkty klasy średniej, najczęściej w przypadku jednośladów do 8000 zł jeszcze aluminiowe. Do tego bardziej budżetowe grupy napędowe o nieco wolniejszej zmianie biegów i lekko gorszej kulturze pracy. Można by tak wyliczać. Chcemy tym podkreślić, że w tym budżecie należy się spodziewać roweru, który jako kompletna maszyna będzie jeździł niewiele gorzej, ale jeśli zsumujemy wszystkie te ,,nieco tańsze materiały i bardziej budżetowe części”, to bez dwóch zdań odczujemy różnicę między takim sprzętem, a maszyną za cenę np. dwukrotnie wyższą. Różnice te będą jednak głównie na polu dynamiki, dlatego dotkną najbardziej sportowo-wyścigowo nastawionych kolarzy. Poza nimi, większość riderów będzie z takiej maszyny w pełni zadowolona, rowery te bowiem mają absolutnie wszystko, by spełniać powierzone im zadania. 

 

Gravele do 8000 zł w pełni wpisują się w powyższy kanon ,,rowerów gotowych”, ale na częściach, które jeszcze nie są szczególnie wysoko w hierarchii. Za to są absolutnie pełnoprawnymi maszynami w lekki teren. Mają dopracowane geometrycznie ramy i widelce z odpowiednio dużym prześwitem na szerokie opony. Do tego odpowiednio dobrane przełożenia i - co absolutnie najważniejsze, a wcale nieoczywiste choćby w rowerach szutrowych poniżej 6000 zł - spora część graveli w tym budżecie posiada hydrauliczne hamulce tarczowe, które obok dobrej geometrii i opon najbardziej definiują nasze terenowe możliwości. 

 
 

 

Przejrzeliśmy rynkowe propozycje szukając jakiegoś standardu i bez dwóch zdań takowy rysuje się w dość klarowny sposób. Widać, że od kwoty około 7000 zł do 8000 zł najwięcej maszyn posiada aluminiowe ramy, wyposażone w karbonowe widelce, do tego napędy Shimano GRX. Czasem trafią się też grupy Shimano Tiagra i SRAM Apex1. Co ważne, sporo modeli posiada hydrauliczne hamulce tarczowe. Powyższe zestawy dla zaawansowanego kolarza będą wystarczające do dobrej zabawy, a jedynie nieco rozczarowujące w kontekście ,,sportowych osiągów”. Te maszyny nie będą przyspieszały jak przełajówki i rowery XC za 15-20 tys. zł głównie z powodu ciężkich kół. Gdyby w nie zainwestować, rowery te gruntownie zmieniły by swoje oblicze. Bez dwóch zdań należy jednak oddać, że z maszyn tej klasy zaawansowany kolarz (nawet zawodnik) będzie się cieszył, pod warunkiem używania go zgodnie z przeznaczeniem - czyli do jazdy po szutrach i lasach. To idealne rowery choćby do zimowych treningów dla szosowców i maratończyków MTB, jak również do alternatywnego używania ich w sezonie startowym - choćby do rozjazdów, czy mniej specjalistycznych treningów. Podróżnicy natomiast otrzymają absolutnie wszystko, co potrzebne do niezobowiązującego włóczenia się z sakwami po świecie. Wszyscy inni rowerzyści, którzy po prostu szukają uniwersalnego jednośladu na różne trasy, także będą zadowoleni. Przyjrzyjmy się dokładniej poszczególnym elementom graveli z tej półki cenowej. 

Zobacz też:

 

Rama i widelec

Zestawy ramowe w tym segmencie - jak już wspominaliśmy - to najczęściej aluminiowa rama współpracująca z w pełni karbonowym widelcem. Sporadycznie można też natrafić na rowery oparte ramę stalową. Ten materiał często pojawia się w rowerach typowo podrożniczych, gdzie traktowany jest jako ten najlepszy i szlachetny. Generalnie jednak, standard na rynku w cenie do 8000 zł to rama z aluminium z karbonowym widelcem i takiego roweru się spodziewajmy. 

 
 

 

Cieszy natomiast, że niezależnie od materiału ramy, oferowane rowery to nowoczesne konstrukcje, mające absolutnie wszystko czego oczekujemy od gravela - dobre geometrie, uchwyty na bagaż, błotniki i bidony, sztywne ośki, wewnętrzne prowadzenia pancerzy i przewodów, mocowania zacisków hamulcowych flat-mount - tak w skrócie można opisać rozwiązania, które w nich znajdziemy. Absolutnie zgodne z najnowszymi trendami. To po prostu świetne ramy, tyle, że przeważnie aluminiowe, a nie węglowe. 

Koła i opony

Na tym polu, jak zwykle w przypadku gotowych rowerów, jest bardzo różnie - często znajdziemy dobre i dość lekkie zestawy, bywa, że trafimy nawet na systemowe koła DT Swiss. Czasem widać z kolei spore oszczędności - najczęściej na piastach. Niezależnie jednak od ich klasy, możemy być pewni, że w 90% przypadków dostaniemy sprzęt z nowoczesnymi felgami o sporej szerokości wewnętrznej oraz gotowych na tubeless. Upewnijmy się, że takowe są w rowerze - w gravelu za 8000 zł warto jeździć bez dętek - to pozwoli wycisnąć z niego 100% potencjału w terenie. 

Opony w większości maszyn są zwijane, czasem nawet w najwyższych wersjach - lekkich i z dobrymi mieszankami gumy. Im wyższy model, tym lepiej, bo od razu zyskamy sporo w kontekście szybkości i przyczepności, natomiast podczas zakupu nie warto koncentrować się na ogumieniu. To najprostszy, z technicznego punktu widzenia, element do wymiany

Napęd i hamulce

Branżowy standard to grupy stworzone pod potrzeby rowerów szutrowych, czyli Shimano GRX serii 400 (2x10), GRX serii 600 (1x11 lub 2x11) lub Sram Apex1 (1x11). Czasem zdarzają się też mieszanki GRXa - np. zaciski 400, łapy 600, a przerzutki 810. Poza nimi trafić się też może grupa Shimano Tiagra (2x10). Warto w tym miejscu pamiętać, że jeśli otrzymamy dwa blaty (system Shimano 2x10 lub 2x11), to przydadzą się one szczególnie jeśli zamierzamy jeździć po górach lub na wyprawy z większym obciążeniem. Z kolei do sportowego traktowania 1x spokojnie starczy, a dla mocnych nóg 1x z blatem 40T i największą koronką kasety 42 wystarczy również na stromych podjazdach. Słowo jeszcze przy Tiagrze - od 2020 ma ona dedykowane nowe klamkomanetki, bardzo podobne ergonomią do grup wyższych - to skłania nas w kierunku stwierdzenia, że nie warto bać się Tiagry, nawet jeśli w szosie używacie grup pokroju 105, Ultegra, czy Dura-Ace. Ten napęd daje sobie radę w gravelu.

 
 

 

Hamulce hydrauliczne to praktycznie standard, najczęściej są to modele homogeniczne z napędem. Zdarzyć się mogą też warianty mechaniczne, choć w tym przedziale cenowym to już naprawdę rzadkość. 

Pozostałe komponenty

Rurki to zazwyczaj modele aluminiowe, ewentualnie uzupełnione o karbonową sztycę. Jeśli taka jest, to doskonale - znacznie podniesie nasz komfort jazdy. Kierownice mają przeważnie bardzo wygodne stworzone pod kątem szutrów profile kierownic i nawinięte owijki dobrej klasy. Siodła z kolei, to najcześciej modele sportowe, które wymagają wkładki w spodniach, pozbawione grubych warstw wyściółki. 

Co oferuje rynek?

W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje, które plasują się w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl.

 

Author Ronin

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Waga: 11.80 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana cromoly 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: cromoly 700c
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX 400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport 700 × 38c
  • Manetki: SHIMANO GRX 400 (20)
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Author

LIV DEVOTE 1

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Waga: 10.22 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Giant CrossCut AT 2, 60TPI, 700x38c, X-Shield, tubeless
  • Manetki: Shimano GRX RX-400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV

Cinelli Hobootleg

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Waga: 14.20 kg
  • Opis ramy: stalowa COLUMBUS Cromor
  • Widelec/amortyzator przedni: stalowy COLUMBUS Cr-Mo
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler / 700x37c
  • Manetki: Tektro road race
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Cinelli

Romet BOREAS 2

  • Cena: 7999.00 PLN
  • Waga: 10.40 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One 700×38C
  • Manetki: Sram Apex
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Corratec ALLROAD A2

  • Cena: 7899.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa Corratec Allroad A
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec Allroad Caron Fork
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-ONE Allroad
  • Manetki: Shimano Tiagra
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Corratec

Breezer Radar X

  • Cena: 7700.00 PLN
  • Waga: 14.40 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Przerzutka tylna: SRAM APEX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: WTB Nineline TCS, 50-622
  • Manetki: SRAM Apex-1, 11
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Mongoose GUIDE COMP

  • Cena: 7599.00 PLN
  • Opis ramy: Tectonic T2
  • Widelec/amortyzator przedni: Mongoose
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra RD-4601
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda Small Block, 700 x 47c
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-RS405
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Mongoose

Marin Nicasio 2

  • Cena: 7599.00 PLN
  • Opis ramy: Series 2 CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB, Riddler Comp, 700Cx37
  • Manetki: Shimano Tiagra
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Marin

Kross Esker 6.0

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RX810
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB RIDDLER 700X37 COMP TAN
  • Manetki: SHIMANO GRX RX600
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Rondo RUUT AL2

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Opis ramy: RUUT 2.0 AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: TWINTIP 2.0 CARBONTWINTIP 2.0 CARBONTWINTIP 2.0 CARBON
  • Przerzutka tylna: SRAM APEX 1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB NANO 700C X 40/SCHWALBE G-ONE BITE 650B X 40 (XS)
  • Manetki: SRAM APEX 1
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Rondo

Merida SILEX 300

  • Cena: 7499.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2 carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
  • Manetki: Sram Apex 1
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Merida

Canyon Grizl 6

  • Cena: 7299.00 PLN
  • Waga: 10.74 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0087 CF Disc
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX400 GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Pirelli Cinturato Gravel H, 45 mm
  • Manetki: Shimano GRX RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Canyon

Cannondale Topstone 3 2023

  • Cena: 7299.00 PLN
  • Opis ramy: Lightweight SmartForm C2 Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: Topstone Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler Comp, 700 x 37c
  • Manetki: Shimano Sora
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cannondale

Fuji Jari 2.1

  • Cena: 7010.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Super-Butted Aluminum,
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler, 37-622, 60tpi
  • Manetki: Shimano Tiagra STI, 2 x 10
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Fuji