Materiał zawiera treści reklamowe

Zaawansowane gravele z włókna węglowego

Sprawdź najbardziej zaawansowane, karbonowe rowery szutrowe - czym się cechują i jakie modele znajdziemy na rynku w sezonie 2024?

Drukuj
Tomasz Makula

Gravele w jednej konstrukcji łączą szosową szybkość i terenową dzielność. Najczęściej im droższy sprzęt, tym lepszy w obu tych aspektach. Sprawdzamy, co i za ile możemy znaleźć w najbardziej zaawansowanych rowerach szutrowych na rynku.

Gravele to niewątpliwe bardzo ciekawe rowery. Uniwersalność jaką oferują, sprawia, że jedną maszyna możemy pokonać bardzo wiele zróżnicowanych tras i ścieżek. Przed nimi stoi jednak trudne zadanie. Muszą być szybkie na szosie i gładkim szutrze , a jednocześnie dzielne w terenie, do tego komfortowe i lekkie zarazem. Na koniec oczekujemy od nich również wytrzymałości i odporności na defekty. Mają więc skupiać w sobie wiele pozornie rozłącznych cech. Z tego powodu, kupując taniego gravela z reguły musimy pójść na kompromis i pogodzić się z jego ograniczonym komfortem lub faktem, że będzie ciężki i dość wolny. Sprawy jednak mają się zupełnie inaczej, jeśli spojrzymy w kierunku najwyższych i najdroższych modeli

 

 

 

Co wyjątkowego oferują topowe gravele?

Nowoczesna technologia produkcji ram i komponentów stoi zdecydowanie po naszej stronie, a jedyną jej wadą jest cena, którą musimy za nią zapłacić. Najwyższe modele karbonowych ram to konstrukcje, które są jednocześnie lekkie, sztywne oraz znakomicie tłumiące drgania. Podobnie sprawa ma się w temacie komponentów - nowoczesne stożkowe karbonowe koła zapewniają dobre właściwości aerodynamiczne, a jednocześnie są zdolne absorbować wibracje pochodzące z terenu po którym jedziemy. Dodatkowo mają szerokie felgi, dostosowane do szutrowego ogumienia. Dzięki temu rowery dodatkowo zyskują na prowadzeniu. Nawiasem mówiąc, jest ono już bardzo dopracowane, branżowi giganci wykładają spore środki na to, aby finalne geometrie były na tyle zbalansowane, aby rower sprawnie składał się w szosowy łuk przy 50 km/h, a jednocześnie był zwinny na terenowym singlu. Mamy okazję testować różne maszyny i wiemy, że to się udaje - te rowery po prostu dobrze jeżdżą. Kluczowym tematem pozostaje zawsze ogumienie, w najwyższych modelach możemy liczyć na opony z górnej półki… i to ono potrafi zdziałać cuda. Lekko terenowe bieżniki, wykonane z wysokiej klasy mieszanki, przy gęstym oplocie potrafią toczyć się lepiej niż podstawowe szosowe slicki, a jednocześnie trzymać się w lekkim terenie znacznie lepiej, niż drutowane, tanie modele do MTB. Również producenci napędów i pozostałych komponentów nie stoją w miejscu - napędy dedykowane do graveli o specyficznej rozpiętości przełożeń, czy choćby kierownice o specjalnym profilu, gdzie chwyt za łapy wciąż pozostaje dość aero, a dolny potężnie wspomaga pewność trzymania (i prowadzenia) w trudnym terenie. Zbierając te wszystkie podzespoły - z uwagą na szczegóły - w całość, producenci są nam w stanie zaoferować maszyny o wadze około 7,5 - 8,5 kg, które wspaniale wspinają się pod górę, jeżdżą szybko po asfalcie oraz pozwalają śmiało pokonywać łatwe terenowe szlaki. Docenią to szczególnie zaawansowani użytkownicy, którzy lubią czuć rower, posiadać poczucie sztywności i dynamiki, a jednocześnie jeżdżą na tyle szybko i w dość wymagającym terenie, by wykorzystać wszystkie benefity, które zapewniają topowe gravele. Innymi słowa, drogie szutrowe maszyny spodobają się najbardziej tym, którzy umieją je wykorzystać.

 

 

 

 

Zobacz też:

 

Klasycznie czy rewolucyjnie?

Głównym tematem (poza samą geometrią) konstruowania efektywnych rowerów typu gravel jest zbudowanie maszyny, która bez strat w przenoszeniu mocy pomaga amortyzować nierówności. Producenci idą dwoma drogami, aby osiągnąć efekt płynności jazdy po wyboistym terenie. Jedni nie silą się na ekstrawaganckie rozwiązania, a oferują ,,jedynie” dopracowane ramy, gdzie całą ,,amortyzującą” robotę wykonują odpowiednio ułożone karbonowe włókna oraz ogumienie. Zaletą tego typu maszyn jest serwisowa prostota oraz większa odporność na ewentualne błoto, czy inne zanieczyszczenia. Mamy więc na rynku wiele bardzo dobrych, ale konstrukcyjnie dość zwyczajnych rowerów, choć jest też kilka przykładów pozornie zwykłych konstrukcji, gdzie otrzymujemy wyjątkowo dużo ugięcia z powodu interesującego wyprofilowania ,,rurek”  z karbonu - np. tylny trójkąt ,,Triple Triangle” w GT Grade, czy kierownica Hoover Bar, którą spotkamy w Canyon’ach Grail’ach pierwszej generacji. Istnieje też grupa producentów, która wzbogaca ramy swoich szutrówek o różnego rodzaju amortyzujące systemy, oparte o łożyskowane punkty obrotu lub mikro amortyzatory. Każdy z nich działa inaczej, wszystkie dają riderom dodatkowe tłumienie i komfort. Przy okazji sprawiają, że rowery te są po prostu ciekawe i nieco egzotyczne. Śmiało można wymienić tu choćby: IsoSpeed z Treka Checkpoint’a, Future Shock’a ze Specialized’a Diverge’a, czy system Kingpin suspension z Cannondale’a Topstone’a. Co ważne, wszystkie wymienione dotychczas marki oferują rozwiązania, które wygładzają, ale na pewno nie zwalniają roweru - i to jest właśnie klucz! Gdzieś na drugim brzegu (w przenośni i dosłownie) stoi amerykański Niner, którego model MCR 9 RDO jest szczytem podejścia na rzecz wygładzania drogi. To gravel typ full suspension, który jednak może okazać się wcale nie szybszy niż lekki, wyczynowy hardtail do XC. Generalnie jednak, z każdym kolejnym rokiem widać na rynku trend do budowania coraz bardziej terenowych graveli. Rośnie przestrzeń na szerokie opony w ramach, pojawiają się kolejne modele z jakąś formą amortyzacji, do tego coraz częściej rowery mają opuszczane sztyce. Co więcej, firmy Rock Shox i Fox stworzyły nawet seryjne amortyzatory dedykowane do graveli, które coraz częściej spotkamy w rowerach na sklepowych półkach. 

 

 

 

 

Ceny i branżowy standard wyposażenia

Przegląd rynku daje dość klarowny obraz - wydając około 25 - 30 tys. zł otrzymujemy już doskonale wyposażony rower. W tej cenie możemy spodziewać się ramy wykonanej oczywiście z karbonu, karbonowych kół ze stożkiem 3-4,5 cm (choć to bliżej, a także ponad 30K), elektronicznego napędu pokroju Sram Rival AXS w gravelowej wersji XPLR, czy Shimano GRX Di2. Hamulce to oczywiście hydraulika. Całość uzupełniają komponenty, gdzie co najmniej sztyca, ale zazwyczaj także kierownica są już karbonowe. Oczywiście istnieje od tego sporo odstępstw, a wiele brandów oferuje swoje najwyższe modele z nieco uboższym wyposażeniem, bez karbonowych kół oraz elektrycznych przerzutek. Wówczas nie kupimy u nich droższych maszyn, niż takie za 12-15 tys. zł. Bywa również w drugą stronę, przeglądając rynek znaleźliśmy też rower za niemal 70 000 zł...

 

 
 

 

Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?

Wszystkie modele z górnej półki to po prostu dobre rowery. Różnią się jednak charakterem. Jedne są zorientowane bardziej przygodowo. Znajdziemy w nich mnóstwo miejsca na bardzo szerokie opony, mocowania do sakw i bidonów oraz nieco bardziej ,,wypłaszczoną” geometrię do pewnego jeżdżenia po największych bezdrożach. Inne z kolei mają zakodowane w ramach sportowe DNA, zachęcają do szybkiej jazdy, atakowania gdzie tylko się da, to maszyny idealne do gravel racingu, czy po prostu dla riderów lubiących dynamiczną i aktywną jazdę. Wiele rowerów stara się też łączyć te dwa światy. Wybór jest spory, w pierwszej kolejności należy sobie odpowiedzieć jakim jest się szutrowcem, a następnie dobrać odpowiedni sprzęt do swoich potrzeb. 

Polecane przez redakcję

W sezonie 2024 wyróżniamy jeden z modeli, który zwraca na siebie uwagę unikalnym designem, ale i właściwościami jezdnymi. Jednocześnie jest to konstrukcja polskiej firmy!

 

Rondo MYLC CF1

W tym sezonie postanowiliśmy polecić Waszej uwadze Rondo MYLC w wersji CF1 - to futurystycznie wyglądająca konstrukcja o mocno progresywnej geometrii, której MYLC zawdzięcza dużą uniwersalność. Oferuje dużą stabilność prowadzenia oraz wyjątkowo duży potencjał do jazdy w terenie. Projektując jego geometrię polscy konstruktorzy inspirowali się trendami w budowaniu rowerów MTB!

Bazą MYLC-a jest carbonowa rama ma spory reach i płaski kąt głowy ramy, który za sprawą dwupozycyjnego insertu w miejscu osi przedniego koła (Rondo Twin Tip) można zmniejszyć do wartości 68 stopni! O tym że MYLC może poradzić sobie ze szlakam o wiele bardziej wymagającymi niż tylko gładkie szutry przypomina też pojemność na opony - seryjnie model stoi na standardowej w świecie szutrów oponie o szerokości 40 mm, ale zmieścimy do niego nawet opony o szerokości 47 mm. Jego rama kompatybilna jest z dropperami, natomiast bazowo mamy tu carbonowy wspornik siodła, poprawiający dodatkowo komfort jazdy na nierównościach. 

Frameset Rondo nie tylko wygląda nowocześnie, ale i posiada wszystkie standardy konstrukcyjne, które wpływają na wysoką sztywność boczna roweru i jego dynamiczne prowadzenie (sztywne osie kół, suport press-fit). Do dyspozycji mamy aż 4 otwory do montażu koszyków na bidon czy innych, gravelowych akcesoriów. 

Obecnie model CF1 jest dostępny też w niezłej cenie, biorąc pod uwagę zaawansowane wyposażenie z elektroniczną i bezprzewodową grupą SRAM Rival ETAP AXS na czele. Mamy też na pokładzie kierownicę ze sporą flarą, która dodatkowo pomoże nam radzić sobie z bardziej technicznymi elementami na trasie.

 
  • Rama: RONDO MYLC FLY CARBON
  • Widelec: RONDO MYLC TWINTIP CARBON
  • Manetki: SRAM RIVAL ETAP AXS
  • Korby: SRAM RIVAL 1 DUB 42T 
  • Przerzutka tylna: SRAM RIVAL XLPR ETAP AXS
  • Kaseta: SRAM XPLR XG-1271 Cassette 10-44
  • Opony: VITTORIA TERRENO MIX 700C X 40
  • Cena 19 999 zł
rondo.cc Dystrybucja: 7anna.pl

 

 

 

Co na rynku?

W dalszej części artykułu prezentujemy wybrane modele w cenach między 19 000 zł a 45 000 zł, dostępne na polskim rynku, których przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o katalog.bikeworld.pl

 

 

 

Scott Addict Gravel 20

  • Cena: 19579.00 PLN
  • Waga: 9.18 kg
  • Opis ramy: Addict Gravel Disc HMF Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Addict Gravel HMF Flatmount Disc, 1 1/4”-1 1/2”
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Syncros Capital X40 Carbon
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Performance, 700x45C
ROWERY Scott

3T EXPLORO RACEMAX FORCE D1

  • Cena: 19591.44 PLN
  • Opis ramy: Exploro RaceMax
  • Widelec/amortyzator przedni: Fango RaceMax
  • Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Fulcrum Rapid Red 900
  • Opony: Panaracer GravelKing Slick 700x38
ROWERY 3T

Corratec ALLROAD C1

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: Corratec Allroad Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy Corratec Allroad Carbon
  • Grupa napędowa: Sram Apex AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Kompletne koła: Ursus Miura Disc
  • Opony: Schwalbe G-ONE Allroad
ROWERY Corratec

Giant REVOLT ADVANCED 0

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Waga: 8.65 kg
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, mocownia bagażnika i błotników, mocowanie na rurze górnej, flip chip, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa mocowanie bagażnika
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: CADEX AR, 170TPI, Race Shield+, X-Shield, 700x40c,
ROWERY Giant

Focus ATLAS 8.9

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon C.I.S.
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon, disc, 110x12 mm thru axle
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL XPLR eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: WTB Riddler
ROWERY Focus

Cinelli King Zydeco EKAR

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: karbon Columbus Monocoque
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy COLUMBUS Futura CROSS 1-1/8” - 1-1/2”
  • Grupa napędowa: Campagnolo Ekar
  • Ilość blatów i koronek: 1x13
  • Kompletne koła: Aluminiowe - Fulcrum Rapid Red 500 DB
  • Opony: Pirelli Cinturato H 700x40c
ROWERY Cinelli

Kross ESKER RS 3.0

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Opis ramy: CARBON
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON
  • Grupa napędowa: SRAM Rival AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: SCHWALBE G-ONE 28X1,7
ROWERY Kross

Romet NYK 3.0 SRAM

  • Cena: 19999.00 PLN
  • Waga: 9.90 kg
  • Opis ramy: carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Rudy
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One R 700x45C
ROWERY Romet

KTM X-STRADA MASTER

  • Cena: 20699.00 PLN
  • Waga: 8.90 kg
  • Opis ramy: X-Strada Gravel Premium Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: X-Strada Gravel Perf. Carbon
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL XPLR eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Kompletne koła: DT Swiss GR 1600 SPLINE CL
  • Opony: Continental Terra Speed TL 40-622 ProTection
ROWERY KTM

LIV Devote Advanced 0

  • Cena: 20699.00 PLN
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, oś przelotowa 12x142mm, mocownia błotnika, mocowanie na rurze górnej, flat-mount disc, flip chip - tylnych widełek, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4"), mocowanie bagażnika, oś przelotowa 12x100mm, flat-mount disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: CADEX AR, 170TPI, Race Shield+, X-Shield, 700x40c, tubeless
ROWERY LIV

Specialized Diverge Comp Carbon

  • Cena: 21000.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized Diverge FACT 9r carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Future Shock 2.0
  • Grupa napędowa: SRAM Rival
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Pathfinder Pro 2BR, Tan sidewall, 700x42
ROWERY Specialized

Stevens Camino AXS

  • Cena: 21000.00 PLN
  • Waga: 8.40 kg
  • Opis ramy: Carbon SL
  • Widelec/amortyzator przedni: STEVENS Full Carbon SL
  • Grupa napędowa: SRAM Force eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Kompletne koła: Zipp 303 S DB
  • Opony: Continental Terra Speed
ROWERY Stevens

Cannondale Topstone Carbon Rival AXS

  • Cena: 21499.00 PLN
  • Opis ramy: Topstone Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Topstone Carbon
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Vittoria Mezcal III, 700 x 44c
ROWERY Cannondale

Canyon Grizl CF SLX 8 eTap Trail

  • Cena: 22899.00 PLN
  • Waga: 9.44 kg
  • Opis ramy: Canyon Grizl CF SLX
  • Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Rudy Ultimate
  • Grupa napędowa: SRAM Force XPLR eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One Bite 45mm
ROWERY Canyon

Look 765 RS Metallic Hope Green Satin

  • Cena: 24800.00 PLN
  • Waga: 8.60 kg
  • Opis ramy: carbon (35% HM, 40% IM, 10% HR i 15% Specific Fiber)
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Campagnolo Ekar
  • Ilość blatów i koronek: 1x13
  • Kompletne koła: Corima Carbon Essentia 40 Hookless 23C
  • Opony: Hutchinson Touareg 700x40 TAN Tubeless Ready
ROWERY Look

Trek Checkpoint SL 6 AXS

  • Cena: 24999.00 PLN
  • Waga: 9.05 kg
  • Opis ramy: Włókno węglowe OCLV Serii 500, IsoSpeed, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, zamknięcie schowka w rurze dolnej, prowadnica łańcucha 3S, suport T47, mocowania bagażnika i błotników
  • Widelec/amortyzator przedni: Trek Checkpoint, w całości z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, mocowania bagażnika, mocowania błotników
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL XPLR eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Kompletne koła: Bontrager Paradigm Comp 25 Disc, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready,
  • Opony: Bontrager GR1 Team Issue, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, obudowa Inner Strength, stopka z aramidu, 120 tpi, 700x40c
ROWERY Trek

Orbea TERRA M22TEAM 1X

  • Cena: 26999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Campagnolo Ekar
  • Ilość blatów i koronek: 1x13
  • Kompletne koła: Oquo Road Control RC25TEAM
  • Opony: Pirelli Cinturato™ Gravel H 700x40c TLR
ROWERY Orbea

Argon 18 Dark Matter

  • Cena: 30665.61 PLN
  • Opis ramy: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Dark Matter, Carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Force XPLR eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Kompletne koła: Hunt 42 Limitless Gravel Disc XDR
  • Opony: Vittoria Terreno Dry TLR 700x38c
ROWERY Argon 18

Wilier Rave SLR - Gravel

  • Cena: 34552.80 PLN
  • Waga: 8.65 kg
  • Opis ramy: RAVE SLR, Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: RAVE SLR, Carbon
  • Grupa napędowa: Campagnolo Ekar
  • Ilość blatów i koronek: 1x13
  • Kompletne koła: WILIER TRIESTINA SLR36GRV
  • Opony: PIRELLI CINTURATO GRAVEL H 700X40 TLR
ROWERY Wilier