Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower szosowy endurance wybrać?

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań komfortowego roweru szosowego typu endurance. Sprawdź modele na 2023 rok.

Drukuj
Trek Domane SLR 7 eTap (2023) Michał Kuczyński

Rower szosowy dla każdego. Tak w skrócie można określić kategorię rowerów endurance, które łączą w sobie szybkość, zrelaksowaną pozycję oraz duże zdolności do pochłaniania drgań z podłoża. Przyglądamy się im bliżej.

Rowery długodystansowe to maszyny o specjalnie opracowanej geometrii ramy, która oferuje użytkownikom dużą stabilność podczas jazdy. Prowadzą się w łatwy i przewidywalny sposób, bezpieczny i nie wymagający dla kolarza. Zachowują się pewnie podczas wietrznej pogody, a wysokie prędkości nie stanowią dla nich problemu. Podobnie z manewrami w trakcie jazdy, lawirowanie między dziurami, czy oderwanie rąk od kierownicy w celu posilenia się nie powodują nerwowego zachowania tych maszyn. Szosówki tego typu są może delikatnie mniej skrętne, ale z całą pewnością bardzo przyjaźnie się prowadzą i opanuje je dosłownie każdy. 

Drugą cechą charakterystyczną dla tego segmentu jest łagodna pozycja. Zazwyczaj producenci stosują tu znacznie wyższe główki ramy oraz nieco krótsze mostki. Dzięki temu pozycja nie jest aż tak obniżona i wymagająca dla naszego karku. Pozostaje kompromisem między pochyleniem, które zapewnia komfort, a jednocześnie nie otwiera zanadto sylwetki - to w końcu szosa, więc ma być szybko. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Kolejnym aspektem, który sprawia, że rowery endurance nadają się dla szerokiego grona odbiorców, jest ich przyjazne wyposażenie oraz większy komfort w aspekcie tłumienia drgań. Standardem są różnego rodzaju rozwiązania podnoszące wygodę. W podstawowych modelach mogą się one ograniczyć jedynie do miękkiego siodła i szerszych opon. W topowych modelach z kolei możemy liczyć nawet na specjalne rozwiązania amortyzujące. Kierunek jednak jest ten sam - dbanie o wygodę użytkownika. Ma ono swoje odbicie również w wyposażeniu - standardem są tu kompaktowe korby oraz kasety o dużej rozpiętości, a wszystko po to abyśmy mogli (nawet jeśli kondycja nas ogranicza) pokonać tym rowerem każdy podjazd, a po płaskim kręcić z dużej tarczy. Podobnie z szerokim ogumieniem, które pozwala łatwo opanować maszynę, a dodatkowo zwalnia nas z omijania każdej dziury w jezdni. Obecnie często fabrycznie montowane są nawet baloniaste 32-milimetrowe opony.

 

 

 

 

Dla kogo jest rower endurance?

Wszelkie powyższe zabiegi służą nam - amatorom jazdy. Niezależnie więc czy ktoś planuje po prostu pokonywanie długich tras, czy chce pojeździć szybko po asfaltach, ale bez utraty ogólnej wygody, warto śmiało spoglądać w kierunku tego typu rowerów. To szosówki dla każdego (poza ścigantami), a ich konstrukcja zapewnia wygodę, łatwość i bezpieczeństwo użytkowania. Oczywiście im rower droższy i bardziej zaawansowany, tym lepiej. Będzie bardziej bogato wyposażony w ułatwiające nam życie rozwiązania, a zastosowanie karbonu na szerszą skalę obniży w nim masę i znacząco podniesie nasz komfort. 

Szybkość po płaskim

Decydując się na rower endurance musimy być świadomi, że idziemy na pewien kompromis.  Kupujemy wygodny rower, którym śmiało możemy jechać na całodniową trasę, ale średnie prędkości, które na nim osiągniemy będą niższe, niż na sportowej szosie z bardziej pochyloną i efektywną aerodynamicznie pozycją ciała. 

 

 

 

 

Podjeżdżanie i zjeżdżanie 

Podczas wspinaczki nie odczujemy w zasadzie różnic między sportowym rowerem, a wygodną szosówką. Aerodynamika nie gra roli, a bardziej wyprostowana sylwetka może nawet sprzyjać głębokiemu oddychaniu (mamy mniej ściśniętą klatkę piersiową). Topowe maszyny endurance, które ważą poniżej 7 kg, podjeżdżają doskonale. W dół możemy się spodziewać pełnego poczucia bezpieczeństwa i dużej stabilności. Trochę jak z jazdą dużym samochodem - o wysokiej prędkości przypominamy sobie dopiero, gdy spojrzymy na licznik. Z pewnością jednak samo nabieranie szybkości, np. po wyjściu z nawrotu odbywa się tu nieco wolniej, niż rowerem aero. W kontekście zastosowania tego roweru są to jednak kwestie absolutnie pomijalne. Warto jednak pamiętać, że za sprawą wysokiej głowy sterowej nie będziemy tu w stanie pochylić się tak mocno, jak na typowo wyścigowym rowerze - to mogą odczuwać miłośnicy stricte wyczynowych szosówek.

Karbon czy aluminium

Gdy przyjdzie nam szukać roweru staniemy przed wyborem - rama z karbonu lub aluminium. Oczywiście decydującym czynnikiem, który zawęzi nasz wybór, może być cena zakupu, jednak jeśli możemy sobie na to pozwolić, warto sięgać po karbonowe rowery. Odczuwalnie lepiej amortyzują nierówności oraz są znacznie lżejsze i bardziej dynamiczne. Tu nie ma dyskusji, węglowe szkielety to inna liga. 

 

 
 

 

 

Hamulce: disc vs obręczowe

Ponieważ idea roweru długodystansowego, to bezpieczeństwo i pewność wszędzie oraz w każdych warunkach, zdecydowanie polecamy zakup modeli z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Jeśli jednak mieszka się w terenie płaskim, nie ma przeszkód by jeździć na klasycznych, szczękowych spowalniaczach. Po prostu nie ulega wątpliwości, że hydrauliczne tarczówki są najbardziej skutecznym systemem. Wariant obręczowy warto rozważać szczególnie, gdy kupujemy podstawowe rowery i wybór ogranicza się do decyzji: szczęki, czy mechaniczne tarcze. Wówczas, bardzo często klasyczne hamulce wygrają - mniejszą siłą potrzebną do operowania klamkami oraz niegorszą skutecznością. 

W co warto inwestować i na co zwrócić uwagę?

Bezapelacyjnie, jeśli nas stać, warto iść w karbonową ramę. Taki szkielet zapewni nam znacznie wyższy komfort oraz zapewni lepsze osiągi w kontekście dynamiki. Podobnie w przypadku sztycy i kierownicy, te elementy będą również pracowały jako nasza mini-amortyzacja, o ile będą karbonowe. Jeśli nie możemy pozwolić sobie na ramę z węglowych włókien, zwróćmy uwagę, by chociaż sztyca była z tego tworzywa. Ten jeden mały element ma już ogromny wpływ na poprawę wygody podczas jazdy po dziurach. Nie bójmy się wydać więcej na hydrauliczne tarczówki - znacznie podniosą kontrolę nad rowerem w każdych warunkach. W aspekcie szybkości i przyczepności zawsze warto nie oszczędzać na ogumieniu - im lepszy model wybierzemy, tym większą szybkość i przyczepność otrzymamy. Ponieważ prędkość i dynamika, nie są tu najważniejsze, możemy śmiało pójść w opony o szerokości 28-32 mm. Nie uważmy, aby super lekkie koła były koniecznie, ale jeśli będzie opcja, by rower miał zestaw ,,tubeless ready”, a felgi około 19-21 mm szerokości, to bardzo dobrze. Będziemy mogli znacznie obniżyć ciśnienie w oponach. Zyskamy na przyczepności, komforcie i pewności prowadzenia. Klasa osprzętu pozostaje sprawą drugorzędną, jedyne co, to zadbajmy, aby zakres przełożeń wystarczał na nasze potrzeby, tu jednak z reguły nie ma problemu - producenci montują zazwyczaj najbardziej miękkie zestawy. Podobnie w kwestii kształtu i profilu kierownicy - możemy się spodziewać modeli o niewielkim dropie, które zachęcają wręcz do jazdy w dolnym chwycie. 

 

 
 

 

 

Różne rowery endurance

Ponieważ kategoria tych rowerów jest dość szeroka, to musimy się spodziewać, że jedne będą bardziej turystyczne, inne nieco bardziej sportowe. Warto więc przeanalizować tabelki z geometriami, sprawdzić bazę kół, wysokość główki poszczególnych maszyn, a także kąty główek. Im niższa główka, a kąt bardziej stromy, tym ,,delikatnie bardziej sportowy” będzie taki sprzęt, z kolei im kąt bardziej płaski, a główka wyższa, tym bardziej spokojny będzie taki rower. To tylko przykłady, bo żwawość roweru można osiągać lub ograniczać na różne sposoby, ale warto mieć na uwadze, aby przyjrzeć się ramom i porównywać je między sobą. Podobnie z miejscem na opony - wiele endurance’owych maszyn mieści nawet 35-38 mm. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki rower przerobić na maszynę gotową do jazdy po łatwych szutrach, Przemyślmy, czego oczekujemy od roweru, a następnie przyjrzyjmy się dokładnie na co gotowe są poszczególne jednoślady dostępne na rynku.

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach prezentujemy po jednym rowerze z każdej marki, które wybraliśmy spośród rowerów endurance w katalogu rowerowym na 2023 rok: katalog.bikeworld.pl

 

 

 

Cervelo Caledonia-5 Rival Etap AXS

  • Cena: 26698.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Cervélo All-Carbon, Tapered Caledonia-5 Fork
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: DT Swiss E1800 32 Spline
  • Opony: Vittoria Rubino Pro TLR G2.0 30c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cervelo

Look 765 Optimum 105 Di2 2x12

  • Cena: 25899.00 PLN
  • Opis ramy: Technologia 3D Wave Carbon, odpowiadająca za komfort oraz tłumienie drgań tylnym trójkącie ramy
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon LOOK
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: LOOK R 38 D Carbon Tubeless ready
  • Opony: HUTCHINSON FUSION 5 Tubeless Ready 700x30
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Look

Cannondale Synapse Carbon 2 RL

  • Cena: 23499.00 PLN
  • Opis ramy: Synapse Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Synapse Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Fulcrum Rapid Red 900
  • Opony: Vittoria Rubino Pro Bright Black, 700 x 30c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cannondale

Bianchi Infinito Ultegra 11sp

  • Cena: 22999.00 PLN
  • Opis ramy: Infinito CV Disc, Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Vision Trimax 30, 700X19c
  • Opony: Pirelli P7, 700 x 28c, 60TPI
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bianchi

Giant DEFY ADVANCED PRO 2 AXS

  • Cena: 22999.00 PLN
  • Waga: 8.45 kg
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, max. rozmiar opony 700x35mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive2 max. rozmiar opony 700x35mm
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Giant Gavia Fondo 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (33.5mm), zwijane
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

Wilier CENTO10SL DISC

  • Cena: 22009.62 PLN
  • Waga: 8.35 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: CENTO10 SL - CARBON
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: SHIMANO RS171 DISC
  • Opony: VITTORIA RUBINO 700X25
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Wilier

Ridley Fenix SLiC

  • Cena: 20599.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: 30T-24T HM UD Carbon, TA 12×100 mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Forza Norte DB, 20mm internal, Tubeless Ready
  • Opony: Vittoria Rubino Pro, 25mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Ridley

Van Rysel EDR CF SRAM FORCE AXS eTap

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: CF
  • Widelec/amortyzator przedni: CF
  • Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: ZIPP 303 S
  • Opony: VITTORIA CORSA N.EXT 28c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Van Rysel

Merida SCULTURA ENDURANCE RIVAL-EDITION

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: SCULTURA ENDURANCE CF3 carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: SCULTURA ENDURANCE CF3 DISC carbon
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Fulcrum Racing 800 DB
  • Opony: Continental GP5000 AllSeason TR 700x32C zwijana
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

Specialized Roubaix Sport

  • Cena: 17000.00 PLN
  • Opis ramy: FACT 10R
  • Widelec/amortyzator przedni: Future Shock 1.5
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Specialized Turbo Pro, 700x30mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Specialized

 

Fuji Gran Fondo 1.1

  • Cena: 16830.00 PLN
  • Waga: 8.77 kg
  • Opis ramy: C10 high-modulus garbon
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 high-modulus carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Oval Concepts 524 Disc, 24/28H
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro V, G2.0, 30-622, 26tpi
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Fuji

LIV AVAIL ADVANCED 2

  • Cena: 12499.00 PLN
  • Waga: 8.70 kg
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, max. rozmiar opony 700x35mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa, max. rozmiar opony 700x35mm
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Giant Gavia Fondo 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x32c (33.5mm), zwijane
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV

Bulls HARRIER 3 DISC

  • Cena: 10043.09 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Harrier Disc
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: Shimano WH-RS171
  • Opony: Schwalbe One Performance, RaceGuard, Folding, 28-622, 28 x 1,10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls

Corratec Corones Expert Disc

  • Cena: 9299.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa Corratec Corones Disc
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec Corones Expert Disc
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: ZZYZX Race Alloy Disc
  • Opony: Continental Ultra Sport 700 x 25C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corratec

Cube Attain SLX

  • Cena: 8599.00 PLN
  • Waga: 9.70 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race Disc, Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: CUBE RA 1.9 Aero Disc
  • Opony: Conti Ultra Sport 3 SL, Kevlar, 28-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Orbea AVANT H40-D

  • Cena: 8599.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Avant Hydro
  • Widelec/amortyzator przedni: Orbea carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Kompletne koła: Orbea
  • Opony: Vittoria Zafiro V Rigid bead 700x28c
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Orbea