Materiał zawiera treści reklamowe

Rower gravel do 6000 zł

Sprawdź, jakie rowery gravelowe (szutrowe) w budżecie do 6000 zł w sezonie 2023 znajdziesz na rynku?

Drukuj
Kross Esker 6.0 (2020) Michał Kuczyński

Jakiego gravela do 6000 zł wybrać? Sprawdzamy co w tej kwocie oferuje rynek, jak wyposażone są rowery oraz do czego się nadają?

Dysponując kwotą 6000 zł możemy wybrać się do sklepu oczekując, że wyjedziemy z niego pełnoprawnym i gotowym do terenowych eksploracji gravelem. Da się taki rower trafić, jednak są to pojedynczne przypadki. Przeglądając rynek możemy być nieco rozczarowani, ponieważ w tej cenie często brakuje istotnych elementów, choćby hydraulicznych hamulców. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że za tą kwotę kupimy dobry, nowoczesny, solidny i ładny rower. Możemy być jednak nieco rozczarowani, jeśli mamy w głowie ceny rowerów szosowych sprzed kilku lat, które w przedziale 5-6 tys. zł potrafiły mieć bardzo zaawansowane aluminiowe ramy wyposażone w osprzęt Shimano 105, a nawet Ultegra. 

 

Gravele są po prostu droższe, niż np. rowery górskie. Być może wynika to z mody, a może z droższych podzespołów składających się na napęd (klamkomanetki). Za 6000 zł można kupić naprawdę solidnego MTB, podczas gdy gravel w tej cenie będzie raczej na dość podstawowym poziomie. Dodatkowo gravele mniej renomowanych marek prawie zawsze są lepiej wyposażone, niż od producentów premium i często dochodzi do sytuacji w której podobnie wyposażony rower kupimy z różnicą nawet około 1,5 tysiąca złotych. 

Zobacz też:

 

Pamiętajmy jednak, że gravel to bardzo wrażliwy sprzęt - mówimy oczywiście o jego konstrukcji. Prawdziwą sztuką jest zrobienie takiej maszyny, która będzie szybka i komfortowa zarazem, a do tego połączy światy MTB i szosy, tak by finalnie rower radził sobie w bardzo zróżnicowanym terenie. Dlatego - nie mówimy, że to kluczowe - ale warto wybierać naszą szutrówkę także przez pryzmat konstrukcji ramy, a nie samej klasy osprzętu. 

 
 

 

Dobry rower dla początkującego, podstawowy dla zaawansowanego

Za 6000 zł uda nam się kupić maszynę, która z powodzeniem może być tzw. rowerem zimowym szosowca lub MTB’owca, który oczywiście latem dalej mu posłuży, choćby jako odskocznia od monotonii treningowej danej dyscypliny. To co oferuje rynek często wystarczy też na zakup pełnoprawnego gravela na wyprawy, czy po prostu, w pełni gotowej maszyny do codziennej szutrowej jazdy. Są na rynku modele, które mają praktycznie komplet potrzebnego wyposażenia, aby nawet zaawansowany użytkownik nie musiał narzekać w terenie na ,,jakieś większe braki”. Może poza niską masą i sportową dynamiką tych maszyn. Drugi biegun to szutrowi lub generalnie rowerowi newcomerzy. Bez dwóch zdań, to co znajdą w tych rowerach początkujący, będzie dla tej grupy w zupełności wystarczające. Jeśli ktoś szuka dobrego roweru do jazdy ,,wszędzie”, to warto spoglądać w kierunku modeli z tej grupy. Przyjrzyjmy się po kolei, co spotkamy w tych maszynach. Warto jednak mieć na uwadze, że zróżnicowanie jest ogromne - zdarzają się rowery na bardzo ubogim napędzie Shimano Claris 2x8 z mechanicznymi tarczówkami, a jednocześnie da się kupić gravela na GRX'ie 2x10 z hydrauliką!

 

 

Rama i widelec

Rynkowy standard to aluminiowe ramy sparowane z widelcami z włókna węglowego. Co ważne, najczęściej wykonane w całości z karbonu, wraz z rurą sterową. Ponieważ gravel jest stosunkowo młodym segmentem rowerów, to ramy szutrówek są przeważnie wyposażone we wszelkie nowoczesne rozwiązania. Praktycznie zawsze znajdziemy tu sztywne ośki, mocowania hamulców flat mount, prześwit na opony o szerokości około 45 mm, taperowane główki, a także wszelkie obowiązkowe w gravelach rozwiązania: mocowania na bagażniki, błotniki, bidony. 

Technologiczne możemy spodziewać się zaawansowanych ram, wykonanych z lekkich stopów, z cieniowanymi rurami i precyzyjnym wykończeniem spawów. Oczywiście nie zawsze, dlatego łatwo zauważyć w tym segmencie spore różnice w masie poszczególnych, bardzo podobnie wyposażonych rowerów. Bierze się ona głównie z różnic w wadze ramy, a także innych dużych rur - sztycy i kierownicy. 

Koła i opony

Rynkowym standardem są aluminiowe koła średniej lub niskiej klasy, można spodziewać się po nich trwałości i odporności na rozcentrowanie, ale bez wyścigowej - niskiej - masy. Producenci często sięgają po dobre, nowoczesne szerokie felgi - choćby DT Swiss, czy WTB - to dobrze. Szeroka obręcz doskonale współpracuje z szerokimi oponami, dobrze je podpiera w łukach oraz pozwala na jazdę z niskimi ciśnieniami. Opony w rowerach z przedziału 5000 - 6000 zł to często warianty zwijane - to dobrze, są lżejsze, szybsze i dobrze trzymają się w terenie. Ich bieżniki to przeważnie lekko terenowe all-roundery. Nie wyjątkowo szybkie na szosie oraz nie super terenowe. Raczej pośrednie, takie, które sprawdzą się w większości warunków. Dominują szerokości z przedziału 38-42 mm, czyli gravelowy sweet spot. Godna podkreślenia jest też kompatybilność większości fabrycznie montowanych zestawów do jazdy bez dętek. To jedna z pierwszych rzeczy, które warto zrobić jeśli zamierzamy zjechać z ubitych dróg, taki ,,must have” na szutry. Ponieważ koła i ogumienie stanowią jedyny element mający kontakt z podłożem, to bardzo ważne jest zwrócenie na nie uwagi. Dobre opony (choć je akurat najłatwiej zmienić), oparte na nowoczesnych obręczach, toczące się na sztywnych kołach przełożą się znacząco na jakość, szybkość i terenową pewność naszej jazdy. 

 
 

 

Napęd i hamulce

Największe różnice wśród rowerów dostępnych na rynku znajdziemy w napędach. Możemy bowiem spotkać maszyny wyposażone w napędy bardzo podstawowe, jak i całkiem niezłe. Jeżeli chodzi o Shimano, da się trafić nawet gravelowy napęd GRX 2x10 z hydraulicznymi tarczówkami. Znacznie częściej spotkamy jednak inne grupy - Tiagrę 2x10, Sorę 2x9, a nawet Clarisa 2x8. Do tego trafić można na SRAMa Apexa1 (1x11) i MicroShift Advent X (1x10). Niemal zawsze grupy te będą uzupełnione o mechaniczne hamulce tarczowe, które działają - owszem - ale znacznie odbiegają jakością hamowania od wariantów hydraulicznych. 

Pozostałe komponenty

Nieco zapominamy zazwyczaj o pozostałych częściach, ale i tutaj widać spore różnice, które mają istotny wpływ na masę roweru oraz komfort użytkownika. Standardem są komponenty sygnowane logotypami marki, która jest producentem roweru i przeważnie są to dość podstawowe komponenty, które nie grzeszą niską masą. Warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Pierwsza to sztyca - im cieńsza, tym większe zdolności do tłumienia, szczególnie jeśli w przyszłości wymienimy wspornik na karbonowy. Druga sprawa to kierownica, która niemal zawsze będzie wariatem dedykowanym pod gravel - z niewielkim reach’em i dropem oraz mocno rozchodzącym się na boki chwytem. Jeśli planujemy podróżować z sakwą na kierownicy, szukajmy takiej, która mocno rozchodzi się na boki. Jeśli nasz styl jazdy, to bardziej gravel racing spoglądajmy w stronę modeli z mniejszym rozgięciem. 

Co oferuje rynek?

W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

 

 

Kross Esker 5.0

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB RIDDLER 700X37 COMP TAN
  • Manetki: SHIMANO GRX RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Romet ASPRE 2 LTD

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: alu 6061 X-lite
  • Widelec/amortyzator przedni: karbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-400 10
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-ONE 700×38C
  • Manetki: Shimano GRX RX-400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Octane One FLAPJACK

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 15.00 kg
  • Opis ramy: Cro-mo
  • Widelec/amortyzator przedni: Cro-mo
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX, RD-RX400, 10
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Rapid Rob, 29x2.1, K-Guard,
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-4700 2x10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Octane One

NS bikes RAG+ 3

  • Cena: 5999.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ aluminium
  • Przerzutka tylna: Sram Apex Type 2.1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler 700x45C
  • Manetki: Sram Apex
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY NS bikes

Marin Gestalt 1

  • Cena: 5899.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminum,
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB, Exposure Comp, 700Cx32mm
  • Manetki: Shimano Sora 2x9
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Fuji Jari 2.3

  • Cena: 5600.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Super-Butted Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler, 37-622, 30tpi
  • Manetki: Shimano Sora STI, 2 x 9
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Fuji

GT Grade Elite

  • Cena: 5599.00 PLN
  • Opis ramy: Grade Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: Grade Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 37c
  • Manetki: Shimano Claris
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY GT

Orbea VECTOR 20

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Urban Speed, Aluminium 6000
  • Widelec/amortyzator przedni: Speed 400mm Alu
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora 3000GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda K1098 700x32
  • Manetki: Shimano Sora
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Orbea

Author Aura XR2

  • Cena: 5299.00 PLN
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR aluminium, 1.5" tapered
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport 700 × 38c
  • Manetki: SHIMANO Sora (18)
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Author

Corelli Goat 2.0

  • Cena: 5299.00 PLN
  • Waga: 10.50 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminiowy
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX FD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Smart Sam 700x42
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corelli

R Raymon GravelRay 4.0

  • Cena: 5290.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Alloy Gravel Disc
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora, R3000
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Impac CrossPac, 40-622, 28x1.5
  • Manetki: Shimano Sora, ST-R3000
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY R Raymon

Cube Nuroad

  • Cena: 5199.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE Nuroad Flat Mount Disc, Full Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris RD-R2000-GS, 8
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622
  • Manetki: Shimano Claris ST-R2000
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Triban GRVL 520 1X11 SRAM APEX 1

  • Cena: 5199.00 PLN
  • Waga: 10.30 kg
  • Opis ramy: 100% Aluminium 6061 T6
  • Widelec/amortyzator przedni: Triban Evo z karbonowymi goleniami i sterami z aluminium
  • Przerzutka tylna: SRAM APEX1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Hutchinson Overide 35 Tubeless ready Wytrzymała osnowa: 66 TPI. Wymiary: 35c-622 / 700 x 35c.
  • Manetki: SRAM APEX 1
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Triban